Hoppe av fly underveis (Samletråd - no show, skiplegging, throwaway & beyond point ticketing)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av nemi, 28. mai 2015.

Tags:
  1. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, du kan hoppe av i Oslo, men går du ikke på neste flight, blir billetten din kansellert, og du kommer ikke med på returen igjen, verken fra SVG eller OSL.
    Om du på returen hopper av i Oslo og ikke flyr videre, skjer det nok ikke noe særlig, men i følge reglene KAN flyselskapene fakturere deg for hva billetten hadde vært i forhold til reiserute, men jeg har enda ikke hørt at dette er blitt gjort noen gang.
     
  2. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    484
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    93
    Billettene er jo uansett betalt, og jeg regnet ikke med å få tilbake noe der.
    Ser også at jeg har 2 separate billetter her, så hva jeg gjør på den ene, vil jo ikke påvirke den andre.
    Spørsmålet gjelder vel da bare muligheten for å hoppe på returen midtveis i turen. Det er jo også forskjellige fly som fly, så det ordner seg nok. Får vel bare høre litt med SAS her
     
  3. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    484
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    93
    Det viser seg at det å gå på midtveis i en kombinert flight ikke var mulig. Om man ikke er på første flight fra SVG, så kanselleres hele bookingen, uansett om man har et annet fly fra Oslo, eller spør pent.
     
  4. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Dette har flyselskapene selvfølgelig sørget for å regulere nøye, ettersom det nok er en aktuell problemstilling for flere og således noe de kan tyne endringsgebyrer og mellomlegg for.
     
  5. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    484
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    93
    De forslagene dukket nok opp ja :) Jeg håpet jo dette ikke var særlig tungvindt, da det er snakk om separate fly & ingen innsjekket bagasje.
    Og da kunne de jo også bare solgt min allerede betalte første Leg på nytt igjen til en annen.
    Det ordner seg uansett her, men greit å vite for framtiden da.
     
  6. da9l9ls1

    da9l9ls1 Nytt Medlem

    Innlegg:
    40
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    God ettermiddag!

    Vet noen hvordan man kan få til dette. Regner ikke med at det egentlig er lov.

    Min samboer skal plutselig på et møte i Gøteborg tidlig mandag morgen.
    Vi har booket Brussel-København, København-Oslo søndag kveld.
    Er det mulig for henne å "hoppe av" i København og fly videre derfra til Gøteborg?

    Legger ved et par bilder som viser hva jeg mener.
    Skjermbilde 2015-10-27 kl. 15.46.24.png Skjermbilde 2015-10-27 kl. 15.46.11.png
     
  7. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Kjem kanskje an på bagasje, men om det kun er snakk om handbagasje burde ikkje det vere noko problem. Eg flaug ARN-OSL-AES tidlegare i år. Det gjekk eg berre i skranken på OSL og sjekka meg ut av siste leg og ordna meg ein billett til SDN istaden. Det var ingen problem. Han eg reiste saman med tok flyet til Ålesund som planlagd.

    Men ho må vel betale for billetten til Gøteborg då.
     
  8. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Hoppe av i svingen mellom to legs eller vel ikke å anbefale
     
    John in The Tower and Are like this.
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Dersom hun ikke har bagasje? Hva er problemet? Hun kan alltids påberope seg akutt sykdom.
    Nei, vet du hva, jeg tror ærlig talt ikke SAS gidder å bry seg.
     
  10. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har snakket med både CT, Support rulett og Innsjekking SAS, og alle svarte det samme: Greit, men gi beskjed så vi får ut bagasjen. Forøvrig ringte jeg med et annet EB nr enn eget, så svaret var ikke farget! At transportvilkårene sier noe annet, er jeg dog rimelig sikker på, men det er det nok av regelryttere som kan svare på ;)
     
    da9l9ls1 liker dette
  11. da9l9ls1

    da9l9ls1 Nytt Medlem

    Innlegg:
    40
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Burde jeg si ifra allerede nå? Eller ved innsjekk/gate i CPH?

    Tror du at det går å splitte reisen i to PNR, for deretter å ombooke siste leg? Evt pris?

    Dette ble mange spørsmål. Takk for at du gidder å bruke tiden på å sjekke ut! :)
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Det blir mest sannsynlig mye dyrere å booke om, for ikke å si mye texas.
    Hvis jeg var hun og ikke hadde bagasje. Så hadde jeg booket meg en enveis fra CPH til GOT med passe tid i mellom, sjekket inn og gått ombord som vanlig på starten, i CPH går du til Oslo flyet og hun til GOT.

    Eventuelt, kan du si innsjekkingen på CPH at hun ikke kommer, så slipper de å kalle henne opp og vente på en som ikke kommer.
     
    da9l9ls1 liker dette
  13. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    På retur fra LAX fly jeg vi LHR. Planen er at 3av4 hopper av på LHR og reiser videre herfra til ny destinasjon. Mens sistemann fly videre på orginal flight. Sistemann har 4 timer til å hente bagasje og sjekke den inn på nytt så det skal gå greit. Og det skal vel heller ikke være problem å kun sjekke inn bagasje på kun den første turen(LAX-LHR).
     
  14. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    BA er veldig godt klar over denne "cost-cutting" praksisen og vil ikke tagge bagasjen kun til LHR.
     
  15. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Dette skjønner Pingus.
    Jeg skjønner (nesten) ingenting. 4 personer skal fra LAX til LHR, men egentlig har de andre planer.??????
     
  16. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis jeg ikke kan gjøre dette så tjener mindre ved at de ikke får solgt meg turen fra LHR til ALC.
    Det koster ca 3000kr fra London og ned til ALC med BA. Flyr jeg hjem koster det 6 300kr ned til ALC med SAS, og da går det med en dag i ekstra reise tid.
     
  17. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Hvorfor ikke bestille open jaw? Svg-lhr-lax-lhr-alc?
    Hvis du ikke får lov til å ta ut bagasje i London blir det hvert fall dyrt ;)
     
  18. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    SVG-LHR-LAX er allerede :)
     
  19. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Ett eksempel fra virkeligheten:
    Et vennepar av meg (som har studert i London) flyr ofte med BA fra OSL til LAX eller SFO via LHR.
    For tre år siden ville de på returen stoppe over i London, og KLARTE å få tagget bagasjen kun til LHR, og fikk den ut uten problemer. De bestilte da en LHR-OSL reise separat en vei med SK i tillegg. Imidlertid fikk de i etterkant et lite helvete fra BA sin side med spsm. om hvorfor de hadde "hoppet av" i London, og ved forsøk på tilsvarende runde året etter var det et saftig og kategorisk NJET.
    Bakgrunnen er nok at generelt er bookinger ut fra Norge VESENTLI rimeligere enn bookinger ut fra UK, og det har for mange vært en praksis med "repositioning" før avreise, samt "hoppe av i svingen" på returen, dvs Loss of Revenue...
     
  20. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ville nok først og fremst (avhengig av bookingklasse) forsøk ombooking til open jaw slik @anders82 foreslår. Minst hassle, og med alle rettigheter.
     

Del denne siden