Hoppe av fly underveis (Samletråd - no show, skiplegging, throwaway & beyond point ticketing)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av nemi, 28. mai 2015.

Tags:
  1. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    All om booking vil koste 3000kr per pers, så da står jeg over det alternativet. Får vel pent sitte på helt hjem :)
     
  2. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Reiser man med bare håndbagasje er det vel noe lettere. Man kan vel alltids unnskylde seg med at man ikke rakk flyet, eller at man ble syk og ikke kunne reise videre uten at det skal skape så store problemer.

    Man blir vel neppe svartelistet av den grunn?
     
  3. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke i utgangspunktet, men systematisk utnyttelse blir nok lagt merke til.
     
  4. edstro

    edstro Medlem

    Innlegg:
    220
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg har bestilt en usa billett med sas. Nå har jeg lyst å endre planene, reise ned noen dager før.
    Bestilte reisen hos reisebyrå da det var billigere en sas.no. Sjekket og det kostet flere tusen å endre reisen.

    Planen er nå å bestille en united billett med billigste økonomi på utreise (denne skal jo brukes uansett) og økonomi flexible på returen. Returdato på united biletten settes noen dager etter returen på sas biletten.

    Jeg reiser ned til usa med united og på hjemreisen benytter jeg meg av sas returen som fremdeles er gyldig. Når jeg er hjemme kanselerer jeg united returen og får igjen pengene for denne.

    Er dette noe som kan funke? Noen som vet hvor mye det koster å kanselere en united flexible? Finner det ikke på deres nettsider utover at den kan kanseleres.

    Snakket med sas og de sa de ikke kanselerer returer selv om man ikke benytter seg av utreisen.
    Er dette sikkert?
     
  5. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Den har jeg prøvd på før, lover deg at SAS kansellerer returen om ikke utreisen ikke blir benyttet (hvis utreisen også er med SAS, og det er samme PNR).
     
  6. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje du kan kansellere utreisen om de tillater uten og prise reisen på nytt?
     
  7. Fideco

    Fideco Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Skulle på jobb og seile med et skip fra Sint Maarten og hjemreise fra Barbados.

    Snakket med dama på American express business travel, som vi benytter på jobb for å finne noen rimelige flybilletter.
    Å komme ned til Sint Maarten var ikke så galt priset, mens returen fra Barbados var verre.
    Jeg spurte om å reise lokalt Barbados - MIA og connecte med en T/R MIA OSL med SAS og så droppe returen. Ca 5k for SAS T/R MIA OSL mens de skulle ha 17k en vei. Hun frarådet dette på det sterkeste, de har vært borti at SAS da kan etterfakturere utreisen som en enkeltreise med et heftig gebyr.

    Dette er jo motsatt problem som trådstarter har, men hvis de har denne muligheten på en retur, så vil jeg tro de glatt sletter den hvis utreisen ikke benyttes.


    Endte med KLM til Sint Maarten og Virgin Atlantic og Norwegian hjem fra Barbados. Må være de dyreste Y-billettene noensinne.
     
    Insomnia4u and Xflipper like this.
  8. edstro

    edstro Medlem

    Innlegg:
    220
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Hvordan kan de gjøre stikk motsatt av hva de sier da?
    Må kunne stole på at de ikke lyver.

    Her sier de det samme:

    SAS sier de følger samme praksis:

    – Det kan være høyst legitime årsaker til at den reisende ikke møter opp, så automatisk kansellering av returen kan føre til ganske negative konsekvenser, sier SAS-talsmann Knut Morten Johansen.

    http://www.vg.no/forbruker/reise/re...jemreise-billetten-din-er-slettet/a/23325790/
     
    alexfins liker dette
  9. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Hm...

    Eg veit ikkje heilt, men det er vel ikkje alle uttalelsene til talsmannen som har vore 100% riktige.

    Kva SAS seier, og kva SAS gjer stemmer ikkje alltid heilt overens. Eg vart akkurat nekta loungeadgang her på OSL på heimreise med LH, og slapp ikkje inn før eg begynte å grine og viste til adgangsreglane på https://www.sas.no/reiseinfo/p--flyplasser/

    Eg ville i alle fall fått eit skriftleg svar før eg risikerte ein dyr billett.
     
  10. nonstop

    nonstop Medlem

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    Seriøst?! Noen som har vært ute for dette? Eller kanskje ingen som har turt å prøve?
     
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Vet ikke hvordan det fungerer hos SAS, men generelt hos andre flyselskap:

    Dersom du kansellerer/no-show outbound og ønsker å fly inbound-delen, så er min erfaring at denne reisen blir rekalkulert som enveis (med tilsvarende priser). Billetten er ubrukelig inntil reissued.

    lh.com finnes valget: Would you like a flexible flight sequence?

    • I would like to benefit from the best offers and will use my flights in the booked sequence
    • I would like to have the flexibility to change the sequence of my flights

    Om du velger sistnevnte i C så havner du i Super Flex (J), som er langt dyrere enn F.
    Selv i Economy vil Super Flex (Y) bli dyrere enn First på long-haul.

    Her er teksten fra Lufthansa og SWISS, tipper SAS har noe liknende.

    Conditions of Carriage – Coupon sequence LH/LX/OS:

    https://www.lufthansa.com/no/en/conditions-of-carriage
     
    Last edited: 26. mars 2019
  12. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kastet en retur fra Tokyo med SAS for noen år siden, da jeg måtte hjem tidligere enn planlagt. Ettersom det også var en overhengende fare for at poengoppgradering til business ville gå gjennom ble jeg tipset om å ringe SAS og "avbestille" returen, samt be om refusjon av skatter/avgifter. Dette var ikke noe problem.

    Kan aldri tenke meg at SAS har mulighet til å etterfakturere en privatperson på denne måten, men mulighetene rundt bedrifter/bedriftsavtaler er ofte litt større.
     
    nonstop liker dette
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Det er en helt annen situasjon enn edstro.
    Du droppet returen, men hadde flydd utreise. Dermed fulgt riktig sekvens på flyvninger.

    SAS i Conditions of carriage December 2018:

    The Ticket you have purchased is only valid for the sequence of transportation shown on it. The price you paid is based on our fares and is specially calculated based on the travel dates you have selected and sequence of travel. Therefore, the calculated price applies only to the sequence of transportation shown on the Ticket.

    This represents an important part of our contract with you. Due to the market situation, fares consisting of several Flight Coupons can be less expensive than the respective individual flight sections.

    To prevent these cheaper fares from being misused, we have made it a condition of Carriage that the sectors are to be flown in the sequence of transportation shown on the Ticket.

    Om det praktiseres snillere eller gjøres unntak, så er det jo hyggelig for den reisende.
     
    Last edited: 10. aug 2021
  14. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg svarte på spørsmålet fra @nonstop som omhandlet posten til @Fideco hvor han snakket om å kaste en retur ;)
     
    Edvard liker dette
  15. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Heisann!

    Jeg sitter no av og til å leker meg med bookinger, som kanskje noen andre her kjenner seg igjen i..

    Jeg kom da over en tur til Gdansk for 759,- fra BGO, med stop på OSL.

    Jeg har en plan om å ta meg en Oslo helg denne helgen, men BGO-OSL er priset til 899,-

    Er ikke mer enn 140kr(x2 = 280kr) spart... Men Hva sier folket.. Innenfor, eller bryter dette med noen slags regler?

    Ville selvsagt gitt beskjed om at jeg ikke kom til å dra med flyet videre til GDN på OSL..

    C
     
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan ikke booke GDN-BGO og hoppe på i Oslo.

    Jeg har flere ganger droppet siste segment på en reise, ikke fordi det er stategisk/økonomisk viktig, men rett og slett pga endring av planer i siste liten.
    Har gitt beskjed til gate og aldri fått spørsmål om hvorfor.
    Kun "takk for at du gir beskjed".

    Slike ting skjer, så lenge man ikke misbruker det i stort monn så er det ingen som løfter et øyenbryn..
     
  17. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, Var å hoppe av i Oslo.. Og ikke bruke siste leg til GDN som var tanken.

    Men usikker på om jeg gidder for 240kr.. Sånn når jeg tenker meg om :)

    Men ja, har jo forsåvidt gjort det selv noen ganger.. men aldri booket med "intent" å ditche siste...

    C
     
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Siden du skrev 2x140 ville jeg bare poengtere det.
    Men om dere er to som skal reise er det jo logisk nok.. :)
     
    Chrisbgg liker dette
  19. boatc

    boatc Medlem

    Innlegg:
    84
    Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    18
    Bumper denne med min erfaring. Har bestilt BOO-AMS t/r (SAS Go, bookingklasse T/L), hvor jeg nå kun trenger å benytte hjemreisen. Kundeservice forteller meg da at i utgangspunktet skal billetten rekalkuleres som en enveisbillett med tilhørende gebyrer, men siden jeg har bestilt billetten direkte fra SAS og har meldt fra om jeg blir no-show på utreise, så trenger jeg ikke gjøre noe mer, og hjemreisen vil bli stående. Jeg ble også oppfordret til å ringe kundeservice etter hjemreisen for å få refundert skatter/avgifter for den ubenyttede utreisen.
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Pris? Måtte du ikke betale mer?
     

Del denne siden