Hva synes vi om SQ C klasse?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Omaniac, 27. des 2018.

  1. Robamu

    Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

    Innlegg:
    972
    Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Har LHR-SIN i ny konfig. Sete 91D og 91F nå i januar :):) Retur SIN-CDG sete 15F og 15K. Bulkhead begge veier ;)
     
  2. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Enig med @Travellingalf og @TomF66. Foretrekker alltid SQ biz til Asia og Oceania. Et godt produkt med konsistent god service, selv om jeg også har opplevd at kabin betjeningen ikke har vært på topp. Øverst på listen over biz produkter jeg har prøvd.
     
    furlong liker dette
  3. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,268
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Spiller ingen rolle hvor du sitter etter min mening, alle setene er bra. Jeg booker vel heller litt fremover i kabinen hvis ledig. Mindre motorstøy og raskere ut.
     
  4. mofser8

    mofser8 Medlem

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg er veldig fornøyd med SQ C og har forsøkt både 777 og 787. Syntes setene i 777 var de beste. Selv er jeg tett oppunder 2 meter og var litt bekymret etter å ha lest en del kommentarer (bulkhead var opptatt når jeg forsøkte å få den), men jeg har aldri sovet så bra i et C-sete før som her. Jeg sover på siden og da syntes jeg disse setene var helt perfekte. Mulig det blir litt rart at man må ligge så på skrå om man sover på rygg eller mage, men for meg passet det perfekt.
     
  5. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Da var vi hjemme igjen. SIN LHR i C med de nye C setene i A380.
    Vi startet med 45 minutter forsinkelse. Uvisst hvorfor. Det ble nærmere 1 time før vi pushet. Så taxet vi. Og taxet. Og taxet. Før kapteinen kom på høyttaleren og forklarte at vi måtte tilbake til gate pga syk passasjer. Det er sånn som skjer, men jeg var mere opptatt av at rumpa var i ferd med å dovne bort. Disse setene er harde!
    Vi kom oss av gårde nesten 3 timer sent. Fikk forresten ikke pre departure drink uten å måtte spørre om den.
    Fikk spørsmål om vi ønsket mat etter avgang. Ja, hvorfor bestiller man ellers mat?
    Servicen bar preg av at dette måtte gå fort. Få dem i seng og slapp av. Ikke bare SQ som driver med dette, men jeg liker å bruke den tiden jeg trenger.
    Forretten kom før jeg var ferdig med mine nuts og GT. Både forrett og hvitvin var bra.
    Fikk min rødvin før hoverretten. Den var Book the Cook biff som var veldig god. Var ikke halvveis i måltidet før dessert/ostevogn (alt på én vogn) passerte setet. Det var muligens grunnen til at de ikke hadde tid til å etterfylle vinglasset.
    Fikk etterhvert en tørr og trasig ostekake til dessert. Ba om en svart kaffe og Cognac. Fikk cognac og beskjed om at kaffen kom senere. Det gjorde den ikke.
    Så sov jeg godt en 6 - 7 timer. Ba om en snack som de ikke hadde, men fant etterhvert. Grei nok.
    Film, etc.
    Frokost. Hadde bestillt Book the Cook omelett, men det var ikke registert. Fikk frukt (godt) og ba om french toast fra menyen. Ikke god. Kaffe, ja, takk! Så forsvant vogna uten et spørsmål om juice. Ingen på raden vår fikk juice før vi maste om det.
    De var veldig opptatt av å rydde, til tiden var det kø av ansatte i midtgangene med små brett de stablet skittent ditt og datt på.
    De mistet ustanselig bestikk på gulvet og jeg fikk en kniv rett i fanget.
    Fikk besøk av kabinsjefen som beklaget at vi ikke hadde fått juice, og spurte om det var noe han kunne gjøre? Ja, tar gjerne en kopp kaffe til. Refill på kaffe er visstnok et ukjent begrep.
    Han stakk avgårde, og kom tilbake med en kaffe 15 minutter senere. Medfulgt av nye unnskyldninger fordi det hadde tatt så lang tid.
    Synes denne turen best kan beskrives som kaotisk servicemessig.
    Setene ser veldig bra ut og kan legges flatt uten å folde ryggen ned, men de er alt for harde. Og merkelig nok er det lite lagringsplass. Jeg sov godt på dette setet.
    Muligens har de redusert følsomheten på kontrollknappene for å redusere antall utilsiktede aktivering av call knappen som er lett å komme borti med albuen. De er nå veldig harde å trykke på for å få de til å virke.
    Setene er mye smalere ift de på B777. Som jeg nå foretrekker selv om de må manuelt rigges til seng. De var ikke stenharde å sitte på.

    Det er godt mulig at vi hadde for høye forventninger til SQ etter å ha lest alle gode reviews om verdens beste C klasse. Vi har 4 flighter med SQ senere i år, bestilt med EB og CT. De ble bestilt før de nye poengreglene kom. Hadde jeg kunne booket de om til en annen carrier uten å måtte betale ekstra points, så hadde jeg gjort det.
    Skuffende produkt.

    For ordens skyld, denne turen hadde jeg betalt selv.
     
    furlong, DanH, Sonictravel and 4 others like this.
  6. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo lov til å håpe at kabinpersonalet hadde en dårlig dag, men dette var nedslående lesning. Forhåpentligvis blir ikke min SQ-reise i C like ille...
     
    furlong liker dette
  7. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Dårlig dag, ansatte under opplæring, hvem vet?
    Det er ikke dårlig, bare dårligere enn forventet.
     
  8. roundtheworld

    roundtheworld Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    28
    Har hatt ca 15 turer i SQ C og to i Suites både ny og gammel config. Etter min mening det beste valget på Asia / Oceania ruter. Jeg er 190 lang og har ingen problemer med ben plasseringen dersom man ikke velger bulkhead. Jeg kom nettopp hjem fra singapore og fløy gammel config A380 og nyter denne, selvom man kan se slitasjen på setene og kabin. Den nyeste configen på A380 er nok min favoritt, både C og Suites. Den overgår alt av andre produkter jeg har testet ut gjennom årene, både med tanke på service og entertainment. Når det kommer til lounger så mener jeg SQ burde fornyet seg, da de ligger bak en del av sine konkurenter, mtp design og kvalitet. Mat utvalget er jeg godt fornøyd med, har sluttet og bruke book the cook da jeg ofte syntes det er mer spennende og se hva som kommer på menyen.
     
  9. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Loungen i SIN var grei nok, men etter 22:00 så er den full.
    Jeg setter Qatar langt over SQ på alle områder, og servicemessig så setter jeg de fleste andre C høyere.
    Men, dette er bare min erfaring etter to SQ turer og suites har jeg aldri fløyet i. Noe begrenset erfaringsgrunnlag, det må innrømmes.
     
  10. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,668
    Bonuspoeng:
    183
    På mat syns eg nok definitivt at Turkish er betre en SQ. Men har bare 3turar mæ SQ i C og 3med TK. Men slik generelt så er det min vurdering.
    Eg likte veldig godt bulkhead seta på til SQ A380 2017J.
    Men syns ikkje det var noko nevneverdig stress med og gjere om seng på 77w heller.

    Service på SQ er veldig forskjellig, siste tur eg hadde var HEILT fantastisk og personleg service. Fekk dobbeltsenga i «minikabinen» for meg sjølv og greier, men crew var nye i flyet og syns dette var morosamt og ledde litt av meg når eg visste bildebevis av dette.
     
    Omaniac liker dette
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,339
    Likes mottatt:
    19,547
    Bonuspoeng:
    293
    Er vel akkurat her man får se den store forskjellen mellom C og F..
    C er samlebånd og F er personlig service..
     
    Modegard, Omaniac and roundtheworld like this.
  12. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Samlebånd er kanskje en liten overdrivelse, men større C klasse gir mindre personlig service, det er klart. Kanskje smartere å gå for mindre flytyper med færre C seter?
    80 - 90 på A380 vs 40 på 330/350.
    Det SQ har gjort med de noe spesielle setene sine er å minske avstanden mellom dem i lengderetningen, og det gir et relativt crowded inntrykk.
    Jeg liker setene og produktet til SAS veldig godt. Det er litt McDonalds, men jeg har hatt lite å sette fingeren på når jeg har brukt dem. Synd de ikke flyr til SE Asia.
     
  13. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Enig i betraktningen. Den desidert dårligste C opplevelsen min er A380 med LH. Samlebånd og upersonlig .Den beste er B767 (28 seter rundt år 2000) med OS. Navnet mitt sto skrevet i gull på menyen og purser titulerte alle passasjerene i business med etternavn.
     
    Eddie47 and Omaniac like this.
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,339
    Likes mottatt:
    19,547
    Bonuspoeng:
    293
    Har du nok rett i. Samlebånd er jo selvfølgelig satt på spissen, men det er jo en helt annen opplevelse å være i en C-kabin med nesten 100 stk sammenliknet med en F kabin med 4-6 andre..
     
    Omaniac liker dette
  15. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, men jeg reiser nesten alltid sammen med familen. Én sak jeg har lagt merke til når jeg leser reviews av de mest eksklusive klassene er at man sitter mere og mere isolert. Greit når man reiser alene, men ellers...
    Midtsetene på A380 C klasse var fine sånn sett. Divideren kan kjøres ned i beinhøyde så man sitter sammen med partneren.
    Veldig bra!
     
  16. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,618
    Likes mottatt:
    34,771
    Bonuspoeng:
    293
    Og nettop derfor har ikke denne diskusjonen noe riktig svar. Men noen hater å ikke sitte alene på vindussete hos SAS, eller i en boks hele alene hos SQ. Er et andre som liker at LH kabinen er så åpen og tett at de kan smile og skravle med podene som sitter på dobbeltseter ved vinduet.
     
    Travellingalf and Insomnia4u like this.
  17. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,845
    Likes mottatt:
    7,970
    Bonuspoeng:
    183
    Dama foretrakk LH biz pga du kan sitte å snakke med hverandre uten å lene deg fremover, og mye hyggeligere å spise ilag osv.
     
  18. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har fløyet Lufthansa longhaul C med familien mange ganger. Har ikke noe å klage på av betydning.
    2 veldig minor issues: Ingen tannpirkere og ikke automatisk refill på kaffen.
    Det mange ikke har i bakhodet er sikkerhet. Asiana som mange liker godt, crashet i SFO fordi pilotene ikke kunne fly.
    Dere finner ikke meg ombord der om jeg kan unngå det, pysjamas eller ikke pysjamas.
     
    Malmo and paramberg like this.
  19. hphp

    hphp Medlem

    Innlegg:
    71
    Likes mottatt:
    177
    Bonuspoeng:
    33
    Vi er to stk som flyr C med SQ321 LHR-SIN 5. februar, og retur SQ308 SIN-LHR 21. februar. Hvilke seter er å foretrekke? Ser på SQ sine sider at jeg kan velge 18D og 18F, og 91D og 91F. Er det disse som er å foretrekke?
     
  20. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    For en som har flydd intercontinental business class +200 ganger de siste 15-20 årene med +15 flyselskaper (SK, LH, LX, NZ, OZ, SQ, TG, UA, AA, BA, CX, QF, QR, EK, EY ++), må jeg si jeg ikke kjenner meg igjen i beskrivelsen til trådstarter.
    Jeg er heller ikke enig med dem som beskriver business som "samlebånd" og first som "personlig service".
    Min erfaring er at servicenivå avhenger mer av flyselskap enn om man reiser business/first.
    Jeg forstår at de av oss som husker champagneglassene av plast SAS brukte på long-haul (som såvidt jeg kan forstå først og fremst var valgt fordi de var enkle å stable oppi hverandre), har et annet forventningsnivå enn dagens ungdom. Men kanskje man skal erfare mer enn 1 eller 2 eller 3 turer før man drar bombastiske konklusjoner?
    Min konklusjon etter +200 turer på business med +15 selskaper er at jeg velger SQ når og hvis jeg kan - og så får selvsagt alle andre dra sine konklusjoner og velge andre selskaper basert på egne erfaringer og input. Heldigvis er det mer eller mindre fri konkurranse i luften, og man kan fritt velge.
    Uansett er jeg tilhenger av tag'en #totravelistolive :)
     
    OyvindN, mofser8, Modegard and 10 others like this.

Del denne siden