Hva er vitsen med SAS Gull?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Snabelfaen, 17. juli 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. KatManDu

KatManDu Senior Medlem

Likes mottatt:
    746
    Bonuspoeng:
    93
    Split
    Access for eligible customers traveling on the following Star Alliance member airlines only: Austrian, Croatia Airlines & Lufthansa.

Ellers: Jeg flyr aldri i jobb, men har det mest som hobby. Mye av det Icarus sier over kjenner jeg meg godt igjen i.

2. Fideco

Fideco Medlem

Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg begynte å reise i jobben 1. juli i fjor. Fikk gavegull av en kollega ganske umiddelbart. Hadde stort sett domestic og noen norden-flighter frem til jeg tjente "ekte" gull i februar. Siden jeg fikk gavegull ble høsten mye lysere enn den ellers ville vært! Det er behagelig med bollelounge og fasttrack uansett billettklasse.

Betjeningen i Alta forrige uke var så fortvilet da de ikke kunne få meg raskere til OSL enn det de klarte. Sitat: "Det er jo ikke sånn vi skal behandle dere (gullkunder)"

3. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,182
    Bonuspoeng:
    113
    Jepp, Star gold men slepper ikke inn om en flyr sas. Skuff:(
    Enig med taler under, splitt er vel på top 5 ræva flyplasser

4. Snabelfaen

Snabelfaen EBG Lærling :)

Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Den usikkerheten med louger er også en av årsakene til at jeg ikke prioriterer å beholde SAS-Gull lengre, for en kan ikke ta for gitt at om det står ett star skilt utenfor lougen at en faktisk slepper inn.

5. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,523
    Bonuspoeng:
    293
    Vi har skjønt det nå.

Men du som bare reiser i C og F har jo adgang til lounge uansett.

Are, milehigh, NoLimit and 6 others like this.
  6. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,404
    Bonuspoeng:
    293
    Det var jeg også helt sikker på?

7. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,182
    Bonuspoeng:
    113
    Tok ikke bilde. Men A gold hang utenfor loungen på spu. Dama mi pointerte det, og spurte hvorfor vi ikke gikk ikke der o_O
    Mulig det et en feil at det henger der?

8. aboerr

aboerr Medlem

Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Synes egentlig ikke dette med lounge gjør det mindre attraktivt med SK Gold. Det er jo i EB vi som nordmenn har best muligheter til å opptjene poeng. Det denne "forbedringen" påvirker for min del er incentivet for å fly med SAS. EBG er helt greit det, må bare fly med andre *A selskaper. F.eks. Lufthansa C i Europa er ganske greit priset hvis man planlegger litt. Synes det er veldig rart at SAS ikke ser denne....

9. Snabelfaen

Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke helt sikker på det, for jeg kjenner en som jobber som frivillig i sjømannskirken i Thailand, og de har sin egen versjon av "Trumf", "ธนาคารไทยพาณิชย์", det er tilknyttet Siam Commercial Bank. Trikset der, er at du låner Thai telefonnummeret til en i kirka der som ikke bryr seg om poeng, også bruker du adressen til sjømannskirken der når du registrere deg. NB!!! Du trenger tolkehjelp for å få dette til, men det er hjelp på stedet :) Deretter registrerer du bare ett konto-nr du hoster opp i forhold til en giro ett eller annet sted. Dette er bare for at registreringen skal gå igjennom. Når du får det, så sender de kortet til sjømannskirken med ditt navn.

Deretter så registrer du kontoen til Royal Orchid Plus kontoen din. Deretter så er den endel butikker du kan handle på nede i Sør Øst Asia, der du kan sanke poeng, også kan du overføre poengene dine til flykontoen din i stedet for banken. Bommer du Fly/bank så gjør du tilfeldig thai litt rikere :confused:

Prosedyren er litt krøllete, men det er faktisk mulig :cool:

Last edited: 18. juli 2017
    Edvard liker dette
  10. Icarus

Icarus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    858
    Bonuspoeng:
    93
    Mja, om man setter "fly med SAS" opp i mot "Svindle til seg et kredittkort i Thailand under falske premisser for så å shoppe i Sørøst Asia" så tror jeg det er nokså udiskutabelt at den førstnevnte alternativet er å foretrekke. Og jeg regner med at det siste alternativet uansett kun resulterer i ekstrapoeng og ikke gir noe status.

Jeg ser ikke helt hvordan den teoretiske Thailand-svindelen er relevant overhodet.

Markal, Chrisbgg and NoLimit like this.
  11. Snabelfaen

Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Svindler meg ikke til ett kredittkort. Er det blå trumf-kortet som kan scanne i kassa ett kredittkort? Tror ikke det :)

Ville bare vise at det finnes alternative løsninger for oss nordmenn, selv for dem som bor i Pattaya. Dermed blir Thai Air en løsning for enkelte av dem, så da blir det TAG i stedet for EBG for dem :)

12. Snabelfaen

Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Fint å bo der, når du skal ha lunsh så booker du en full flex+ også går du og spiser. Etterpå kansellerer du billetten :rolleyes:

13. NoLimit

NoLimit Evig ung

Likes mottatt:
    427
    Bonuspoeng:
    63
    De triksene dine vil jeg påstå er i overkant uetisk...

Mbj, Icarus, Shyneno and 1 other person like this.
  14. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Hva serverer de til lunsj?

Snabelfaen liker dette
  15. Snabelfaen

Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Det er holdning jeg liker :) Seize the opportunity :D

16. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,036
    Bonuspoeng:
    183
    Nå har vi gått fra @Snabelfaen sin vurdering av eget behov for gullkort og over på kort-misbruk i Thailand, og det gode, gamle "spis deg mett x antall ganger på fullflex"-trikset. Vi holder oss til trådens tema, ellers avslutter jeg tråden. ;) Alle videre innlegg som er off topic vil bli slettet.

benair, RoadKing, Petter B-C and 3 others like this.
  17. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Du svarte ikke på spørsmålet. Såvidt meg bekjent serveres det ikke mat i city loungen, for utenom nøtter og små sjokolader (ref. tidligere rapport på forumet). Om du har mer oppdatert informasjon om at de har begynt å servere mat der, er det svært velkommen informasjon.

Sorry @Herlov ;)

DanH, Shyneno, Markal and 1 other person like this.
  18. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,107
    Bonuspoeng:
    113
    Først var jeg ute etter SAS Gull for tilgang til lounge og fasttrack på de lufthavnene jeg benytter oftest, men etter de siste månedene har en ting blitt viktigere, raskere hjelp når ting går galt.

Etter en kraftig forsinkelse ut fra CPH rakk jeg ikke forbindelsen videre til Trondheim og dermed ble det hotell pa Gardermoen. Hadde jeg hatt gullkortet hadde det nok spart meg for halvannen time med køståing pga. prioritet, som kunne vært brukt på søvn for å være skikkelig opplagt dagen etterpå.

Dette er kanskje ikke det som er viktig for deg, men for svært mange er prioritert hjelp gull verdt.

travellers4fun and Xflipper like this.
  19. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Egentlig kan jeg tenke meg å vri litt på tråd tittelen, istedenfor å ha fokus på om EBG er verdt det, så kan man kanskje heller stille spørsmål ved om lojalitetsprogrammer generelt er verd det.

Se litt på alternativene. Det er mange lojalitetsprogrammer der ute, innenfor mange bransjer. Skal man lytte til det som framkommer her på forumet og i andre forum, så varierer tilfredsheten mye blandt folk.

Så er man kanskje ned på et nivå hvor man må stille seg spørsmålet; Hva er det egentlig jeg forventer når jeg har status i et lojalitetsprogram?

Til syvende og sist så handler det om at firmaet som tilbyr lojalitetsprogrammer, må evne å tjene penger på det i det lange løp. Som man sier i Amerika, "There is no such thing as a free lunch".

Vi har i løpet av de senere år sett at kvaliteten på perks for statuskunder i EB jevnt og trutt har blitt redusert. Rett nok har noe kommet til og, men trenden er hovedsaklig at det har blitt dårligere. Ihvertfall for oss som har vært med en stund og opplevd rik tilgang på poeng, varm mat, champagne og rikt bar utvalg i lounge mellom annet.

Så kom SAS med EBD, som med unntak av noen få perks i praksis ikke gjør store forskjellen for oss reisende i forhold til EBG. Mange har røstet for at SAS må gjøre EBD mer eksklusiv, samtidig som vi da frykter at det kan bli i form av redusert tilbud til EBG.

Betyr det at EBG er dårlig? Tja, det har vel vært en alminnelig oppfatning at det å få EBG har vært en billig reise sammenlignet med Senator i MM, og de stilles jo på likefot. Likeledes krever det mer å tjene opp poeng i MM enn i EBG.

I sin tid hadde jeg både EBG (SK) og ECG (BA). lounge tilbudet til ECG var (er) framifrå, og var lett å oppnå, men det var hakket vanskeligere å løse ut Avios til reiser. For noen år siden dro EC til, og det ble atskillig vanskeligere å tjene inn til ECG. Ihvertfall ille nok til at jeg droppet ut.

Har sett samme trend også i de få hotell programmene jeg er med i, det vannes ut.

Jeg kjenner ikke til øvrige lojalitetsprogrammer innen flybransjen, men jeg mistenker at trenden er der, også hos andre.

I løpet av de senere år har vi sett en flybransje hvor de klassiske "National carriers" har slitt voldsomt i konkurranse mot nye modeller, konkurrenter uten "lik i lasten" i form av overdådige ansettelsesvilkår fra en tid med konkurranseskjerming, mot en stadig med globalisert verden.

Slik sett kan man si at bonusprogrammene tilpasser seg virkeligheten. SAS kan ikke lenger ta en uhyrlig sum for en billett t/r EVE - OSL - CPH om du ikke kjøpte den et år i forveien og var borte lørdag til søndag. De kan ikke lenger tillate at representanter for de ansatte reiser ut til potensielt nye destinasjoner på første klasse og bor i 2 uker på første klasses hotell for å bestemme om dette er en destinasjon man aller nådigst kan fly til. De svømmer ikke lenger i penger (om de noen gang har gjort det).

Skruen draes til, for hver omdreining for å skjerpe prisen i konkurransen, har man måtte lete etter steder for å kutte tilsvarende. Dette har gått utover ansatte, materiell og selvfølgelig kundene. Det er det vi ser i lojalitetsprogrammene og, når vi ikke er villige til å betale prisen, kan vi selvsagt heller ikke få luksusen.

Det er en logikk i det hele. Kanskje ender det hele med at vi til slutt sitter igjen med ett, viktig incentiv for å være statuskunde i et lojalitetsprogram, og det er å få være først i køen når noe går galt. Akkurat denne biten er vel også det som teller mest, og vil bli beholdt lengst av selskapene, fordi den er en viktig gulrot, og fordi den er en billig perk.

Så kan man si, for de av oss som reiser iblandt, ikke sitter på flyet 3-4 ganger i uka, er det så viktig å ha den statusen for å bli blandt de første når "the shit hits the fan"?

Kanskje, slik som en annen på forumet viste til, vil framtidens lojalitetssystemer se på total revenue heller enn status når man prioriterer i krisetilfeller? Da vil det kanskje telle mer å ha betalt dyrt for billetten, enn å ha opparbeidet seg status gjennom diverse billig MR reiser.

For, reiser man ikke så ofte, og det primært er ferieturer på langturer, så er det fort gjort å la seg friste av en billig biz/F med et annet selskap, enn det du ellers reiser med.

Jeg vil si at lojalitetsprogrammene går på stram line her. For jeg tror mange med meg, blir veldig fristet av å heller reise med konkurrenten, når denne leverer biz til eco pris eller lignende og da heller drite i lojalitetsprogrammet.

Jeg er selv EBD, ble det i januar. Et halvt år senere kan jeg ikke si at jeg har hatt noen fordeler av det utenom 3 whiskey glass og en brødkniv, pluss invitasjon til diverse obscure eventer til høy pris (poeng + cash)...

Jeg har hatt en flying start i år, er allerede EBG for nok et år, og kommer uten ekstra grep til å komme nær fornyelse av EBD igjen. Men tar jeg det ekstra steget for å bli EBD igjen? Det er jeg sannelig ikke sikker på.

Faktisk, på bakgrunn av at jeg egentlig ikke syns jeg har så mye igjen for det (reiser uansett alltid minst Biz på langturer og har perks så det rekker), så hadde jeg antagelig heller ikke vært ivrig på EBG, om det ikke hadde vært for at jeg mangler bare et par år på å ha hatt det i 10 sammenhengende år, sånn i tilfelle livstid kommer. Skjønt, innen livstid kommer, så har kanskje EBD blitt det nye EBG? Og livstid EBD er helt uaktuelt for meg skulle SAS lansere det.

Så, mitt engasjement for EBG ser ut til å henge på en eventuell livstid, bare fordi jeg er så nære, og hadde jeg ikke hoppa over til BA et års tid noen år tilbake så hadde jeg hatt de 10 årene.

Så får man se om det var forgjeves.

Iallefall, vi får hva vi fortjener. Vi får hva vi betaler for. Problemet til SAS og de andre, er at vi har vært høyt oppe, det er alltid værre å redusere på perks enn å øke dem. Men det blir litt i-lands problem. Det er ikke oss det er synd på når noe går gærnt, vi som er vant med å reise ordner oss når det går galt. De som virkelig trenger hjelpen er familien som er ute på sin første tur og sitter der og venter med trøtte, sultne, tørste unger og ingenting vet. Men de får ikke hjelp, fordi de har ikke status i lojalitetsprogrammet.

eventyrer, triise, Are and 20 others like this.
  20. travellers4fun

travellers4fun Medlem

Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    28
    Dette stemmer ikke. Der finnes ingen Star Alliance Gold Lounge i Split, kun avtalelounge/Contract Lounge.
    http://www.staralliance.com/en/lounge-finder

Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden