Flyskam: Bonusfeber og miljø

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av thecoldfish, 13. sept 2015.

  1. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Her har det vore lengre feriereiser ei god stund.
    Jobbreiser er bare nødvendige, kanskje blitt enda meir redusert nå etter Covid.

    Ellers så er det ikkje bare reising som er miljømessig dårlig.

    Kjøp mat lokalt, gjerne direkte av bonden.
    Stikk i skogen å plukk, bær, sjølvplukk hos bonden etc.
    Da får bonden meir igjen samt at det er kortreist, å som regel mykje betre.

    Tenk også på klær, masse klær kan fiksast på.
    https://www.aftenposten.no/norge/i/...ien-staar-for-stoerre-utslipp-enn-fly-og-skip

    https://www.framtiden.no/201908207460/aktuelt/moteindustrien-er-en-miljoversting.html

    Reiser ein del totalt sett, men ikkje ekstremt. Men prøver likavel å tenke på andre ting for å redusere fotavtrykket.
     
    kaijoar and Eddie47 like this.
  2. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg eier ikke skam, så for meg er dette lett ;-)

    Er det noe vi er dårlige til så er det å dra i samme retning. Og med mindre hele verden drar i samme retning når det gjelder CO2-utslipp, så vil det i beste fall bare utsette problemet i kort tid. Akkurat nå virker klimaforandringer uunngåelig, og da må man stille spørsmålet: Er det bedre å pøse penger inn i å pisse i motvind, eller prøve å tilpasse oss det nye klimaet?

    Norge kan umiddelbart stanse all uthenting av olje og gass og det ville ikke betydd noe. Andre land vil fint produsere det vi gjorde, Asia vil bruke mer kull for å få folk ut av fattigdom, osv.

    Jeg vil så gjerne se at vi fikser problemet uten å gå tilbake til et liv i huler, men jeg sliter ærlig talt med å se at det er mulig.

    Kanskje hvis vi slutter å lure oss selv med "klimanøytral", "klimakompensert", "klimakvoter" osv..

    Bring kan kalle det klimanøytral servicepakke så mye de vil, men lastebilene bruker fortsatt diesel og spyr ut CO2.
     
    SayWhat, eventyrer, haifinn and 2 others like this.
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er enig med @HaraldOslo , det hjelper fint lite om vi her på berget slutter å fly. Skal det hjelpe, så må det verdensomspennende omfang til.
    Dertil kommer det faktum at fly er en liten del av den totale forurensningen. Jeg har nevnt tungolje drevne frakteskip med junk fra Kina ved flere anledninger, og ikke å forglemme militær virksomhet. Ingen som snakker om grønne styrker.

    Jeg innser dog at jeg må ta min skjerv og at epoken med verdenomspennende flyturer nok går mot slutten. Det skjer dog ikke over natten, så jeg håper å rekke det siste punktet i bucket lista som er Argentina.

    Når det er sagt, jeg tror det blir en tung bør å få redusert flytrafikken så det monner. Til det er verdensøkonomien for tungt bundet opp i den, ikke bare frakt, men uten fly er det også mange turistdestinasjoner som kommer til å slite tungt.
     
  4. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    https://www.sciencemag.org/news/201...tprint-one-government-isn-t-telling-you-about

    Som barnløs har jeg egentlig spart inn mer CO2 enn jeg noen gang kommer til å fly inn tror jeg. ;-)
     
    Stuttfeiten, kaijoar, Mbj and 2 others like this.
  5. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Om jeg kan reise med tog og komme frem innen fornuftig tid så skal jeg gjerne gjøre det, men samtidig så er jeg helt enig med andre her inne. Om den norske gjengen fra IF gir faen i MR og dagsbesøk til LHR for loungesafari så har nok det lite å si…
    Jeg tror fly blir mer miljøvennlig før folk slutter å fly for alvor…
     
    eventyrer and Oppirumpadi like this.
  6. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Tenk på oss som ikke har noe valg, vi må reise med tog for å komme oss til Finse.

    Hadde tyskerten fortsatt å regjere så hadde det nok vært en flystripe på Hardangergjøkulen.

    https://no.wikipedia.org/wiki/Hardangerjøkulen
     
    Spielhaug liker dette
  7. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,315
    Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Vi må nok ta vår andel av klimatiltak - som alle andre selv om lille Norge ikke utgjør så mye som en dråpe i havet.

    Harald er inne på elefanten i rommet, nemlig befolkningen. I fjor økte vi med 81 mill nye innbyggere på verdensbasis ... vi er og blir alt for mange rett og slett :confused:
     
    kaijoar, Michel and Oppirumpadi like this.
  8. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, og det problemet er det nok ingen som vil ta i (annet enn kina og deres fødselsplanleggingspolitikk).

    Det kan direkte sammenlignes med CO2-utslipp. Vi må som et minimum bremse veksten, men for å komme i mål og ha en bedring må vi kutte det absolutte antallet mennesker på planeten.

    Mennesker i velstand har et mye høyere co2-avtrykk utviklingsland. Hvis flere mennesker skal ut av fattigdom og elendighet så kommer deres co2-avtrykk til å øke. Da må de enten leve i fattigdom eller bli færre.

    Lykke til med å selge DET budskapet..

    Jeg håper så inderlig at teknologi vil redde befolkningen. Og som en komiker sa, det er ikke planeten vi skal redde. Planeten klarer seg helt uten oss. Det er vår egen ræv vi må redde. :)

    En annen elefant i rommet er USA. Utslipp per hode er vesentlig høyere der enn i Europa:
    https://ourworldindata.org/per-capita-co2

    Lysglimtet får være at det ser ut til å være en nedadgående trend også der.
     
    RescueMe and Oppirumpadi like this.
  9. Michel

    Michel Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Du glemmer den største synderen, KLÆR! Kjeder som H&M og andre lavpriskjeder hvor klærne er så billige og forholdsvis dårlig kvalitet så kjøper man mye mer enn man trenger. Klesproduksjon er en av de største forurenserne vi har. Så det å la være å kjøpe i disse kjedene og heller kjøpe kvalitetsplagg som varer lenge til en mye høyere pris er miljøvennlig. Flyreiser forurenser mye mye mindre enn dette.
     
    Mg15, snus_mumrikken and RoadKing like this.
  10. Michel

    Michel Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Når du snakker om elefanter så er den største elefanten antall mennesker på kloden. Det å føde barn er den største forurensingen miljø synderen man kan gjøre. Dersom man virkelig bryr seg om planetens velbefinnede så unngår man å reprodusere seg sjøl, eller skaffer seg maks et barn i livet. Slik at vi får ned antall mennesker naturlig over tid. Det er faktisk ingen poeng i å være 8 Milliarder mennesker, vi hadde klart oss mye bedre med 4 milliarder (et eksempel. Du kan jo sjøl tenke deg hvorfor dette er den aller største elefanten i rommet. Men ingen politikere som ønsker å tjene penger og ha suksess vil noensinne ta tak i denne elefanten.
     
    eventyrer liker dette
  11. Michel

    Michel Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Enda en som har forstått det. Applaus til deg. For at vi skal få til en befolkningsnedgang må det en ny verdensorden på plass som overstyrer kulturer og religioner. Det kan tvinge seg frem etterhvert, men ikke før alt går på tverke (dessverre) Menneske har en tendens til å ta tak i utfordringer først når problemet er oppstått. En streng fødselspolitikk som tilsier at man kun kan få et barn per 2 personer. En streng politikk som også økonomisk gir gulrøtter og de som får mer enn 1 barn får økonomisk pisk. Dette kan man starte med, dersom dette ikke fungerer, så må man hardere til verks med sterilisering f.eks i et lotteri. Høres svært ekstremt ut dette her, men hva er verst, en total nedsmelting av samfunnet eller et oppegående og godt samfunn hvor de aller fleste ikke går sultne til sengs, ikke er må flykte grunnet krig om mat og vann samt ressurser?
     
    eventyrer and snus_mumrikken like this.
  12. Michel

    Michel Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18

    Flyene blir stadig mer miljøvennlige og snart har vi fly som bruker energi som er miljøvennlig. Flyene er ikke den store stygge ulven, men det er lett å henge ut denne bransjen. Bransjen bør og skal bli mer miljøvennlig og den jobber aktivt mot dette. Det er andre bransjer man først må se på. Der er det mer å hente både kortsiktig og langsiktig. F.eks klesproduksjon.
     
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Du verden ..
    Skal vi ha barn og barnebarn?
    Eller skal vi kjøpe dyre klær?

    Det er for sent for meg å reversere det med barn og barnebarn (et nytt kommer de nærmeste dagene).
    Men jeg kan slutte å kjøpe klær og fly i stedet ….
    Mine skreddersydde dresser fra Thailand klarer jeg nok ikke å slite ut før de putter meg i ovnen, men jeg trenger noen nye undikker i blant ..
     
  14. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Trenger ikke å ha det SÅ strengt. For å unngå en eldresmell er det bedre om man får 1 barn per forelder. Regner man med sporadiske dødsfall slik at fødetallet blir noe sånt som 1.9 per kvinne så vil problemet løse seg selv over tid. Vi må ikke gå for raskt ned i befolkning heller, det bringer en helt annen serie med problemer :-D

    Men ja, vi må selvsagt gjøre hva vi kan for å redusere co2 på andre måter, inkludert fly, bytte til mer fornybar energi osv. Det føles bare av og til som all mediedekning går med på hvordan "kutte budsjettet med ører" mens ingen vil snakke om kronene.
     
    Mbj liker dette
  15. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Mykje av dette er ein vanskeleg, no er der jo valg. Så det kjem nok mykje debatt framover.

    Det kjem nok ikkje til å handle om antall barn som jau er elefanten i rommet. Samtidig så har me ein eldrebølge, der nokon faktisk må ta vare på folk?

    Tekstilindustrien er eg heilt enig i, her kan alle bidra. Spent på kva politikerar kjem fram til her, bør vertfall bli MVA fritt å reparere klede/sko.

    For min del så ønsker eg at me fortsatt skal pumpe opp olje / gass.
    Men samtidig må me gi bånn gass med Acer, selge den grønne krafta vår nedover i Europa. Slik at det minskar bruk av kolkraftverk.

    Eg ser slik på det at me har blant den grønnaste olje/gass produksjonen i verden, pumpar ikkje me opp så gjer andre det. Tru meg det er ikkje mykje miljøhensyn andre stadar i verden på opptak av olje/gass.
    Då får me også fortsatt inntekt som me kan bruke til det grønne skiftet.

    Med å forplikte oss til Acer så vil det gjere at straumen blir dyrare, men hos oss så er nettleiga den største bidragsytaren til straumrekninga så det har ikkje så mykje å sei, samtidig så er det få land som kan sammeligne seg med oss når det gjeld kor lite av inntekta som går til å betale straum.
     
    RoadKing, Flyrlavt and Eddie47 like this.
  16. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Vil ikke si at det er en enkel løsning, men å sette opp prisene for utslipp ved å innføre avgifter for å slippe ut, vil med en gang medføre reduksjon. Størrelsen av reduksjon i utslipp er i direkte relasjon med størrelsen på avgiften. Mener dette er et velkjent verktøy som er bredt anerkjent i forskning og som det mest effektfulle for å endre menneskers adferd.

    Jeg hørte at det visst kostet bare ca2kr (før covid) å frakte et par sko fra Asia og til Europa med containerskip. Hadde det kostet 100kr å frakte de samme skoene så ville færre ha kjøpt sko. @RoadKing poengterte utslippene fra skip som går på tungolje. Økt avgift på tungolje vil øke transportkostnadene som igjen gir effekter på produksjon av sko osv osv.
     
    RoadKing and snus_mumrikken like this.
  17. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Takk…mange sliter med å se helheten i akkurat dette. Om vi hadde stoppet all produksjon av olje&gass i norge i morgen så hadde ikke dette vert positivt om man ser helheten av det.
     
    snus_mumrikken liker dette
  18. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Det er langt frå bare Covid som har økt fraktkostnad på skip, som faktisk har gått til værs.
    Mykje (kanskje meste) av grunnen er IMO 2020
    Meir info her:
    https://www.imo.org/en/MediaCentre/HotTopics/Pages/Sulphur-2020.aspx

    Så utslepp frå skip vil gå ned, heldigvis.
     
    October liker dette
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  20. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Hydrogenfly høres lovende ut, men det har jo sine utfordringer. Artikkelen snakker om noen av de.

    Som teknolog så er jeg sikker på at veien ut av klimakrisen er teknologisk ;-)
     
    OyvindN, MarkSS and Baldrick like this.

Del denne siden