Flyelskapet har smadret min helt nye koffert. Hva gjør jeg?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av bor_i_en_koffert, 21. nov 2016.

  1. NubiFlyer

    NubiFlyer Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    18
    Opplevde det samme tidligere i år med LH FRA-ORD. Når jeg kom hjem sendte jeg bilder (skaden, boardingpass, bagtag), IBAN, SWIFT/BIC samt henviste til referansenummeret jeg fikk på flyplassen på epost til [email protected] . Fikk pengene etter et par uker. I mitt tilfelle hadde jeg ikke kvittering da den var mottatt som gave og kofferten var i tillegg noen år så jeg anslo selv verdien til 460*0,6 = 270 EUR (4 år gammel ca nypris 460, de hadde policy på fratrekk 10% per år). Fikk tilbakemelding om at uten kvittering kunne de dessverre ikke utbetale det beløpet, kun standarderstatningen på 337,5 €... beklager så mye, her har du mer enn hva du ba om.
     
    Last edited: 19. des 2018
    Flymunda, milehigh, phileas and 10 others like this.
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    :D:p:rolleyes:o_O
     
  3. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,094
    Likes mottatt:
    4,813
    Bonuspoeng:
    113
    Fisker frem denne tråden. Ankom OSL i dag (SIN-CPH-OSL), og mottok en heftig bulket koffert:

    CA4B4265-A315-4146-BB11-71CD8889720D.jpeg A99E7A52-CE49-43E6-AC61-FAAB9DB4C7EB.jpeg C58E3639-BF8B-4E90-A817-9C4C7D405541.jpeg 07D8866B-EBAD-46EA-9A0C-02F327BD425B.jpeg

    Det er en ganske solid sak, så den må ha fått forholdsvis hard medfart. Gikk til SAS-skranken for å høre hva de tenkte om saken, men vedkommende sa at hun ikke hadde lov til å registrere en sak med mindre det var hull i kofferten.

    Noen med tilsvarende erfaringer og formeninger om hva jeg eventuelt kan forvente meg? Siden agenten nektet å foreta seg noe der og da sørget jeg i hvert fall for å få fotografert kofferten ved skranken hennes...
     
    VirreVapp liker dette
  4. VirreVapp

    VirreVapp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    Lett som en plett! Den gamle plasten kan lett dyttes ut fra innsiden. No probs
     
    jgroneng, vegardg, Gullars and 2 others like this.
  5. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Ser jo ut som kofferten har gjort akkurat det den skal gjøre her.

    Nemlig å beskytte innsiden :)
     
    Last edited: 24. mars 2019
    VirreVapp and Gullars like this.
  6. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,094
    Likes mottatt:
    4,813
    Bonuspoeng:
    113
    Etter litt innsats med utbulking og deretter noen timer på stuegulvet, kom kofferten seg tilbake i omtrentlig samme form.

    Tenker altså at saken legges død :)
     
    eventyrer, Wiolenze, milehigh and 2 others like this.
  7. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Bumper denne her. Fikk en ødelagt koffert etter en lengre tur. Registrerte dette ved ankomst på Gardermoen og har sendt inn all dokumentasjon for 3 uker siden. Ikke hørt et pip fra Samsonite som gjør dette for SAS, selv ikke etter 2 purringer. Er det noen som har erfaring med hvor lang tid dette tar? Eventuelt har et tlfnr jeg kan ringe?
     
  8. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,634
    Likes mottatt:
    7,611
    Bonuspoeng:
    183
    Positiv erfaring med Gjensidige Reise Pluss.

    Fikk skadet koffert ved ankomst OSL med SN. Fikk PIR rapport på flyplassen.
    Sendte inn sak til nevnte forsikringselskap, i dag ca 24 timer etter saken var meldt inn får jeg svar at jeg får en cash utbetaling tilsvarende hva ny koffert av samme type koster.

    Egentlig er det vel SN som skulle dekket dette, men regner med behandlingtid på flere måneder, så tenkte det var like greit å sjekke med forsikringen.

    Tommel opp til Gjensidige
     
    Last edited: 01. mars 2023
    Emma and holmen like this.
  9. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Motsatt med SAS. Over 1 måned siden PIR ble levert, ingen svarer på mail eller kontaktskjema. Ringte inn i dag, de "lovet å svare i dag" men det skjedde selvsagt ikke. Har sagt at jeg kjøper ny koffert og sender regning på fredag, så får vi se hva de gjør med det :)
     
    Lars J liker dette
  10. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,232
    Bonuspoeng:
    113
    Oppdaterer tråden med et nytt selskap: Swiss.
    Fikk håndtaket revet av en relativt lite brukt Samsonite C-lite, forøvrig en klart anbefalt koffert som normalt tåler alt!
    Ankomstservice på Galemoen skrev ut en PIR og ga en pamflett for dette selskapet: upload_2023-6-2_19-1-27.png
    Javel, dette var jo enkelt og glimrende service, tenkte jeg.
    Naiviteten lenge leve!
    Når man går inn på denne linken kan man bestille hvilken som helst koffert/veske fra utvalget, og første øyekast ser egentlig OK ut. Men litt dypdykk og google forteller sannheten: Dette er enten utgåtte produkter hvor Dolfi 1920 (startet på 30-årsdagen til Adolf?) har kjøpt restlageret for en billig penge, eller ukurante modeller som selger dårlig og hvor de forlanger et ganske stort mellomlegg.
    Så enden på visa ble å bestille den beste "gratis"-kofferten de har, som vil bli gitt videre i gave til noen verdig trengende.
    Deretter bestille et nytt håndtak fra Samsonite til hele 89 kroner ;)
     
  11. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,435
    Likes mottatt:
    3,258
    Bonuspoeng:
    113
    Min datter fikk en bulk i kofferten da hun dro med Asiana til Seoul for noen dager siden. Registrerte ikke PIR ved ankomst (som hun jo burde gjort), men dro til flyplasshotellet og ventet på resten av gjengen til dagen etter. Jeg ba henne forsøke Asiana da hun kom tilbake til flyplassen til tross for at kofferten hadde vært ute. Der fikk hun uten noen dikkedarer tilbud om ny koffert eller penger. Hun valgte penger siden hun ikke likte noen av de hun kunne velge i. Eneste ulempen var at hun måtte ha koreansk kontonummer for rask utbetaling, men det ordnet seg via en bekjent. Pengene overført ila noen dager, med et lite aldersfradrag på ett år. Fantastisk service av OZ. Her er det flere flyselskaper som har noe å lære.
     
    Last edited: 03. juni 2023
    RoadKing, Flymunda, Earl and 4 others like this.
  12. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    Nien som har fått oppgjør fra BA før?

    Jeg registrerte på flyplassen, fikk lapp, la inn på nettsiden, ble oppringt, også har jeg purret ~20 ganger de siste 2 mnd'ene. Sånn bortsett fra å fantasere om at alle ansatt i selskapet (K2) tortureres har man noen vei? Ikke mulig å få fått i noen i møkkaselskapet.
     
  13. cire913

    cire913 Medlem

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    43
    landet klokken 02.00 tirsdag i forrige uke, mistet kofferten hele ett hjul og hadde en lang rift på toppen. Så sliten bestemte jeg meg for å gå rett hjem og sendte en e-post til [email protected] med bag tag, bilder av kofferten og skaden, verdien på kofferten og året den ble kjøpt.
    Onsdag fikk noen spørsmål fra sas via e-post og svarte på dem umiddelbart. Torsdag send en mail til sas igjen for å følge opp fordi vi har kun 7 dager. på fredag fikk 2 oppringninger fra sas men svarte ikke, på noen minutter da sendte de et PIR-form med instruksjoner om hvordan det skal sendes inn.
    mottok en kjøpskupong av samsonite fra sas i dag som er 150 % mer verdt enn den opprinnelige kjøpesummen
     
    Rscott, Darkcho, paron and 5 others like this.
  14. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,299
    Likes mottatt:
    1,469
    Bonuspoeng:
    113
    Har gått greit den gangen min baggasje ble smadret, men min far havnet i en kinkig situasjon som han fortsatt står i.

    Baggasjen hans ble smadret (god gammel Amerika-koffert). Kan de kreve aldersfradrag herfra og til månen? Tipper den er fra tidlig 90-tall. Krever man bruksfradrag ad infinitum, så taper jo han totalt på at han får kofferten sin ødelagt. Eller er det en slags makssats eller noe som tilsier at du har krav på i hvert fall å få erstattet en koffert med en koffert åkke som?

    Han får lett ny ved å belaste jobben, men synes jo det er feil prinsipielt at jobben hans må dekke koffert fordi ground handling ødelegger en eldre, men dog solid koffert.
     
  15. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,223
    Likes mottatt:
    5,071
    Bonuspoeng:
    183
    Hvorfor kan ikke bare kundeservice fungere? BILSETET til sønnen vår ble ødelagt på vei hvem fra MIA. Vi meldte skaden på OSL, fikk et skadenummer og registrerte deretter saken på nettsiden vedkommende i skranken på OSL viste til. Lastet opp bilder og kvittering.

    Så kommer det en mail fra SAS Customer care som (på engelsk) beklager at KOFFERTEN er ødelagt, og ber oss registrere skaden på Samsonite bagsupport. Der står det tydelig at dersom det er spesialbaggasje som er skadet, skal man kontakte SAS Customer Care.

    Svarer dette over pr mail, og informerer om at vi allerede har registrert saken, inkludert bilder og kvittering. De beklager at at BARNEVOGNA er skadet, og at vi skal dra innom nærmeste leverandør av barnevogna for å få butikkens vurdering av om setet kan repareres eller må erstattes. Hva er dette for noe tull????
     
    Kristian liker dette
  16. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,223
    Likes mottatt:
    5,071
    Bonuspoeng:
    183
    Ser nå at dette kravet om at bagasjen må evalueres av en butikk IKKE gjelder for innbyggere i Skandinavia. Jesus... er selv jurist, men blir oppgitt av å hele tiden måtte sørge for å få rettighetene man har krav på!
     
  17. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,223
    Likes mottatt:
    5,071
    Bonuspoeng:
    183
    SAS påstår nå at dette unntaket bare gjelder for baggasje som Bagsupport kan håndtere. Er det andre som har måttet gå til butikken vogna eller bilstolen ble kjøpt hos, og fått en bekreftelse fra dem om at den ikke kan repareres?
     
    NoLimit liker dette
  18. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,637
    Likes mottatt:
    6,631
    Bonuspoeng:
    183
    Har aldri trengt det med SAS, men har fått det kravet fra Thai, TAP og i forbindelse med saker til behandling i Flyklagenemnda
     
  19. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,223
    Likes mottatt:
    5,071
    Bonuspoeng:
    183
    Litt klønete når bilstolen er kjøpt på nett. Får sende inn bilder til dem og be dem bekrefte at den ikke kan repareres. Tåpelig opplegg.
     
  20. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,637
    Likes mottatt:
    6,631
    Bonuspoeng:
    183
    En bilstol repareres vel uansett ikke hvis den er skadet av sikkerhetsgrunner, så det her burde SAS være mer fleksible på. For kofferter så holder det å ta kontakt med en hvilken som helst butikk som fører samme koffert, så det trenger ikke nødvendigvis være der du kjøpte bilsetet tror jeg.
     
    Jeanette liker dette

Del denne siden