Hva stemmer en bonusjeger?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av milehigh, 02. sept 2017.

?

Hva stemmer du?

Poll closed 11. sept 2017.
  1. H

70 vote(s)
    40.2%
  2. V

20 vote(s)
    11.5%
  3. AP

18 vote(s)
    10.3%
  4. FrP

32 vote(s)
    18.4%
  5. SV

8 vote(s)
    4.6%
  6. SP

6 vote(s)
    3.4%
  7. KrF

5 vote(s)
    2.9%
  8. Rødt

5 vote(s)
    2.9%
  9. MDG

8 vote(s)
    4.6%
  10. Andre

2 vote(s)
    1.1%
  1. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,915
    Bonuspoeng:
    183
    Demokrati er noe dritt- men det er det beste vi har.

Hovedproblemet med demokratiet er jo velgerne hevder noen politikere.

2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,886
    Bonuspoeng:
    293
    Opplyst enevelde! :p

3. mhsalv

mhsalv 278 and counting!

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Er litt overrasket over den høye andelen FrP-velgere blant forumistene, er det noen som har forslag til forklaring? Ellers en interessant tråd med forbilledlig tone:)

Stemmer selv V ved dette valget, den sosial-liberale merkelappen de klistrer på seg selv passer fint med egne overbevisninger. Og så bør vi pinadø klare å unngå oljeboring i det som er verdens vakreste matfat:mad:

Jan Fredrik and Adrian E like this.
  4. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,915
    Bonuspoeng:
    183
    Ja V er den store vinneren her, foran FrP og H. Taperne er KrF, AP og SP.

FrP konsoliderer og er klart større enn AP, SV og SP til sammen!

Kanskje flere med penger som liker å reise, og betale minst mulig skatt i en gruppe som oss?

mhsalv and Ragna Rekkverk like this.
  5. Ragna Rekkverk

Ragna Rekkverk Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    882
    Bonuspoeng:
    93
    De tingene som du sier er viktige for deg, det er jo det samme som Venstre sin politikk også. I tillegg slipper du å svelge kamelene knyttet til olje og gass, siden Venstre er mer realistisk orientert i den saken.

6. knutfin

knutfin Medlem

Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    For min del har jeg ikke klart å bestemme meg enda, men jeg heller litt mot Rødt atm. Som flere her er jeg fan av å få inn flere fra disse vaktbikkje-partiene som kan shake things up a bit. I tillegg nærmer de seg sperregrensen, om man skal tro meningsmålingene, og det hadde vært gøy å kunne bidra til det. I tillegg er de vel de eneste som kjemper for gratis tannhelse på lik linje med andre helsetjenester, om jeg skal trekke fram en enkeltsak.

Tommel opp for veldig saklig og hyggelig tone, forresten. Ikke ofte det skjer i politiske diskusjoner på nett.

7. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,915
    Bonuspoeng:
    183
    Samme gjelder Helsepartiet.

8. helged

helged Sølvrev

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Blir nok Venstre her og.

Et parti med et ganske bra program, men desverre ingen spesielt karismatiske politikere. Dessuten har de en tendens å bruke opp all innflytelse på alle andre saker enn de jeg stemmer på dem for.

9. Ursa

Ursa Bonusnisse

Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Slår et slag for venstre jeg også. Veldig bra næringspolitikk og sannsynligvis de "smarteste" løsningene og kompromisser. Hørte fra ei i Unge Venstre at V faktisk har best gjennomføring av valgkampløfter på 52% i denne perioden. Med nevnte diplomatiske evner betviler jeg det ikke.

Men venstre sliter med å formidle sin gode politikk, og så synes jeg ikke Trine Skei Grande er en bra gallionsfigur.

En stor og tydelig tommel opp går også til Rødt som tør å snakke om det absolutt ingen andre gjør, nemlig krig. Mine fanesaker er helsevesen og krigføring (hvem skal tjene penger når fattige folk blir skutt?), så dette teller svært positivt i min bok.

Last edited: 06. sept 2017
  10. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    MDG har vel sagt noe om at de ikke vil samarbeide med FRP, så om du vil være på den sikre siden så vil FRP og ikke vil ha MDG i regjering stemmer man FRP. Tror det blir Høyre for min del.
    Blir vel miljø skatt på kjøtt også med venstre eller MDG i regjering.

Last edited: 05. sept 2017
  11. Sindre

Sindre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis dette forumet var representativt hadde det blitt et skikkelig fint valgresultat. Rødt, Sv, Sp, MDG og KRF under sperregrensen :cool:

milehigh liker dette
  12. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,765
    Bonuspoeng:
    293
    Heldigvis er vi ikke representative for hele befolkningen ;)

DanH, Travellingalf and kaijoar like this.
  13. Icarus

Icarus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    858
    Bonuspoeng:
    93
    Om Insideflyer-prognosen holder vil jo Høyre og Venstre sammen ha 90+ representanter, og kunne danne et ganske sterkt flertall sammen.

Og KrF på 1.5%... Nå husker jeg ikke de nøyaktige detaljene rundt norsk politisk historie, men jeg er ganske sikker på at 1.5% til KrF betyr at Kjell Magne Bondevik har en lovfestet rett til å bli utnevnt som statsminister?

mhsalv, milehigh and kalleballer like this.
  14. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,723
    Bonuspoeng:
    113
    Kan si så mye som at Insideflyer-prognosen ville gitt den regjeringen jeg hadde ønsket meg mest akkurat nå – en flertallsregjering med Høyre og Venstre.

Og med Ap og FrP som de to største opposisjonspartiene hadde vi i hvert fall vært garantert ekstremt mye syting og drittslenging.

Ellers har jeg også mye sympati med MDG, men virkemidlene deres er alt for drastiske.

Nå skal det sies at både jeg og partiene forandrer meg mye, men egentlig har jeg aldri likt noen norske partier (hverken store eller små). P.d.d. hadde jeg imidlertid gledelig takket ja til en stabil flertallsregjering med Høyre og Venstre i fire år.

milehigh liker dette
  15. kaijoar

kaijoar Bonusnisse

Likes mottatt:
    634
    Bonuspoeng:
    93
    Når jeg kjenner etter er jeg ganske enig akkurat der. Men dessverre får ingen av dem min stemme, jeg er bare ikke interessert i å ha FRP i nærheten av noe som heter regjering.

Nanping, Jan Fredrik, mhsalv and 2 others like this.
  16. Logiflyer

Logiflyer Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    MDG --> Make Donald Great (Kunne ikke styre meg;)) Tulleparti som har mange gode tanker men er alt for drastisk.

Er nok for en Høyre styrt regjering siden jeg mener at næringspolitikken er vår sterkeste grunn til god velferd.

Fredrik81 liker dette
  17. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,499
    Bonuspoeng:
    113
    Dette året gikk stemmen min til Venstre, som alle tidligere år.

Har valget vært enkelt? Absolutt ikke, for det er et parti som egentlig ligger skadeskutt etter de siste fire årene. Jeg har funnet det svært problematisk at de har snakket ned et samarbeid se selv har vært med på å skape, selv om det absolutt er en del ting å være kristisk til, så det er flere ganger jeg egentlig ikke skjønner hva de egentlig vil. En del av kompromissene deres er også svært dårlige, flyseteavgiften er et slikt eksempel som har tatt partiet bort fra deres egentlige miljøpolitikk, teknologioptimisme.

Når det er nevnt, jeg er grunnleggende liberal med et lite hint av sosial samvittighet. Jeg er også fan av næringspolitikken som prioriterer små og mellomstore bedrifter, noe som er helt nødvendig hvis du skal føre den aggressive miljøpolitikken jeg egentlig vil ha. Nå krysser jeg fingrene for at de fortsetter på tinget, men at det kommer noen utskiftninger innad i partiet, personer som Sveinung Rotevatn har absolutt noe vettugt å si og jeg vil ha flere av typen som kan balansere mellom sunne liberale verdier og god pragmatisme.

I morgen er det valgdag, kom dere til valgurnene. Godt valg!

mhsalv, Sindre, anders82 and 3 others like this.
  18. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,509
    Bonuspoeng:
    293
    De som ikke stemmer og ikke gjør sin borgerplikt(!) kan liksågodt melde seg ut ...

19. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,976
    Bonuspoeng:
    293
    Av samfunnet eller IF? :p

bor_i_en_koffert, Eddie47 and lMartin like this.
  20. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,040
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg skal stemme i morgen. Trolig blir det nok Høyre igjen, selv om jeg ikke har bestemt meg helt. Det er et par enkeltsaker hvor jeg virkelig ikke er på lag med Høyre, men jeg heller mot at det er best å la helheten, og ikke enkeltsaker jeg føler litt sterkt for, avgjøre.

Litt artig poeng det. Etter å ha lest gjennom tråden, er intrykket ganske forskjellig fra hva avstemningen viser. Jeg hadde ikke gjettet at nesten dobbelt så mange har valgt FRP enn Venstre i avstemningen, etter å bare ha lest gjennom tråden.

Nanping liker dette

Del denne siden