Flyskam: Bonusfeber og miljø

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av thecoldfish, 13. sept 2015.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,305
    Likes mottatt:
    33,877
    Bonuspoeng:
    293
    Syns også det er verdt å få med seg at disse fremadstormende som får i overkant av mediedekning er et ekstremt mindretall. Den store majoriteten forholder seg taus. Dog med et gryende opprør jfr bompengeaksjonen.
     
    Sikiduck liker dette
  2. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    691
    Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vel ikke det at man ønsker å kjøre mer, men å kunne fortsette livet sitt uten å gå personlig konkurs eller redusere/kutte ut aktiviteter fordi det rett og slett blir for stor utgift. Selv må jeg gjennom bompenge for å komme til Posten og hente pakke ...
     
  3. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,260
    Likes mottatt:
    2,759
    Bonuspoeng:
    113
    Like navlebeskuende som all annen fanatisme, og skader vel egen sak mer enn noe annet...:rolleyes:

    Skjønner ikke at en lar seg provosere over slike utspill. Gulltid for media og standup-komedie.
    Sympati med miljøforkjempere med uttalelser som dette.

    PS! Måtte sjekke om hun jobbet for Satiriks eller Vredens Gnag...
     
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,025
    Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Klart det er en god ide med hurtiggående tog mellom de store byene for å få ned flytrafikken .. jeg mener klart at det er viktig for både miljø og fremtidige generasjoner!!
    I tillegg bør de starte med å planlegge dobbeltspor på eksisterende baner.

    De burde starte planlegge så snart de får bevilget midler over statsbudsjettet.

    Kommende generasjoner vil muligens få glede av dette, men ikke vi.

    Hvor lang tid har man planlagt Follobanen før man begynte å utføre? 40 år?
    Hvor lang tid har man planlagt Ringeriksbanen? 50 år?

    Klart det er viktig å bygge ut infrastrukturen. Men i dette landet tar det så lang tid å bestemme og ombestemme seg for traser og stasjoner at det først går minst to generasjoner fra beslutning til ferdigstillelse.
    Tenk diskusjonen om Sundvollen stasjon, skal den ligge i Vik eller på Sollihøgda?
    Skal BaneNOR bestemme byutvikling?

    Norge kommer til å stoppe opp dersom noen klarer å få gjennom kvotebegrensninger av flyreiser før alternativene er utbygget, altså om 50-70 år, dersom planleggingen starter nå.
     
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,859
    Likes mottatt:
    64,735
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg synes ikke IF skal være er forum hvor vi diskuterer politikk, men én ting må jeg spille inn her.

    Det er lov å være uenig med noen, men det er viktig at alle fakta er med når en sak diskuteres.

    De nevner (nesten i samme åndedrag som det med "kvote" for flyturer) at forslaget er avhengig av at det finnes et alternativ, og at de ønsker å bygge ut hurtigtog raskt.

    Gjennomsnittsnordmannen reiser ikke på 3 turer i året, så det vil ikke bety så mye for "folk flest".

    Unge Grønne er nok ikke det eneste ungdomspartiet som har kommet med forslag som virker underlige på "voksne" mennesker forøvrig..
     
    drsyk, wilco, Eddie47 and 3 others like this.
  6. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,329
    Likes mottatt:
    17,977
    Bonuspoeng:
    293
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,305
    Likes mottatt:
    33,877
    Bonuspoeng:
    293
    Travellingalf liker dette
  8. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,960
    Likes mottatt:
    29,491
    Bonuspoeng:
    183
    Nå har jeg aldri reist så langt eller på Business i jobbsammenheng, men om jeg måtte det hadde jeg neppe akseptert 24 (?) til Australia på economy. Problemet her er emm mer preget av norsk jantelov.

    Er saken at en ikke burde deltatt på grunn av kost/nytte ved slik deltakelse er det en annen debatt. Om det er slik at vi forhåpentligvis har ansatt noen glupe folk med matchende lønninger og ser behov for at de får mest mulig ut av en jobbreise så klarer jeg ikke å opparbeide meg den store forargelsen.
     
    RoadKing and afirm like this.
  9. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,329
    Likes mottatt:
    17,977
    Bonuspoeng:
    293
    Akkurat det samme om du bruker penger og er ansatt i et privat selskap. Andres penger.

    Spot on! Helt enig her. Hvorfor skal ansatte i statlige selskaper måtte reise i dårligere klasse enn de som er ansatt i private bedrifter?
     
    Sonictravel liker dette
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,305
    Likes mottatt:
    33,877
    Bonuspoeng:
    293
    Bevares, jeg er helt enig. Jeg sa ikke noe annet :).
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,305
    Likes mottatt:
    33,877
    Bonuspoeng:
    293
    Faktisk, de firmaene jeg har jobbet for i min karriere, det har vært økonomi, også New Zealand. For min del var det ett unntak, da jeg hadde seminar kloden rundt på drøyt 14 dager. Da fikk jeg biz.

    Enig i at dette handler mye om jantelov. Likevel, den type selskaper burde ikke ha anledning til å holde på som de gjør med millionlønninger, parties og seminarer. De har ett formål, å administrere nedbetaling av vei på kortest mulig tid for deretter å legges ned. Ser dog at noen incentiver antagelig er påkrevd for å få folk til å jobbe i et firma med utløpsdato.

    Når det er sagt, jeg har aldri skjønt hvorfor hver en bomvei ble etablert med egen drift, det burde jo vært kjempeenkelt å sentralisere.

    Nøff sedd, jeg har gått langt utenfor på denne. Skal skjerpe meg!
     
    Sonictravel and Eddie47 like this.
  12. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Å plassere pengene sine i private bedrifter, som forvalter «andres penger» på en uholdbar måte (som regel en skjønnsmessig vurdering), er frivillig.

    Lykke til med å gå til Skatteetaten eller Fjellinjen og be om fritak for hhv skatt og bompenger fordi du ikke er enig i deres forvaltning av de samme pengene.
     
    SemiFrequent liker dette
  13. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    8,012
    Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    Apropos miljø så tilbyr SAS fra torsdag 27. juni mulighet for å betale for biodrivstoff på samme måte som ekstra bagasje eller loungetilgang. Forskjellen er bare at det ikke nødvendigvis er biodrivstoff på din flyvning. (Check-in.dk bak betalingsmur)
     
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,025
    Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Svindel?
    Koster biodrivstoff mer?
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,305
    Likes mottatt:
    33,877
    Bonuspoeng:
    293
    :D:D:D:D:eek::rolleyes:o_O
     
  16. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    8,012
    Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    I følge nrk.no er bærekraftig biodrivstoff er to til tre ganger dyrere enn fossilt drivstoff. Men: Regjeringen vil starte i det små og allerede fra neste år (red. anm.: 2019) skal én prosent av det totale drivstoffsalget være miljøvennlig og dette skal økes frem mot 2030 der 30 prosent av drivstoffet blir miljøvennlig.
     
  17. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,450
    Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Begrensning med 3 fly per person per år løses på samme rare kapitalistiske måte som gjøres med kvoter på strøm/co2. Man betaler for å kjøpe kvoter fra andre land (U-land) hvor de ikke flyr. Så man flyr like mye, men betaler mer, og disse pengene forsvinner et eller annet sted til noen som beriker seg på co2-kvoter.

    Har flyseteavgiften gjort at noen av oss flyr mindre? Nei. Det er kun penger inn i kassa under påskudd av "å gjøre noe".
     
    Berlioz, drsyk and Eddie47 like this.
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,859
    Likes mottatt:
    64,735
    Bonuspoeng:
    293
    Dessverre bak betalingsmur, men overskriften sier jo det meste:
    Biodrivstoff OSL
     
  19. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    8,012
    Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    På senhøsten 2014 landet to fly fra SAS og Norwegian på Gardermoen med halve tanken fylt med biodrivstoff. Daværende miljøvernminister Tine Sundtoft (H) var om bord i ett av flyene og statlige Avinor varslet en storsatsing på biodrivstoff de neste årene. I fremtiden skulle nordmenn flys delvis med frityrolje fra matproduksjon. 100 millioner kroner ble lagt i potten for tiltak og prosjekter som skulle bidra til omfattende produksjon av biodrivstoff.

    Et drøyt år senere utropte Avinor sin egen hovedflyplass i Oslo til verdens første med et drivstoffanlegg som kunne ha med biodrivstoff i «miksen» til alle flyselskaper som ønsket det. Det var snakk om ørsmå mengder per flytur, men det var en begynnelse. SAS, tyske Lufthansa og nederlandske KLM forpliktet seg til å bruke totalt litt over 1,2 millioner liter på ett år.

    Utviklingen har gått motsatt vei.

    Anlegget på Gardermoen har så langt i år ikke fått blandet inn én dråpe med biodrivstoff.

    – Det er helt riktig, sier Olav Mosvold Larsen, leder for klimaprogrammet i Avinor.

    Får ikke levert
    Etter en stor leveranse i 2017 ble det ifølge Avinors tall bare levert 40.000 liter i fjor.

    Ved åpningen av ny passasjerterminal på Bergen lufthavn høsten 2017 meldte Avinor og drivstoffleverandøren Air BP at det skulle satses på biodrivstoff også her – og i første omgang ble det med én leveranse til flyplassen. Hverken i fjor eller i år har flyene fått servert biodrivstoff i Bergen.

    Alt biodrivstoff skal være uten palmeolje, og det begrenser tilgangen. Avinor er usikker på om det blir noe aktivitet i Oslo eller Bergen senere i år.

    – Vi vet at det er interesse for leveranser i andre halvår, men dette er ikke bekreftet ennå, sier Larsen.

    Fylte «lite grann» i San Francisco
    SAS’ miljødirektør Lars Andersen Resare sier om kjøpet av biodrivstoff det siste året:

    – Vi fikk levert lite grann biodrivstoff i San Francisco i desember i fjor og januar i år.

    SAS flyr én gang daglig til San Francisco på vestkysten av USA fra København. Omfanget er med andre ord fortsatt svært lite.

    SAS forsøker å ligge langt fremme i utviklingen, men tilbudet av biodrivstoff er lite og prisen er høy.

    – De senere år har vi kjøpt rundt 100 tonn årlig, sier Resare.

    Det tilsvarer i underkant av 100.000 liter.

    – I andre halvår i år vil vi få levert inntil 1000 tonn, sier Resare.

    SAS har et drivstofforbruk på rundt 1,3 millioner tonn i året. Det planlagte kjøpet av biodrivstoff til høsten vil fortsatt utgjøre i underkant av 0,2 prosent av SAS' totalforbruk i andre halvår. Et mer ambisiøst mål i selskapet frem mot 2030 er at samlet årlig forbruk tilsvarende all innenriks trafikk i Norge, Sverige og Danmark skal være biodrivstoff.

    – Nå er det viktig å få på plass rammevilkår og produksjon som gjør at biodrivstoff kan tas i bruk i større skala, sier Resare.

    Fraktes fra California til Oslo
    Stortinget har bestemt at 0,5 prosent av forbruket fra 2020 skal være biodrivstoff. Avinor har som mål at 30 prosent av forbruket innen ti år er biodrivstoff. I så fall trengs produksjon lokalt.

    – Drivstoffet kan lages av «skogsavfall» og massevirke fra skog, men kan også importeres. Luftfartsbransjen har tatt til orde for et luftfartens klimafond som skal dekke merkostnaden, sier Larsen.

    Biodrivstoff til Gardermoen er siden 2017 kjøpt fra et anlegg i Los Angeles på USAs vestkyst. Deretter er det fraktet med skip via Panama-kanalen til den svenske havnebyen Gävle. Derfra sendes drivstoffet med tog eller bil videre til flyplassene.

    – Slik omsetningskravet er utformet, skal det ikke være mulig å blande inn drivstoff basert på råstoff med tvilsom klimaeffekt, herunder palmeolje, sier Larsen.

    Frivillig bioavgift på billetten
    SAS har inngått et samarbeid med det svenske raffineriet Preem om langsiktig levering av biodrivstoff.

    – Vi vil gjerne fylle på tanken så nær produksjonsstedet som mulig. Fra 2022 håper vi å få levert biodrivstoff fra et nytt anlegg i Göteborg, og drivstoffet kan fraktes med tog til flyplassene blant annet i Göteborg, København og på Gardermoen, sier Resare.

    SAS har også en annen plan på trappene: Å la kundene selv bestemme om de vil betale ekstra for biodrivstoff på flybilletten og SAS vil forplikte seg til å kjøpe nok biodrivstoff til å dekke akkurat denne flyreisen.

    – Vi ønsker å involvere kundene til å betale for å fly med biodrivstoff og det må være frivillig. Det er vanskelig å gjøre det på annen måte, fordi vi konkurrerer med andre selskaper som ikke tar betalt for biodrivstoff, sier Resare.
     
    Eddie47, Kristian and holmen like this.
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,025
    Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    På 15-hundretallet kalte de dette avlat («straks pengene i kisten klinger, sjelen ut av skjærsilden springer») ...

    Martin Luther gjorde noe med dette, en form for sosialdemokrati hvor alle fikk være med ..

    Neida.. SAS gjør ikke dette for å tjene penger
     
    drsyk and RoadKing like this.

Del denne siden