For deg som sliter med skammen, kan du nå kjøpe deg opp til 100% bedre samvittighet! Selges i bolker à 2,1% til 100 kr stk - diplom ikke inkludert. Med denne beregningen varer forøvrig turen til CHQ i (4800/100*20/60) = 16 timer...
Erna ... en ekte Bergenser: – Ja, jeg flyr på ferie i sommer. Og det gjør jeg egentlig helt uten flyskam. Jeg mener vi skal nå klimamålene våre på andre måter enn å ha dårlig samvittighet over at vi nyter en ferie, sa statsminister og Høyre-leder Erna Solberg da hun var gjest på det siste Politisk kvarter på NRK før sommerferien. – Jeg mener det er feil å gjøre det moralsk foraktelig å fly for folk som kommer fra et land som Norge, som er kaldt, langstrakt og spredt bebygd. Vi er nødt til å fly, sier Solberg.
\ Hei. Ingen kvaler her. Flytransport utgjor 2 present av den totale forurensningen. Flyskam er selvsagt eget valg, og man behover ikke paatvinge andre den same folelsen. Man burde heller ha kleskjopskam da dette er et mye mye storre problem enn aa fly.
Godt poeng. Ryddet i huset forrige helg, og jeg må si jeg følte litt skam for alle de tingene som ble kjørt til gjenbruksstasjonen. Klær kan brukes på nytt, samme med en del andre ting. Men jeg må si jeg kjøper mye som ender opp som søppel. Tipper mange andre har det som meg.
– Det føles innmari godt å ikke ha tatt fly På seks dager har hun og datteren, Elita Marxèn (14), kommet seg med tog fra Oslo til Kroatia. https://www.yr.no/artikkel/_-det-foles-innmari-godt-a-ikke-ha-tatt-fly-1.14604131
Helt enig. I henhold til SAS' biobrenselkalkulator vil en flytur til Split ta ca 15 timer og koste 4500 kroner i biobrensel. I følge den samme kalkulatoren flyr da SAS i ca 180 km/t og blir grundig slått av flytoget i motbakke. Tror jeg hadde følt meg innmari heldig om jeg hadde sluppet den turen selv.
Toulouse - Paris er 68 mil, aner ikke om de har lyntog men jeg vil nesten tro det. Barcelona - Madrid er 62 mil og de har lyntog mener jeg. Nice - Paris er 93 mil. Catania - Roma 80 mil, og når man kjenner Italia er ikke tog et alternativ Det er de 4 strekningene som er over Trondheim - Oslo på europa toppen. Når de to første ligger der de ligger, og har lyntog, så er det kanskje et hint om at tog ikke er det eneste saliggjørende? Jeg tror dette også har noe med kultur å gjøre. Det er ikke *fint* nok med tog. Pris er en annen sak. Tog er ikke nødvendigvis noe billigere alternativ enn fly. Men jeg er enig i at det er et angrep på eliten. Problemet med angrepet er at det som vi ser så ofte ellers, vil ikke ramme direktør Hansen på Bygdøy, for han betaler ikke sin første klasse billett selv uansett. Et vellykket angrep på flyreiser vil til syvende og sist ramme snekker Andersen på Bryn når han skal med familien på den ene turen til syden etter en mistrøstig sommer. Noen som husker når subsidiene på elbil ble innført, hvem stakk av med kaka? Så jeg skal ikke fly, fordi 80% av verdens befolkning ikke gjør det? Får slutte å gå søndagstur i marka og da, for det gjør nok heller ikke 80% av verdens befolkning. For ikke å glemme at jeg melder meg av søndagens dugnad i barnehagen, for den er definitivt ikke mer enn 0,00000000000001 promille med på. Så jeg skal ikke fly, fordi det er egoistisk? Det er også egoistisk å holde kjæledyr, da må vi forby det og. For ikke å glemme at det er egoistisk å få barn, tenk hva det koster fellesskapet. Vi er jo dessuten altfor mange mennesker her på jord, 5 milliarder and counting? Artikkelforfatteren syntes Aftenpostens redaktør hadde en lettvint omgang med fakta, men det gjelder da sannelig han selv også.
Så så .. pass på hjertet .. De færreste direktører flyr første klasse, jeg har vært direktør noen år og de eneste jeg har hørt om som flyr første klasse har jeg truffet her på IF .. Men noen direktører flyr Business og noen flyr lekebiz med SAS.., Faktum er jo at de fleste norske selskaper har en reisepolicy som tilsier at man skal reise på billigste måte og at Business bare skal nyttes dersom .... (det kan være flytid, møter ved ankomst ... osv)
Et kjapt søk Oslo - Trondheim med tog i morgen koster 1019,- en vei. Med Norwegian koster det 1029, OSL-TRD. Oslo - Bergen tilsvarene; 1003,- OSL - BGO med Norwegian 1029,- https://www.nrk.no/norge/flypriser-mer-enn-halvert-pa-ti-ar_-_-helt-vanvittig-1.14609466
Hvis man planlegger litt, så får man mye billigere togbilletter.. Men, da får man også billigere flybilletter. (DY koster 779). Fordelen med toget er at det tar deg fra sentrum og direkte til sentrum. Det er ikke SÅ mange som skal til Stjørdal. Men toget tar litt mer tid. Denne diskusjonen tror jeg vi aldri blir ferdige med. Folk har ulike behov, og ulik betalingsvilje. De jeg kjenner som flyr mest, de har så mye penger at de ikke bryr seg om prisen øker. I tillegg så flyr de i eleverte klasser, og prisene på Biz er rimelig stabile.
Mitt eksempel, som jeg skrev, var å reise i morgen. Du kan sikkert får ennå rimeligere hvis du bestiller billett nå for å reise om 2-3-4 år ...
Jeg vet, det var nettopp derfor jeg skrev det jeg skrev. Og det om at folk har ulike behov. En reise man plutselig må foreta i morgen er kanskje mer "nødvendig" enn en som kan planlegges? Og her har vi enda mer eksempel på at denne diskusjonen blir vi aldri ferdige med.
Fant forøvrig ut at VY ikke selger billetter lenger frem i tid enn 90 dager......... Det er jo ganske dårlig. Hvis man skal kunne planlegge, mener jeg. De aller fleste vet når høstferie, vinterferie, påskeferie osv er, og kan planlegge etter det.
Ja, sliter med det samme de 2 gangene i året jeg tar tog. Tidligere så var det 6 måneder (5-6 år siden).