Snart klart for returen hjem.... Videre fra Bangkok fløy vi med Bangkok Airways ut til Koh Samui. Som tidligere skrevet i forumet, var bakgrunnen at Thai kansellerte alle flyvningene mellom Bangkok og Koh Samui i vinter, og vi fikk beskjed om å kjøpe egne billetter. En drøy måned senere begynte de å fly igjen, men da var billettene med Bangkok Airways allerede kjøpt... Jeg fikk beskjed om å sende inn krav om å få billettene dekket etter reisen er gjennomført, og ikke overraskende er jeg fortsatt i samtaler både med Thai og SAS som legger skylden på hverandre. Har dessverre ingen bilder fra flyvningene med Bangkok Airways, men synes det var veldig greit. Får litt SAS-innland-følelse, bortsett fra at man får et varmt måltid - også eget glutenfritt, varmt måltid - og drikke servert. Alltid imponert når man får til det på en time lang flight! Og i tillegg må jo Koh Samui sin flyplass være en av de koseligste som finnes - det meste av "terminalen" er i friluft, og små, åpne busser kjører fra gate til flyet Det skal sies at jeg ble "litt" stresset, for da vi kom kjørende til flyet, ser jeg at kofferten min står igjen ved siden av båndet og det ser ut som de er ferdige med å laste ombord det de har tenkt. De ser svært nøye på kofferten, løfter den litt, setter den ned på bakken igjen, og går.... Viste seg ved ankomst i BKK at glidelåsen hadde blitt ødelagt, og at de derfor ordnet den med en ordentlig pose som holdt alt sammen Dessverre var ikke alt med returen like greit. Det startet 5-6 dager før returreise, hvor jeg lå på stranden på Koh Samui og fikk beskjed om returreisen vår med Thai på F fra BKK-CDG hadde blitt utsatt fra omtrent midnatt til 07-tiden neste morgen. Dette var på mange måter en forferderlig beskjed, da vi hadde separate billetter med Bangkok Airways som måtte benyttes ettermiddagen før uansett, og vi hadde nøye planer om et passe langt opphold i førsteklasse-loungen i Bangkok med deilig mat, Champagne og massasje, samt at vi ønsket en nattflight for å komme uthvilte til Norge. Med en avgang kl.07 ville vi ikke fått inngang til loungen kvelden før, men måtte overnattet på flyplasshotell da loungen ikke åpner før kl. 05.00 om morgenen. Jeg prøvde febrilsk å få endret flighten rundt for å få tid til ordentlig loungebesøk. Det var en søndag jeg fikk beskjeden, og ringte straks til SAS som hadde stor forståelse, men det var dessverre ingen ledige award-billetter på F til Europa samme dagen. Men hun kunne gjerne flytte oss til biz til Wien f eks. - denne endringen var uproblematisk. For oss var det selvfølgelig uaktuelt Tilbake på hotellet søkte jeg rundt, og plutselig dukket det opp 2 award-billetter med Thai F til LHR aktuelle natt som passet helt perfekt! Jeg ringte til SAS igjen, en hyggelig svenske fant billettene men greide å klusse noe til, så de ble ikke holdt av og var forsvunnet da jeg ringte til Tallin neste morgen! Uken gikk uten at nye muligheter åpnet seg, og vi tenkte at vi bare får gjøre det beste ut av det, og spørre pent om vi kan få tilgang til loungen noen timer og så dra ut igjen til airside-hotell. Vi hadde ingen forventninger, men man kan trygt si at det var et svært positivt og serviceinnstilt menneske som møtte oss ved innsjekking i BKK som reddet returreisen vår..!
Bangkok Ground Services Vi ankom med Bangkok Airways tidlig på kvelden fra Koh Samui, hentet ut bagasjen og fant raskt det aller helligste i den store og åpne hallen: Check in for første klasse! Det stod en mann og kontrollerte at man tilhørte eliten for å komme inn på selve området (tror jeg ihvertfall), og deretter åpnet det seg en stor og åpen plass med en rekke sittegrupper adskilte med skillevegger. Det var helt tomt da vi kom dit, og det stod tre personer bak en skranke som raskt kom mot oss og viste oss til en liten sofagruppe. Jeg vet ikke om det var svært få (utenlandske) som skulle fly F og sjekke inn i Bangkok, fordi de hilste på meg og visste navnet mitt allerede - "Ooh Hello Mr. XXXX". Jeg var, som tidligere nevnt, mest spent på mulighetene for tilgang til lounge pga. utsettelsen av flighten. Samtalen gikk videre nogenlunde slik, fritt oversatt til norsk: Thai: "Vi har ventet på deg, Mr. XXXX, vi beklager så mye at flyet deres har blitt forsinket til imorgen" Jeg: "Ja, veldig kjipt, vi hadde sett frem til nattflyvning etter noen timer med god mat, drikke og spa-behandling i loungen deres, og jeg har prøvd å endre bookingen hele uken, blablabla" Thai: "Ja, vi beklager virkelig" Jeg: "Menmen, vi ser frem med å fly med dere imorgen. I mellomtiden, er det mulig at vi sjekker inn og tar en tur i loungen? Vi har gledet oss så mye, blablabla, viktig grunn til at vi valgte Thai, blablabla" Thai: "Åååh, beklager så mye, loungen stenger om natten, og pga. immigrations kan dere ikke gå inn og ut av området" <<Jeg prøver meg flere ganger, inkl. middelmådig argumentering, og skal akkurat til å godta å bli sjekket inn på flyvningen neste morgen, da Thai-dama smiler lurt og sier: "Men Mr. XXXX, jeg mistenkte at dere ønsket et opplegg som du beskrev, så jeg tok meg friheten til å holde av to billetter med A380 på F til Frankfurt i natt, håper det er greit?">> Jeg: "Wooohooooo!! Tusen, tusen takk! Vi har jo også flyvning egentlig fra BKK-CDG-FRA-OSL, så passer utmerket!!" Thai: "Bare hyggelig, her er kalde kluter og litt vann, sitt her og slapp av, så fikser jeg" Ble riktignok noen utfordringer, da vi hadde selvfølgelig en ganske sen flight fra FRA til OSL siden vi altså skulle ha dratt først neste morgen fra Bangkok. De prøvde å endre billetten vår mellom FRA og OSL, men fikk det ikke til - så det måtte vi ta i Frankfurt. Vi risikerte da å måtte vente rundt 12 timer i Frankfurt, men vi tok sjansen, og sjekket inn bagasjen kun til Frankfurt så ikke bagasjen skulle bli et ekstra problem. Innsjekkingsområdet med Thai F Bergans-sekken på plass - klar for ny F-tur snart! Det tok såklart litt tid å endre billettene, og vi ble nok sittende å vente i 30 min omtrent, men tilslutt ble boardingpass skrevet ut, og kofferten min ble ytterligere forseglet med plastikk-innpakking pga. ødelagt glidelås (latterlig på 1 år gammel Samsonite-koffert til 5000 kr...). Så skulle morro'a starte - vi var klare! Vi ble fulgt til egen sikkerhetskontroll, gikk raskt og avslappet gjennom, men da jeg pakket sammen sakene, kom en av damene fra innsjekkingen løpende etter oss og ropte. Vi hadde en billig plastikkpose med noe klær vi hadde skiftet, og hun hadde funnet en eller annen fancy, solid "papp/plastik"-bag fra en fancy butikk i Paris som vi kunne få. Dette er skikkelig god service - bra Thai! På andre siden av security, stod det en person som fulgte oss ned en rulletrapp og til en ventende golfbil. Jeg holdt på å dø av latter der vi freste, i golfbil, gjennom business-loungen til Thai! DET var en opplevelse! Beklager dårlig kvalitet på bildet, men suser man gjennom businessloungen i golfbil, så suser man virkelig gjennom også! Vel fremme langt der borte, kom vi til det aller helligste på flyplassen - Thai First Class lounge! Jeg hadde middelshøye forventninger, og jeg synes loungen stod til forventningene. Vi fikk eget avlukke, og de var raskt på med servering av både mat og drikke. Det gikk vel ihvertfall en flaske Möet, om ikke halvannen, og maten var helt grei - men ikke veldig eksklusiv. Det var dog bra utvalg av forskjellige retter. Egen avdeling Nam! Eget "fine dining"-område Det er også en liten buffet-avdeling, som er noe av det pinligste jeg har opplevd på lang tid. Det er svært mange ansatte, og i kjent Thai-stil, skal servicen være på topp. Buffeten er vel mest et show room for selve maten, og hvis du nærmer deg, får du en Thai-dame raskt etter deg som finner frem en tallerken. Så er tanken at du skal peke, så legger hun det på tallerkenen. Jeg hadde allerede bestilt mat og spist en god middag, og skulle bare ha litt sjokolade. Jeg prøvde å ta selv, men hun insisterte på å plukke dem for meg. Etter å ha omhyggelig valgt ut totalt 3 biter sjokolade av konfekt-størrelse på en alt for stor tallerken, prøvde jeg å takke og ta tallerkenen, men hun insisterte på å bære den for meg. Så da ble jeg gående i front med henne rett bak meg, med en svær tallerken med 3 biter sjokolade... Jaja, reiser man i F, så reiser man i F Forskjellige sitteområder i loungen. På venstre i bildet er de mer private avdelingene på rekke og rad. Veldig fine dusjrom! Deilig med en dusj etter allerede en lang dag ute i solen! Generelt synes jeg kvaliteten på interiøret er utdatert, men helt greit. Badene derimot var kjempefine, og tilbudet om spa-behandling er helt fantastisk, og anbefales på det sterkeste. Vi booket tid allerede i innsjekkingsskranken. Toalettene var også helt strøkne. Venteområde mellom dame- og herretoalettene Vi hadde fått beskjed om at vi ville bli fulgt til flyet når det var klart for boarding. Jeg stolte jo på dette, men ble litt engstelig da det var annonsert boarding og avgangstiden nærmet seg uten at vi ble hentet. Jeg spurte om det ikke var på tide å gå snart, men de sa flyet ikke var klart enda, og at det er bare å vente. Tilslutt var det klart for boarding. Vi og to andre ble fulgt av en dame bort. Og ja, vi måtte faktisk gå hele veien, ikke mer golfbil dessverre. Gate-området er en etasje ned hvor du først viser pass og billett, og dermed kommer inn på venteområdet. Var fortsatt mye mennesker i gateområdet som stod i kø for å boarde flyet, men jeg skjønte først ingenting da køen stod helt stille og ingen var i broen på vei mot flyet. Prøver å illustrere på bildet fra Google: Køen stod helt til høyre i bildet (til høyre for det høyre "Gate C5"-skiltet), og ingen var å se bak glassveggene på vei mot flyet retning venstre på bildet. Det viste seg raskt at de hadde stoppet boardingen i passe tid, slik at vi fire gikk elegant forbi stolene og til venstre for det venste "Gate C5-skiltet", inn på den tomme broen og rett inn til First class-avdelingen på flyet uten å støte på vanlig dødelige. Litt flaut med alle blikkene som lurte veldig på hvem vi var som fikk hele boardingen til å stoppe opp, men litt kult også. Flyr man med F, så flyr man med F! Thai leverer et svært godt bakkeprodukt hva gjelder service og oppmerksomhet, men selve interiøret er generelt utdatert og maten var bare helt grei. Selve reiseruten var lagt opp for å få oppleve Thai sitt produkt fra Bangkok, og det var en kul opplevelse, men kan ikke matche f eks. Lufthansa i Frankfurt. På neste CT-tur nedprioriteres nok dette enkelt for å oppleve Singapore Airlines fra Singapore, og også kanskje til fordel for Lufthansa med et opphold i FCT ved ankomst. Når det er sagt henger det nok noe sammen med en skuffende flight med Thai - mer om dette i neste innlegg!
Takk for supert reisebrev og flotte bilder! Ser jo at vi snart må fly Thai F slik at vi får prøvd F-loungen deres
Fantastisk lesing. Skal ha 3 uker i Thailand i januar/februar 2019, blir nok noen omveier begge retninger.
At de ikke tok dere med golfcart til flyet er nok fordi flyet var slik posisjonert at eneste rute kjørbar ville innebære å krysse soner og dermed security kontroll. Det fikk iallefall vi forklart. Men vi fikk velge, om vi ville gå eller security.
Takk for et flott reisebrev! Gjør ikke at jeg gleder meg mindre til å teste Thai sitt F produkt i BKK i november selv..