Fra fjelltopp til flipflop - Reisebrev fra Tanzania

Tråd i 'Reisebrev' startet av thool, 03. juli 2025.

1. thool

thool Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,706
    Bonuspoeng:
    93
    Safari i Tarangire og Ngorongoro

Vi durer på videre og dagen etter vi kom ned fra Kilimanjaro skal vi opp grytidlig for frokost klokken 06.00 og avreise mot Tarangire klokken 06:30.

Etter et par-tre timer gjennom ganske heavy trafikk er vi på plass i Tarangire. Dette er en park som visstnok er litt mindre frekventert av turister enn både Serengeti og Ngorongoro som gjorde at denne fristet litt ekstra. Den er spesielt godt kjent for sine mange elefanter, og vi kom svært tett på ved mange anledninger. Vi så også gnu, løve, zebra, giraffer osv, men det var spesielt elefantene som var spektakulære her.

Hotellet vi bor på her heter Kudu Lodge med det meste på stell. Store, romslige rom med peis, svært god mat (stående buffét), og svært vennlig personal. Kudu Lodge ligger i Karatu, en kort kjøretur fra inngangen til Serengeti og Ngorongoro, men et par timers kjøring fra Tarangire. Vi overnattet her før turen gikk videre til Ngorongoro dagen etter.

I dag har vi vært i det berømte Ngorongoro-krateret der det er betydelig enklere å se dyr fordi gresset ikke er så høyt. Vi har vært tett på løve, flodhest, store bøffel-, zebra,- og gnu-flokker, hyener og villsvin ++. Synes jo også geografien til Ngorongoro er veldig fascinerende så dette har vært en flott dag.

I etterpåklokskapens navn skulle jeg nok gjerne hatt en dag til på safari og da i Serengeti. Jeg skulle veldig gjerne sett mer løve, andre store rovdyr og nesehorn men det får bli neste gang. I morgen kjører vi til Arusha og flyr til Zanzibar for den avslappende delen av ferien uten vekkerklokke.

DSC06338.jpeg
    DSC06367.jpeg
    DSC06443.jpeg
    DSC06449.jpeg DSC06458.jpeg DSC06474.jpeg DSC06504.jpeg DSC06518.jpeg DSC06551.jpeg DSC06561.jpeg DSC06576.jpeg DSC06587.jpeg DSC06592.jpeg DSC06596.jpeg DSC06607.jpeg

Kalsnes, Wiolenze, mathiasfe and 22 others like this.
  2. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,849
    Bonuspoeng:
    293
    Safari er gøy!
    Var på safari i Tanzania første gang i 1985 og det var før masseturismen endret parkene og trafikken.
    Reiste den gangen med SAS DC8 til DAR ..

Onico, Spielhaug, thool and 2 others like this.
  3. Raffen

Raffen Freerider

Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Var på Kilimanjaro for noen år siden. Var vitne til noen utrolige scener på Uhuru Peak. Flere personer så man ble holdt opp av 2 guider som gikk med personen mellom seg som ikke så ut som de var mentalt tilstede overhode men toppbilde ble det før det bar nedover som et "slakt" mer båret av guidene enn at de greide å gå selv...:eek: Det var tydeligvis viktig å komme opp og statistikken er nok viktig med tanke på markedsføring men jeg gikk med en gruppe hvor 2 snudde ved Gilman`s Point. Det var også 1 i gruppen som kom opp på sitt andre forsøk og det var tydelig veldig viktig å komme opp for enkelte deltakere men opplevde at amerikanerne i gruppen var mest villig til å ta sjangser med tanke på høyden og egen helse kontra europerne... (subjektiv observasjon).
    Jeg var på tur med samboer og vi hadde akklimatisert oss først på Mt. Kenya og Rwenzori fjellene (Mt. Margherita) i Uganda. Anbefales om man har tid. Brukte 1 måneds tid på å komme opp på alle fjellene. Flott opplegg med tanke på akklimatisering for høyden.:)

4. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,426
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for fin rapport! Minner om egen bestigning i 2007, tok den lengre Lemosho ruten som tar 7 dager, da jeg ikke er vant med slike høyder. Godt var det for jeg ble veldig gåen på toppstøt med hodepine og kvalme, fikk karret meg opp til soloppgang på toppen som var vakkert men så kastet jeg opp og fikk med meg en guide på kjapp nedstigning. Ble helt fin form igjen da jeg kom ned et par tusen meter, høydesyke er ikke noen spøk må jeg si.

Nyt resten av turen, safari og Zanzibar er perfekt etter topptur!

milehigh, thool and kongenamundsen like this.
  5. thool

thool Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,706
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig gøy. Masseturismen er grunnen til at vi valgte Tarangire men det viste seg å være mye folk også her. Så det er vanskelig å unngå kan det virke som…

Eddie47 liker dette
  6. thool

thool Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,706
    Bonuspoeng:
    93
    Ja det du sier stemmer nok. % som klarer det brukes flittig i markedsføring. Har vært en del i høyden opp mot 5000 moh, og trodde faktisk dette skulle gå bedre. Det sagt så er det de siste 100-150 høydmeterne som virkelig tok knekken på meg, så jeg føler egentlig strategien med å legge inn ekstra akklimatiseringsdager fungerte relativt greit med unntak av for den siste innspurten. Det hjelper nok heller ikke at jeg fikk en luftveisinfeksjon på dag 2 i fjellet. Men da vet jeg dette til neste gang. Har et par planer om flere turer i høyden

milehigh liker dette
  7. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,849
    Bonuspoeng:
    293
    Har også vært i Tarangire i 2016, men var der om ettermiddagen etter at vi hadde sjekket inn på lodgen ved Lake Manjara.
    Da var det passelig med folk. Rett bak en sving der kom vi over to elefanter som var i ferd med å lage barn, ble så fascinert av synet at vi glemte å ta bilde ..

8. Tharayman

Tharayman Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Funker det altså å sove i loungen der? Ser på reise til Etiopia. KLM fra AMS som lander sent i NBO, og så grytidlig videre til ADD. Usikker på om man skulle prøve å få seg noen timer søvn på flyplassen, eller om man skulle prøve å få til en lengre layover, og finne et hotell å sove ut. Men da må man kanskje ut av flyplassen, og trenger visum?

9. thool

thool Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,706
    Bonuspoeng:
    93
    De har hvileområde i loungen der, så det er mulig. Vi brukte det ikke selv, men bør gå helt fint å få en spot. Må evt ha transit visa for å dra ut ja.

Del denne siden