Jeg er jo sluttet å fly! For et år siden på denne tid hadde jeg ca 100 flygninger siden nyttår og nå har jeg 13! Konklusjon: Jeg har sluttet å fly! Har ca 33 000 flypoeng i år og vil ikke nå diamant før nyttår...... det går nedover. Så til saken! For å få lov til å reise på egotrip trengs det strategisk planlegging i heimen og ikke minst bygge opp bonuspoeng på hjemmebane. Nå blir det nok ikke egotrip, men i nærheten. Rett før jeg reiste til Washington i slutten av mai var jeg i 70 årslag hos en venn av meg. (Ja jeg har venner som er betydelig eldre enn meg). I ettertid har hans kone oppfordret ham "jeg synes du skal bli med Eddie på en skikkelig guttetur til USA" og mor syntes også at det var en god ide. Jeg er da ikke vanskelig å be og plutselig er det planlegging av ny tur ....! Foreløpig er skissen BGO-LAX og SFO-BGO i Plus og leiebil i mellom. Reisetid månedskiftet august september, alltid gøy å planlegge flyturer ..... Fortsettelse følger! En sak til. I mailboxen til både mor og meg dumpet det ned en mail fra "Flying Blue" om at surt oppsparte poeng hos dem ville gå 30.11.18 dersom vi ikke fløy litt med dem igjen. Uventet melding fra mor: "da må vi jo fly litt med dem da! Finn noe gøy for en helg, ikke til Amsterdam eller Paris... hva med Middelhavet?" Ny planlegging ... Sånn går nu dagan!
Hun merker vel at far er muggen og smiler kun når han i samsvar med flightradar kan proklamerte hva som flyr over huset og hvor de skal. Er ikke lett å være vant til et liv med betydelige mengder middelmådig vin og høyt inntak av polarruller samt pølse på torsdag til et glass melk og en brødskive.. Gruer meg allerede til pensjon
En liten korreksjon, det serveres ikke polarruller mellom Oslo og Bergen ... bare frokost fra Bergen til Oslo Ellers er vel beskrivelsen i nærheten av virkeligheten.
Hvem spiser pølser på en Torsdag! *kremt* *kremt* Jeg trodde vi hadde sjømanskirker i alle verdens kroker kun for en ting, å passe på at vi alltid fikk "komler-komper-potet-poteter-baller-alle verdens navn" på torsdager! Mulig det bare er en sør-vest-lands ting da.
Vet ikke når du tenker AF/KL, men med AF/JOON sin nye rute til CDG kommer du deg sømløst til Lyon som er en fantastisk fin by
Det er ingen som bryr seg, prøver å lære opp barnebarna til en smule interesse, men det er laber interesse så langt. Det var bedre før da hunden levde, hun kikket alltid opp når far pekte og fortalte, selv etter at hun ble blind kikket hun opp og fulgte ivrig med.
Pølser på torsdag var det alltid i innenriksloungen på loftet i A piren (sikkert også i den nye) og i gullstua på ARN. CPH og ORD.
Forstår at jeg er heldig som har en fullstendig flygal 16 åring i huset som far alltid kan diskutere med
Vel ... Jeg har tre (voksne) barn, de to eldste flyr "verden rundt" i jobb og har opparbeidet seg sine egne gullkort etterhvert. Mens yngste flyr Nord-Europa rundt for rekvalifisere seg til gull etter å blitt nedgradert pga barselspermisjon (hun er litt sur på far siden hun ikke får gavegull). Hun flyr 2-4 leg i uken så det går nok fort. Når de skal på tur, diskuterer de alltid gode routinger med far. Mor må jo få gavegullet, tror det lønner seg.
Da blir det "To voksne herrer på roadtrip fra LAX til SFO." Jeg har i dag, sikkert 10 ganger, prøvd å bestille flybilletter på sas.no. BGO-OSL-ARN-LAX og SFO-CPH-BGO Hver gang jeg kom til betalingssiden kom det opp melding om at noe gikk galt og jeg mått prøve igjen ... når jeg så gikk inn igjen med en gang var jo setene jag hadde valgt opptatt (ja selvfølgelig jeg hadde reservert dem). På A340 er det så få to-setere i Plus at plutselig var alle opptatt. Så var det å vente til reservasjonene var kansellert ....så var det på'an igjen ...så kom det opp teknisk feil og at prisene jeg bestilte på var "gamle" og nå var det nye priser. Hvorfor i h* skal vi plages med en hjemmeside som bare fylles med feil og vanskeligheter, ubegripelig seint gikk det også. Litt grinete gikk jeg inn på classic.sas.no ... en gammel og kjær side! Smukk - smukk og 1-2-3 så var billettene og setene bestilt, betalt og bekreftet. Avreise 29.8 og retur 04.09 .... Neste vanskelige beslutning er, skal vi ragge med åpen eller lukket bil på Hw1 ? Husk at "man kan dø av trekk" og eldre menn uten hår må beskytte knotten. Det skulle ikke forundre meg om det kommer et og annet innlegg ....
Åpen bil er tøft når den står parkert, eller man kjører i under 35 km/t. HW1 i åpen bil er slitsomt. Det bråker, blåser, trekker, man blir solbrent (eller våt), og med taket nede er det ikke plass til bagasje. Men, det er jo selvsagt subjektivt. Og ja takk til reisebrev! Madonna Inn i San Luis Obispo anbefales på det sterkeste.
ha-ha, der lo jeg godt! Ikke noe som er farligere enn trekk. Jeg er faktisk litt usikker selv på hva jeg hadde valgt, men dagens moderne cabrioleter er jo såpass gode med "taket" oppe også om man føler behov for det i perioder, at det hadde nok blitt en cabriolet på en slik tur ja.
Jeg kjørte mye av Highway 1 fra LAX til SFO i fjor (ihvertfall de delene man fremdeles kan kjøre) med en liten MB SLC med hardtop. Det fungerte overraskende bra også med taket nede de gangene farten økte litt på svingete, morsomme veier - men vi kjørte mye med taket oppe. Hjalp godt at man får vindskjerm og bagasjerom rett bak og ikke har noe baksete som lager støy. Har kjørt mye av den samme ruten med en Mustang, og med taket nede går det som @holmen sier fint i 20-30 mph - men over det er det litt slitsomt. Og på motorvei med taket oppe bråker softtop rimelig mye. Så tja. Kommer veldig an på bilen, tør jeg påstå. Pakk lite og kompakt, bestill med Hertz eller Enterprise (som begge har «velg sin egen bil basert på status»-konsept), og ender dere opp med å finne en cabriolet med hardtop, go for it. Hvis ikke, velg en vanlig sedan. Det er min strategi for årets tur, ihvertfall. Hold dere også unna SUV, ihvertfall om dere er der før medio september. Raset langs HWY1 ved Ragged Point har dratt ned en bro, så skal du til Julia Pfeiffer og kommer sørfra er det letteste å kjøre ut ved Cambria, følge 101 litt nord, så opp til Lockwood/Jolon og ned til Gorda. Siste biten ned til Gorda er svingete så det holder med bratte stup på siden, og å kjøre med en stor SUV der hadde ikke jeg vært veldig gira på.
Her kan man heldigvis dra nytten av alle mulige hodeplagg, fra den noe nonchalante skyggelua (som ungdommen gjerne bærer bak-fram eller på skeiva) til de mer klassiske variantene som sixpence. Ved tak(t)løs kjøring i høy fart anbefales bruk av hakestropp samt å unngå bredbremmete saker. Dersom det kommer noen drypp i form av et reisebrev, blir vi glade. Det er jo tross alt viktig å vite at herren(e) ikke vansmekter på sin ferd. Av til kan man jo undre seg over hvorfor man ikke benytter denne siden oftere... God tur!
Me hadde open bil i Italia i fjor summar, og det var ikkje oss framme som klaga mest, men dei to unge(5 og 10) bak som var misfornøgde. Eg trur det trudde dei kunne døy av trekken eller noko slikt. Det finnes også egna hovudbeskyttelse for å beskytte mot både solbrentheit og blafrehår! (Me tok cupe når me cruisa i California/Nevada no i april, og var veldig nøgde med det!)