Flyskam: Bonusfeber og miljø

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av thecoldfish, 13. sept 2015.

  1. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    For deg som sliter med skammen, kan du nå kjøpe deg opp til 100% bedre samvittighet!

    Selges i bolker à 2,1% til 100 kr stk - diplom ikke inkludert.

    Med denne beregningen varer forøvrig turen til CHQ i (4800/100*20/60) = 16 timer...

    upload_2019-6-27_14-24-12.png
     
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,601
    Bonuspoeng:
    293
    Avlat!
    Hvor går pengene?
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Frösundavik :rolleyes:
     
    drsyk and Eddie47 like this.
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,601
    Bonuspoeng:
    293
    Erna ... en ekte Bergenser:

    – Ja, jeg flyr på ferie i sommer. Og det gjør jeg egentlig helt uten flyskam. Jeg mener vi skal nå klimamålene våre på andre måter enn å ha dårlig samvittighet over at vi nyter en ferie, sa statsminister og Høyre-leder Erna Solberg da hun var gjest på det siste Politisk kvarter på NRK før sommerferien.
    [​IMG]

    – Jeg mener det er feil å gjøre det moralsk foraktelig å fly for folk som kommer fra et land som Norge, som er kaldt, langstrakt og spredt bebygd. Vi er nødt til å fly, sier Solberg.
     
    Chrisbgg, Mbj, RoadKing and 3 others like this.
  5. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Kan man bruke AmEx og opptjene EB status poeng ved kjøp av biobrensel :rolleyes:
     
  6. Michel

    Michel Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    \
    Hei. Ingen kvaler her. Flytransport utgjor 2 present av den totale forurensningen. Flyskam er selvsagt eget valg, og man behover ikke paatvinge andre den same folelsen. Man burde heller ha kleskjopskam da dette er et mye mye storre problem enn aa fly.
     
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,473
    Bonuspoeng:
    293
    Godt poeng.
    Ryddet i huset forrige helg, og jeg må si jeg følte litt skam for alle de tingene som ble kjørt til gjenbruksstasjonen. Klær kan brukes på nytt, samme med en del andre ting. Men jeg må si jeg kjøper mye som ender opp som søppel. Tipper mange andre har det som meg.
     
  8. shadow

    shadow Medlem

    Innlegg:
    65
    Likes mottatt:
    240
    Bonuspoeng:
    33
    Michel liker dette
  9. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,438
    Likes mottatt:
    3,259
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig. I henhold til SAS' biobrenselkalkulator vil en flytur til Split ta ca 15 timer og koste 4500 kroner i biobrensel. I følge den samme kalkulatoren flyr da SAS i ca 180 km/t og blir grundig slått av flytoget i motbakke. Tror jeg hadde følt meg innmari heldig om jeg hadde sluppet den turen selv.
     
    vegardg and Kristian like this.
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,601
    Bonuspoeng:
    293
    Du verden... skammelig ...!
     
  11. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,292
    Bonuspoeng:
    293
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Toulouse - Paris er 68 mil, aner ikke om de har lyntog men jeg vil nesten tro det.

    Barcelona - Madrid er 62 mil og de har lyntog mener jeg.

    Nice - Paris er 93 mil.

    Catania - Roma 80 mil, og når man kjenner Italia er ikke tog et alternativ

    Det er de 4 strekningene som er over Trondheim - Oslo på europa toppen.

    Når de to første ligger der de ligger, og har lyntog, så er det kanskje et hint om at tog ikke er det eneste saliggjørende?

    Jeg tror dette også har noe med kultur å gjøre. Det er ikke *fint* nok med tog. Pris er en annen sak. Tog er ikke nødvendigvis noe billigere alternativ enn fly.

    Men jeg er enig i at det er et angrep på eliten. Problemet med angrepet er at det som vi ser så ofte ellers, vil ikke ramme direktør Hansen på Bygdøy, for han betaler ikke sin første klasse billett selv uansett. Et vellykket angrep på flyreiser vil til syvende og sist ramme snekker Andersen på Bryn når han skal med familien på den ene turen til syden etter en mistrøstig sommer. Noen som husker når subsidiene på elbil ble innført, hvem stakk av med kaka?

    Så jeg skal ikke fly, fordi 80% av verdens befolkning ikke gjør det? Får slutte å gå søndagstur i marka og da, for det gjør nok heller ikke 80% av verdens befolkning. For ikke å glemme at jeg melder meg av søndagens dugnad i barnehagen, for den er definitivt ikke mer enn 0,00000000000001 promille med på.

    Så jeg skal ikke fly, fordi det er egoistisk? Det er også egoistisk å holde kjæledyr, da må vi forby det og. For ikke å glemme at det er egoistisk å få barn, tenk hva det koster fellesskapet.
    Vi er jo dessuten altfor mange mennesker her på jord, 5 milliarder and counting?

    Artikkelforfatteren syntes Aftenpostens redaktør hadde en lettvint omgang med fakta, men det gjelder da sannelig han selv også.
     
    Eddie47, snekkerjan, anders82 and 4 others like this.
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,601
    Bonuspoeng:
    293
    Så så .. pass på hjertet ..
    De færreste direktører flyr første klasse, jeg har vært direktør noen år og de eneste jeg har hørt om som flyr første klasse har jeg truffet her på IF ..
    Men noen direktører flyr Business og noen flyr lekebiz med SAS..,

    Faktum er jo at de fleste norske selskaper har en reisepolicy som tilsier at man skal reise på billigste måte og at Business bare skal nyttes dersom .... (det kan være flytid, møter ved ankomst ... osv)
     
    RoadKing liker dette
  14. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,292
    Bonuspoeng:
    293
    Et kjapt søk Oslo - Trondheim med tog i morgen koster 1019,- en vei. Med Norwegian koster det 1029, OSL-TRD.

    Oslo - Bergen tilsvarene; 1003,- OSL - BGO med Norwegian 1029,-

    https://www.nrk.no/norge/flypriser-mer-enn-halvert-pa-ti-ar_-_-helt-vanvittig-1.14609466
     
    RoadKing liker dette
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,473
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis man planlegger litt, så får man mye billigere togbilletter..
    upload_2019-7-3_11-2-48.png

    Men, da får man også billigere flybilletter. (DY koster 779).

    Fordelen med toget er at det tar deg fra sentrum og direkte til sentrum. Det er ikke SÅ mange som skal til Stjørdal.
    Men toget tar litt mer tid.

    Denne diskusjonen tror jeg vi aldri blir ferdige med. Folk har ulike behov, og ulik betalingsvilje. De jeg kjenner som flyr mest, de har så mye penger at de ikke bryr seg om prisen øker. I tillegg så flyr de i eleverte klasser, og prisene på Biz er rimelig stabile.
     
    Earl, RoadKing, anders82 and 2 others like this.
  16. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,292
    Bonuspoeng:
    293
    Mitt eksempel, som jeg skrev, var å reise i morgen. Du kan sikkert får ennå rimeligere hvis du bestiller billett nå for å reise om 2-3-4 år ...
     
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,473
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vet, det var nettopp derfor jeg skrev det jeg skrev.

    Og det om at folk har ulike behov.

    En reise man plutselig må foreta i morgen er kanskje mer "nødvendig" enn en som kan planlegges?

    Og her har vi enda mer eksempel på at denne diskusjonen blir vi aldri ferdige med.
     
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,473
    Bonuspoeng:
    293
    Fant forøvrig ut at VY ikke selger billetter lenger frem i tid enn 90 dager......... Det er jo ganske dårlig. Hvis man skal kunne planlegge, mener jeg. De aller fleste vet når høstferie, vinterferie, påskeferie osv er, og kan planlegge etter det.
     
  19. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,292
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, sliter med det samme de 2 gangene i året jeg tar tog. Tidligere så var det 6 måneder (5-6 år siden).
     
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,601
    Bonuspoeng:
    293
    DET er skammelig!
     

Del denne siden