Flyskam: Bonusfeber og miljø

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av thecoldfish, 13. sept 2015.

  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    E vel samme argument flere økonomer har foreslått i trafikken, så det høres jo fornuftig ut. Dvs betal mye hvis du har en Tesla, men lite hvis du kommer med en E-Up. E nok en fornuftig forslag i både trafikken og på flyplassen.
     
  2. shadow

    shadow Medlem

    Innlegg:
    65
    Likes mottatt:
    240
    Bonuspoeng:
    33
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
  4. sovehue

    sovehue Medlem

    Innlegg:
    185
    Likes mottatt:
    559
    Bonuspoeng:
    93
    Man kan godt mene at Aftenposten er troverdig men dette er en debattkommentar fra NHO Luftfart ikke noe Aftenposten mener. Logikken om at siden flyselskapene kommer til å kutte i utslipp så bør man ikke fly mindre henger ikke på greip. Men mer er det vel ikke forvente når en pølseselger mener at folk bør spise mer pølser.

    Argumentet "«Flyet går hyppig, tar kort tid og er relativt rimelig, toget konkurrerer dessverre ikke på noen av punktene», skriver Olsen." er jo også helt irrelevant for diskusjonen rundt miljø. At toget tar lenger tid enn fly er vel ganske åpenbart for de fleste.
     
  5. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, høyere avgift på høyere billettklasser fører til at den vanlige mannen i gata kan se enda lenger etter muligheten til å fly komfortabelt.. De rike som man hele tiden skal ta har jo uansett råd, så de kommer ikke til å fly noe mindre. Det eneste resultatet er at man øker, pun intended, klasseskillet.

    Det er allerede ille nok, at et plus-sete koster dobbelt så mye som go, uten at man får dobbelt så mye plass ;)
     
    Michel and tobeornot999 like this.
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor nødvendig er luftfart for oss, turisme, business og logistikk post-2021 om den ikke bidrar aktivt til å løse én eller flere av FNs bærekraftsmål?

    Jeg ser på flyene som en nice to have vs. must have.

    Alt vil ta lengre tid, turisme blir mer lokal, men global handel og økonomisk vekst kan fortsette uten luftfart type 2019. Mange snakker om en COVID-vaksine og alt er tilbake til gamledager – men jeg tror vi står ovenfor en mye større endring i samfunnet, bevissthet og prioriteringer.[​IMG]
    Carbon offsetting som de fleste store flyselskap briefer med, bidrar med penger til bra prosjekter (veldig mye annet enn bevaring av skog), men det markedet er vanskelig å forstå/få oversikt på og resultatene er krevende å måle.

    https://hospitalityinsights.ehl.edu/sustainable-tourism-trends
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan man si.
    Det man også kan si er at bærekraftig utvikling og forbedring av miljøet kommer seg kraftig med å droppe global handel (og dermed transport med tungt forurensende lasteskip) av «søppel»,

    som all mulig slags plast dingsebomser vi egentlig ikke har bruk for,

    som å handle ting som er billigere fordi det er transportert på ulandstariff fra det som de facto er et iland,

    som å la være å sende råvarer til andre land for å importere dem tilbake raffinert av slavearbeidskraft og forurensende produksjon, igjen med transport på ulandstariff.

    Det er ingen snarveier @Edvard
     
    shadow and holmen like this.
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Det var mer tanken om at vi klarer oss uten å fly personlig og uten mange fly i luften. Året 2020 ser ut til å havne på ca. 30% pax og 50% cargo av 2019 og ting går jo rundt i samfunnet.

    Jeg mener luftfart er en essensiell bidragsyter for å nå SDG-målene.
     
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    paron, RoadKing, holmen and 1 other person like this.
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,471
    Bonuspoeng:
    293
    Fra Wikipedia:
     
    Edvard liker dette
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  12. Michel

    Michel Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg gleder meg til å fly igjen. Jeg har 6 tilgodelapper og gleder meg til å fortsette min ferd mot Platinum for life i KLM/AF. Jeg ser at prisene på business (som jeg pleier å fly) har økt i pris, men den kostnaden tar jeg gjerne. Jeg ser også at Wizzair griper mulighetene når NAS ligger nede for telling.
     
  13. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    kaijoar, holmen and Eddie47 like this.
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Hmmm .. det tvinger seg ubønnhørlig frem ..
    I forhold til den elleville flygningen vi hadde frem til 2019 vil verden bli totalt endret.
     
    kaijoar liker dette
  15. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Sjekket hvor lang tid det vil ta meg med tog til Tromsø. 1 dag og 12 timer er det kjappeste. Tog er fint det, men realiteten for mange er at de rett og slett ikke har tid til de mer miljøvennlige alternativene. Spesielt her i Norge har jeg mer tro på at flybransjen klarer å omstille seg før jernbanenettet blir et reelt alternativ for folk flest.
     
  16. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Folk flest har et reelt alternativ, og det er å fly mindre.
     
    Eddie47 and holmen like this.
  17. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Folk flest ja, og på privaten kan jeg nok kutte ned selv også, men i forbindelse med jobb så reiser jeg en del, og da er det ofte på kort varsel og ikke særlig gunstig for arbeidsgiver om jeg skal bruke en og en halv dag på å komme meg frem…
     
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,471
    Bonuspoeng:
    293
    Her ligger også mye av diskusjonen.

    I ditt tilfelle er det arbeidsgiver som har ansvaret, og ikke du privat. Dersom det er nødvendig for arbeidsgiver at du reiser, så betaler de for det. Hvis det ender med å koste for mye, så finner de andre løsninger.

    Det er forskjell på å fly fordi du er eneste person som kan løse et problem som har oppstått (og må være fysisk til stede for å gjøre det), og å fly fordi det er sånn man alltid har gjort det. Siste året med Teams og Zoom og hva det nå heter, har jo vist at mye er mulig, om man er litt åpen for endringer.

    Det vil alltid være jobber/anledninger som fordrer at man er fysisk til stede, men det er nok mange ting som kan løses uten.
     
  19. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,420
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror vi går inn i en periode der det blir tøffe diskusjoner om hva som er "nødvendig" både i jobb og privat. Og jeg mistenker at det ikke blir lett, for debatten har en tendens til å bli litt svart/hvitt, spesielt når media skal på banen.

    Jeg har vært en forkjemper for digital kommunikasjon lenge før det ble vanlig, og bruker video flittig både på jobb og privat. Samtidig har jeg innsett en ting under korona, enkelte ting fungerer bare ikke uten å være fysisk sammen. Besteforeldre kan ikke bli kjent med barnebarnet via facetime og man blir ikke kompis med nye kolleger eller en ny leverandør via teams.

    Men ja, de som bare måtte fly en tur til Oslo for å være med på statusmøtet kan nok med fordel lære seg nye vaner framover...
     
    Mbj, Earl, EndreD and 5 others like this.
  20. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    618
    Bonuspoeng:
    93
    For egen del har antallet turer bevegd seg nedover av seg selv også i tiden før Covid 19. Svaret er vel at feriene blir færre, men med lengre varighet. Tiden for tullete reiser til andre siden av jorden for en langhelg er definitivt over her.
     
    Eddie47 liker dette

Del denne siden