Liten sidenote: IF har faktisk alt Folk reiser gjerne tur/retur statene hvor de snur i døra for å sikre gullkortet. Noen betaler ekstra bare for å få trumf. Noen nekter å reise VY. Noen reiser verden rundt på bleier, burgere og bananer. Samtidig diskuteres det i en annen tråd hvordan man kan spare 30 kroner på eSim i Korea. Mangfold er vel gjerne det som gjør dette forumet bra.
Flytoget er som regel bare fullt i en retning, og som regel til litt andre tider enn pendlerrushet. Vy kan være stappfullt både vestgående og østgående, spesielt på ettermiddagen.
Ja, ja. Du får vurdere hvem du vil tro mest på. Vy eller Flytoget. Vy mener i alle fall at de skal ta over det hele, med jantelov-kommentarer slengt inn for å være ekstra norske: "Det betyr at Petter som må hente datteren i barnehagen, er like viktig som Sissel som skal til Gardermoen på jobbreise." (Kilde: https://www.vy.no/trafikk-og-ruter/togtilbudet-fra-2028) Faktisk ikke, særlig i Norge med mye innenlands flytrafikk siden vi er et langstrakt land: det er faktisk viktig å rekke flyet, sammenlignet med å komme 15m senere til barnehagen for å hente. Tro meg, jeg har gjort begge deler i store porsjoner gjennom årene. Det siste er mindre problematisk enn det første. Ingen av delene er selvsagt bra, ikke misforstå meg. Men ulempen med nye Vy-flytoget er, akkurat som feks i den norske skolen, at dette ender med at alle togene/menneskene blir like dårlige - fordi ingen skal være bedre enn gjennomsnittet. Og konkurranse vil vi i alle fall ikke ha, selv om det beviselig gjør tilbudet bedre Helt fra barneskolen hvor de flinke ikke får hjelp til å bli enda bedre, til grundere som blir skattet i hjel før de har fått en eneste krone i inntekt, til pensjonister som har nedbetalt boligen sin og bor alene uten mulighet til å betale formuesskatten som spiser opp absolutt hele pensjonen (etter at de har betalt skatt for minst andre gang også av pensjonspengene).
Da FBU var operativ og nesten alle tok 31 bussen. Den eneste måten å være bedre enn de andre var å ta taxi … Først nå får vi Fornebu-banen … Jaja, bare noen år for sent.
Fantastisk I tillegg er forumet de barnløses forum Noe som sjeldent blir nevnt er at alle barn under 16 år reiser gratis med Flytoget, så fremt de reiser sammen med en person over 16 år (uansett billettype) Smiths venner kjører alltid flytoget
I denne saken tror jeg egentlig ikke på noen av dem. Men, jeg kan vise til litt fakta/statistikk delt av Flytoget del, i et brev de sendte til samferdselsdepartementet. Det kan man jo tolke hva man vil ut av. Og her er en graf med statistikk over fyllingsgraden på Flytoget, delt av Flytoget selv. Det kan jo se ut til at det er litt ekstra plass der? I disse kronikkene og brevene som sendes hit og dit, er både VY og Flytoget opptatt av sin egen sak. Det deles statistikk som passer dem selv best, og man klager på "feil tall" fra den andre parten. Så det er nok ikke så stort hvitt som noen av partene hevder. Men det de deler selv om egen fyllingsgrad burde vel stemme? Kanskje?
Som du sier (og jeg er helt enig), statistikk kan alltid brukes slik de enkelte partene ønsker. Noe er veldig rart med statistikken for "fyllingsgrad nord" sent på kvelden i grafen der - for jeg tar minst annenhver uke flytoget hjem fra OSL mellom 22 og 24, og da er alltid togene fylt enten helt til randen eller "over randen" så det ikke er sitteplass til alle. Uansett om de evt lager gjennomsnitt av trafikken i begge retninger (ikke mange som skal TIL flyplassen sent på kvelden), så er likevel 8ish prosent et merkelig lavt tall. Men nok om det.
Hjem fra OSL blir vel fyllingsgrad sør? At dette fordeles per time uavhengig av ukedag kan også ha mye å si
Viss flytoget skal bli veldig fullt p.g.a pendling så er det sabla kjipt når ein reiser med masse bagasje, når det vil stå til randen i midtgangen med folk og ein skal prøve og komme seg ombord. Det er heilt greit at flytoget kan hjelpe når ikkje anna transport går, eller er problem. Men til daglig, nei takk.
Spot on. Som pendler ser jeg ikke nødvendigheten av at Vy skal "eie" Flytoget. Jeg ser heller ikke behovet for at flytoget skal inn i den daglige tralten til Vy. MEN, jeg blir steike provosert når Vy sliter og Flytoget kommer, stopper og kjører tomme vogner. En generell regel om at Flytoget tilatter alminnelig påstigning når det er mer en 10 min alminnelig forsinkelse ville fungert utmerket. Kunne blitt administrert av Bane Hvor, unnskyld skriveleifen, Bane Nor, de vet når og hvor det er forsinkelser, eller bør vite det. De har skjermene og høyttalerne (de som virker) til å formidle meldingen til reisende. Men hvis den prinsippsaken betyr så mye for Slagsmål Vedda & co, så for all del. La da Vy bli et underbruk av Flytoget istedenfor. Så syns jeg dagens ledelse i Vy og Bane Hvor skal sparkes over en lav sko. DE er skyld i dette tøvet og bør ta sin hatt å gå.
Hvis man diskuterer fyllingsgrad, så får man bare håpe at staten ikke finner ut at Avinor har noe som heter Fast Track som operer for fullt midt under de travleste tidene.
For en som ikke har base i Oslo, men langs vår flotte kyst så er det jo litt interessant å bare observere diskusjonene. Det nærmeste jeg vanligvis kommer flytoget er bybanen (flybanen?) i Bergen. Så skal jeg innrømme at jeg ofte har reist med flytoget når jeg er i Oslo.