Har en SkyTeam bonusreise booket med gammel poengpris (før prisendringene), for 2 passasjerer, med nå utgått Companion Ticket. Kan man fjerne én person fra bestillingen uten at den gjenværende passasjeren omregnes til ny/høyere poengpris? Beholdes CT-statusen på den gjenværende billetten, eller tapes CT-fordelen helt siden voucheren er utgått (og dermed må betales full bonuspris nå)? Eller er det bare en enkel rutine hvor SAS fjerner en passasjer uten omregning eller andre endringer? Noen som har gjort dette nylig med SAS/SkyTeam?
Dessverre så gjennomføres dette ved å splitte ut den andre passasjeren i en ny booking som så kanselleres. Poeng og CT trekkes på nytt for å beregne korrekt pris for 1 pax.
Takk for raskt svar. Ante at det kunne bli sånn, men håpet på en workaround. Kunne fikset det før 1. januar og beholdt CT-en. Men var litt for lat i romjula… Men men, sånn går det. Godt å vite til neste gang.
Om det enda er en stund til avreise kan du eventuelt avvente og håpe det dukker opp en schedule change. Da vil du normalt kunne avbestille og få minst 1mnd ny gyldighet på CT.
Du får krysse fingrene for en schedule change slik at du kan få refundert poengene for en og beholde opprinnelig pris for deg selv. Hvis ikke får +1 kjøre en no show og at du får tilbake skatter og avgifter i etterkant.
Har faktisk en schedule change på 10 min på returen som har stått i appen de siste 4 månedene. Usikker på om jeg fortsatt kan bruke det som grunn for å fjerne én passasjer. Mener du at de bare fjerner passasjeren uten omregning og beholder CT med involuntary schedule change?
SAS krever i utgangspunktet 60 min endring for å akseptere full refusjon. Nå kan jo bonusbilletter refunderes (full refusjon bortsett fra bookinggebyr) så mulig de kan få til det du ønsker i dette tilfellet.
Snakket med engelsk kundeservice i dag og fikk nei – de sa de må regne om poengene på nytt og CT går tapt. Prøver i morgen med norsk/svensk support, men hvis det ikke går, tror jeg ikke det er verdt mer tid. Da bruker jeg Rapolos variant med no-show – får skatter og avgifter tilbake. Skal selvfølgelig vente til nærmere avreise for eventuell endring, men tviler på at det skjer så tett på (2 uker).