Flybråk i skandinavia - hva blir konsekvensene?

Tråd i 'Nyheter' startet av Brunello, 02. mars 2015.

  1. TOS_EBG

    TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

    Innlegg:
    455
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Som er det Norwegian oppgir selv, og som er inkludert diett.... Herregud folk, dra dere over til flyprat og join Yahoo og gjengen i diskusjonene der og la oss slippe denne type endeløse diskusjonstråder her på bonusfeber.
     
    SASDC8, Bjoern In America and Jameson like this.
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Først, dette er ett touchy tema som er litt utenfor vårt fokusområde, men la oss holde debatten igang, men innenfor respektable grenser. På forhånd takk

    Det er tøft å diskutere dette temaet, her er hva jeg mener om emnet

    Som kapitalist med rundt 30 ansatte, har jeg litt blandede følelser om temaet. Verden har endret seg dramatisk, avstandene er mindre, internet har blitt mye bedre og man kan få gjort arbeide virtuelt. I tillegg er immigrasjon og landegrenser blitt oppmyket kraftig, så nå kan man hyre inn folk i fra øst Europa for en billig penge.

    Og kjernen i alt er billig. Og som alle vet er billig veldig sjeldent best.

    Ett eksempel: Dette var i 2007. Da jeg var i SingTel, hadde vi store problemer med å hyre inn dyktige programmerere til en pris som ikke var hårreisende. Problemene vi møtte var at 1) Det fantes ikke amerikanere som hadde nok utdannelse eller erfaring til å gjøre de jobbene vi trengte. Rekrutteringsfirmaene kom tilbake med 1-2 CVer som slett ikke var imponerende. Markedet hadde derimot haugevis av spesielt indere som akkurat var ferdig med college. De var ikke super dyktige, men hadde ihverftall utdannelsen og kunne de programmene vi trengte hjelp med. Men med null erfaring, kom de på intervju med en forventning om å starte på 125K USD i årslønn, mot normalt 70-80K for folk fresh ut av college.

    Lang historie, men vi valgte å outsource hele røkla til India, inkludert IT support for ansatte og kunder. På godt og vondt. Det at eksterne selskaper gjør ett arbeide permanent for deg, gjør at kvalitetskontrollen er tilnærmet null og at den jobben som blir gjort i de aller fleste tilfeller er mye dårligere enn det som blir gjort inhouse. Sånn er det. Og frasen "det er ikke vi som gjør den jobben, det er ett annet selskap som vi har hyret inn som gjør det" er relativt vanlig i den internasjonale forretningsverden. Ord jeg hater mer en mye annet. Dersom du hyrer inn ett eksternt selskap for å gjøre en jobb billigere sånn at din butikk sparer penger, er de en erstatning for egne ansatte, men fortsatt DITT ansvar. Du må følge de opp og du må ta ansvaret overfor dine kunder dersom de driter på draget. Det er ditt valg at du valgte ett billigere alternativ, slett ikke kunder. Hvor mange ganger ser vi ikke at bedrifter skylder på outsourcet hjelp? Det korrekte svaret er " vi har dessverre hyret inn ett selskap som har gjort en alt for dårlig jobb her og tar fullt ansvar for at vi ikke har kontroll på våre leverandører"

    Long story short, Indiaprosjektet, som så mange bedrifter som f.eks. Citi, IBM mv har funnet ut, endte i katastrofe. Dårlig kundeservice, manglende kunnskap og en helvetes jobb å rydde opp i kaoset, samt masse ekstra jobb å drifte samarbeidet med den indiske leverandøren vi hadde brukt.

    "Heldigvis" kom det store økonomiske nedgangstider og lønningene i USA fallt til mer normalt nivå og i 2010 var alle ansatt i USA med forsikringer og minimum 75K i året i lønn.

    I dag jobber jeg ikke i SingTel lengre, men i en IT bedrift jeg driver selv. Er det viktig å holde kostnadene nede? Selvsagt, men vi baserer vår drift på en stabil stab. HR koster tid og penger. Det er ikke i en bedrifts interesse å ha en ustabil stab. Det å hyre inn, trene opp og drifte ansatte koster mange penger. Når vi skal ansette noen, koster det vanligvis i snitt 250K norske per person avhenging av hvilken stilling vi snakker om. Du skal hyre ett rekrutteringsfirma, intervjue, betale kostnaden med å registrere ansatte, ny laptop, telefon mv. trening i software og diverse.

    Vi betaler ikke best, men vi holder øye med hva markedet tilbyr og passer på at de ansatte som er dyktige blir gjennom bonuser, gode forsikringer og beneifts, bonuser mv. Det at misfornøyde folk slutter koster bedriften penger, forsinker jobber vi har liggende og det taper vi stort på.

    Konklusjon: Det å ha en stab som er underbetalt/misfornøyd vil føre til at de konstant ser etter annen jobb og HR er tidskrevende og dyrt, den verste delen med å drive sin egen bedrift.

    Så til saken i Skandinavia. Da det var økonomisk krise i 2008-2011 i USA, benyttet mange bedrifter seg av unnskyldningen og kuttet daukjøtt mv, selv om bedrifter tjente godt. SingTel tjente 2 milliarder dollar i 2009, men jeg ble bedt om å kutte 15% kostnader, stab, businessclass reiser ble kuttet for selgere mv. Man gjorde seg klar for dårlige tider. Det samme er det Kjos sier i denne konflikten.

    Er det realistisk at Etihad eller Emirates popper opp på norsk innenriks de neste ti årene? Veldig tvilsomt. Ryanair? En rute eller to kanskje, men ikke veldig sannsynlig. Prisene og konkurransebildet innenfor Skandinavia er stabilt og du må virkelig være talentløs for ikke å drive ett flyselskap som ikke tjener penger i det miljøet man nå har.

    Kjos og Norwegian tapte en milliard i fjor. Har Kjos endelig gapt over ett alt for stort kakestykke? Jeg er ikke ekspert på området, men det er ihvertfall ikke noe i veien med ambisjonene. Man åpner baser rundt om og starter opp long haul i ett market som er knallhardt. Kjos startet opp i Norge og vokste seg ut i Skandinavia. Han hadde en konkurrent, SAS som er en kombinasjon mellom en feit gris, ett hangarskip og en arrogant engelsk Lord.

    En enkel konkurrent med andre ord. Minner en god del om Southwest og deres inntreden i det amerikanske markedet. Billige enveispriser, enkelt konsept, god teknologi. Men butikken var ikke, som Norwegian, basert på at man skulle ha folk på slavekontrakter. Piloter og cc tjener mer enn de gjør hos Norwegian. Alikevel tjener butikken konstant penger.

    http://www.gurufocus.com/financials/LUV

    Men Kjos hadde større ambisjoner enn å drive ett solid, godt flyselskap. Man ville ut i verden og nå konkurrerer man mot heeeeelt andre selskaper enn SAS. Easyjet og Ryanair fra UK, Vueling mv i Spania, samt en intercont operasjon i ett meget konkurranseutsatt marked der Norwegian har åpenbare svakheter siden de kun selger p2p.

    Og det er risky business og han betaler nå for det. Big time. Hvem forventer han skal betale for denne strategien? Vel normalt sett skal aksjonærene ta denne kosten, ikke de ansatte. "For å være konkurransedyktig" er noe vi hører mye fra Norwegian.

    Og det er riktig, det må man være. Det må SAS, Lufthansa og alle andre være. Ting har endret seg mye mer for de andre enn for Norwegian siden konkurransebildet til de store legacyselskapene. Long haul har alltid vært den mest lønnsomme og viktigste delen for disse selskapene, så de trenger virkelig å kutte kostnadene.

    Norwegian? Vel, det er litt mer uklart, men som kapitalist har jeg ikke noe imot at man trimmer drift, men man begynner nå å endre spillereglene drastisk.

    SAS er også i en konflikt nå, det sammer er AFKL og Lufthansa. Der forsøker man å få ned kostnadene for pilotene som tjener 1-2,5 mill i året. Det er ingen tvil om at det å tjene 2,5 mill for å styre ett fly i 2015 er alt for kostbart for selskapene. Prisene er lavere enn de var på tidlig 90 tall og verden går fremover og lønningene har gått opp mens inntektene ikke har det.

    Jeg er så anti Jantelov som det kan bli og jeg unner alle som tjener bra og har suksess alt vel, men det å forvente at man skal tjene såpass mye i fremtiden er ikke realistisk. Når inntektene går ned eller holder seg på samme nivå mens alle kostnader går opp, det vil ikke funke i lengden. Det å ha skylapper og kreve 3% lønnsøkning i året når inntektene på en billett er lavere/ikke går opp, det går ikke. Man må være relaistisk. Ja, det suger at du har valgt en karriære og at spillereglene endrer seg drastisk. Jo raskere det går opp for pilotene, det bedre. At en pilot har større studiegjeld enn en annet høyt utdannet, den kjøper jeg ikke. Jeg er heller ikke enig i at en pilot er mye viktigere enn andre typer jobber i transportnæringen. Ansvaret er like stort om du kjører en buss med 50 pers, ett tog med 400 pers eller en 737 med 180 pers. Pilotene har mye mer fri enn mange andre transportyrker.
     
    SASDC8, RedLine, Dash and 9 others like this.
  3. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Så når Lufthansa SAS eller andre forsøker å gjøre noe med denne problemstillingen på en profesjonell måte og blir møtt med NEIN, vi skal fortsatt tjene 260K Euro på å fly 4 long haul flights i måneden. STREIK, mangler jeg sympati. Fagforeningene må sette seg ned ved bordet og være konstruktive.

    Men det blir vanskelig å gjøre når man har med Norwegian å gjøre. Folket heier på Kjos, Heia Kjos, stå på. Du har gitt oss lavere priser og muligheten til å fly mye mer. Det kostet xxxx å fly, nå koster det kun xxx. Akkurat. Og folk fortsetter å heie på han i diverse kommentarfelt.

    Fra E24
    "Bare en ting å si til pilotene....SKAM DERE OG KOM DERE TILBAKE PÅ JOBB !!! Syns dere det er bedre å gå konkurs og ikke ha noen jobb å gå til ???????????????"

    Og denne tråden starter med at "jeg håper jeg ikke blir forsinket når jeg skal ut på tur."

    Vel, dette er mye mer viktig og det første jeg vil si til alle som heier på Kjos, samt kun tenker på sin egen reise: Hva om du får beskjed fra din arbeidsgiver at a) Du skal bli ansatt i ett eksternt firma b) lønna di går ned 30% c) Pensjonsavtalene du ble lovet av arbeidsgiver ikke for lenge siden blir rasert og d) du må jobbe 20% mer, samt tilbringe 30% av nettene i måneden vekk fra familien din. Hvordan ville du reagert dersom en norsktalende polakk kom inn for å gjøre din jobb for 200K i året?

    Det må være grenser for hva som skal tålereres i ett velferdssamfunn. De trekkene som her gjøres, løgnene som her fortelles av Norwegian "Vi kommer ikke til å gjøre X, dette er en ny form for selskap, men du vil fortsatt tjene norsk lønn og X". Det er den store forskjellen. Man bryter satte spilleregler og det er vanvittig viktig å sette på agendaen.

    Ja, Norge sliter med alt for høye lønninger, alt for mye ferie, alt for gode benefits og elendig produktivitet. Men man har uansett regler som må følges, slik kreativ bambusopplegg er noe som ikke hører hjemme i ett velferdssamfunn. Det å ikke ha ansatte/ta ansvar for ansatte er noe helt nytt og har ingenting med med operasjonen for Norwegian i Norden å gjøre.

    Så denne kapitalisten tar ett uvant steg og støtter pilotene i Norwegian her. Dette er vanvittig viktig og de bør kjøre på så man får klare grenser før andre norske bedrifter følger etter nedover en veldig farlig sti.

    Mine tanker på en mandag..
     
    Thberget, Kjakan, Islending and 16 others like this.
  4. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    phu.....det var mye tekst @tommy777 .......orker ikke lese........ZZzzzz

    :D
     
    tommy777 liker dette
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183

    I know, beklager. Om det er en trøst, er innlegget forkortet kraftig ;)
     
    Bjoern In America liker dette
  6. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,898
    Bonuspoeng:
    113
    Tommy777 beskriver dette på en særdeles god måte og er faktisk god voksenopplæring!
    Det er sjelden jeg melder meg inn i slike diskusjoner som dette og har ikke lest alle innleggene her (beklager om jeg gjentar noe), men en ting er sikkert, jeg flyr kun SAS og andre selskaper som oppfører seg skikkelig (foreløpig). Det ekskluderer blant annet Norwegian, Ryanair, Qatar, Emirates, Etiad etc. Hvorfor?
    Kostnadspresset som nå er i flybransjen går enkelt og greit ut over flysikkerheten, litt som Tommy777 sier over, man får hva man betaler for. Vi har sett dette før, nemlig i USA på 80 og 90-tallet. Der tok kostnadsfokuset tok helt overhånd. Dette medførte en rekke alvorlige ulykker, hvor ofte menneskelig feil var årsaken, med 100-vis av omkomne, helt til myndighetene satt foten ned. Det som nå foregår i europeisk flyindustri er ikke veldig ulikt og vil på et eller annet tidspunkt føre til en alvorlig ulykke. Så enkelt er det. Derfor holder jeg meg til SAS og andre selskaper som driver ryddig, enn så lenge.
    Flyselskapene fra gulfstatene er en annen historie og skal ikke gå detaljert inn på det nå, men stater (stort sett statseide flyselskaper dette) som ikke respekterer universelle menneskerettigheter og bruker $$$ i 100-millioners klassen på eksportere slikt menneskesyn til resten av verden ønsker jeg ikke ha noe med å gjøre og jeg skal i allefall ikke bidra til deres økonomiske utvikling.. beste First class eller ikke..
     
    SASDC8 liker dette
  7. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    I store trekk enig med Tommy her.

    Dog:

    1) Southwest er vel ikke et ekstremt godt eksempel da det ikke er så store lønnsforskjeller på tvers av landet de operere i, som det er rundt i Europa.

    2) Sammenligningen med fighten SAS har, så kom det i fjor ut at Norwegian sitt kabinpersonale tjener bedre enn de gjør i SAS
    http://www.hegnar.no/personlig_okonomi/artikkel486027.ece
    Jeg er neste sikker på å ha lest det samme om pilotene.

    Utover det...
    Jeg synes det er dødstrist at det har blitt slik i verden, som det har med Ryanair og Norwegian og Qatar og andre. Men det er vel ikke unikt for flybransjen. Store selskaper i lavkostsegmentet behandler ansatte som søppel. Tenk på det når du koser deg med iPhonen din (ja, jeg har en selv og kaster sten i glasshus. Derav akkurat det eksempelet).

    Mange her inne (inkl meg) er ressurssterke folk med utdannelse, hus og alt. Man sitter kanskje på særkompetanse som gjør at dynamikken rundt arbeidet blir helt annerledes enn om man jobber ett sted i en gigantsjappe og det finnes 500.000 personer i hvilket som helst land, som kan gjøre akkurat det samme som deg.

    Da er det litt for lett å sitte å si at "jommen de må forstå at de må ned i lønn og pensjon", mens vi knasker på champagnekorken vår. De ække like elegant når det gjelder deg sjæl, for å si det sånn.

    Jeg er ikke sikker på at Norwegian kan overleve om de ikke kjører på med Ryanair taktikk, slik de gjør nå. Men jeg synes det er sinnsykt trist, og det som er relevant for dette forumet er at vi må gå i oss selv og gjøre valg som vi kan gjenta for oss selv foran speilet i morgen.

    Piloter og crew...
    Her er det jo en betydelig forskjell. Pilotene har tidvis vanvittig kostbare utdannelser og vi vil virkelig at det kun er det beste som sitter foran i balja.

    Crewet for øvrig har jo en vesentlig kortere utdannelse. Dessverre tror jeg det blir litt som å jobbe på El-Kjøp. Det er noe du gjør når du er ung, og så må du finne på noe annet. Jeg har hatt mye moro med BA mixed fleet og Emirates crew. Disse tjener ikke særlig fett, men er dødshappy fordi de treffer masse kule folk, reiser verden rundt og får oppleve en drøss. Men ingen satser på gullklokka. Det synes jeg er ok.

    Litt random thoughts her med andre ord.

    Til slutt:
    Støtter jeg pilotenes sak? I prinsippet, ja.
    Men jeg tror faktisk ikke Kjos kan la dem vinne. Det er make-or-break å få til noe her. Skulle det bli "break" så tror jeg dessverre ikke den som overtar kommer til å være særlig hyggeligere.
     
    Storg, VC-10, milehigh and 9 others like this.
  8. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Southwest er vel kendt for at have nogle af de bedste pilotlønninger i USA. Det hænger dog nok mere sammen med at det er et af de eneste selskaber overthere, som ikke har været i Chapter 11 - fremfor at de reelt har et ønske om at lægge højt på skalaen.
     
    Fnate liker dette
  9. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Nettopp. @Fnate Southwest er ikke ett godt eksempel i dag, men back in the day var det mange likhetstrekk med Norwegian. De kom inn i en inngrodd marked med oppråtna konkurrenter og introduserte enveispriser til fornuftig pris og ingen lørdagsnattdilldall. Southwest er slett ikke billigst lengre, akkurat som at Norwegian ikke er billigst.

    Forskjellen er jo selvsagt at Southwest er gebyrfri, noe Norwegian og legacy selskapene i USA er.
     
  10. madsop

    madsop Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    33
    Hei, folkens. Fint at nokon drar opp dette temaet her. Derimot lite snakk her om det som faktisk er kjernekrava frå pilotane i Norwegian, nemleg:
    1) Å få tariffavtale med sjølve Norwegian-selskapet, ikkje eit eller anna underselskap som når som helst kan bli slått konk eller på anna vis triksa med.
    2) Likeverdige avtaler for alle Norwegian-piloter i Skandinavia
    3) Felles karrieremuligheter for alle piloter i konsernet

    Synes alle desse tre krava er høgst rimelege.
     
    Ruby, Travellingalf, tommy777 and 2 others like this.
  11. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Velkommen til Bonusfeber!!!

    Prinsipielt skal det godt gjøres å ikke være enig. Men jeg er usikker på om Norwegian kommer til å kunne leve med det. DESVERRE. Og sånn jeg ser det er det eneste vi kan gjøre å forsøke å ikke fly selskap som ikke behandler sine arbeidere fair, og ikke kjøpe produkter fra sjapper som sliter med det samme.
     
    watchaddicted liker dette
  12. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Og nå er det mange i Danmark som vil slutte å fly med SAS fordi de mener de bedriver sosial dumping med flytting av kabinansatte til Cimber.
     
    Last edited: 02. mars 2015
  13. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Enig med @TOS_EBG her: Denne typen diskusjoner hører hjemme på Flyprat.

    Når det er sagt må jeg jo påpeke et par ting:
    - For å få omskolering av NAV må du ha mistet arbeidsevnen pga sykdom, skade eller lyte, og det holder ikke bare å ha fått sparken som pilot av Kjos :)
    - DY sine piloter tjener ikke 1,1 i snitt, med den grunnlønnen jeg vet de begynner med. Det er bare tull, og de i selskapet som tjener 2 og 2,5 mill er Kjos sine nærmeste ansatte i DY (sjefspiloter, flyvesjefer etc).
    - Etter min mening er det en klar forskjell i ansvar og utdanning mellom å være pilot og å kjøre buss, men jeg ser at topplønningene for kapteiner i en del selskaper ligger for høyt.

    Just my 3 cents :)
     
    milehigh liker dette
  14. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Joda, som sagt er jeg i prinsippet enig, men siden det nå er ganske så mye baluba, er det liksom greit å ta en sivilisert debatt.

    Og som du ser, litt roligere og mer respektfull debatt her.
     
    SASDC8, Fnate and anders82 like this.
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Culture is one of the most underappreciated essentials in business:

    No matter how visionary, brilliant and far-reaching a leader’s strategy might be,
    it can all come undone if it is not fully supported by a strong and spirited corporate culture.

    – Richard Branson

    CatchMe07.jpg
     
    Fnate, tommy777 and Travellingalf like this.
  16. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
  17. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Yikes...
     
  18. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke rart det omtrent kun var Full Flex billetter å oppdrive i morgen med SAS....
     
  19. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Blir yield som i glansdagene med Euroclass for SAS i skandinavia i morgen ser det ut som.
     
    Travellingalf and tommy777 like this.
  20. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Behøver ikke så langt tilbake. Rett før DY kom til Kristiansand, og vi hadde kontor der, betalte vi lett 5-8000,- tur/retur Kristiansand-Bodø (via Oslo)
     

Del denne siden