Flybråk i skandinavia - hva blir konsekvensene?

Tråd i 'Nyheter' startet av Brunello, 02. mars 2015.

  1. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg synes dette er bare trist...... :(:(:( Og håper på at det løser seg til beste for alle parter. Når det er sagt er jeg stygt redd for at Norwegian sitt renommé har fått seg et solid skudd for baugen som de kommer til å slite med, selv om dette løser seg.
     
  2. mhsalv

    mhsalv 278 and counting!

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Tja, tviler litt på det. Spådom herfra: Det er tross alt ganske få nå-og-da-reisende som faktisk er rammet av DY-streik, og når disse passasjerene skal ut og kjøpe billetter om noen måneders tid så er det fortsatt kun én ting som gjelder: Pris!
     
    GinTonic and anders82 like this.
  3. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Enig med deg. Det innebærer en kortsiktig omdømmekrise. Ved å ta denne fighten gjør Norwegian alt de makter og kan for å være en førende lavpris aktør i fremtiden også med om mulig enda lavere priser. De kommer til å ha billigste billetter, og folk kommer til å kjøpe disse.

    Jeg har f.eks vært forhindret av flerfoldige SAS streiker og spontanaksjoner/faglige møder, spesielt på 2000-tallet. Jeg flyr dem fortsatt greit mye :)
     
  4. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke enig - med all den mediaomtalen som ligger omkring denne saken, tror jeg flere kanskje vurderer å faktisk lese om saken og kanskje neste gang tenker seg om før de bestiller billetter. At de heller velger andre alternativer som kanskje ikke har hatt så mye negativ omtale......
     
  5. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Men hva skal de bestille isteden? Bestiller de SAS risikerer de å havne midt i et uvarslet i et faglig møde.

    Tror heller ikke dette har så mye å si for kundene på lang sikt...
     
  6. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    De aller fleste i Norge gir jevnt f i rettighetene til de som jobber i transportnæringen. Her er det pris, pris og pris som gjelder. Så fort man ser NYC t/r for 2400,- så er alt hva heter streik og prinsipper glemt. Er jo bare å lese på nettaviser hva folk bryr seg om.
    Er en hel haug med triste historier om jenteturer som skjærer seg og bursdager man kan miste. Ja, det er kjipt, men det finnes verre ting. Skulle heller ønske man satt seg inn i konflikten.
    Disclaimer: Jeg støtter ikke den ene eller andre siden noe mer, bare opptatt av at folk flest ser litt lenger enn sin egen nese ;)
     
    RoadKing liker dette
  7. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Then let's agree to disagree :p
    Jeg støtter heller ikke den ene eller den andre siden vesentlig, og min mening er at her er det bare tapere og ingen vinnere. Det er bare trist at det skal komme til dette skrittet, der tusenvis av "uskyldige" (jeg skriver i anførsel fordi forbrukere er ikke uskyldige i saken all den tid de krever flybilletter til kr.0,-) ikke kommer seg til sine møter,ferier,henting av biler,hjem etc..... :(
     
    anders82 liker dette
  8. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
  9. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Straks konk. All aksjehandel stoppet i påvente av børsmelding. De kan ikke fortsette å drive for kreditors regning, det er rett og slett ikke lov, og styreansvaret vil inntreffe om de fortsetter nå.
     
  10. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Det står riktignok 2014, men dette er dagens børsmelding. Et smart trekk av Kjos, reduserer faren for konkurs i NAN og legger betydelig press på de norske pilotene ettersom svenske og danske piloter skal være betydelig mer forbeholdne til fagforeningens fremgangsmåte. I verste fall er det selskapet som overtar de norske pilotene som blir avviklet.

    Uansett hvem man mener har rett, i denne saken, så er det interessant å følge spillet. Stjerneeksempel på splitt&hersk fra Kjos, men jeg må si at jeg forstår ham.

    In an extraordinary meeting today the Board of
    Directors at Norwegian Air Norway has decided to
    establish three new subsidiaries for its pilots in
    Norway, Sweden and Denmark respectively.

    All employees will be transferred to the companies
    in his/her respective country with the existing
    tariff agreements, working conditions and benefits.

    For further details, please see press releases from
    the Group

    Oslo, 5 March 2014

    Norwegian Air Shuttle ASA
     
    Last edited: 05. mars 2015
  11. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Tvert imot. Ytterkigere tillegg i spindelvevet, mer uoversiktlig organisasjon og vanskeligere for mindre grupper å vinne makt.

    Investorene vil nok like dette. Kjos & hans hoff vil komme sterkere ut av dette.
     
  12. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Nja, jeg tror ikke dette grepet stanser konflikten sånn uten videre, pilotene flytter ikke frivillig over i de nye selskapene, og det er vel også tvilsomt om Kjos kan tvinge de over, mot deres vilje. Jeg tror Parat fortsetter med tullet sitt, styret i NAN har da ingen annen løsning - gitt at størrelsen på det beregnede tapet tilsier det - enn å begjære oppbud og pilotene blir da umiddelbart uten arbeid. Deretter vil de naturligvis bli tilbudt jobb i de nye selskapene, i første omgang på samme vilkår som i dag, deretter justeres disse i lokale forhandlinger og et av selskapene legges kanskje ned, om fagforeningene blir for kranglete. Han vil jo gjerne kvitte seg med noen piloter, har jeg inntrykk av. Jeg får understreke at jeg ikke kjenner økonomien i NAN, streikende flyvere får jo ingen lønn. De største tapene må vel morselskapet ta, men de har jo et par milliarder i EK, og kanskje er det også litt å hente på å selge noen av byggekontraktene, slik de gjør innen skipsfart. At morselskapet ikke kan ha flygerne ansatt, er jo enkelt å forstå, med det investeringsprogrammet Norwegian har lagt opp til, så kan de vel bare glemme finansiering av nye fly om de skal ha den risikoen det er, å ha de notorisk kranglete flygerne ansatt. Så Kjos har nok rett i at han ikke har noe valg. Han slåss for livsverket sitt.

    Det skaper jo vanskeligheter for flere, Forsvaret har jo avtale med Norwegian, og jeg tror at de er de eneste som flyr f.eks. til BDU.
     
  13. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Trist sak, å syns det er veldig mye god innlegg her.. Har igrunn ikke satt meg så mye inn i saken selv.
    Må si jeg er veldig spennt på hvordan ettervirkningene av dette kaoset vil være....

    Ut ifra hva @madsop sa, punkt 2.: "Likeverdige avtaler for alle Norwegian-piloter i Skandinavia"
    Jobber man i flybransjen, jobber man i en internasjonal virksomhet.. F.eks, om en snekker fra polen kommer til Norge, jobber her i noen år, plutselig sier han at han vil ha samme vilkår som en nordmann.. Dette vil da i mine øyne være feil... Han kom til Norge frivillig.. De som utdanner seg piloter, søker jobb i Norwegian, skriver under en kontrakt, så har man godtatt det som står i vilkårene, om man vil det eller ikke... Men, sier det igjen.. jeg har ikke fulgt alt for godt med i denne saken, håper den løser seg snart.. Og skal bli spennende å se hva som skjer iløpet av 1-5 år i flybransjen..! :)
     
  14. Jameson

    Jameson Medlem

    Innlegg:
    169
    Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Dette er vell noe begge de store selskapene her burde tatt lærdom av


    [​IMG]
    http://www.virgin.com/richard-branson/staff-come-first
     
    SASDC8 and anders82 like this.
  15. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jo grunnleggende business å ta vare på de ansatte, det skjønner nok de fleste. Problemet er vel hvis en gruppe ansatte plutselig bestemmer seg for at de er viktigere enn andre og mener de skal ha mer.
    Så vidt jeg har forstått det, og her må noen korrigere hvis det ikke stemmer, er vel følgende:
    - Pilotene i det norske datterselskapet ønsker at alle piloter i de skandinaviske selskapene skal ha samme vilkår. Gjelder dette lønn?
    - De vil ha slutt på flygere på kontrakter og ha alle over på fast ansettelse i Norwegian (Morselskapet)

    Spørsmålet er hvorfor dette dukker opp nå og hvorfor er Parat så hissige på grøten? Jeg kjøper ikke argumentet til Parat om at det handler om solidaritet for andre ansatte osv. Jeg tror det handler om penger på et eller annet vis. Jeg kjøper heller ikke alle disse tårevåte historiene som nå dukker opp fra piloter som ikke får banklån og som omtrent må spise grus for å overleve. Kanskje Parat ønsker seg tilbake til glansdagene da piloter var rockestjerner og hadde ekstremt bra vilkår? Er vel mange av dem som er tidligere SAS-piloter og de hat jo hatt relativt gode vilkår tidligere
    Og selvfølgelig støtter andre piloter sine kolleger i Norwegian. Tenk så behagelig for de store i USA hvis Kjos ikke lenger kan fly til USA. En brysom konkurrent er borte.
    I denne saken fungerer jo også media som nyttige idioter som tar alt som blir sagt for god fisk og stiller få kritiske spørsmål. Er mange her med forskjellige interesser og jeg savner en oversikt over hva som egentlig er sakens kjerne. Helst forklart av en som ikke har noen interesse av det ene eller det andre.
    Sier som Deep Throat, Follow the money
     

Del denne siden