The vodka burner will be ready to take off! Eller jeg begynner å bli litt usikker, en vodkabrenner koster 300 millioner kronasjer per stykk. Samtidig har det stått en kanadisk miksmaster i Tromsø som ikke har produsert en krone til nå. Mye høyt snakk om ruter både hit og tid, men ingenting konkret. Bookingside, hørt noe snakk om at et system skal leies, men til nå er hjemmesiden et designmessig oppkast. Ingenting av dette passer inn i lærebøkene mine om å få en organisasjon til å gå rundt. Er prosjektet i deep stall uten at Giæver er klar over at noe er galt?
Det er tydelig at mannen har mange ideer og det er vel ikke akkurat alle som er like gjennomførbare... Men for de som er nysgjerrige på hvordan han fikk flyet sitt til Tromsø har NRK lagt ut ny episode i serien om FlyViking og denne gangen så kommer Ola Giæver faktisk i luften...https://www.nrk.no/troms/episode-6_-veien-hjem-i-ukjent-luftrom-1.13234872
Hmmrpf. 19 Dash-8 Sukhoi Superjet Innenriks i Russland Det her smaker det fugl av. Er det én ting det ikke skorter på, er det visjoner. Når ser vi den første billetten i Nord-Norge blir solgt?
Hva er det Herr Giæver venter på nå, egentlig? Han er jo vanligvis ikke vanskelig å få i tale, men jeg synes det har vært stille om hva som er årsaken til at han ikke er i lufta?
Antar han ikke hadde noen innvendinger mot dette når han jobbet i Widerøe? Blir jo tragikomisk hele opplegget.
Har en innrømmelse, jeg stikker innom Ola på Facebook for lynkjapp humor. Så denne søndagen skal blodkorrupte undertegnende dele Olas tanker om korrupsjon. I min rolle som blodkorrupt bullshit consløtant skal jeg dele et enkelt råd til Ola, fokuser på å få den forretningen din til å fungere først, drittslenging mot nesten samtlige forretningskunder på en helt åpen Facebook-profil er et selvmordsønske. .
Jeg begynner å skjønne hvorfor Widerøe ville kvitte seg med han. Makan til manglende impulskontroll. Her er det hofteskudd i alle retninger ...
Skyt på impulsen, for dyra er feige. Gjemmer seg bort, i blant busker og trær. (Pelsjegerpolka, Ute til lunch?)
Ola fikk «tidenes» julegave: – Folk skal ikke trenge å ta banklån for å fly Av DAVID NYVOLL Publisert:26. desember 2016, kl. 15:02 Ola Giævers flydrøm er i ferd med å realiseres. I løpet av to uker kan det første FlyViking-flyet være på vingene. SNART I GANG: Ola Giæver og FlyViking kan være i gang med flyrutene allerede i starten av januar. (Foto: Torkil Emberland) – Det går dritfint. Det er vel det man sier når ting går bra, sier Ola O.K. Giæver jr. og flirer. For etter en langvarig prosess med diverse tillatelser og godkjenninger fikk Giæver det han kaller «tidenes julegave» på lillejulaften. Klokken 16:00 mottok Lyngsværingen en mail fra Luftfartstilsynet med følgende melding; alle manualer er godkjent – og dermed kan FlyVikings første flyging finne sted allerede i løpet av et par uker. – Jeg må være ærlig, alt som har hatt med lisenser å gjøre har tatt mer tid enn jeg forventet. Så det har drøyd ut, det har det. Vi leverte over 3000 sider med dokumenter til luftfartsmyndighetene, og det har kostet betydelige summer og mye tid, men nå er alt i boks, forteller Giæver til Nordlys. – Nå kan flyet komme i lufta, og det er jo der det skal være, sier lyngsværingen og flirer. Det skriver Nordlys. Flyr selv Men nøyaktig når det første flyet kan være i lufta vil ikke Giæver si. – Det er litt vanskelig å si, men det skjer nok rimelig fort. Rett over nyttårsaften får vi en inspeksjon, og så er det snakk om litt flytrening, så er vi i gang. Det kan være snakk om et par uker. Én ting er derimot sikkert. Giæver flyr den første turen selv. – Ja, jeg skal fly den første ruten selv. Og det gleder jeg meg til. Les også: Giæver har blinket ut flyplassene på Helgeland for mulige direkteruter til Oslo Store forventninger Å si at Giæver gleder seg til å komme i gang, er en underdrivelse. Men lyngsværingen håper at kundene gleder seg like mye som han gjør selv. – Jeg håper de (kundene) gleder seg, og jeg tror nok at de har store forventninger. Folk skal ikke trenge å ta et banklån for å fly fra Hammerfest til Tromsø lenger, forteller gründeren, og legger til: Se også: Det første flyet er ferdig, og Ola har gjort avtale om 18 til av samme sort – En tur fra Hammerfest til Tromsø koster ikke mer enn 999 kroner. – Prater på gaten Giæver har tidligere vist stor beundring for Norwegian-gründeren Bjørn Kjos, og fikk i mai en hyggelig hilsen fra Kjos. Men det har ikke vært et tett samarbeid mellom Kjos og Giæver den siste tiden. – Konkurransetilsynet er ikke så glade i at vi prater med andre, men vi prater jo når vi møtes på gaten, sier Giæver og flirer. – Når det er monopol er det ingen som følger med på hva som skjer i monopolet, men mot Norwegian og SAS har de full kontroll. Monopolisten får operere alene, sier Ole Giæver. – Klinke til I oktober hentet FlyViking sitt første fly fra Canada. Snart kommer nummer to, tre, fire og fem – og kanskje flere. – Det andre flyet var ferdig lakkert på lillejulaften, så det skal vi hente snart. Nummer tre er på vei til lakkering, mens to til er i produksjon. Så får vi se om vi skal klinke til med fem fly til med en gang, sier den tidligere Widerøe-piloten til Nordlys. – Et annet konsept I tillegg røper Giæver at han flere overraskelser på lager, uten å ville fortelle hva. – Vi har et annet konsept på lur, sier lyngsværingen hemmelighetsfullt, men legger til: – Det blir en annen vri på et par ting. Vi skal ikke fly baklengs i lufta med halen først, men det blir noen endringer, sier Ola O.K. Giæver til Nordlys.
"Vi skal levere et litt dårlige produkt, litt dyrere og uten perks og add-ons, og jeg skal fly sjæl." Joda; Dette blir spennende.
Han må vel snart i luften.. tviler på de har ubegrenset tålmodighet i Canada heller. Han har vel solgt nesten alt han eier personlig også?
Er ikke dette et prosjekt som er dømt til å mislykkes? Tenker bare basert på generell forståelse av økonomi og hvordan ting fungerer i dag. Hvorfor i alle dager vil han gi seg ut i dette markedet?
Motivasjonen til Giæver er etter hva jeg forstår at han er sur på Widerøe fordi han fikk sparken av dem. PS: Jeg er generelt for konkurranse.