Eh... «langdistanse» til Riga og Budapest? Hawaii må jo være greier. Eneste direkte fra europa burde jo dra folk?
Destinasjoner i Canada hadde vært supert. Toronto (YYZ) er ikke bare en god måte å få passasjerer videre ut til Ottawa, Montreal, Vancouver, Calgary eller Winnipeg på, men også videre til andre destinasjoner i USA og Mexico med Air Canada. Jeg er innom Toronto minst en gang per måned, så en direkteflygning fra Oslo er drømmen.
En eventuell utvidelse av nye langruter hos SAS er begrenset av antall long-haul fly. Heldigvis er 2019 året det begynner å bli bedre. SAS får levert en A330-300 Enhanced i mai 2019 for å erstatte LN-RKP. Også begynner A350-900XWB leveringene helt på slutten av året. Første maskin til SAS blir MSN 360. Nåværende plan er å beholde flere av A340-maskinene for å utvide kapasiteten.
SAS flyr til USA, Kina og snart Japan igjen. Det er jo litt stusslig, men samtidig kanskje fornuftig å ha noen få melkeruter, med lønnsomhet. https://www.sas.no/reisemal
Avinor har laget en liste med noen forslag. Passasjertallene er naturligvis fra før 2020. Scroll ned til Unserved Routes: https://avinor.no/en/aviation Det var er par ruter der jeg ville likt. Dette er dagens internasjonale meny fra OSL:
Skjønte ikke den der. Det stod «unserved routes» men det går da f.eks fly fra TRD til både København og London?
Jepp. Og det er det som står der også. Underserved routes er listen nederst, men det er en liste over der igjen, som heter unserved. (Enig i at det ikke var så veldig enkelt å skjønne)
Et relatert spørsmål dere kan pønske på: Om EuroBonus ble kjøpt opp av et annet flyselskap, hvilket selskap ville du ønske dette var? Happy Travels ✈️
Alaskan? Det må vel være *A, hm, hm. United, for da får jeg iallefall en online bookingtjeneste på bonusreiser som funker.
Hm, den der var ikke lett. Hvis man velger et selskap utenfor *A, så betyr jo det en overgang til en annen allianse. Det føler jeg blir en annen diskusjon, så da blir vel egentlig spørsmålet hvilket selskap i *A som har det beste rewardprogrammet? Jeg lander på en delt førsteplass med SQ for tilgang til F-billetter, eller LH med god rewardtilgang på det meste.
Var tilfeldigvis innom Monrovia på Google og fant ut at SAS fløy Tunis – Monrovia – Tunis én gang i uken på 70-tallet, SK965/966. Ganske original flight. Andre fine melkeruter fra 1972: CPH – Zurich – Athens – Nairobi – Dar es Salaam – Johannesburg. CPH – Zurich – Lisbon – Rio de Janeiro – Sao Paulo – Montevideo – Buenos Aires – Santiago de Chile. CPH – Tashkent – Bangkok – Kuala Lumpur – Singapore. CPH – Frankfurt – Zurich – Rome – Tehran – Karachi – Calcutta – Bangkok – Manila – Tokyo. Alle disse ble flyet med Douglas DC8 Super Fan Jet. https://www.aircraftinteriorsinternational.com/sas-the-dc-years
Kan man si at det internasjonale rutenettet var hakket hvassere på den tiden? Synes jo nesten det. Tenk å sitte på biz/first i en dc8 i flere døgn på vei til Santiago...!
SAS gjenåpnet New York ruten fra Oslo SAS gjenåpnet i dag sin første interkontinentale direkterute fra Norge etter pandemiens utbrudd. Ruten Oslo – New York blir oppgradert med SAS-flåtens største og nyeste fly, Airbus A350, noe som gir ekstra god plass for eksport av sjømat til USA. Ikke siden 13. mars 2020 har SAS flydd direkte fra Oslo til New York. Fra 3. juli flys det to ukentlige rundturer, med avgang fra Oslo onsdag og lørdag og retur torsdag og søndag. SAS fortsetter å fly til Chicago, Los Angeles, New York, San Francisco og Washington fra København. https://www.sasgroup.net/newsroom