Hva er å foretrekke Dag eller Nattflyging til/fra Asia/Usa?

Tråd i 'Reisemål' startet av cooolcatz, 12. jan 2022.

1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Helt sant! Har blitt verre med alderen også, her på min side :D

Flere som synes det er lettere å fly østover og tilbake enn vestover tilbake til Norge? Burde vel gå litt ut på det samme, med feks 6 timer tidsforskjell den ene eller andre veien - men jeg liker noen dager i BKK langt bedre enn noen dager i MIA når det gjelder jetlaggen. Litt søvn underveis gjør jeg gjerne uansett på så lange reiser.

2. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Skjønner absolutt poenget ditt, men flatbed er vel den aller beste perk'en ved å ha en dyr (eller bonus :D) billett. Synd å ikke legge den ned, da ;)

phileas liker dette
  3. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    Det som blir anbefalt av søvneksperter for å redusere jetlag går helt på tvers av det vi liker å unne oss på fly: Kutte alkohol og kulsyreholdige drikker, kaffe/koffein, sterk mat. Likevel: Min erfaring er at det hjelper, om enn drit kjedelig :eek: Noen kolleger bruker melatonin for å snu døgnet (på vei til Asia), mulig jeg må sjekke det ut igjen.

Det finnes også en jetlag-app som har et omstendelig forskningsbasert opplegg som strekker seg over 4 dager både før avreise og etter. Det er nesten helt umulig å følge med vanlig arbeidstid.

4. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,744
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har hatt suksess med melatonin selv. Jeg synes iallfall at det funker når man må sove på "feil tidspunkt" i forhold til døgnrytmen.
    Kjøper i USA, hvor dosene er "litt" større enn på det du får kjøpt i Norge. Tror standard (maks?) i Norge er 1 mg, mens vanlig i USA er 10 mg.

Insomnia4u and Jeanette like this.
  5. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    Er visst to ulike typer også, den jeg fikk med meg oppdaget jeg senere ikke var effektiv mot søvn. 10 ganger dosen til Norge ja, det er jo endel :D

6. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,025
    Bonuspoeng:
    183
    Synes ikke det hjelper mot jetlag uansett når jeg reiser på døgnet så første prioritet hos meg er som regel den routingen som gir meg mest tid på destinasjonen.
    Når jeg reiser vestover våkner jeg alltid (og jeg mener virkelig alltid) på det tidspunktet når kl. er 08 i forhold til det kroppen er vant til.

tobeornot999 liker dette
  7. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    16,086
    Bonuspoeng:
    183
    Enig her. Aldri noe problem å fly østover, men våkner alltid tidlig vestover uansett hvor lenge jeg klarer å holde meg våken. Litt for mange eksempler på at jeg har holdt ut til 4 på natta i Las Vegas første kvelden. Like fullt er jeg lys våken halv seks-seks...

tobeornot999 liker dette
  8. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Det må være slitsomt på Hawaii.

https://www.timeanddate.com/worldclock/converter

9. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,025
    Bonuspoeng:
    183
    Hehehe, der har jeg "heldigvis" aldri vært. Men den bedre halvdel drømmer om det så vi får se om vi får høste noen erfaring med hvordan det blir da :rolleyes:

Edvard liker dette
  10. holmen

Likes mottatt:
    64,744
    Bonuspoeng:
    293
    indahla, Are, Eddie47 and 3 others like this.
  11. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Stjernekommentar!! :D Dagens beste i et flyforum ;)

Travellingalf liker dette
  12. holmen

Likes mottatt:
    64,744
    Bonuspoeng:
    293
    Bare deler mine erfaringer. Hadde ingen jetlag da jeg kom frem til Hawaii. :p

Jeanette, tobeornot999 and Eddie47 like this.
  13. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Beste turene jeg har hatt når det gjelder jetlag, er når vi har landet i LA rundt kl 18.00. Middag og i seng til kl. 22, og våknet neste morgen kl. 08.00 klar for frokost og ferie!

Eddie47 liker dette

Del denne siden