Gi bort EB kort, hvor lenge er kortet gyldig?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Pink Floyd One, 06. aug 2014.

  1. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Neimen det er da så lett at:
    Det finnes tre eller fire kilder til denne informasjonen:

    - Mine Eurobonus-sider sier periden starter 1. Juni
    image.jpeg

    - Eurobonus-appen er relativt enig
    image.jpeg


    - Selve Eurobonus-kortet sier gyldig ut Desember, men vanligvis ville den sagt ut Mars.

    - Og for EBD/EBP finnes den egne siden som sier kvalifikasjonperiode fra 1/4
    image.jpeg

    Det som er interessant er at de viser forskjellig dato, så det er ikke godt å si hva som egentlig gjelder.
    Fasit for EBP er at opptjeningsperiode følger kalenderår. Men det er ikke dokumentert en eneste plass.

    For de litt mer nostalgiske på klassiske TV-serier:
    "Stadig like forvirra? Ikkje etter denne episoden av Forviklingar!
     
    Last edited: 12. juli 2016
  2. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, jeg kommer også inn, og får som forventet beskjed om at kortet er gitt bort. Men kona kommer altså ikke inn, derfor spørsmål om noen med nylig mottatt gullkort kan sjekke om de kan gi bort sølv?
     
  3. KatManDu

    KatManDu Senior Medlem

    Innlegg:
    574
    Likes mottatt:
    746
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ga bort to sølvkort for tre uker siden i opptjeningsperioden. Et til nytt eb-medlem: varighet 12+3 mnd. Det andre to-tre dager etter et sølv-medlem datt ned til Basic (etter grace-perioden). Han fikk 9+12+3 mnd og ble kjempeglad.

    Nå har jeg begynt på ny periode og kan gi bort 1 gull/2 sølv uten problemer med sida (google chrome).
     
    Last edited: 12. juli 2016
    kiev liker dette
  4. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk et sølvkort for noen uker siden og det eneste jeg kan se er at kvalifiseringsperioden min er til 28. feb 2017. Altså ingenting om hvor lenge dette sølvet varer.
     
  5. KatManDu

    KatManDu Senior Medlem

    Innlegg:
    574
    Likes mottatt:
    746
    Bonuspoeng:
    93
    I appen til min kollega sto det 31. mars 2016.
    Jeg kunne ikke gi han nytt kort før 1. juni. Etterpå sto det 31. mars 2018.
    (Det blir 9 mnd opptjening +12 mnd kvalifisering + 3 mnd grace hvis jeg ikke tenker feil.)

    Edit:
    Ikke rart man (=jeg) blir forvirret: I appen har jeg opptjeningsperiode 01 jul 2016 - 30 jun 2017. På det fysiske kortet står det utløp 09-17. Det må vel være med det 3 grace-månedene.
     
  6. cothom

    cothom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    519
    Bonuspoeng:
    93
    Bare 113 timer i luften siste året for å bli EBP, eller har du gitt tellesystemet sammenbrudd? Det er jo knapt 8 t/r til USA :p Og hvordan henger det sammen med imponerende 135 000 opptjente poeng på knapt 1,5 mnd?! :eek:
     
    kiev and RoadKing like this.
  7. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ikke helt greit å dekode SAS website :)
    Som nevnt følger EBP kalenderår på opptjening, så 135k poeng er for første halvår. Ligger vanligvis rundt 250k kvalifiserende poeng i året.
    Pandion gis til de 2000 i verden som har brukt mest penger på å fly SAS metall de siste to årene, så det er ikke noe direkte korrelasjon med antall turer/timer/poeng. Bare at man bruker altfor mye penger på flybilletter :oops:
    Tipper jeg ligger rundt 5 millioner kvalifiserende miles med SAS så langt, men i motsetning til f.eks. United måler ikke SAS på slikt.
     
  8. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,922
    Likes mottatt:
    6,660
    Bonuspoeng:
    183
    Ganske forvirrende dette med varigheten på gi-bort kort.
    Har mottatt gull to ganger, begge mottatt to-tre dager etter grace periode. Gyldighet kun 9+3mnd begge ganger.
    9+12+3 hadde vert å foretrekke ;)
    Men skitt au, neste periode går jeg for diamant på miles.
     
    KatManDu liker dette
  9. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Bra!
    Det å gi bort ett gull eller to sølv virker igjen etter noen dager sykeleie.
    Men jeg sliter fortsatt med å finne ut om den som har mottatt et gull kan gi et sølv videre. Dette har vært en "undocumented feature" hos SAS siden gi-bort-kort ble lansert, men nå funker det ikke lengre, og det kan tyde på at SAS har "forbedret" denne muligheten :(
    Er det noen her som har fått et gi-bort-gull og prøvd å gi bort sølv de siste to ukene?
     
    Last edited: 12. juli 2016
  10. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Den som mottar gull kan gi sølv videre (Hvert fall kunne fruen det når hun fikk gave gull).
    Edit: Det er over to uker siden.
     
    kiev liker dette
  11. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Har nå sjekket litt med andre, og det er dessverre en endring:
    Den som har mottatt et gavekort, har nå fått disablet linken "gi bort/ta imot kort". Altså ingen mulighet til å gi kort videre for tiden.

    Skal sjekke med EB support, men videregiving av kort var aldri offisiell gode, så det er lite håp om at dette kommer tilbake. :(
     
  12. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du ber personen som har fått det sperret melde inn til EB support da? Uvisst for meg hvordan SAS ser at en person har fått gavegull men det kan jo hende man er heldig med support ruletten :cool:
     
    kiev liker dette
  13. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    EBP har mulighet til å gi bort to gull eller ett diamant. Jeg har tidligere holdt familen med gullkort i to og to år på denne måten. I år skulle jeg gjøre en kreativ vri, og derfor fikk kona diamant og skulle gi gullkort videre til en av våre håpefulle. Første problem er at hun bare fikk ett år diamant. Jeg sjekket med support, og dette er helt riktig etter deres mening. Problem to når hun skulle gi bort gullkortet. Da var linken som nevnt sperret, og ikke mulig å gi bort noe som helst. Support har foreløpig ikke noe svar på hva som er problemet, eller om dette egentlig er et problem...

    [rant]
    Dette er bare et av casene jeg har hatt i den senere tid. Har derfor prøvd kundesupport endel, noe jeg aldri før har gjort. Svarene derfra er kopierte standardsvar som tyder på at de ikke engang har lest det jeg skrev. Typisk goddag mann økseskaft. Hadde jeg svart våre kunder på denne måten, hadde vi neppe eksistert lenge.

    Vårt lille firma hadde fem EBP ved siste opptelling, og vi legger noe slikt som 10 MNOK igjen på SAS. Nesten en hel direktørstilling i Frösundavik med andre ord.
    Hvis SAS mister motivasjonen fra oss som reiser mest, vil forretningsbruken reduseres kraftig.

    Ble mye syting på SAS, men jeg mener det er ærlig fortjent.

    [/rant]
     
    Insomnia4u, Jørgen, Kjakan and 5 others like this.
  14. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Off topic men kan du gi bort 4 sølvkort hvis du ikke gir vekk 1 ebd eller 2 ebg? Har alltid lurt på det :)
     
  15. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Tråden er allerede så off track at det kan ikke skade ;)

    Ja, eller hva med åtte blåkort

    Skulle vært moro å spørre goddagmannøkseskaft-supporten om dette :)
     
    Kjakan and Petter B-C like this.
  16. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Åtte VIP Lifetime blåkort hehe :D
     
  17. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor er funny-knappen? Dette har vel mest akademisk interesse:D
     
  18. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Har nettopp gitt videre kort. Trikset var å bruke en PC, slette cookies, og logge inn fra bunnen av. Epledingser har visstnok et dårlig forhold til Frösundvik scripting department for tiden.
    Takker for tipset @milehigh !
    Da virket plutselig linkene! Eller kanskje de hadde startet å virke uansett. Eller kanskje bare script-åndene hos SK-IT ble i godt humør? Hva vet vel jeg.
    Uansett er det på tide med en unnskyldning. Og siden jeg er oppvokst med Vett og Uvett får det bli en litt off-topic variant som strekker litt på språkøret her på "ijnnsia":

    Ærbødigst her skolinspektør.

    Ja no e dokker resst og væl va de før dokker va et koselig besøk å ha på besøk de e sant å sekkert å en jæstfri kar de va dokker så vilde hussere hos os i våres fattige leilighet lekså ingen ting. Og levvli og muntli de va dokker tel enkvær ti æg må skrive tel dokker før æ finn ikje fallkniven han låg i vindusposten straks atme der kor dokker satt og spisste siste morran dokker må ikje tru at æ har nåkke messtanke å langst ifra. Skolinspektøren me di inntekter at han sko ha fornødent å knabbe fallkniv ifra en mann så knaft har levvemåten nei langst ifra. Æ kunn har roft ætte dokker har æ sanst mæg, førr de va bære en par menudder ætte dokker va strøkke så såg æg at kniven va vække, æg kunn har gjømt han har sanst mæg han lå tæt atme så det va et ingenting førr den så ville å smette han i lomma når man tok hanna ner utav vindusposten sållessen, dokker har han vel ikje mæn æg vesste ikje anna rå eller å skrive tel dokker æg va så nødig om kniven de va en æg kjøfte på fæmtenøresbasaren i Strandgata førr æg sko ha han æg ga enda to krone 95 mæn han kosta tre.


    Tytebærbotten den 1–4re.

    Grinus Lydevartsen, met navn.

    Sjøitens navn, "Haabet".

    U. P. S. No kjæm ho Jændrikke å førtæll ho har funne kniven ilamme sjeien. Unsjyll.
     
    Insomnia4u, Henrik, Kjakan and 2 others like this.
  19. SuperVC10

    SuperVC10 Medlem

    Innlegg:
    182
    Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    Det får man kalle en grundig og god gjennomgang! Er vel ikke nærmere å vite når hvordan man sjekker utløpsdato på nett, men forstår at det ikke nødvendigvis er informasjon SAS har prioritert å tilgjengeliggjøre ;) Takk for svaret, Kiev!
     
  20. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Nå som ferien er over kom hele tre ukers post dumpende i postkassen. Der blandt regninger og adressert reklame lå det to brev med kort; SAS gullkort og nytt AmEx Platinum, nå med SA Gold branding. Jeg har min opptjening i EB fra 1. juni og fikk EB gavegull 20. juni. På begge kortene står expiry 8/18, så da kan jeg bekrefte at det to år + tre måneders grace-periode fremdeles på gavegull. Og ikke minst er jeg happy pappy de neste to årene! :D:D:D
     
    no-backpacker, Bernd, Larata and 4 others like this.

Del denne siden