DailyMail er vel sikkert ikke den mest seriøse kanskje, men det forandrer jo ikke realitetene. Det stod om dette i andre medier også. Poenget her var vel ikke at hun flydde men hvordan hun flydde... Første klasse og spiste carpaccio... Hadde hun flydd økonomi og spist vegeteriansk mat er det vel ingen som hadde klaget. Men når hun går så hardt ut og skal fortelle andre at de må kutte ned på flygningene og de snakket om å stenge Heathrow så blir det helt feil. Hun ville da i prinisppet stenge den flyplassen hun selv flydde fra dagen etter i Første klasse.
Ifølge https://www.om-verden.com/hvor-mye-co2-slipper-vi-ut-ved-a-ta-en-flytur/ så slippes det ut tilsvarende 2.7t CO2 på en reise Oslo-Miami i Business. Ifølge https://www.theguardian.com/environment/2017/jul/12/want-to-fight-climate-change-have-fewer-children så vil det å ha 1 færre barn tilsvare 58t CO2 MINDRE utslipp per år. Jeg antar at siden jeg har 0 barn istedenfor 2, så er det 116t per år jeg har å rutte med i forhold til en gjennomsnittsfamilie. Enkel matematikk tilsier da 21 t/r til Miami hvert år. Nei, føler virkelig ingen flyskam som barnløs.
Regnestykket ditt forutsetter at gjennomsnittsfamilien har 4 barn, eller at du ikke tar med samboer/partner/kone/kjæreste på tur. Jeg har heller ikke barn, og sammenlignet med noen fra Smiths venner kan jeg ta 128 turer til MIA. Det blir mye poeng! Men jeg har hund, og det er visst omtrent like forurensende som å ha barn. Så da blir det ikke så mange turer til MIA.
Men om du har hund så bare legger du til et barn du ikke har, så går det opp i opp... Og du kunne jo også hatt to hunder. I og med at du bare har en så kompenserer det seg selv. Dermed kan du ta alle 128 turene til Miami likevel
Om noen har lyst til å begrense friheten med å reise, for eksempel pga CO2 utslipp, så er det en mulighet til å debatere basert på empiriske fakta. Jeg er ikke så veldig optimistisk basert på slike artikler fra dailymail. Om en vil debattere på en måte som gjør at det blir personangrep, som både flyskam og det dailymail driver med, så fremstår man som en idiot. Bottom line er at skal man være uenig med noe så får man gå på sak og ikke person.
Hvor kjøper du dette? Jeg har kuttet helt ut alt av fleece, der er ull uansett bedre. Men for vanlig treningstøy har jeg ikke funnet noe tilsvarende som fungerer like bra som teknisk tøy (tørker fort, ikke gjennomsiktig, egnet for varme dager). Jeg føler ikke på flyskam. Jeg gjør litt i hverdagen (resirkulerer, kjøper ikke mye ræl, prøver å senke forbruk av unødvendig plast, bor i liten leilighet, har hverken barn eller hund), men fly og reise er en stor interesse jeg har som jeg ikke kommer til å slutte med. Jeg mener alle har ansvar for å gjøre sitt, men blir litt oppgitt over fokuset til en del av miljøtalsfolka. Store nasjoner dumper avfall rett i naturen, spyr ut giftige stoffer i både luft og hav, brenner kull og gud vet hva. Så lenge dette fortsetter hjelper det dessverre svært lite hva vi her hjemme på berget gjør.
Se for deg sist gang du stekte bacon. Har forsøkt alt av ull fra Devald, Norrøna osv men synes ikke noe slår teknisk treningstøy for en som svetter som stekt oink.
...kan jo kombineres med båtskam(?) Cruise-skip forurenset like mye som opp til 1mill biler (og visstnok mer en fly). Avhenger selvsagt av mange parametere, og forbedringer som har/blir gjort. Flyskam til Miami, og båtskam videre? YouTube fra 2015
Eg brukar mykje ull og også noko teknisk. Er det litt kaldare i været så brukar eg ‘Bambull’ frå Tufte. (Litt tjukke plagg) Er det varmare i været(t-skjorte) er ‘coolwool’ serien til IceBreaker eller kva den no heiter heilt fantastisk. Har også ei frå Patagonia som er samma greia. Men som shorts/bukse så har eg ikkje funne noko bra alternativ til syntetisk endå.
Mer CO2 i atmosfæren gir bedre plantevekst, så jeg er glad jeg kan bidra. Dieselbilen min, som er Euro6, er ikke så flink til å avgi CO2, men alle monner drar. Er langt mer bekymret over at plasten vi resirkulerer i Norge sendes til Tyskland. Der mangler de kapasitet i gjennvinningsleddet, så overskudde sendes derifra til Kina. Som dumper plasten i havet. I riktig gamle dager var jeg med i Grønn Ungdom, så jeg har alltid vært opptatt av miljøvern, og har etterhvert kommet frem til at det beste middelet mot forurensing er rikdom. Det er først når vi begynner å få penger mellom hendene at vi virkelig bryr oss om miljøet, så en sunn kapitalistisk global økonomi er det som skal til for å nå kritisk masse i antall miljøbevisste mennesker. (Gode overskudd gir også bedriftene penger til å utvikle nye, grønne, teknologier - win-win der altså...)
Skulle gjerne hatt en definisjon på det?? Jeg skammer meg over at jeg ennå ikke har hatt en -1- poengivende flygning i 2019!!! Har riktig nok hatt syv -7- flygninger i 2019 ... men det var betalt med bonuspoeng BGO-MRU-BGO Resten av 2019 har jeg tenkt å oppnå EBD (noe jeg ikke har hatt siden 31.03.2018) Flyskam?? Neste helg... en liten tur med Luftwaffe og Swiss til DUB. Så er det BGO-CDG for å se på TdF Tur til YVR og SEA med doktoren (han må jo luftes) Egotripp ril MIA i oktober Bobletur til HKG i november Lutefisktur til Oslo i desember .. Burde jeg skamme meg? Flyskam??
Kanskje denne tråden kan slås sammen med denne tråden: https://insideflyer.no/forums/threads/noen-her-med-flyskam.13228/
Bare tenk på hvor mye CO2 du sparer miljøet ved å pakke lett istedenfor å dra med deg full kvote med innsjekket bagasje...
Eg skammer meg over å ikkje ha fått med meg SQ-F. Eg følte også ein viss skam då eg ikkje flagga høgt at eg skulle på helgetur til BKK med BR-C og TG-F, nokre måneder etter at me var i Australia, i SQ-C. Det føles litt skamfullt å fronte dette i lett bygdedyrbefastajantebygder, sjølv om det eigentleg sikkert er greit.