Hoppe av fly underveis (Samletråd - no show, skiplegging, throwaway & beyond point ticketing)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av nemi, 28. mai 2015.

Tags:
  1. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Bumper denne. Fordi dette temaet vil snart dukke opp.

2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,869
    Bonuspoeng:
    293
    Hvorfor det?

3. sopranoss2

sopranoss2 Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    18
    Skal til USA i sommer og har bestilt Oslo-Los Angeles t/r ( CT-billett for øvrig) Mellomlander i London på returen 4.juli, og har jo nå oppdaget at PL starter 6.juli. Er det noe som hindrer meg i å hoppe av i London for å få med meg en kamp der?

Shyneno liker dette
  4. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,961
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, bare eventuelt utfordringen med å få bagasjen sjekket bare til London.

5. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis CT ikke er gått ut på dato, er vel det enkleste å ringe inn og få endret turen til å ende i London på returen.

6. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    PL starter ikke før i august.

7. sopranoss2

sopranoss2 Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    18
    4.august skulle det stå:)

8. Apo

Apo Medlem

Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Har en tur til Sør-Korea med Finnair Paris-Helsinki-Seoul. På hjemreisen er det 12 timer layover (fikk en mye bedre pris ved å velge det alternativet) så lurer nå på om jeg kan hoppe av i Helsinki så jeg kan slappe av der med en overnatting og booke en annen billett for videre reise. Er det sånn at det er helt problemfritt å få tagget baggasjen i Seoul til Helsinki istedet for Paris eller er man avhengig av "goodwill" fra den som står i skranken på innsjekk? Må man ha en god forklaring og en historie klar eller kan man bent fram bare si "can you please check my luggage to Helsinki, I would need my baggage there". Og si allerede i Seoul at man ikke skal være med flyet videre fra Helsinki, evt hvor/når gir man beskjed om det? Tenkte å kjøpe en enkeltbillett Helsinki-Køben og bli et par dager der der men dumt å gjøre dette dersom baggasjen havner i Paris likevel og jeg ikke får brukt enkeltreisen..

På utreisen fra Paris går ikke flyet fra Helsinki videre før neste dag så en overnatting. Kommer da da baggasjen automatisk ut i Helsinki eller må en be om det ved innsjekk? Blir rundt 24 timer layover siden jeg ankommer kveld i Helsinki og flyet til Seoul går neste kveld.

9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,869
    Bonuspoeng:
    293
    Normalt får du ikke redirigert bagasjen til å plukkes opp underveis, men ettersom det er 12 timer kan det godt hende, ettersom du kan argumentere med at du trenger bagasjen mens du er der. Absolutt verdt et forsøk.

10. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Hei, tenker også muligens å gjøre dette neste uke. Har PRG-MUC-CPH-BGO, men tenker å hoppe av i CPH og heller dra hjem dagen etter med ny billett. Er dette også problemfritt? Reiser uten bagasje.

11. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,133
    Bonuspoeng:
    183
    Helt problemfritt.

Cluet er å reise med kun håndbaggasje.

Alltid, egentlig :) Av mange grunner.

I går hadde jeg det årlige ene unntaket, og reiste med innsjekket bagasje på langtur med kidsa. På OSL, som er den tregeste flyplassen av alle jeg bruker inkl Heathrow, BKK, FLL, EWR og flere store flyplasser: 25 minutter å få kofferten *etter* jeg var ved baggasjebåndet og før det hadde stått i lang kø med passkontroll og gangavstand som la til ytterligere 20 minutter underveis som ga crew tid til å få bagasjen inn.

Skjønner ikke hvordan de klarer å bruke dobbelt så mye tid som alle andre.

Last edited: 13. juli 2022
    Mysterio liker dette
  12. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar. Jeg har enda et spørsmål; vil det være mulig å i stedet for å hoppe av, endre datoen kun for leg-et CPH-BGO til søndag? Altså at PRG-MUC-CPH er 22.07, mens CPH-BGO er 24.? Billetten er SAS Plus Pro.

13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,133
    Bonuspoeng:
    183
    Plus Pro billetter kan endres fritt, ja. Mot at du betaler evt tillegg i billettpris til den flighten du vil endre til.

Og selvsagt må den nye flighten ha ledige plasser :)

Mysterio liker dette
  14. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har et litt annet problem, men i samme sjanger. Vi har bonusreise via Brussel. Bekreftet og OK. Problemet er at vi kun har 55 minutter transfer i BRU.
    SAS til BRU og TK videre.
    Statistikken på SK flighten (City Jet) er litt spotty, og det er tidvis store problemer på de forskjellige flyplassene i Europa, så jeg har mine tvil om 55 minutter holder.
    Så jeg tok ut to bonusbilletter på morgenflighten i tillegg. Det gir lang transfertid i BRU, men lavere stressnivå.

Så spørs det om de aksepterer en annen flight til BRU enn det som står på den opprinnelige bookingen? Tror dere dette kan medføre no show på den opprinnelige bookingen og en kansellering av TK videre?
    Den bookingen har forøvrig to forskjellige booking nummere, ett for SK delen og ett for TK.
    Det hadde vært veldig greit å få bagasjen tagget hele veien også.

Et annet spørsmål, er det noen som har passert gjennom FRA i det siste, Schengen til non Schengen? To timers connection, det er vanligvis greit, men nå om dagen?

15. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,961
    Bonuspoeng:
    293
    Ja

16. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    OK, men vi er jo i BRU lenge før den opprinnelige SK flighten går. Da burde det være mulig å snakke med TK der. Eventuelt på OSL før vi drar.

17. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,215
    Bonuspoeng:
    183
    I stedet for å gamble med at hele turen blir kansellert pga noshow, hadde det ikke vært bedre å ringt inn og endret turen til de tidligbillettene?

Mysterio liker dette
  18. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Denne turen involverer fjorårets CT, og det kompliserer alt. Hver gang jeg ber SAS endre noe så sier de at jeg må bruke en ny CT. Den akter jeg ikke å bruke før neste booking.

19. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,133
    Bonuspoeng:
    183
    De skal ganske greit klare å gjenbruke CTen, men det krever litt fiksing på bakrommet.

Selv slappe agenter vet om, og følger opp dette så det funker - bygget på meldingene her på IF. Har bare trengt det én gang selv. Og det gikk veldig greit, men var under corona tiden.

20. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,961
    Bonuspoeng:
    293
    Har CTen gått ut? I så fall må du bruke en ny ved endring.

tobeornot999 liker dette

Del denne siden