Hoppe av fly underveis (Samletråd - no show, skiplegging, throwaway & beyond point ticketing)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av nemi, 28. mai 2015.

Tags:
  1. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,784
    Likes mottatt:
    10,221
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde det vært slik at du hadde bestilt BCN-FRA-OSL-TRD og du bare skulle til OSL, ville jeg sagt i fra, da du hadde vært sjekket inn for den siste flyvningen.

    Men i dette tilfellet dukker du jo bare ikke opp til innsjekk på returen, så da vill jeg ikke gjort noe som helst.
     
    Good2go liker dette
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,550
    Bonuspoeng:
    293
    Selskapene regner med en andel no-show så det er bare å droppe å sjekke inn.
     
    Good2go liker dette
  3. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Har vært no-show på flere flights og det har aldri vært noe problem.
     
    Good2go liker dette
  4. emhb

    emhb Medlem

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Husk å få refundert skatter og avgifter på billetten du ikke får brukt også.
     
  5. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    554
    Likes mottatt:
    462
    Bonuspoeng:
    63
    Hei,

    Har en billett med KLM som går tilbake fra Colombia til Oslo, men reiseplaner for akkurat den hjemturen har endret seg og jeg skal egentlig til London. KLM sier at de ikke kan endre siste leg fra AMS til LON siden dette er priset som om jeg må fly helt til Oslo. Jeg husker noen nevnte en plass om skyhøye gebyrer om man ikke benytter seg av hele reiseruten med visse flyselskaper. Hva er det jeg kan gjøre eller hva kan skje dersom jeg "hopper av" i Amsterdam og ikke tar siste fly til Oslo, men i stedet ber om å få bagasjen utlevert i Amsterdam og går da til et annet fly til London. KLM sier at dette er "at the discretion of airport staff". De kan da vel ikke nekte meg å fly til Oslo om jeg ikke vil ? Og jeg må ikke oppgi noen grunn til at jeg ikke skal ta siste leg, men skal til London i stedet. Det kan være private årsaker.

    Jeg leste at EU skulle jobbe med å sette en stopper for en slik praksis med flyselskaper som skal gi gebyr til passasjerer som ombestemmer seg halvveis. Greit nok at jeg ikke tar AMS til OSL og den blir da kansellert, men hva sier lovverket både i EU og hos europeiske flyselskaper om det ?
     
  6. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Det du skisserer går nok greit, men gi crew eller desk beskjed om at du dropper siste leg til Oslo
     
  7. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Vil ikke anbefale å hoppe av et fly underveis. Gjør mindre vondt om man venter til det lander.
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,713
    Likes mottatt:
    32,633
    Bonuspoeng:
    293
    Det som *kan* bli et problem er å få dem til å tagge bagasjen bare til AMS. Opplevde dette med Lufthansa en gang. Jeg hadde SFO-MUC-OSL og ønsket å hoppe av i MUC. Dama i skranken på SFO blånekta.
    Men represalier ved å hoppe av? Nope, det er tomme trusler.
     
    furlong liker dette
  9. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,612
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Derfor greit å alltid reise kun med håndbagasje!
    Da er det bare å gi beskjed om at du ikke blir med neste fly...

    C
     
  10. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Hvilken Flying Blue status har du? Jeg har gjort det mange ganger uten å høre noe. (Platinum 4. Året nå).
     
  11. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Si til innsjekkingspersonalet at du har noe (som ikke kan være i håndbagasjen) i kofferten som du trenger i AMS som du skal gi til f.eks. et familiemedlem du skal møte på flyplassen.

    Dersom du har en syltynn overgang i AMS som gjør at denne historien virker usannsynlig kunne du eventuelt se om det er mulig å bytte AMS-OSL til en senere avgang (kanskje til og med neste dag) uten at det koster skjorta.
     
    Last edited: 04. mars 2018
  12. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    554
    Likes mottatt:
    462
    Bonuspoeng:
    63
    Genial ide ! Takk !

    Har 3 t 45 min.
     
  13. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg vil være veldig skeptisk til håp om at EU’s eventuelle «stopper» for en slik praksis vil bli noen som helst forbedring, det er viktig at selv om du i dette tilfellet ser problemer, så er nettopp de underliggende reglene om gjennomgående priser en meget stor fordel for oss som reiser. Et EU direktiv kan fort følge til at en ser mer og mer pris pr. strekning noe som fort blir dyrere og vanskligere. Det er ikke gebyr for det dreier seg om når du ønsker å endre fra OSL til LON - det er helt enkelt en beregning av hva din nye reise ville koste om du hadde kjøpt den slik fra starten av.

    Det er viktig å huske på at hjemmemarkedene til de fleste selskapene som f.eks KLM eller min storleverandør Lufthansa ofte er dyrere enn hva vi sekundær kunder betaler, f.eks. «Sparer» jeg fort 4-500 USD på å reise SEA-FRA-OSL t/r over hva en SEA-FRA koster. Her er det 90% store fordeler, men ja i 10% av tilfellene som dette, blir det litt klønete(tm).
     
  14. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Det kan forresten også være en idé å ikke fly KL på AMS-LON når du gjør dette...
     
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,550
    Bonuspoeng:
    293
    Tror det skilles litt mellom de som gjør dette hver eneste gang de flyr og de som gjør det nå og da.

    Jeg har gjentatte ganger hoppet av i Oslo av praktiske grunner selv om jeg har hatt reise videre.
    Har gitt beskjed i gaten at jeg dessverre må avbryte reisen og de takker for info og krysser meg ut.

    Aldri har jeg fått noen klage eller et krav fra SAS om å betale for endringen i resten eller noe annet. Har ikke gjort dette med KLM, men kan ikke se for meg at de skal være så idiotiske at de krever betalt for noe slikt, i alle fall ikke om det ikke sees på som et løpende misbruk.
     
  16. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    554
    Likes mottatt:
    462
    Bonuspoeng:
    63
    Hei,

    Fant dette på KLM sin side. Noen som kan forstå hva dette betyr?

    upload_2018-3-7_16-2-28.png
     
  17. Thberget

    Thberget Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    161
    Bonuspoeng:
    33
    Hei. "Guttas julebord" er booket i LH-F til Beijing via Athen. På retur flighten er det fristende å takke Lufthansa for turen i Frankfurt (ikke bli med videre til Athen, bare for å snu morgenen etter). Er det mulig å kansellere siste strekk til Athen i loungen i Frankfurt og benytte bonusbillet FRA-OSL, ev. benytte separat kjøpt billett?
     
  18. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,612
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Siste leg av en reise er aldri noe problem å bare «skippe» men gi gjerne beskjed når du lander i Frankfurt, og drar til neste fly.

    Gjorde dette senest for noen måneder siden, @Flybu og meg kom inn med SQ, hadde retur helt til osl, han booket seperat billett, jeg gav besked i gate at han ikke kom til å bli med til OSL, men måtte til CPH på egen booking. Null problem, og hun off loaded han..
    dette forutsetter dog at det reises uten innsjekket bagasje.

    Om du reiser med innsjeklet bagasje, må du få personell ved innsjekk til å bare tage bag til FRA. Litt mer stress, men skal være fullt mulig.

    C
     
    Thberget liker dette
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,550
    Bonuspoeng:
    293
    Har gjort dette en rekke ganger med familien.
    Booker alt på en PNR og så håper jeg av i Oslo, gir beskjed direkte eller via kona til gaten at jeg ikke skal være med på siste flight og så er problemet løst.
    De blir som regel glade om man bare gir beskjed. Kan se for meg at en F-reisende som mangler gjør at de holder flyet litt lenger ved gate enn om det er en statusløs i økonomi, så bare si at dere må endre planer.
     
    Thberget liker dette
  20. sirwinston

    sirwinston Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Flyr hjem senere i mnd, men en i reisefølget blir ikke med på returen. Hvordan forholde seg til det? Bare la være å sjekke inn vedkommende?
     

Del denne siden