Grensekontrollen forlenges til 15. august. Betyr det at grensene forblir stengt?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Woodswing, 30. april 2020.

1. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    989
    Bonuspoeng:
    93
    Spørs hvor lang ferie man har det

2. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,630
    Bonuspoeng:
    113
    Problemet er kanskje at fienden nå ikke er synlig. Det er så mye lettere å rette hat mot noe konkret og lettkjennelig, dermed kan det jo godt hende at de får for seg at det er andre land som er årsak. Og siden vi i Norge er på rødlisten til amerikanerne ifm Corona så kan vi jo fort bli uglesett. Eneste fordelen er at det er ikke så lett å se på oss at vi er fra Norge så lenge vi holder oss til relativt normale klær (landslagstrøye og vikinghjelm hjelper ikke ;))

3. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,227
    Bonuspoeng:
    183
    Det kan være at de åpner for danskebåten, da de viser til veldig lite smitte på fastlandet, og et R-tall på samme nivå som oss, så krysser fingrene i morgen :)
    Danmark.jpg

Skarven, Maggie, jtmath and 2 others like this.
  4. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,630
    Bonuspoeng:
    113
    Danskebåten kan jo settes i gang med en gang. Den gang jeg var ung så var vi jo aldri i land i Danmark, da sov vi før returen :D

Eddie47, Are, Tone398 and 4 others like this.
  5. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,153
    Bonuspoeng:
    183
    Da må de åpne for London også. Jeg er jo bare på flyplassen før jeg reiser hjem igjen:D:p

FlyerOslo, Are and October like this.
  6. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,704
    Bonuspoeng:
    293
    Memories ja :) (eller, husker vel ikke noe ...)

Are and drsyk like this.
  7. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,095
    Bonuspoeng:
    113
    Australia og New Zealand ser på muligheten for å åpne opp for hverandre, da er det ikke feil å starte med Danmark på denne kanten hvis tallene fortsatt er lave.

FlyerOslo and Maggie like this.
  8. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    28,263
    Bonuspoeng:
    183
    Tipper Skandinavia åpner innen få uker. I tillegg tipper jeg på at land som Tsjekkia, Kroatia og Hellas åpner for flygninger fra Skandinavia i løpet av Juni.

Skarven and furlong like this.
  9. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Et godt tips og håper det samme, men samtidig er Stockholm fortsatt en av byene med mest smitte per skalle i Europa.

Maggie liker dette
  10. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,586
    Bonuspoeng:
    113
  11. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    28,263
    Bonuspoeng:
    183
    Skarven, Kaffen and furlong like this.
  12. furlong

Likes mottatt:
    989
    Bonuspoeng:
    93
  13. Bonusduk

Bonusduk EBD

Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    93
    Ser ut som det blir 10 dager karantene ved hjemkomst fra utlandet til over sommeren?

Da er det jo bare å avbestille Junaiten :rolleyes:

14. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,774
    Bonuspoeng:
    293
    Var det ikke nærkontakt med noen underveis?

October, RoadKing and Smurfboy like this.
  15. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,227
    Bonuspoeng:
    183
    Det ser ut som at reisen med i C med LOT til Singapore den 26 juni ryker, men venter litt lenger da jeg ikke vil være den som selger skinnet før bjørnen er skutt her. Alternativ B er en tur til en by i Bulgaria jeg har hatt lyst å besøke ei stund. Det ser jo ut som at flere EU land sikter inn på og åpne grensene den 1 Juli, og som kjent så er grensa til Bulgaria allerede åpnet for Nordmenn, det er bare UD som sier nei og med det reiseforsikringen, men når de gir grønt lys så reiser jeg dit. Klimaet er ganske så bra i Bansko.

Bansko.jpg

Det er også ganske så billig å bo der i følge Kristin :)

Last edited: 08. mai 2020
    furlong liker dette
  16. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,786
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror ikke reiserådene fra UD blir opphevet før etter sommeren. Tidligst. Jo mindre mobile vi er, jo lettere er det å spore smitten. Virker ikke som om Hdir er så interessert i at vi skal ut av landet med det første, og jeg synes det er fornuftig.

Hva FHI mener om saken vil jeg ikke tillegge så mye vekt. Regjeringen holder igjen (med rette imho) selv om FHI mener at mer skal åpnes opp.

Eddie47 liker dette
  17. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,786
    Bonuspoeng:
    183
    IF advarer mot å reise så lenge reiserådene gjelder:

Forsikringsselskapet If advarer mot å reise til land som åpnet for turisme i sommer til tross for at de norske reiserådene ikke er endret.

– Den greske statsministeren håper på å kunne åpne opp for turister i sommerferien. Men så lenge norske myndigheter ikke gir et klarsignal, kan de reisende bli sittende med milliongjeld i etterkant, skriver forsikringsselskapet i en pressemelding.

De påpeker at selv om statsministeren i Hellas ønsker å åpne opp, gjelder ikke reiseforsikringen så lenge norske myndigheter fraråder oss å reise.

– Vi i Europeiske Reiseforsikring skjønner godt at slike utspill gjør at reiselysten melder seg. Men det er norske myndigheter, med UD i spissen, vi lytter til når det gjelder hvor det er trygt for nordmenn å reise. Dette gjelder både under koronapandemien og ellers, sier kommunikasjonsrådgiver Andreas Bibow Handeland i Europeiske reiseforsikring.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/...ewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Avixlo, holmen and Eddie47 like this.
  18. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,227
    Bonuspoeng:
    183
    Det kan være litt rart det der med reiseråd i forhold til forsikring, og jeg er enig i dem her i IF at du ikke bør reise ut av landet nå som UDI har lagt ned reiseadvarsel som gjelder hele verden. Så denne posten er mer ment på de idiotene som gjør det uansett:

Det klare rådet da i lys av at du skal reise på tross av dette er å ha sørget for at du har ett Europeisk Helsetrygd Kort. Kortet dekker for det meste medisinsk behandling i det offentlige helsevesenet der selv under pandemien. Det har ikke vært noen endringer på det punktet under pandemien, men vær oppmerksom på at standarden på behandling kan variere fra land til land, så sjekk om det er bra offentlig helsevesen i det landet du reiser til. Det er ikke slik at du nødvendigvis nødvendigvis kan forvente å få samme behandling som du ville fått i Norge. Du vil dog ha samme rettigheter som en borger i det landet du er i når det gjelder behandling i det offentlige helsevesenet i ett EØS land. Hvis du vurderer å reise utenfor EØS, så sier jeg: Ikke tenk på det en gang!!!

Her har jeg ett utkast fra regjeringens sider om dekningen Helsetrygdkortet gir:

Helsetrygdkort.jpg

Det som du må vite at er dette kortet dekker ikke ansvar, så skulle du reise ut til Hellas i Juli og UDI ikke har lempet på rådene, noe jeg tror de vil gjøre innen da, så bør du være veldig forsiktig med å leie ting, da forsikringen ikke er gyldig for dette. Det samme gjelder å ikke ta med deg dyre ting da dekning av skade på reisegods er null, dette gjelder også forsikringen du får i kjøpet av en flybillett fra ett flyselskap. De er fritatt det ansvaret i denne situasjonen. Så hvis rolex klokka di blir stjålet, eller kameraet ryker så får du null i refusjon. Det andre er hvis du er over 50 år gammel og har høyt blodtrykk, ikke sjekket blodårene i kroppen, slik at du er i fare for å få infarkt, eller at legen sier du har en medisinsk tilstand som det er en viss sjanse for at kan bli akutt så bør du droppe det helt klart, for du blir ikke dekket evakueringen hjem igjen ved hjelp at helsetrygdkortet, og det er i en slik situasjon at det kan bli en enorm økonomisk smell som følge av det.

Så mitt generelle råd er som UDI og de fleste her inne på IF sier, at en ikke bør reise før UDI gir grønt lys. Jeg har derimot en forståelse for hvis du er ung ved god helse og har gjort dine helsesjekker hos legen, at du ikke leier bil, motorsykkel, båt eller andre motoriserte kjøretøy, at det kan være at det kan være fristende fire litt på det å ta en liten sjanse, så sant du reiser innenfor EØS der det Europeisk helsetrygdkortet dekker da.

Last edited: 08. mai 2020
    Gribb, shadow, FlyerOslo and 4 others like this.
  19. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    914
    Bonuspoeng:
    93
    Med tusenvis av bestillinger på rorbuer, hytter og hoteller i Norge i sommer som ikke er avbestilt presses UD og Norske myndigheter til å komme med en avklaring. Det er mange som fremdeles vil til oss... I tillegg er det 10000 utlendinger som eier bolig i Norge, disse trenger også avklaring på situasjonen for sommeren. Om ikke dette er nok er vi mange som har familie over landegrensene, og hvor lenge skal det går før vi får møte familien vår uten å bryte reiseråd og unngå karantener?
    Hva som blir presentert 15. mai vet ingen, men jeg tror det jobbes hele tiden nå for å komme med nye råd, og muligens en reiseveileder.

20. furlong

Likes mottatt:
    989
    Bonuspoeng:
    93
    Bra oppsummert!

Del denne siden