Hoppe av fly underveis (Samletråd - no show, skiplegging, throwaway & beyond point ticketing)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av nemi, 28. mai 2015.

Tags:
  1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,132
    Bonuspoeng:
    183
    Med mindre SAS/operating carrier kansellerer. Da er de fleksible, som kommentert.

2. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Det er fjorårets CT, så den er utgått. Ble bestilt på nyttårsaften. Ergo, alt er vanskelig.
    Det letteste er vel å bruke den opprinnelige bookingen, og om det går galt, så er det ikke mitt ansvar å fikse resten av reisen. På min side er statistikken for TK flighten. Den er vanligvis minst 30 minutter sen fra BRU.

3. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Absolutt ikke. De kansellerte returen, FRA OSL. Ble booket om til FRA CPH OSL, men den gikk fra FRA FØR vi lander fra IST. Ringte inn og de fant ikke noen ledige award seats annet enn via CPH med ca 10 timer transfer i FRA. Jeg må jo hjem, så den ble booket, men det ble sagt at den kunne endres senere.
    Da jeg påpekte at det fantes ledige seter på flere andre flyvninger, via BLL, DUS, ARN, etc, så greide de ikke å finne disse.
    5 gangen jeg ringte eller så, så fant de dem, men da var det umulig å booke om fordi jeg allerede hadde brukt den muligheten.
    Så nå er jeg dobbelbooket fra FRA OSL også. Booket selv en annen flight.
    Så spurte jeg om de kunne kansellere den FRA CPH OSL de hadde booket, og booke om til den jeg selv fant?
    Nei, da må jeg bruke en ny CT, fikk jeg beskjed om.
    Hva jeg bør gjøre? Tag bagasjen til FRA, gå ut og hent den, og sjekk inn på den flighten jeg selv har funnet.
    Da jeg påpekte at jeg blokkerer 4 C seter pga dobbel booking, så var de helt uinteresserte.
    De skylder på computeren, systemet, agenten, etc.

Jeg trodde i utgangspunktet at en booket og bekreftet bonusreise som ble endret, skulle behandles som en vanlig booking/rebooking, men en rebooking kan tydeligvis kun skje på flighter med ledige bonusseter.

Ergo, så er jeg usikker på hva som skjer om vi mister TK flyet BRU IST. Må vi da vente til neste flight med ledige award seats, eller skal vi da bookes om som vanlige pax på første ledige C seter til IST og videre, og hotell dekkes om vi må vente en dag?

Veldig uklart hele greia. Og utrolig mange forskjellige beskjeder fra agentene. De er forøvrig ikke EB agenter. De ringer EB agentene om de er usikre på noe. Noe de er hele tiden.

4. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,132
    Bonuspoeng:
    183
    Agent problem der, ja. Siden du fant tilgjengelige seter.

Det er klippet inn fra IATA regelverket her på IF, og irrops når man flyr på utstedt bonus billett skal behandles likt som revenue fares.

5. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,960
    Bonuspoeng:
    293
    Kunne like gjerne vært i streiketråden, men det passer like bra her. Har noen som skal nordover vurdert å kjøpe billett til Svalbard og hoppe av i Tromsø? Flyvningene har dispensasjon fra streiken og alle tvinges gjennom passkontroll i Tromsø. Selvsagt ikke noe jeg oppfordrer til, men bør være fysisk mulig.

Maggie and Are like this.
  6. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,132
    Bonuspoeng:
    183
    Burde i normale tider være veldig enkelt ja.

Med mindre de holder alle passasjerer "i underetasjen" der passkontrollen ligger og sperrer av før trappen opp.

Med fagforeningspamper som kombinerte streike- og publikumsvakter ved trappen :D Disse vaktene har selvsagt ingen myndighet til å holde igjen noen, men det vil bli ganske vanskelig å passere i et slikt tilfelle.

Og dermed får passasjerene bare gå av flyet, gjennom passkontrollen, og tilbake i venteloungen bak passkontrollen der.

Kunne være spennende å høre, når noen tester muligheten.

Upsaker liker dette
  7. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,967
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje bedre å la Svalbard-folket få de setene som er tilgjengelig. Det er nok andre muligheter å komme seg til Tromsø med Widerøe, Flyr og Norwegian. Og kanskje også buss.

stekus, holmen and Upsaker like this.
  8. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,869
    Bonuspoeng:
    293
    Kan ikke a) tenke meg noen fagforbund gidder å prøve seg på en ulovlighet og b) at noen gidder å snike slik når det er alternativer.

9. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Er vel bare å si at du har blitt kjempedårlig i magen og frykter du har diaré. Garantert ingen som vil ha deg ombord da :p

tobeornot999 liker dette
  10. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,371
    Bonuspoeng:
    113
    Er det noen som har erfaring med hvordan SAS praktiserer dette for bonusbilletter? Har en tur retur hvor jeg plutselig kun behøver retur, vil den være gyldig?

Del denne siden