I utgangspunktet gir jeg gavegull til samboer, men det varer jo så lenge (ut perioden + 3 mnd), som blir over halvannet år, så i årene i mellom har jeg gitt gull til ungene våre som nå er studenter. Altså blir det gitt gullkort fra år til år slik: samboer, barn1, samboer, barn2. Nylig fikk samboer gull for tredje gang. I tillegg får de sølv hvis de trenger det. Så nå har jeg diamant, både samboer og barn1 har gull, mens barn2 har sølv. I tillegg har barn 1 statusmatchet seg til *A-gull i to år. Litt artig på familieferien i fjor da de i senatorloungen på FRA prøvde å si at jeg bare kunne ha en gjest, og vi kunne svare med at tre av oss hadde *gold.
Jeg gir kona gullet annen hvert år. Timer det selvsagt med opptjeningsperioden hennes slik det varer lengst mulig. Med 2 barn er det kjekt å kunne gjeste de inn i lounger på ferieturer. Ellers ga jeg årets gullkort i julegave til min kjære nevø som synes slikt er veldig stas.
Hei. Har en datter og kone som gjerne skulle hatt gull. - Holder det å gi bort hvert andre år for at de skal beholde gullkort fordelene? Eller sagt på en annen måte, når de får gullkort, vil de beholde det i opptil 2 år + 3mnd. som vi som har opptjent kortet på vanlig måte? - Betyr det i praksis at en kan holde to familiemedlemmer med Gullkort dersom en timer det litt? - Har forstått det slik at det kan gis bort ett gullkort for hver gang en oppnår Diamantkrav, altså en gang i "året". Stemmer det?
Ja, mottaker beholder status ut neste periode + grace på 3 måneder, og gi bort-kvoten din fornyes ved utgang av grace-periode så fremt statusen fornyes. Godt illustrert i FAQ i bunnen av https://www.sas.no/eurobonus/give-away-membership/
Får reisende med sølv håndbagasje på light-billetter hos SAS nå? Ser de har prio boarding som gruppe 3, dvs før light-gruppen (er vel 5).
De får 1 carry on bag under sete og 1 innsjekket bagasje på 23 kg. Ikke noe carry on koffert på max 8 kg. Men de sjekker bare boarding group 5 for carry on koffert så,og du får boarding group 3.
Var det jeg tenkte, så i praksis kan man få med carry on på light bare man passer på å henge med på gruppen sin.
Helt riktig. Her aldri hatt noe problem med dette på LHR T3 i alle fall. De stiller seg opp med en streng man, som også veier all carry-on, men først etter prio boardingen er ferdig (en kompis havnet i fella)