Gleder du deg til å fly FlyViking?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av thecoldfish, 07. aug 2016.

?

Gleder du deg til å fly Flyviking?

  1. Ja, endelig en konkurrent til Widerøe som kan presse ned prisene!

    28.1%
  2. Ja, hvis jeg får bonuspoeng i en av de store alliansene

    23.6%
  3. Meh, flyr aldri nord for polarsirkelen

    19.1%
  4. Er du gal, flyet er bygd i 1985!

    29.2%
  1. thestig84

    thestig84 Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    163
    Bonuspoeng:
    43
    Kommer aldri til å sette mine bein inni den skranglekassa der. At han skal fly selv er jo forskrekkende nok, og den nettsida behøver vel ingen kommentar. Uansett - uten å ha hentet frem kalkulatoren, så tenker jeg.. 39 seter.. og en lavprisprofil. Hvordan er det mulig å tjene penger på noe sånt? Dette virker så utrolig lite gjennomtenkt.
     
  2. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Fortell meg mer om hvordan du kan reise med FlyViking. Hilsen genuint interessert.
     
    tommy777 and Kristian like this.
  3. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
  4. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Får bare slenge inn liten skjermdump fra en av mine turer hvor jeg har rotet rundt på nettsidene.

    Prisen virker i utgangspunktet hyggelig, men så er det en del ting som mangler som gjør en sammenligning med SAS håpløs.

    2017-02-15.png
    Bonus: Det koster å betale, akkurat som hos den kjipe konkurrenten Widerøe.
     
  5. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Var et innslag om denne tillatelsen på nyhetene u går. Da la jeg merke til at en av eierne sa noe ala: "Nå som tillatelsen er på plass skal vi starte kursing i morgen. Så om en måneds tid vil vi starte med flyvninger". Hvis man la godvilja til kunne det oppfattes som relativt slepphendt.. "vi må bare på et kort kurs før vi er klare":p
     
  6. KatManDu

    KatManDu Senior Medlem

    Innlegg:
    574
    Likes mottatt:
    746
    Bonuspoeng:
    93
    "Vi starter opp med flyvninger fra Tromsø‚ Hammerfest og Bodø 27. mars 2017. Fra 18. april vil vi starte opp flyvninger fra Svolvær." Fra hjemmesiden.
     
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Akkurat ferdig med en lang samtale med Ola Giæver. Artikkel kommer på fredag på førstesiden ;)
     
    Earl, Adrian E, RoadKing and 6 others like this.
  8. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Om Insideflyer trenger en frivillig til å være med på første flyvning fra TOS, melder jeg meg tilgjengelig (gitt at dere betaler billetten). ;)
     
    tommy777 liker dette
  9. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
  10. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    "FlyViking er alene på direkteruten Svolvær til Tromsø, det gjenstår å se hvor mange som vil benytte seg av det tilbudet."

    Jeg ser at du snek inn "direkteruten" til Svolvær (og ikke til Hammerfest), men det er jo kanskje verdt å nevne at Widerøe annonserte i desember at de starter med rute til Svolvær fra Tromsø. De starter jo opp med 2x daglig til Svolvær fra Tromsø før FlyViking starter å operere ruten. Selv om det er en kjapp mellomlanding med den ruten på Andøya, er det jo i konkurranseøyemed høyeste grad relevant.

    "Det er kun strekningen Bodø Tromsø der FlyViking slår Widerøe sine kampanjepriser skikkelig på pris. Der skal SAS og Widerøe ha 899 kroner hver vei, noe som for meg virker skikkelig overpriset. Jeg forventer at både SAS og Widerøe kommer til å senke prisene på denne ruten."

    Mener du virkelig at en enveis flybillett til 899 kroner er "skikkelig overpriset"? Ser forøvrig på lavpriskalenderen til SAS flere dager med lavere pris, hvor det laveste er 598 kroner for TOS-BOO.

    Tror du at FVKs en daglige rundtur med en dash utgjør så fryktelig stor konkurranse mot SAS' 6 daglige med en B737 og Widerøes utallige ruter med 1 mellomlanding til Tromsø? Det er jo svært begrenset med seter de kan ta markedsandeler med. At de velger å legge opp til konkurranse mot SAS som har mer komfortable fly, raskere fly, mye mer enn en daglig avgang å velge mellom, fordelen med at du kan reise gjennomgående videre og innsjekket bagasje slår meg som ganske overraskende.

    (Men for all del, jeg håper FVK lykkes og syntes det er veldig spennende med en ny aktør på markedet.)
     
    SASlovah4evah liker dette
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Vel, Widerøe er ihvertfall redd for Fly
    Jeg gjorde ett 3 måneders søk på priser, den laveste prisen jeg kunne finne BOO-TOS var 899. Når OSL-TRD koster 3 hundrelapper mindre, er det dyr, ja. Da er det noen som melker markedet.

    Det som er mest interessant er at Widerøe og SAS synkront senket prisene i går. Det fantes ikke en eneste pris under 899 i går fra mars tom mai, mens i dag kan du reise mange dager for 650. Samtidig går Widerøe ut med en kampanje samtidig som FlyViking lanserer der de selger enkelte avganger for 550. Tilfeldighet?

    Vel, SAS har ihvertfall en lang historie med ulovlig pris samarbeide. Widerøe har også svin på skogen. Blir vanskelig å bevise, men litt av ett sammentreff at begge aktørene omtrent samtidig endret sine priser betraktelig. For the record, jeg sier ikke at SAS og Widerøe har gjort noe ulovlig, men verdt for Konkurransetilsynet å dra på besøk.

    Har ikke blitt dekket andre steder enn i Finnmark Dagblad bak en betalingsmur:



    FlyViking-gründeren hevder Widerøe går til krig for å opprettholde monopol, mens direktøren i den lokale næringsforeningen hevder at Widerøe har melket befolkningen og næringslivet.


    GÅR HARDT UT: Ola Giæver hevder Widerøe går til krig mot fri konkurranse, og at selskapet ønsker å opprettholde et monopol.

    GÅR HARDT UT: Ola Giæver hevder Widerøe går til krig mot fri konkurranse, og at selskapet ønsker å opprettholde et monopol. (Foto: Privat)

    DEL

    En prissammenlikning iFinnmark gjennomførte 14. februar og 15. februar avslørte at Widerøes priser mellom Hammerfest og Tromsø sank betraktelig, samtidig som det ble frigjort flere seter til lavprisbilletter. Denne endringen skjedde samtidig som FlyViking lanserte ruter og priser.


    Widerøe hevder dette er gjort i forbindelse med en kampanje, som ble lansert 15. februar, samme dag som FlyViking åpnet for billettsalg.



    FlyViking-gründer Ola Giæver er svært kritisk til måten Widerøe opptrer på.


    – De går til krig mot fri konkurranse. De ønsker å opprettholde et monopol. Om man senker billettprisene mye etter at en konkurrent har gjort sitt inntog, bryter man konkurranselovens paragraf 11. Kunden får bestemme hva de synes. Konkurransetilsynet sitter og overvåker, sier Ola Giæver.


    Også Odd Charles Karlsen, direktør i Hammerfest næringsforening, er kritisk til at Widerøe har senket prisene samtidig som FlyViking kom på markedet.


    – Det tyder på at Widerøe har melket befolkningen og næringslivet i lang tid.


    LES OGSÅ: Slik har Widerøe forandret prisene over natta etter at Giæver åpnet salget


    (Artikkelen fortsetter under bildet)


    SAMMENLIKNING: iFinnmark hentet ut priser på strekningen Hammerfest - Tromsø 14. februar kl. 13.34 og onsdag 15. februar kl. 18.32. Grafikk/montasje: Stian Eliassen

    SAMMENLIKNING: iFinnmark hentet ut priser på strekningen Hammerfest - Tromsø 14. februar kl. 13.34 og onsdag 15. februar kl. 18.32. Grafikk/montasje: Stian Eliassen

    – Våre konkurrenter må være forberedt


    Silje Brandvolll, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe, forsikrer at selskapet etterlever konkurranselovgivningen.


    – For å stimulere et marked i nedgang har Widerøe i lang tid hatt kampanjepriser helt ned i 450 kroner én vei på flere strekninger i Norge, også Tromsø- Hammerfest, skriver Brandvoll i en e-post til iFinnmark.


    ADVARER: Silje Branvolll, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe, advarer om at konkurrentene må være forberedt på at konkurranse virker.

    ADVARER: Silje Branvolll, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe, advarer om at konkurrentene må være forberedt på at konkurranse virker. (Foto: Pressefoto)

    Hun forklarer at februarkampanjen er landsdekkende og ble lagt ut 15. februar klokken 12. Denne gjelder reiser i april og mai.


    – Kampanjen har vært planlagt lenge og er en del av det løpende arbeidet Widerøe gjør for å tiltrekke flere kunder, skriver hun.


    Samtidig skriver hun at konkurranse naturligvis gjør noe med prisene.


    – En naturlig konsekvens av konkurranse og flere tilbudte seter i et marked, vil være at prisnivået går nedover. Våre konkurrenter må være forberedt på at konkurranse virker, og at Widerøe vil møte denne konkurransen.


    Om Giævers påminnelse om at Konkurransetilsynet følger med, svarer Brandvoll slik:


    – Widerøe er godt kjent med konkurranselovgivningen og kan forsikre om at vi til en hver tid etterlever denne.
     
    Chrisbgg liker dette
  12. Thomas123

    Thomas123 Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
    Da funker det hvert fall - prisene går ned når det blir mer konkurranse
     
    kaijoar liker dette
  13. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    618
    Bonuspoeng:
    93
    Utrolig. Hvem forventer at en ny konkurrent skal få ture frem som dem vil, uten at de gamle aktørene senker prisene? Det er jo bare et tegn på et nytt marked. Med så mye gratis publisitet trenger ikke FlyViking å bruke en eneste krone på markedsføring, slik konkurrentene gjør. De har nok av fordeler på kostnadssiden, så hvordan det er usunn konkurranse kan jeg virkelig ikke skjønne.
    Når firmaet jeg jobber i åpner butikker og kjører store kampanjer, gjør selvfølgelig konkurrenten noe med det ved å kjøre lokale kampanjer. Det er ikke annet å vente.
     
  14. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Selvsagt. Konkurranse er konge. Men spørsmålet blir vel fort om Widerøe kan tjene penger på å fly Svolvær+ Tromsø med to stopp som jeg finner i prisene f.eks. Svolvær, Bodø, Stokmarknes, Tromsø for 550 kroner når avgiftene er 300.

    Når jeg så priser droppe fra 1400, 2000 mv til 550 minner ikke det om ett salg, men heller prisdumping.

    Dersom hensikten er å fly med stort tap for å bli kvitt FlyViking er ikke det konkurranse, det er prisdumping og det finnes lover for slikt.
     
    milehigh and Chrisbgg like this.
  15. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Det må jo skilles mellom prisreduksjon for å maksimere profitt ved økt konkurranse og ulovlig kryssfinansiering av ruter og misbruk av markedsdominans. Jeg sliter med å tro på de som mener at Widerøe og SAS misbruker markedsdominans, i følge det som står her ikke en gang billigst.

    Jeg syntes det faller litt på sin egen urimelighet når folk skal kritisere Widerøe for å komme med tilbud, som ikke er noe lavere enn hva de har kommet med tidligere, bare fordi at FVK lanserte et par ruter omtrent samtidig.
     
    Last edited: 17. febr 2017
    kaijoar and Eddie47 like this.
  16. grisefod

    grisefod Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Synes det er helt naturligt at hvis en konkurrent sætter deres pris lav så priser du efter det. At det så er en pris der giver et tab må man så tage med. Mit indtryk er at det også sker at Rema, Coop, Kiwi og flere tager en priskrig.
     
    kaijoar liker dette
  17. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Når ble det et krav at man skulle tjene penger på alle setene man selger? Da hadde både SAS, Ryanair og Norwegian måttet slutte med mange av kampanjene sine. For ikke å snakke om selskapene ute i Europa som selger seter for under hundringsen.Widerøe har dessuten hatt kampanjepriser på 'melkerutene' (også kjent som 'milkshake-rutene') i nord siden tidenes morgen, så dette er jo ikke akkurat noe nytt.

    Man skal ha 'butts in seats' og helst få inn pengene tidlig. Det bedrer cashflow og dette har verdi i seg selv.

    Det er feil å selge for dyrt og det er feil å selge for billig. Noen blir aldri fornøyd uansett hva man gjør.
     
  18. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    FlyViking kommer nok til å tjene sine penger på de som bestiller senere. Dro til skikkelig og søkte opp billetter for 7 personer, resulterte i godt over 900,- per hode som er høyere enn lokkeprisene, men fortsatt lavere enn Widerøe. Hva blir prisene for de som bestiller i siste liten?
     
  19. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Så vidt jeg kan se ble det diskutert i tråden her og i tillegg har Konkurransetilsynet hatt en razzia, ingenting ble funnet

    Jeg driver og undersøker priser fra tidligere år og kampanjer, så langt er ikke kampanjen Widerøe normal.

    Widerøe satt ned prisene med helt ned til 70% på enkelte strekninger. Jeg skal poste når jeg er ferdig, men det vanskelig å finne historien for en på utsiden. Derfor er det på sin plass med ett besøk fra myndighetene, ingen dramatikk i det

    SAS har derimot ikke kampanje, de bare senket prisene

    De har tidligere gjort lingnende mange ganger

    https://www.nrk.no/okonomi/sas-straffes-igjen-1.560631
     
  20. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Er det ulovlig og senke priser når en konkurrent gjør det?
    Kiwi setter ne pris på banan når Coop gjør det??
     

Del denne siden