Hva synes vi om SQ C klasse?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Omaniac, 27. des 2018.

  1. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,241
    Likes mottatt:
    22,478
    Bonuspoeng:
    183
    Interessant tråd. Planlegg tur i C til Søraust-Asia til husten/vinteren og har i utgangspunktet tenkt på SQ, men trur eg skal sjå litt meir alternativa
     
  2. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Nettopp heimatt etter 5 veker på tur, og 4 legs med SQ-C, der me var 4 personer som valgte litt ulike seter. Eg er 194 og 105 kg, så var det fruen og to born

    Generelt, så var det topp sørvis på flyene, sjølv om ein merker stresset ved fulle nattfly. Følte ikkje at eg var til bry, og me brukte sørvisknappen når eg trengte det. Dette gjekk særs kjapt. Maten frå FRA var eg ikkje imponert over, og Book the Cook er ok, men eg føler at inflightmaten var nesten betre.

    Flaug tre ulike fly, A 380 x 2, 2006J og 2017J, samt A350 og 777W, med tilsvarende seter.
    A380 2006J, 4 seter på rad 96 Bulkhead var enorme seter, og det er litt kaldere bak her samanligna med reisten av flyet(heldigvis). Sist mat, men du har alltid personell rundt deg. Merka ikkje noko til dotrafikk, og var veldig komfortabel her.
    Setet er ganske smalt ved hovudet, og ein må vende det for å få seng.

    A350, 2016J(?) Fantastisk fly og fantastisk crew, sjølv om me sov mesteparten av turen. Hadde tre bulkheadseter og eit vanlig. Det vanlige føles lite, og litt trangt, men bulkhead var berre heilt fantastisk. God lengde, og breide både oppe og nede. Må vende setet for å få seng, men dette var den beste opplevinga på turen, men hadde eg ikkje hatt bulkhead, så hadde det vore anlein.

    A380 2017J, fantastisk kabin, og fantastisk fly. Dette var ein dagflight, men fekk testa senga, og når ein får på padding og trekk, så er dette gode seter. Flyet vart utsolgt nokre dager før avreise, så bulkhead var ikkje tilgjengeleg. Hadde rad 94, som er fin med unger på tur. Enkelt å komme rundt ved nødutgangen etter rad 95. Som valige seter, så føltes desse veldig bra. Eg sover på siden, men klarte å få strekt med ut på ryggen, då godt på skrå. Veldig glad i touchskjermen, dette sakna eg på dei andre flya.

    77W, SIN-CPH, rad 11A og K, samt midtseter på 14.
    Veldig glad for at me booka fremste kabinen, slapp då å få heile flyet på besøk ved setet ved boarding. Flyet gjekk 23.55 og me gjekk om bord så snart som mogleg.
    Fekk fatt på to bulkhead og to vanlige seter, som me bytta litt på. 14k var også ledig, slik at me fekk hjelpt 6 åringen litt i blant.
    Nattfly, men god sørvis. Her hadde eg sete 11A, og eg fekk ikkje strekt meg heilt ut, og det føltes litt rart. Det er minst like god lengde i eit vanlig sete, sjølv om ein må ligge litt på skrå, så her er eg litt usikker på om bulkhead på rad 11 er så bra faktisk. Så det kan vera eg booker om på vår neste tur i ein 77W til vanleg setet.

    Så alt i alt var A350 beste fly, og A380 2017J beste kabin generelt. Fekk generelt god sørvis, men synes at ein godt kunne fått litt betre catering på flyet. Best mat ufrå SIN, men ikkje så verst frå SYD heller. Synes den maten, der ein bruker litt dårlige stykningsdeler og med litt feit fungerer best. Fekk pork belly og Beef Cheeks, som fungerte bra. Kamskjell klarer eg ikkje forså kvifor dei serverer, fekk det på to flighter.
     
    SAJblue, jtmath, rkvalvaa and 7 others like this.
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er jo selvfølgelig en spissformulering.
    Basert på mine opplevelser med en relativt beskjedent antall observasjoner, i intervallet F 5-10 og C 20-30 (kun wide-body).

    Forskjellen er jo uansett antall crew per passasjer, noe som gjør at C blir mer "samlebånd". Interessant nok føles det ofte litt mer personlig på narrow-body C, men det er nok antall crew vs pasasjerer igjen som fikser.
    Med mindre man er i Lufthansa hvor det er 12 rader i C da ... men det har jeg ikke testet :D
     
    Omaniac liker dette
  4. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Plastglass og plastbestikk på C var vel en periode et sikkerthetstiltak?
     
  5. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    8 timer siden siste SQ flight SIN-MXP med A350.

    Flydd både SQ sin 777-200, 777-300 og Dreamlineren 787-9 på denne ferieturen samt Lufthansa som Biz klasse i 747-800.
    Har i tillegg prøvd ut både Emirates og SAS sin Biz som referanse punkter tidligere.

    Må si at SQ sin A350 kabin og produkt generelt er det klart beste jeg noen gang har flydd med. Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen om at C ligner på ett samlebånd produkt, eller at setene er forferdelige.

    Jeg er 187cm høy og noen ekstra kg, sov som en stein i setet, selv om føttene må inn på siden, og opplevde senga myk nok for meg.
    Ble titulert med etternavn gjennom hele turen, de kom og fylte på hele tiden, og når jeg var på do og skulle tilbake til setet ble jeg hver gang spurt om det var noe jeg ville ha.

    Vi var 1 time forsinket ut fra Singapore og i den forbindelsen så kom de og fylte på en ekstra gang med drikke før vi tok av, og leverte varme nøtter uten at jeg ba om det.

    Har generelt opplevd slik type service på hver singapore flight, PVG-SIN / SIN-MNL / MNL-SIN.

    Nesten full kabin, 5 ledige seter.
    Jeg satt på rad 21, nest siste rad i mini kabinen.
     
    Last edited: 11. jan 2019
    jtmath, Kristian, Eddie47 and 3 others like this.
  6. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jeg helt enig i. De gangene service på C har vært under pari har antall crew ift. passasjerer helt klart vært en faktor - uavhengig av selskap.
     
  7. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Nja... Dette var i gode gamle dager hvor plastglass ble brukt (hos SAS) til velkomstdrink, mens man fikk fint bestikk (og vanlige glass) når middagen ble servert. Så om ikke terrortrusselen ble vurdert som høyere ved taxi enn in flight, så velger jeg å tro at dette var et sparetiltak mer enn et sikkerhetstiltak... :D
     
    RoadKing and Xflipper like this.
  8. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    OK, men ser ikke helt relevansen av dette nå. At voksne mennesker ikke skal være i stand til å vurdere/sammenligne dagens produkter pga et plastglass en gang i fortiden høres rart ut.
    Det virker nesten som at enkelte blir fornærmet når man påpeker at vår opplevelse av SQ produktet ikke var noe særlig?
    Jeg sa også høyt og tydelig at to turer i SQ C er et noe begrenset grunnlag for å uttale seg.
    Jeg har fire turer til nå i sommer, alle i SQ C.
    Vi får se.
     
    Last edited: 12. jan 2019
    OyvindN, NoLimit and Xflipper like this.
  9. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    SQ305 og SQ245 (B777 i 17K / A350 i 12A) her om dagen:

    På SQ305 tiltalt ved etternamn konsekvent. Nesten litt i overkant. Ingenting å klage på anna enn at eg valde feil mat. Den var god, men eg innsåg for sein at det ikkje var det eg hadde lyst på der og då. Altså brukarfeil... På SQ245 ikkje så personleg, men for all del bra. For begge: Godt sete, men litt dumt med den skråposituren for å få beinkvileplass. Nokså godt tilbod på kopekassa (les: underhaldningssystemet), betre enn hos SAS (fleire filmar, fleire heile sesongar av fjernsynsseriar osv.).

    Meir enn bra nok for ein simpel trønder :)
     
    Last edited: 19. jan 2019
    OyvindN, SAJblue, paron and 7 others like this.
  10. Robamu

    Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

    Innlegg:
    972
    Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    LHR-SIN
    A380 C klasse ny config
    Sete 91D og 91 F dobbelseng
    541A6E89-7B21-43D7-9550-B4A7191DC2E0.jpeg
     

    Attached Files:

    Kristian, jtmath, furlong and 11 others like this.

Del denne siden