Hva er din kredittkortstrategi for 2024?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Are, 06. jan 2024.

  1. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    280
    Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Obs! AMEX US har endret betingelsene på velkomstbonus nå. Hvis du har platinum først så kan du ikke få velkomstbonus på gold etterpå. Motsatt går det fint. https://thriftytraveler.com/news/credit-card/amex-gold-card-welcome-offer-bonus-restriction/
     
    markus and steve0 like this.
  2. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,811
    Likes mottatt:
    1,719
    Bonuspoeng:
    113
    Og man kan fint oppgradere fra Gold til Platinum og få ny bonus der? Må det gå en viss tid.

    Flytter snart til USA og vurderer å starte med Gold og gå over til Platinum. Også kanskje ha et United-kredittkort i tillegg1, for å holde på *A-fordeler når SAS går til ST.

    1. Fikk kampanje når jeg fløy Polaris, men vet ikke hva som skal til for å få det innvilget for meg som nordmann uten amerikansk kreditthistorikk…
     
  3. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    280
    Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Usikker på om det fungerer på samme måte som i Norge med å oppgradere kortet. Jeg søkte nytt kort og har både gold og plat. Bør gå ca. 6mnd mellom hver gang. Får beskjed når du søker hvis du ikke kan få bonusen. Jeg fikk ikke bonus når jeg søkte Amex green Card forrige gang (trakk søknaden da).
     
  4. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,811
    Likes mottatt:
    1,719
    Bonuspoeng:
    113
    Tusen takk! Gjelder 6 måneder mellom hver gang bare hos AmEx eller alle kredittkort i USA?
     
  5. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,279
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Starter året der det sluttet, nemlig med MC og Amex Premium. Noe annet jeg startet med er 3 CTer, så jeg er bittelitt usikker på målet, og derfor også strategi.

    Med alle disse småungene flyr jeg mindre nå enn før, og er avhengig av å få statuspoeng via kortene. CTer er gull, men man må jo ha poeng også, så litt usikker om jeg trenger å tjene opp mer enn 2 CT i år. Planen er derfor å bytte til Elite etter første CT og hanke inn de 20k status som kommer i Juli.

    Vurderer derfor å betale litt skatt, slik at jeg kan bytte tilbake til Premium i August. Har dessverre litt på følelsen av at BillKills dager er talte, så tror det gjelder å få gjort unna dette snarest (*logger inn på etaten for å endre skattekortet*).

    Har ellers tatt sikte på A3 som mitt nye *G, så skal se på mulighetene til å åpne en konto på Kypros - en av de få årlige reisene jeg har nå er jo til Afrika, da med ET.
     
    Last edited: 07. jan 2024
    OyvindN and Upsaker like this.
  6. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Amex Elite 20K statuspoeng.
    SAS MC Premium resten.
    Gbit Curve Metal frem til 6.febr.
    Mulig KillBill. Må regne litt på det.

    Klarer kanskje en CT før sommeren, men utfordringen er å få opptjent nok EB-poeng før overgang til Flying Blue hvis det skjer på sommer/høst.
     
    Last edited: 11. jan 2024
  7. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,972
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    1. Det blir ingen overgang til Flying Blue før tidligst om 2-4 år, etter at AF/KLM potensielt eier mer enn 50% av SAS
    2. De bytter allianse til SkyTeam til sommeren, og Eurobonus består. CT består også inntil de kommuniserer noe annet så jeg ser ikke problemet pr. i dag.
     
    jonss, magnusant and The_Dude like this.
  8. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,279
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Da tenker jeg BillKill og Amex Premium er en god strategi for å klinke inn en CT+litt poeng. Et eksempel er ET biz til ZNZ eller SEZ, som vil koste 52500 poeng for en pax med CT+ ca 1000 i skatter og avgifter (om jeg ikke husker feil). La oss sette opp et worst case scenario der du bruker ett år på å lage en CT, bare via BK

    Amex Premium i 12 mnd: 1200 kr
    BillKill Abo i 12 mnd : 980 kr
    Billkill avfgifter, 150k: 3450.
    MC World i 12 mnd: 233
    Total: 5863 kr
    Opptjent: 1 CT, 22500 poeng

    Resterende 30k poeng tjener du fint inn på annen Amex og MC World (sammen med f.ks trumf). Sleng på 1000 i skatt/avgifter, og billetten din koster totalt 6863 - tror du skal lete godt for å finne en economybillett til ZNZ/SEZ til den prisen.

    Evt tjener du inn litt flere poeng og drar til Costa Rica i biz til 65k poeng.

    Evt drar du inn 105000 eller 130000 poeng totalt med å ta med BK og får med en reisekamerat på CTen; og deler kosten du hadde på kort og BK.
     
    Skyline and jonss like this.
  9. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,214
    Likes mottatt:
    1,951
    Bonuspoeng:
    113
    Overgangen til FlyingBlue skjer nok tidligst om 2 år, når eventuelt AirFrance KLM tar over, men overgangen til SkyTeam skjer nok i år, jeg vil gjette etter sommeren en gang.
     
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,492
    Likes mottatt:
    62,842
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er faktisk litt i tvil om hvilke kort jeg skal fortsette med.
    Amex Elite for 2x CT er fint. (Ev en premium i tillegg, for 3 CT)
    SAS MC for Fly Premium 4 passer meg fint, bruker FP mye.

    Spørsmålet er om jeg skal fortsette å gå for EBD, eller om jeg skal si meg fornøyd med LTG. Da trenger jeg ikke DNB upgrade. Og ikke statuspoengene fra Amex. (Og ikke fra SAS MC). Curve mister da nytten for meg, bortsett fra bruk i utlandet. Så jeg må tenke litt..

    Bruker Trumf Visa i bunn på Curve, og har dermed flyttet nesten 100k forbruk til DNB MC nå i januar. Det betyr at jeg ikke kan bruke DNB MC igjen før etter 1/8 (når ny opptjeningsperiode begynner), siden jeg ikke trenger poengene før i neste periode. (Hvis jeg skal gå for EBD)

    I-landsproblemer på høyt nivå.. :rolleyes:
     
    EndreD, Flymunda, Skarven and 5 others like this.
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg falt ut av listene til SAS i februar i fjor, samtidig som de byttet kampanjesystem fra Adobe til Salesforce. Iløpet av våren hadde jeg flere runder med diamond.no, hvor de til slutt avdekket at det lå inne en duplikatprofil med samme epost-adresse som hovedprofilen min og at denne blokkerte for utsending. Problemet ble løst ved at kundeservice slettet duplikatprofilen.
     
    Flymunda and Woodswing like this.
  12. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    2,518
    Bonuspoeng:
    113
    Dere som har fått varsel fra Amex om prisøkning, har dere nylig eller er det nært forestående å gå inn i «nytt år» med Amex?

    Jeg startet ny periode hos Amex sent oktober og har ikke mottatt varsel om prisøkning og kan heller ikke finne det på nettsiden…
     
  13. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,413
    Bonuspoeng:
    293
    Tror du må pendel mellom Norge og et uland(Sveits?) ;) Da blir det spontant mer spennende tider for deg som har alt på stell @holmen
     
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,492
    Likes mottatt:
    62,842
    Bonuspoeng:
    293
    Hehe.. I motsetning til Røkke og co har jeg sveitsisk pass, så det hadde jo kanskje vært noe. ;)
     
    drsyk liker dette
  15. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,972
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    Ligger i medlemsvilkårene i alle fall.
    SAS EuroBonus American Express® Premium Card
    1 200 NOK/år eller 100 NOK/måned.
    Fra 14. mars 2024 endres medlemsgebyret til
    1 620 NOK/år eller 135 NOK/måned

    SAS EuroBonus American Express® Elite Card
    4 800 NOK/år eller 400 NOK/måned.
    Fra 14. mars 2024 endres medlemsgebyret til
    6 000 NOK/år eller 500 NOK/måned
     
  16. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    683
    Likes mottatt:
    640
    Bonuspoeng:
    93
    Har SAS MC og Amex Elite og er en rev etter Trumf og Viatrumf. Dessverre er jeg neste 5-6 mnd i en arbeidssituasjon med lite flyreiser så jeg må jobbe for gullet og for første gang på lenge må jeg kanskje ta et "milage run". Jeg foretrekker heller en ekstra tur en å bli kunde i DNB....
    Vurderer å nedgradere eller si opp Amex Elite den dagen de 20k poengene kommer inn, men jeg har ikke bestemt meg.
     
    The_Dude liker dette
  17. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,413
    Bonuspoeng:
    293
    Se der ja, sveitser altså, er en meget fin whisky bar på terminal E, i Senator delen, Zürich. Masse sjokolade og Ricola :)

    Ellers er Revolut avskrevet, Shell MC, Widerøe MC, SAS Travel Wallet som omdøpt til noe annet og Trumf MC. Ble for mange kreditt kort, da skulle refinansiere boliglånet. Men AmEx`n, Eliten, SAS MC, Curve og PB fikk de bare akseptere.
     
    jonss, holmen and kiev like this.
  18. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    630
    Likes mottatt:
    3,102
    Bonuspoeng:
    93
    Har allerede degradert Amex (behøver ikke enda en CT), men holder på SAS MC enn så lenge. Nå er det egentlig bare sluttspurten på LTG + opprettholde status for evt. statusmatch til sommeren som betyr noe for min del. Så får vi se om LTG fortsatt er en ting når jeg evt. kvalifiserer om tre år...
     
    jonss liker dette
  19. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    La meg presisere: For meg er en CT verdt mye i *A. Når de går over til FlyingBlue vil kostnadene endres (poeng osv). Er omtrent umulig å få tak i bonusseter i C hos SK.
     
    sutenai liker dette
  20. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    812
    Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som vet om DNB Upgrade som gir 10.000SP pr 100k spend er pr kalenderår eller rullerende 12mnd? Og noen som vet hvor man kan se hva man har brukt?
     

Del denne siden