Hvem har ansvaret? Amex eller SAS?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av WannaBeFrequentFlyer, 04. okt 2016.

Tags:
  1. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,230
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har fått den, men den har jo ikke detaljer om kontonr etc..
     
  2. PG_Pilot

    PG_Pilot Bonusjeger

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg avbestillte bonusreise 17. sept. og en annen reise 26. sept. Da kronene ikke tikket inn av seg selv logget jeg inn på chat med Customer Service, og fikk straks hjelp. Pengene og bekreftelse kom raskt etterpå. Virker som de ligger litt etter - sikkert mange som har avbestillt og re-bestillt i forbindelse med bonusreise-tilbud og andre pris-godbiter SAS har hatt den siste tiden :)
     
    Fredrik81 liker dette
  3. alfrednobel

    alfrednobel Medlem

    Innlegg:
    221
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Hva da? Om det er bevisst strategi at de belaster årsavgift og satser på at en ikke oppdager det?
    Jeg har selvsagt ikke noe bevis, men det er jo svært påfallende at de kan sende ut kort med riktig stempel (EBB, EBS, EBG, EBD, EBP) og si at de ikke vet statusen :D
     
  5. alfrednobel

    alfrednobel Medlem

    Innlegg:
    221
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Beklager. Tagget feil person.haha

    Skulle være @WannaBeFrequentFlyer . Fått noe svar om du får igjen pengene dine?

    Man må jammen følge med. Eller hadde det kommet av seg selv, tilslutt, tror dere?
     
    RoadKing liker dette
  6. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,230
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke kommet enda, men skal ikke gi meg på dette.. Dog har jeg ikke tid til å sitte på chatten eller i tlf hele dagen! :)
     
  7. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Dispute med Amex. Ligger feilen hos dem så gidder de nok ikke mase på SAS. Og er feilen hos SAS løser det seg også. Uansett trenger du da ikke betale ved forfall. Er feilen hos SAS får de en ripe i lakken fra Amex, og sikkert noen kontraktsfestede gebyrer og.
     
  8. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,230
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Heisann! Ser ut som om pengene har kommet likevel, men på en helt annen måned i nettbanken. Så det når jeg fikk faktura og @cothom påpekte det også i en annen tråd.. Rart at ikke Amex-chatten kunne fortalt meg det når jeg var i kontakt med dem?
    Jeg skal uansett gå nøye igjennom fakturaer og oversikten i nettbanken nå.. Fant flere rare ting når jeg lette nå. Må sjekke om jeg har fått alt annet også.. :p
     
    cothom liker dette
  9. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Nå er omsider alle bestillingene mine tilbake på konto, bokført nå i oktober men med transaksjonsdato samme dag som de gikk ut av konto.
     
  10. alfrednobel

    alfrednobel Medlem

    Innlegg:
    221
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Flott. Måtte du purre, eller gikk det automatisk?
     
  11. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Det gikk automatisk etter at jeg purret da jeg så denne tråden. Men i dag gikk jeg gjennom gjennom alle transaksjonene i Amex-nettbanken, noe som er utrolig vanskelig når de kommer i forskjellige rekkefølge hver gang du endrer side!, og fant enda en booking jeg trodde jeg hadde avbestilt. Da det ikke var et spor etter den i mailen var jeg litt for at jeg hadde glemt det og ringte SAS med lua i hånda. De kunne se at den var avbestilt innen 24 timer og at jeg ikke hadde fått pengene mine, så han sendte mail til refund-avdelingen. Her gjelder det å følge med!
     
  12. alfrednobel

    alfrednobel Medlem

    Innlegg:
    221
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Vil tro at det likevel ligger i systemet?

    For meg spiller det ikke noen rolle om det kommer etter 1 dag eller 10 måneder, jeg mener bestemt at det automatisk ligger inne i systemet.. tror ikke du/dere også?
     
  13. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Denne lå ikke inne, og det gjorde tydeligvis ikke de andre heller, men de nevnte noe om at de hadde dataproblemer på den tiden. Tidligere har jeg fått pengene tilbake etter bare noen dager.
     
  14. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vet ikke om dette er til noen hjelp, men oppdaget når jeg fikk kontoutskrift ifm. faktura fra Amex at refusjonen var registrert på samme dato som kjøpet - slik at den ikke kom opp når jeg så på transaksjoner online i september (når jeg kansellerte kjøpet).

    Er ikke veldig imponert over online løsningen til Amex btw...
     
    samirunway liker dette
  15. samirunway

    samirunway Medlem

    Innlegg:
    99
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    63
    Kjekt å vite før man ringer ned Amex/SAS (og ikke så brukervennlig) :)
     
  16. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er det helt sikkert flere enn meg som får grunn til å sjekke nøye etter...

    Synes Amex-regningen for oktober måned var litt vel høy, ettersom jeg hadde avbestilt i alle fall ti SAS Plus-bestillinger pålydende i snitt 1500 kr. hver. Etter en gjennomgang viste det seg at ingen av avbestillingene er kreditert kortet mitt. Ikke bare dét: Refusjonene er ikke en gang prosessert av SAS.

    Videre bestemte jeg meg for å ta noen stikkprøver av tidligere kanselleringer og refusjoner helt tilbake til mars. Så langt er beholdningen fem kansellerte Plus-billetter som ikke har blitt refundert - og det er altså bare stikkprøver! Her er det et eller annet som ikke stemmer overhodet. To av dem har jeg ikke fått noen SAS Refund Notice e.l. på. Tre av dem har jeg fått all nødvendig dokumentasjon fra SAS på, men allikevel har beløpene ikke blitt kreditert. SAS spilte naturligvis ballen over til Amex - så får vi se hva som kommer ut av det.

    Jeg har holdt på med å gå gjennom alt dette i over to timer nå, og har ennå ikke nådd bunnen av havet virker det som. Jeg skal tilstå at jeg kanskje har vært i overkant naiv, men ettersom jeg har stor turnaround på billetter/ombookinger/kanselleringer, og SAS i alle fall frem til oktober for det meste sendte ut bekreftelser, så har jeg rett og slett stolt på at alt har vært i orden. Det har det altså ikke.

    Til dette kommer at SAS later til å ha to forskjellige typer refusjonsbekreftelser - den ene med PNR i selve mailen, den andre kun med billettnummer i et PDF-vedlegg. Så det er litt av en jobb å søke opp det hele også.

    Kort sagt: De som ikke har stålkontroll på bestilte og avbestilte SAS-billetter, spesielt i oktober måned, men også tidligere i år, bør gå nøye gjennom bestillingshistorikk, avbestillingshistorikk og kredittkortregninger/spesifikasjoner. Om det er SAS IT eller menneskelige feil, vet jeg ikke, men jeg har ved kanselleringer bitt meg merke i at noen ganger kan agent tilsynelatende kansellere og refundere on the spot, så å si, mens andre ganger må det sendes videre til en annen avdeling. Dette siste skaper atskillig rom for feil, men det er jo også nevnt tidligere i denne tråden at SAS har hatt IT-trøbbel knyttet til refusjoner i høst. Hva enn som er årsaken, så er det sikkert flere enn meg som har en del penger til gode som man kanskje ikke er klar over.
     
    KRS, Are and RoadKing like this.
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Bra du varsler. Skal sjekke mine, heldigvis ikke så mange.
     
  18. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Har samme problemet selv. Har visstnok vært noe kødd hos refund department i følge svensken hos SAS jeg pratet med.
    Venter på 3 refunds selv, hvor av 2 er en billett refundert i to omganger. Vært mye pes for å få tilbake dette.
    Hold oss oppdatert @Scandipendler. Kanskje jeg bør ringe Amex selv?
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Er dette langt tilbake?
     
  20. Jon

    Jon Nytt Medlem

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Samme problem hos meg på noen bonusbilletter. Poengene ble korrekt refundert, men ikke skatter og avgifter. Sas-chatten sa at det kun var avbestillinger gjort i oktober som var rammet.
     
    RoadKing liker dette

Del denne siden