Forbud mot flybonus og taxfree

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av tobeornot999, 03. okt 2025.

  1. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    5,765
    Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    eventyrer, Kaffen, turaga008 and 3 others like this.
  2. Flyrlavt

    Flyrlavt EBB & Meny mer

    Innlegg:
    1,753
    Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    Og der var den årlige runden med dette i gang igjen..:p
     
    Trent600, Skarven and stekus like this.
  3. turaga008

    turaga008 EBD | OWS | *AG

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    500
    Bonuspoeng:
    93
    Helt latterlig og frustrerende å se, og det kommer fra en som stemmer AP. Får håpe at dette blir begravd i byråkrati og at MDG, SV, og Rødt kan bruke energien sin på saker som faktisk er viktig og kan ha noe reel merkbar effekt (i deres øyne, så klart...)

    Det forblir sannsynligvis (og heldigvis) kun idealistiske og urealistiske mål, og man får satse på at AP holder de i nakken der. Men provoserende er det uansett.
     
    tobeornot999 and EndreD like this.
  4. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,708
    Likes mottatt:
    6,242
    Bonuspoeng:
    183
    Hva kan egentlig myndighetene gjøre med Eurobonus?

    Det har vært en del spekulasjoner om bonusprogrammer kan bli “forbudt”. I praksis er handlingsrommet mye mer begrenset enn mange tror. Her er en kort oversikt:

    Hva de faktisk kan gjøre:

    Øke flypassasjeravgiften – det ligger allerede i verktøykassen de kan vise til lov om avgifter på visse flyreiser (LOV-1997-06-13-54). De kan også endre taxfree-ordningen – f.eks. fjerne tobakk eller redusere alkoholkvoten i følge Tolloven §§ 5-1 og 5-2 + særavgiftsloven. Videre kan de stramme inn markedsføring av kredittkort – men de kan ikke forby selve ordningen ut i fra hvordan jeg forstår Markedsføringsloven (LOV-2009-01-09-2).

    Hva som er teoretisk mulig, men parktisk umulig?

    Forby co-branded kredittkort (SAS Mastercard, m.fl.) – juridisk mulig, men svært krevende å gjennomføre innenfor EØS-regelverket slik jeg forstår EØS-avtalen art. 36 (fri bevegelighet av tjenester) men de kan Stanse poengopptjening på kredittkort – men da må alle lojalitetsprogrammer rammes, ikke bare flyprogrammer, ellers bryter de Konkurranseloven § 10 (forbud mot konkurransebegrensende tiltak). Det vil også bli vanskelig å sette ekstra avgift på Business Class, fordi de må dokumentere at en slik passasjer tar større plass på flyet og med det forurenser mer, og det gjør ikke SAS sine flyvninger på Norsk jord eller fra Norsk jord, siden disse flyvningene går fra Danmark. Norske myndigheter bestemmer ikke over Danmark, der har de selvstendighet.

    Hva som er helt umulig eller ulovelig for staten å gjøre?

    Forby Trumf, Amex Rewards, hotellpoeng osv. – dette er generelle lojalitetsprogrammer, og hindre konvertering av poeng mellom partnere – avtalefrihet og EØS gjør dette nær umulig. De kan heller ikke legge ned Eurobonus, for det finnes ingen hjemmel i Norsk rett for å forby et bonusprogram. Da bryter de EØS-avtalen art. 36 om avtalefrihet, så det er sjanseløst for staten å prøve på. Dermed har SAS Mastercard, Amex og Lunar Visa en workaround om de virkelig skal prøve seg uansett.

    Så myndighetene kan gjøre det dyrere å fly og litt vanskeligere å tjene poeng, men de kan ikke forby Eurobonus eller hindre at partnere leverer poeng inn i systemet. Det blir kanskje mer tungvint, men ikke noen dommedag :)
     
    Last edited: 04. okt 2025
    braathens safe, OyvindN and eventyrer like this.
  5. view

    view Veteran

    Innlegg:
    2,059
    Likes mottatt:
    2,429
    Bonuspoeng:
    113
    Det meste blir vel neppe en realitet, bortsett fra avgiftene. Uansett hvem som styrer så kommer de til å stige jevnt og trutt, mens i noen tilfeller stiger de litt/alt for ujevnt og det er her vi får håpe de ikke rokker ved rammevilkårene for mye og for fort så det skaper uforutsigbarhet, det er noe av det verste politikerne kan gjøre.
     
  6. benair

    benair Medlem

    Innlegg:
    192
    Likes mottatt:
    406
    Bonuspoeng:
    63
    Hvordan ble dette gjort den gangen SAS og Braathens fikk forbud mot å gi bonusfordeler på innenlandsflyvninger? Hvordan ble det hjemlet da?
     
  7. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,547
    Likes mottatt:
    19,728
    Bonuspoeng:
    293
  8. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,410
    Likes mottatt:
    12,836
    Bonuspoeng:
    183
    Står vel ting i alle partiprogram som enten er idiotisk eller usannsynlig. Og skal vel ikke mer til enn at SP setter seg på bakbeina og stemmer mot sammen med hele borgerlige blokken for at dette faller. Kutt i tax-free uten å finne nye finansieringskilder for alle flyplassene rundt om i landet ønsker jeg lykke til med i en allerede presset Avinor-økonomi.

    Tenker vi kuleran littegranne jeg, ikke vits å ase seg på ting som ikke er på forhandlingsbordet en gang :)
     
    Durek, holmen, Adrian E and 3 others like this.
  9. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    825
    Likes mottatt:
    1,545
    Bonuspoeng:
    93
    Det ender vel opp med noe symbolpolitikk, kanskje ekstra poseavgift på flyplasser eller forbud mot plastglass.... eller hva med forbud mot bonuskort i plast? :D
     
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    16,213
    Likes mottatt:
    884,004
    Bonuspoeng:
    293
    415thNightFighter and paron like this.
  11. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,675
    Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er i utgangspunktet bare symbolpolitikk til å begynne med.
     
    RescueMe and eventyrer like this.
  12. Kenneth82

    Kenneth82 Medlem

    Innlegg:
    181
    Likes mottatt:
    237
    Bonuspoeng:
    43
    Takk ChatGPT
     
    btm, indahla, thool and 7 others like this.
  13. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    11,377
    Bonuspoeng:
    183
    Typisk click-bait fra Flysmart24 der altså…
     
  14. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    5,765
    Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Vel ikke nødvendigvis. Programmene til rød/grønn-partiene er tydelige.

    De kan gjøre livet utrolig surt for flytrafikken, feks med sinnsyke avgifter som i tillegg triples for business class billetter.

    Nettopp dette UK har gjort, og som gjør det altfor dyrt å starte internasjonal business tur derfra (transfer er unntatt fra avgiften).

    Mener bestemt at de innførte dette avgiftsregimet mens de fortsatt var i EU, så selv om det er lov å håpe kan det godt tenkes at ikke EU setter foten ned for noe tilsvarende i Norge.
     
    stekus and turaga008 like this.
  15. turaga008

    turaga008 EBD | OWS | *AG

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    500
    Bonuspoeng:
    93

    Helt enig. Man håper og ønsker at det er for usannsynlig til at slike tiltak faktisk får gjennomslag, men gradvis forverring er absolutt en fare og vi skal passe litt på at vi ikke ender opp med en 'boiling frog' metafor her.

    Det er noe alle som har reist med business bonusbillett fra LHR kan skrive under på, med deres hårreisende avgifter.
     
    tobeornot999 liker dette
  16. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,547
    Likes mottatt:
    19,728
    Bonuspoeng:
    293
    eventyrer, tobeornot999 and Eddie47 like this.
  17. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,675
    Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    UK gjorde nok ikke dette av grønne årsaker.
     

Del denne siden