I et håp om gode tips og triks om disse øyene lager jeg en ny tråd, basert på den "gamle": https://insideflyer.no/forums/threads/martinique-tips-triks-og-råd.22232/#post-594330 Mulig admin kan slå sammen? Vi har nå faktisk bokket en hel måned i Karibia – og gleder oss noe helt enormt! Familien består av meg og kona (begge 38), vår nysgjerrige og energiske 5-åring, og en baby som er 9 måneder når vi reiser. Basert på litt tilbakemeldinger her inne, ble planen justert fra 30 dager kun på Guadeloupe til nå: 15 dager på Martinique, etterfulgt av 15 dager på Guadeloupe, i april 2026. Vi lander på Martinique og reiser hjem fra Guadeloupe Planen er å ta fergen fra Martinique til Guadeloupe og leie bil begge steder for å kunne utforske i eget tempo. Vi håper på en avslappet og barnevennlig ferie med god miks av strandliv, lokal mat, noen små utflukter – og gjerne noen skilpadder under vann for 5-åringen! Ser for meg at jeg ikke er den eneste her inne som har fått tak i award-billetter til disse øyene, så jeg tenkte å bruke denne tråden til både planlegging og etterhvert kanskje dele erfaringene underveis. Tar gjerne imot tips om: Familievennlige strender (gjerne rolige og med mulighet for snorkling for barn) Erfaringer med fergen mellom øyene – verdt det med småbarn?
Angående den båten mellom øyene: Dette er en hurtigbåt, katamaran, av den store typen, tenk kystekspressen fra Sandnessjøen til Bodø eller Trondheim-Kristiansund. Jeg har bare tatt denne fra Guadeloupe til Terre Haut/Les Saintes, som tok ca 1 time. En del sjø, full båt, klassisk lukt av bunkers i hovedkabinen, så mange passasjerer sto bak ute i friluft for å ikke bli sjøsyke. Vi kjøpte billetter på nett, men disse måtte hentes ut på egen automat på kaia i Pointe-a-Pitre, så måtte man gå til innsjekk et annet sted, og deretter sto vi i alle fall 45 minutter i passkontroll før vi slapp inn på båten. Skikkelig kaos, med det funket jo. Båten går Guadeloupe-Les Saintes (verdt et stopp, forresten) - Dominica- Martinique, turen tar 5 timer. Billetter og info her: https://www.frs-express.com/en/