Jeg booket nettopp en poengreise til DUS med SAS for helgen, og fikk opp alternativ om å legge til Biodrivstoff på bookingen. Vet ikke om dette er noe nytt, men har ikke sett det før. Burde ikke dette være inkludert for EBD?.....dårlig med flyskam her, så 100 kr for 4,5% biodrivstoff droppet jeg. #ingenflyskam
Det er mange grunner til å fly.. https://www.aftenposten.no/meninger...skulle-ta-tog-fra-Oslo-til-Bodo--Aina-Johnsen
Tvilsom praksis. Kjøper SAS inn ekstra biodrivstoff eksklusivt for deg? Kjøper de i utgangspunktet aldri dette, men samler opp og øremerker disse pengene til å kjøpe senere? Minner meg litt om episoden av Friends, der Ross gir Joey 20 dollar, for at han skal putte det i rouletten når han kommer frem til Vegas.
Gode spørsmål! Tipper dette er en enkel (og dårlig) måte på å finansiere noe av utgiftene Biodrivstoff koster. Samtidig kan de reklamere at de flyr med biodrivstoff.
Det begynner å bli ganske så tydelig at tog i Norge fungerer ganske dårlig for veldig mange. Om man bestiller lenge lenge lenge lenge (jeg mener virkelig lenge) før man skal reise kan man få billetten til ok pris, og man bør helst ikke reise veldig langt. Reiser man langt må kostnaden til kiropraktor (og muligens psykolog) i etterkant også regnes med. Jeg er egentlig glad i tog og har kost meg med noen fine togturer nedover i Europa mellom byer der. Effektivt og komfortabelt er da stikkordene, men de ordene kan ikke brukes her i landet. Som Osloborger fungerer tog finfint for et par timers turer nord eller sørover, men ut over det er det lite effektivt og ganske slitsomt.
Hehe, forsvant en setning der ser jeg 3 måneder er en evighet i jobbsammenheng og for mange av oss som ikke planlegger livet veldig langt fram i tid. For en ferietur er selvsagt 3 månder helt innafor. Ikke slik at det er superbillig å finne billige flybilletter på kort varsel heller, men har flere ganger sjekket og funnet fly billigere enn tog på noen ukers varsel.
Ingen betenkeligheter. Rett og slett fordi flytraffikken står for kun 2 prosent av den totale forurensingen. Det er motebransjen med sin mikroplast som er den store syn deren, altså klesbransjen. Man bør heller ha klesskam enn flyskam. Befolkningsveksten er også ikke bra så fødselsskam er enda viktigere å oppkonstruere.
Lufthansa Group: Our position on climate policy https://www.lufthansagroup.com/en/responsibility/climate-environment Kilde
Aftenposten pleier jo å være troverdig, ikke lurt å fly mindre: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/4q09JV/Ikke-lurt-a-fly-mindre--Torbjorn-Lothe
Og så prøver de igjen: http://www.nlf.no/forbund/avinor-og-nlf-har-bestilt-nytt-elfly Lurer på om det noen sinne blir F-klasse på Elfly...
Ville ikke forventet for mye.. Kan fort se for meg at det blir flere og mindre fly og da bruker man antakeligvis ikke så mye plass som et F-sete tar på en person. Blir vel heller business og om det ikke er tilstrekkelig får du booke privatfly
Det må da være mulig å smette et av disse inn i en av de små maskinene? https://www.aviationgate.com/products/o150082-contour-|-solar-eclipse.html Det blir kanskje bare det ene setet, dog...
Kapasitet, kostnad, størrelse/vekt og sikkerhet på batteri er viktig for overgangen til elektrisk transport. Mye R&D legges ned i dette feltet. QuantumScape er et selskap som jobber med solid-state batterier. Tesla utvikler en annen teknologi og vil trolig dele mer info på: Tesla announces 2020 annual meeting of stockholders and Battery Day event. link
Rødt vil forby privatfly Det er ganske surt for vanlige folk at de skal sitte sild i tønne og betale flyavgift, mens eliten brenner av klimagasser de nesten ikke betaler for, sier Rødt-nestleder Marie Sneve Martiniussen. https://www.nettavisen.no/okonomi/r...itan-far-bare-finne-seg-i-det/3424024059.html
Vel, uten å ønske å gi rødt noen ideer, så kunne det jo vært mer "rettferdig" om man vil, om vi fikk en nasjonal avgift a'la Storbritannia (Heathrow i alle fall), der en avgift jeg ikke husker navnet på, øker etter hvilken kabinklasse man har. En flat avgift straffer relativt sett de rike veldig lite, og de med lite veldig mye. Her har man et slags rettferdig kompromiss.