Gikk på en smell i sikkerhetskontrollen..

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av watchaddicted, 30. mars 2015.

  1. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    295
    Bonuspoeng:
    63
    På bonusreise funker det tydeligvis med fasttrack for flere på bgo. Ved automatinnsjekk spurte maskinen om mitt bonuskort skulle registreres på andre i reisefølget. Det stod imidlertid på skjermen at fast track var tilgjengelig for meg, ikke noe om resten av følget. Scannet bare min datters boardingpass da vi skulle gå gjennom porten.
     
  2. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    TSA Pre fungerer som en drøm det :)
     
    tommy777 and Travellingalf like this.
  3. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Men det er jo ikke fast track på Changi. Det er to screeners per gate. Dersom du har en 777 med 300 mann ombord blir det ofte kø om det er fullt og er det kø, venter alle i samme kø. Sjelden det skjer, men har opplevd lang kø mer enn en gang

    I 380 området er det flere gater som deler en større sikkerhetskontroll, der har jeg aldri opplevd kø
     
  4. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Det skulle bare mangle siden SAS er det eneste selskapet i Star som er så kjip at de ikke lar Star Gold bruke sin fast track. Det er vel kanskje på tide at EBG og annet rask får stille seg i de insane køene man har for vanlig sikkerjetskontroll rundt om ;)

    Men er nødvendigvis ikke enig. Det er to flyplasser som skiller seg ut som elendige på fast track i USA er Newark og Miami. Ohare og Atlanta som er verdens to største, har stålkontroll, kommer du utenom 0600-0900 på mandag tar det sjelden mer enn 5-10 i fast track.
     
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Med systemet på SIN trenger du ingen Fast Track.

    Du har allerede klarert passkontroll og du har tilgang på alt av butikker, lounger og faciliteter Airside før ankomst til gate.
    Gate-bingen er ikke noe koselig sted å vente, så der ankommer du ved Gate Closing Time og går rett ombord i flyet.

    A380-området (og andre gates basert på carrier) har tidvis priority security lane for C/F.
     
    Last edited: 01. april 2015
  6. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Det var nytt for meg at SAS ikke tillater dette, men viss det kan holde noen vekke fra "min" fasttrack så klager ikke jeg ;)
    Og morsomt at du nevner Newark og Miami for det var akkurat de to flyplassene jeg hadde i tankene siden de er friskest i minne fra siste USA-tur. Der var det i alle fall ikke mye stell på sakene. Men godt å lese at det finnes flyplasser i USA også som har god kontroll på dette!
     
    tommy777 liker dette
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Du har en halvveis fast track. Du havner i kø med hele røkla for sikkerheyskontroll, deretter har de en skranke for C/f og en for Eco. Hvorfor ikke ha det igjennom hele prosessen?

    Kjenner godt til hvordan Changi fungerer. Jeg foretrekker å gjøre meg helt ferdig med alt dill før jeg går i loungen. Da kan jeg virkelig gå rett ombord ved gate closing via en priority boarding lane uten å gå igjennom sikkerhetskontrollen. Dersom alle kommer ved gate closing, noe som ofte skjer når det er tight connections, blir det kø siden det kun er to lanes åpne. Ikke ofte det skjer, men det skjer av og til og da hadde det vært kjekt med om C/Y/status kunne sluppet forbi køen akkurat som de gjør etter sikkerhetskontrollen der man har en priority lane for å sjekke boardingkort og pass
     
    Edvard liker dette
  8. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er jeg helt enig i! Når jeg først har kommet meg til loungen så ønsker jeg å være der så lenge som mulig og i alle fall uten å må gå gjennom enda en kontroll.
     
  9. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Changi er en genial flyplass og systemet funker der, tviler på at det hadde funket uansett annet sted. Var der for ett par uker siden og de har sluttet å be om å ta ut iPad og alle væsker. Kun laptop må ut. Det gjør ting mye raskere.y
     
    Travellingalf liker dette
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Om sikkerhetskontroll ved Gate vs for hele Terminalbygningen.

    Dersom vi skal tro på at hovedfunksjonen til en sikkerhetskontroll av passasjerer/ansatte på en flyplass er å unngå at farlige ting kommer ombord i kabinen på et fly (og at opplegget ikke bare er et morsomt påfunn for å irritere Frequent Flyers), så er helt klart løsningen med screening så nærme flyet som mulig overlegent fra et sikkerhetsmessig ståsted.

    Da har du minst mulig areal og folk å holde kontroll på rent, og du slipper å evakuere hele flyplassen dersom en apekatt skulle finne på et stunt.

    Men ellers enig; smooth å være ferdig med alt og tusle rett ombord via superduperprioritylane.
     
    Last edited: 22. juni 2018
    tommy777 liker dette
  11. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Men det er utrolig ineffektivt fra et personellmessig synspunkt. Men lønningene i Singapore er kanskje ikke allverden ...
     
    tommy777 liker dette
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Off-topic, men her var det mange artige tall og kommentarer på Norge - Singapore sammenligning:

    80% of Singaporeans Are Poorer Than A Cleaner In Norway

    I land der korrupsjon (på lavere nivå) er mer utbredt kan lønningene til flyplassansatte utgjøre et sikkerhetsproblem.
     
    watchaddicted liker dette
  13. Twin Otter

    Twin Otter Airport Collector

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    28
    Som EBG er dette mitt inntrykk av Fasttrack på SVG.

    Har flere ganger benyttet meg av muligheten til å bruke Fasttrack på SVG. Selv om jeg oftest har god tid når jeg reiser fra Sola er jeg ikke så glad i å stå i kø. Fasttrack er fint det. Men jeg synes det er dumt at vi som bruker fasttrack blir sluset sammen med de andre passasjerene på andre siden av gjerdet. Jeg mener at skal man ha fasttrack må de ha en egen sluse med sikkerhetskontrollører til å betjene denne.
     
    Travellingalf liker dette
  14. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    En drøss steder i USA er det på denne måten fasttrack er frem til dokumentkontrollen eller litt lenger og så merges det med andre køer.
     
  15. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Kan noen forklare meg hvorfor iPad'en må ut, mens iPhone 6+ kan ligge i vesken? Samme innmat, samme programvare, bittelitt forskjell i størrelsen... Noen av disse reglene er helt meningsløse! Samme med 1 lite væske man kan ha med. Rent praktisk er det fysisk umulig å få med en liter i en literspose. I det du skal ha emballasje, tar dette plass. Hvorfor blir man så nektet to eller flere poser på noen flyplasser? Eller at den ikke er lukket igjen? Dusteregler. Kan forresten noe peke til hvilke lover/forskrifter/regler som sier slik eller sånn? Eller er det opp til hvert enkelt lands luftfartsmyndigheter å bestemme?

    Og for å holde oss on topic: Synes FT på både Gardermoen og Kastrup er brillefine. Mye hyggeligere mennesker og mindre "mas", selv om besparelsen i tid kanskje ikke er den beste. Men fem-ti minutter i security kan jeg fint leve med. Synes det også sjelden er lang ventetid på Gardermoen. Har sjelden hatt lengre tid enn 10 minutter der, med mindre det er noe spesielt som skjer, f.eks. evakuering pga. "urent" airside og alle må sendes gjennom på nytt. Ikke festlig når man er på vei til å boarde flyet...
     
  16. AcroN

    AcroN Medlem

    Innlegg:
    146
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Brukt FT i Oslo et par ganger og syntes forsåvidt det er helt greit. Men fått inntrykk av at det ikke går noe spesielt raskere i forhold til de vanlig slusene.

    Brukte FT sist gang jeg var i Stavanger og der syntes jeg det gikk veldig raskt. Hadde booket meg om til et tidligere fly i siste liten, og ved å gå gjennom FT så gikk det helt smertefritte å komme seg avgårde på det nye flyet. Var ganske lang kø sånn ellers.
     
    Travellingalf liker dette
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Eller hvorfor man får ta med seg kniv/saks med opptil 6 cm blad mens barberblad på 4 cm må sjekkes inn....
     
    Kjakan liker dette
  18. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    @Kjakan Jeg har ikke noen eksakte lover og regler å peke til når det kommer til dem bestemmelsene som du snakker om. Men det er luftfartsmyndighetene i EU som har bestemt disse reglene for Europa. Men ca dem samme reglene praktiseres jo over stort sett hele verden. Boarder nå, men kan prøve å komme med litt mer detaljert innfo senere
     
    Kjakan liker dette
  19. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Hadde en meget blandet opplevelse på Gardermoen når vi kom hjem fra ISE messen i Amsterdam tidligere i vår.
    Takket være en kombinasjon av forsinket fly fra Amsterdam, at vi måtte hente ut bagasjen og sjekke den inn for innenlandsforbindelsen videre til Kristiansand, og at bagasjehåndteringen var ekstremt treg denne dagen, ble vårt 75 minutter store stopover-vindu krympet til 7 minutter fra vi fikk bagasjen og til flyet videre skulle på vingene. Hadde ikke vært så galt hvis ikke det var dagens siste fly og det passet veldig dårlig med overnatting på Gardermoen…
    Anyway, vi løp heseblesende opp til bagasjeinnsjekkingen der dagens første lyspunkt i form av en eldre SAS-medarbeider hjalp oss i en fei. Vi fikk sjekket inn bagasjen på rekordtid, og han ringte til gaten og sa i fra om at vi var på vei. Vi spurtet til sikkerhetskontrollen, der velvillige medreisende heldigvis slapp oss forbi køen så vi kom raskt til selve kontrollen.

    Der begynte dessverre problemene: bemanningen var minimal, med kun en vekter for å utføre selve sjekken, og mens den unge svensken var høflig og korrekt, virket det som om han hadde sin egen lille gå-sakte-aksjon… I tillegg ble passasjeren som var foran oss i køen tydeligvis vinner av ”kontrollotteriet”, idet han måtte sjekkes ekstra nøye. På dette tidspunktet var flyet vårt etter programmet allerede på vei til rullebanen, og vi var ganske ivrige etter å komme videre kan man si… Da var det ekstra frustrerende å se på vakten som sakte men sikkert åpnet hver eneste lille eske med medpassasjerens taxfree-varer (aftershave, kremtube, you name it, kjøpt på Gardermoens taxfree), og sendte den gjennom en liten skanner, hvoretter hver vare møysommelig ble pakket inn igjen og lagt tilbake i posen – alt i et sørgelig sirupstempo. Her hører det med til historien at vi, midt i alt stresset, hadde glemt å ta ut våre halvtomme drikkeflasker fra håndbagasjen før vi slang den på båndet, noe som gjorde at sekkene våre ble satt til side framfor å bli sendt rett gjennom. Vi prøvde å forklare situasjonen, at vi helt uforskyldt var i ei skikkelig tidsklemme, og kunne de værsåsnill hjelpe oss å komme med videre? Bare kast flasken i søpla, så kan vi løpe! Men nei, rekkefølgen i prosedyren måtte følges, må vite. Dette var svært frustrerende, ja.

    Midt i dette lille dramaet skjedde det som virkelig fikk oss til å se rødt: det var tydeligvis en form for vaktskifte på gang, for det dukket opp et helt nytt mannskap til sikkerhetskontrollen. Endelig! Tenkte vi, nå blir det vei i vellinga! De hjelper sikkert til så vi kommer raskt igjennom og rekker flyet! Vi forsøkte nok en gang å forklare vår tidsklemmesituasjon (vi greide å holde temperamentet i sjakk og var etter min mening fremdeles saklige og høflige), men ble fullstendig ignorert. Han som var vaktleder kastet et blikk på oss og snudde ryggen til oss midt i setningen, hvoretter vaktene stilte seg til for å småprate seg imellom, sjekke tekstmeldinger og fortsette å ignorere oss. :mad: Til slutt var den unge svensken heldigvis ferdig med sin kontroll og vi kunne få vår håndbagasje – og løp videre.

    Dette eksemplet på manglende velvilje og service er ikke Gardermoen verdig, og jeg ergres over at jeg ikke hadde åndsnærværelse nok til å knipse etpar bilder av vaktene for å legge ved et klagebrev til rette vedkommende – selv om det nok ikke hadde hatt noen som helst effekt. Jeg forstår at det er en krevende og til tider utakknemlig jobb å arbeide i sikkerhetskontrollen, men etter mitt skjønn består ikke denne jobben i kun å trygge sikkerheten for oss passasjerer, men også i å bidra til at vi reisende får en opplevelse av å bli ivaretatt på en god måte av profesjonelle yrkesutøvere som utviser både kunnskap, yrkesstolthet og en respekt for de mange reisende de møter. De er jo i et serviceyrke... eller??

    Det hører med til historien at vi kom med flyet, ca. 15 min. på overtid. Takk til SAS, som ventet på oss! :)
     
  20. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Dette er etter hva du spør meg en elendig oppførsel av personellet som jobbet denne dagen. Men samtidig etter å ha jobbet med det på gardermoen i mange år så skjønner jeg godt dem ansatte også. For dårligere behandling av OSL og firmaet som dem jobber for skal man lete lenge etter. Jeg husker at det var ikke veldig mange som ønsket å yte høy service for disse utifra hvordan dem ble behandlet. Men når det kom til tilfeller som det du var i så pleide man å være så rask man klarte selv om man måtte følge normale prosedyrer.

    Men en ting som er sikkert, og som gjør at jeg flyr så mye SAS som mulig så lenge pengene strekker til er nettopp denne servicen. Hadde dette vært DY så hadde det flyet vært langt avgårde innen dere hadde kommet dere dit.
     
    Norfindir liker dette

Del denne siden