Hvor var forresten denne fast track'en nå? Den ble jo fjernet for ca. ett år siden, så var det litt frem og tilbake om den skulle fortsette. Tidligere lå den helt til høyre i "hovedveien", men der var det stengt sist jeg var der.
Jeg tror samme sted som du nevner. Spurte ved "inngangen" til immigration, der det var skille mellom Thai pass og andre nasjonaliteter. Ble da vist inn i Thai pass (til høyre), og så var det egen priority kø helt mot høyre der inne. Thai pass kan gå i automatene, det kan ikke vi.
Satte meg utenfor hotellet og kjøpte en øl. Hadde egentlig tenkt til å gå videre, men fikk beskjed om at nå var det happy hour, buy one, get one free. Så da måtte jeg drikke en øl til. Slitsomt med ferie, altså!
Relativt tidlig i seng i går, men sov veldig dårlig. Tror jeg sov for mye på flyet på tirsdag! Spiste god frokost på hotellet. Før jeg pakket sammen pikkpakket mitt og sjekket ut fra hotellet. Taxien var på plass presis kl 11, og han kjørte meg trygt til BKK. China Airlines har innsjekk borte ved SAS, nesten helt borte mot fast track sikkerhetskontrollen. Det gikk veldig kjapt, måtte vise booking ut av Taipei igjen, og så ble jeg tildelt inngangsbillett til China Airlines loungen. Brukte opp de få baht'ene jeg hadde igjen på noe snacks som noen hjemme kan få, og fant loungen. Den er liten, og full. Så ingen bilder herfra dessverre. Men, ingen grunn til å være tidlig på flyplassen for å henge her! Men de hadde gode dumplings.
Ved gate D3 venter en A350-900, og jeg skal sitte helt foran til høyre. 3t 30m flight, helt ok med A350 da! Spent på denne flighten.
Rettelse. Det var visst denne konfigurasjonen. Tror det har vært flybytte, for i følge nettsiden deres flyr denne konfigurasjonen bare til Roma og Singapore. Jaja. Skal vel klare meg her også! Vann eller juice for avgang. Og litt utsikt. Purser kom og hilste på, med nesten perfekt uttale på etternavnet mitt! Imponert! Han kunne informere om at det regner "heavily" på TPE..
Jeg fikk menyer. Er ikke bare business class, det er Premium business class.. Tok visst bare bilde av vinen?
Måtte bestille drikke til både forrett og hovedrett samtidig, det er forsåvidt greit, men det var litt rart å få begge deler sammen med nøttene.. Maten var veldig god. Det var kaken til dessert også. Spurte om å få både is og kake, men det var tydeligvis veldig vanskelig. Rart, all den tid biz var halvfullt, og det var flere som lå og sov. Jaja. Jeg lider vel ikke av kalorimangel uansett.
Kom meg raskt av flyet, og med ferdig utfylt immigration skjema på nett, tenkte jeg det skulle gå relativt kjapt inn i Taiwan. Men nei da. Laaaaang kø for non citizens, og når den delte seg i to, så valgte jeg helt klart feil kø. To av totalt 8 skranker stengte etterhvert, så da var det to skranker i "min" kø, og fire i den andre. Men jeg kom gjennom til slutt. Det tok overraskende lang tid, selv med en kø som ikke var SÅ lang. Kom frem til bagasjebåndet, der kofferten min surret rundt på egenhånd. Fant ut at jeg ikke orket å styre med metro (blant annet pga regnet), så jeg bestilte en Uber av billigste sort. Ble tildelt en Tesla X, og vurderte et øyeblikk om jeg skulle takke nei, men jeg var klar for å komme meg på hotellet. Det tok ca 40 minutter, og det var deilig å bli satt av under tak foran hotellet. Jeg hadde booket bonusrom på Resonance Hotel Taipei, gjennom Hilton. Som gull fikk jeg en velkomstpakke, frokost på Starbucks i 1. etasje, og et oppgradert rom i 12. etasje. Og beskjed om at alt i minibaren var complimentary. Woohoo! (En så lenge) Rommet: Separat toalettrom Bad Stor deilig dusj med masse trykk og jevn temperatur! Og blandebatteri som er enkel å bruke. Og nok hyller. Og her er alt det jeg kunne meske meg med i minibaren.
Dagene i Taipei ble tilbragt med mye labbing, people watching, rømming fra regnet, shopping (måtte jo ha med noe hjem), sightseeing, øldrikking, og noen serier på tv mens det regnet som verst. Noen bilder fra oppholdet.
Høydepunktet (sic) var nok tur opp i toppen av Taipei 101. Bygget som en gang i tiden var verdens høyeste(?). Jeg hadde booket tur på lørdag, men da gjorde været at det ikke ble noe av. Flyttet derfor bookingen til søndag kl 15. Møtte opp en halvtime før "avgang", fikk billetten min, og beskjed om å møte opp igjen 1450. Da var vi en gruppe på 10, alle de andre var tyskere av en eller annen grunn. Vi ble guidet forbi alle køer, og rett inn i heisen som tar oss til 93. etasje på 45 sekunder. Det gikk unna! Dette bildet er på vei ned, men det var samme fart oppover.. I 93. etasje byttet vi til en ny heis, og så enda en ny heis i 101. etasje. Og de siste 3 etasjene gikk vi i trapp. Men før det fikk vi på oss klatresele, en mappe til å ha mobilen i, og beskjed om at alle løse ting måtte legges i et skap. På toppen ble vi festet i en skinne som gikk rundt hele bygget, og vi kunne gå "i kø" rundt og se på utsikten og ta bilder. Legger bare ut et par stk her, men jeg tok ganske mange. I de nederste 5 etasjene er det kjøpesenter, og de selger bare dustete dyre merkeklær og slikt. Det er de tydeligvis glade i der borte. Men bygget er imponerende. Og så kunne man finne hjembyen sin da. Jeg var fornøyd med turen til toppen.
Sjekket til slutt ut fra hotellet, og fikk med meg pikkpakket mitt i en Uber til TPE. Denne gangen ble det en BMW 5-serie, med en meget rask sjåfør. Prøvde å si at jeg hadde veldig god tid, men han skulle visst rekke noe. På flyplassen kan man lære seg bokstavkodene til flyselskapene, svært praktisk. Mange spennende destinasjoner! Det sto at jeg skulle sjekke inn i skranke 19, men det viste seg å bare være for eco pax. Jeg skulle i egen skranke for biz etc. Det gikk kjapt, og køen i sikkerhetskontrollen var nesten ikkeeksisterende. Ruslet litt rundt i terminalen, men også her har de bare dustete merkeklærbutikker. Så da fant jeg heller veien til loungen. EVA har ikke mindre enn fire lounger her. The Garden er for F pax og de med høyest status. Jeg fikk tilgang til Infinity og The Star. Den førstnevnte er for biz, og The Star er for Star Alliance Gold. Jeg ble anbefalt Infinity. Helt ok lounge, men savnet bedre stoler for lounging. Dusjer har de også. Og mat.
Glemte å legge til at passautomaten snakket norsk! Ble litt overrasket, så det tok en stund før jeg skjønte at damen i maskinen snakket norsk til meg. På TPE kunne altså alle bruke passautomatene, så lenge man hadde "nye" pass.
Utpå kvelden var det på tide å boarde flyet til VIE. Denne gangen en 787-10, og jeg hadde valgt sete 2A. 2D og G var holdt av til crew rest, resten av biz-avdelingen var full (så vidt jeg kunne se). rad 1: Setet mitt for de neste 14 timene: Minner litt om SAS sine seter. Men lagringsmulighetene var litt ulike. Og det er en liten "dør" som kan lukkes for litt mer privatliv. Et skap til pikkpakk og sminkespeil. Skjerm Et par ting som irriterte litt. Armlenet mot veggen kunne ikke senkes, sånn som de kan hos SAS. Og i fotbrønnen var det mindre plass enn det kunne ha vært, om de hadde fjernet denne lille "veggen" på siden: Men alt i alt et fint sete for en 14 timers flytur. Kabinen: