Gleder du deg til å fly FlyViking?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av thecoldfish, 07. aug 2016.

?

Gleder du deg til å fly Flyviking?

  1. Ja, endelig en konkurrent til Widerøe som kan presse ned prisene!

    28.1%
  2. Ja, hvis jeg får bonuspoeng i en av de store alliansene

    23.6%
  3. Meh, flyr aldri nord for polarsirkelen

    19.1%
  4. Er du gal, flyet er bygd i 1985!

    29.2%
  1. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    NRK rapportere i dag morges. De fløy, men hovedsakelig presse og "entusiaster" ombord.
    Hvor mange tomme seter de hadde fremkom ikke av reportasjen.

    /koffert.
     
  2. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Fyldig dekning i kveldens dagsrevy.... baggasje er visst litt vanskelig å snakke om.
     
  3. emhb

    emhb Medlem

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    I følge NRK Finnmark var det 21 personer ombord:

    Nå er jeg usikker hva slags oppsett de kjører, men det burde vel tilsi omtrent halvveis? Noen som vet hvordan de har tenkt å tjene penger? Eller skal det drives som veldedighet og betales av Hr. Giæver selv?

    Så også at det er null problem å få billett fra Tromsø til Harstad i morgen, og prisen er 499,-, samme som om du skal bestille en tur i april.

    Vet ikke helt, men jeg føler at det kan være snakk om en døgnflue her. Men kanskje jeg bare er pessimistisk? For konkurransens del er det jo supert jo flere de er i luften.
     
  4. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,383
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    FlyViking må tjene penger, det finnes ikke noe alternativ.

    Målet til FlyViking er at flere skal ha muligheten til å fly, siden billettprisene skal være mye lavere enn det Widerøe tilbyr. Det er ambisiøst og ganske risikabelt, det kan ende med en smell for Giæver, men samtidig kan det bli bra hvis han gjør alvor av planene med regionale flyvninger med Sukhoi Superjet der 737 er overkill.

    Samtidig kan det ikke legges skjul på at Nord-Norge er tynt befolket, det er begrenset hvor mange nye kunder du kan hoste opp. Selv fra en OK pluss befolket by som Trondheim har ikke en gang Norwegian så utrolig mye spennende å by på direkte. Å kopiere Norwegians pyramidebunnsstrategi er utfordrende, fordi den krever folk, masse folk.

    Så til den kundegruppen jeg representerer, forretnignsreisende. Jeg frykter for sikkerheten min, ikke den fysiske, men sikkerheten for min tid. Hvis noe skjærer seg hos Widerøe vet jeg at organsiasjonen deres har kapasitet til å takle det og sikre rettighetene mine som passasjer, et nyetablert selskap har mest sannsynlig ikke det samme drillet inn i fingerspissene, for manglende erfaring.

    Så oppsummert, ville jeg som innvestor gått inn i FlyViking? Nei, men jeg ønsker Ola lykke til med prosjektet.
     
    Are, milehigh, Petter B-C and 3 others like this.
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,348
    Likes mottatt:
    33,949
    Bonuspoeng:
    293
    Det handler vel ikke utelukkende om befolkningstetthet? Men også avstander. Det er enklere å operere flere flighter ut fra f.eks Stavanger, Kristiansand og Bergen fordi det er kortere flytider og større mulighet for utnyttelse av materiellet.
    Det er vel dobbelt så langt TRD - AMS enn SVG - AMS, det legger nok litt begrensninger vil jeg tro.
    Det samme slår i større grad inn dess lenger nord du kommer. Ta f.eks EVE - LPA som vel er en flytur på 7 timer, med bakkeoperasjoner så er en 737 okkupert i ~16-17 timer, legg til risiko for forsinkelser og et helt døgn er borte.
     
  6. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,383
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Som alt annet, bildet er nok mye mer komplekst enn det noen av oss legger frem. Men en 737 fra Tromsø til LPA kan være vel så profitabel som tilsvarende fly på en kortere tur, men samtidig så er kravene til fylling mye mer skjerpet. Dermed trenger du enda flere folk som kan fylle flyet, så det er antallet "bottom of the pyramid"-kunder jeg er mest skeptisk til at Nord-Norge kan ordne.

    Hyppige avganger er heller ikke bare gull, siterer en pilotkjenning litt løst nå, det dyreste du gjør er å få flyet i luften, når du når cruise opererer flyet så effektivt som det kan.
     
    RoadKing liker dette
  7. TOSflyer

    TOSflyer EBD

    Innlegg:
    178
    Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    43
  8. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Xflipper liker dette
  9. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,383
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    tl;dr Dagens avganger har blitt innstillt fordi flyet trenger teknisk oversyn, dermed er balja fløyet til Kiruna for å få det utført. Det finnes et andre fly, men dette får ikke FlyViking bruke fordi manglende godkjenning.

    Dette illustrerer hva vi betaler for. Dash 8 er ikke kjent for å være et enkelt fly å vedlikeholde, det krevere teknikere og et brukbart delelager. Dette illustrerer forskjellene, der Widerøe er en etablert organsiasjon som vet nøyaktig hva som skal gjøres når dette skjer, mangler FlyViking tilsvarende erfaring og er enda mer sårbar siden de ikke har reservefly. Ola sammenligner dette med Norwegian og deres katastrofale innkjøring av Dreamlineren, et dårlig bilde fordi Dash 8 og alle problemene burde være kjente saker.

    Dette koker ned til det jeg skrev om sikkerhet for min egen tid. Flyr jeg på kort varsel må avgangene være pålitelige, Widerøe har kapasiteten for å håndtere denne typen avvik, det betaler jeg for.
     
    DanH, Travellingalf and milehigh like this.
  10. TOSflyer

    TOSflyer EBD

    Innlegg:
    178
    Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    43
    Flyviking har fått teknisk feil på det ene flyet (omfattende oljelekkasje), og alle avganger er kansellert frem til de har fått denne reparert. Det andre flyet er ennå ikke godkjent for operativ drift. Flyviking uttaler: "Det er sånt man må regne med i en innkjøringsfase. Se på Norwegian og Dreamlinerne. De stod hele tiden"

    Vil tro det er mange misfornøyde passasjerer med billige flybilletter som ikke kommer seg dit de skal...
     
  11. Logiflyer

    Logiflyer Aktivt Medlem

    Innlegg:
    344
    Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    Ola Giæver har store planer: - Nå kan Widerøe bare grue seg
    (Avisa Nordland): - Nå kan Widerøe bare grue seg.

    - Hva gjør man når en slapper av på level flight og kjeder seg litt mellom Bodø og Tromsø. Da lager man en ny "business-plan".
    Flyviking skal ha fem stk Dash 8-100 m/39 seter og 4 stk Dash 8-300 m/50 seter! Altså 9 fly i denne runden!


    Det melder Ola Giæver, gründer av flyselskapet Flyviking, på sin Facebook-side lørdag kveld, skriver Nordlys.

    - Dette er bare noe jeg har kokt i hop, sier Giæver og humrer, før han legger til:

    - Innen utgangen av 2017 skal til sammen ni fly være i drift for FlyViking. Jeg har allerede bestilt fire nye, og skal bestille ytterligere fem. Det første av de nye flyene kommer til Norge om en måned. Det er bare å satse, sier han.

    I dag har Giæver to fly i drift. Han har også andre nyheter å komme med:

    - Innen året er omme skal vi operere i hele landet. Nå kan Widerøe bare grue seg, sier han og smiler.

    Kan ta med bagasje
    Fem av de nye flyene skal altså ha 39 seter, fire av dem skal ha 50. I dag flyr FlyViking mellom Bodø, Hammerfest og Tromsø. Tre av de nye flyene skal gå i rute fra Bodø og nordover, fire skal frakte passasjerer fra Bodø sørover og to skal trafikkere strekninga Kirkenes-Trondheim.

    FlyViking startet nettopp opp med sine første flyginger.
    - Til nå har det gått kjempefint. Samtidig må alle være klar over at vi nettopp har startet opp, sier Giæver.

    - Men publikums interesse for FlyViking øker hele tiden. Vi har økning i billettsalget hver eneste dag, fortsetter han.

    Til nå har kundene bare kunnet ta med seg håndbagasje på flyturene, men om 14 dager blir det ifølge Giæver også mulig å ta med seg kolli.

    [​IMG]
    PLANER: Dette kunne Ola Giæver melde på Facebook-siden sin lørdag kveld. Her har han skissert hvor de nye rutene skal gå. (Foto: Skjermdump)

    Billettprisene skal ned
    Mange av FlyViking-billettene ligger i dag på 499 kroner. Ola Giæver forteller at prisene på ytterligere ned.

    - Er så lave billettpriser til å leve av, da?

    - For å snu det den andre veien, de høye prisene som er på de fleste ruter i Nord-Norge i dag er ikke til å leve av. Hverken for selskapene eller forbrukerne. Det skal ikke koste 5000 kroner tur retur mellom Tromsø og Kirkenes, maks 1900.

    I slutten av mars uttrykte transportforsker Geir Solvoll ved Nord universitet skepsis til om Fly Viking kunne overleve.

    – De har en sterk konkurrent i Widerøe, som er godt etablert og som kan markedet og har mange fly, og som kan gå inn i en priskonkurranse uten at det koster dem så veldig mye. I tillegg er det et paradoks å drive et lavpriskonsept med en flytype som har høye setekostnader. De prisene selskapet opererer med nå er lave, og spørsmålet er om de er for lave, sa Solvoll til Nord24.no den gang.

    – Skal de overleve må de ha inntekter som er høyere enn kostnadene. Og med så lave priser må de i alle fall fylle flyene med betalende passasjerer.
     
    milehigh liker dette
  12. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,077
    Likes mottatt:
    6,015
    Bonuspoeng:
    183
    Off. Slutt å være så sykelig opptatt av Widerøe, Ola. Bruk heller energien din på å fokusere på eget firma.
     
  13. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,383
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Hva forventer vi? Prosjektet er basert på å være bitter forrige arbeidsgiver, det er ikke mye rom for nytenking med Dash 8, så da er det bare å hagle løs på konkurrenten med "kusntig høyt kostnadsnivå".
     
    kaijoar and SASlovah4evah like this.
  14. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,383
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Gjenoppliving av tråden, men endelig har FlyViking lansert et priskonsept som innebærer mer enn Go2Gate.

    Screen Shot 2017-05-13 at 14.00.57.png

    Kunstig lav pris for full flex, men samtidig drar antallet avganger ned verdien på billettene. Klør meg også i hodet over at de tar seg betalt for bagasje selv i full flex...

    Lite notat på siden, FV har også kommet inn i Amadeus gjennom HahnAir. Prisen ligger langt over tusenlappen for å bestille gjennom byrå.
     
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,084
    Likes mottatt:
    875,929
    Bonuspoeng:
    293
    Flyr de?
    Er det noen som reiser med dem?
     
  16. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,383
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis vi kan stole på naboforumet har de i snitt 6-8 pax per flyvning.
     
    Xflipper liker dette
  17. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Tar litt tid fra flightene legges inn til priser er oppdatert. Mange systemer som snakekr sammen usynkront.Foreløpig er det nok bare 'IATA-priser' som vises.
     
    Adrian E liker dette
  18. Rutinert94

    Rutinert94 Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    13
  19. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,077
    Likes mottatt:
    6,015
    Bonuspoeng:
    183
    kaijoar and Rutinert94 like this.
  20. Thomas123

    Thomas123 Senior Medlem

    Innlegg:
    586
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    10 passasjerer i dag ALF - TOS, tilsynelatende kun med håndbagasje :cool:

    IMG_8833.JPG
     
    tommy777 and Xflipper like this.

Del denne siden