Hvilken kjede har best oppgradering av bil?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Cumulus, 19. aug 2025.

Tags:
  1. Cumulus

Cumulus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    389
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har gullstatus hos SAS samt ulike bank- og kredittkort som gir mulighet for å skaffe toppstatus hos flere ulike kjeder (Avis, Hertz, Budget, Sixt?). Jeg har tidligere bare booket rimeligste bil på rentalcars.com da kjedene pleier å være så mye dyrere, men for en tur til Berlin nå snart ser det ut til at de store kjedene holder ganske ok (og like) priser.

Hvis jeg skal ha best mulig sjanse for oppgradering til en ekstra morsom eller stilig bil, hvilken kjede burde jeg da gå for?

2. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,205
    Bonuspoeng:
    293
    Mitt svar er Sixt.

Særlig med status. Og særlig i Tyskland.

Når det gjelder leiebiler generelt, er mye ganske random, bla basert på stasjon, dagshumør, tilgjengelige biler osv. Uansett hvilken status du har.

Har digget å gå nedover langs raden av diamond choice biler feks i Miami med Sixt dog. Og bare peke på de du liker best.

3. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,718
    Bonuspoeng:
    183
    For 6-7 år siden hadde jeg et par gode erfaringer med Sixt i MUC for årlig skiferie. Ble en gang pushet til å kjøpe et hakk ekstra forsikring, men til gjengjeld fikk jeg en BMW 540i i stedet for 320d. Har også en gang senere fått tilbud om rimelig oppgradering til en BMW X4. De siste årene har jeg imidlertid sett at utvalget har gått ned og prisene vesentlig opp på morsomme biler hos Sixt, og dermed har sannsynligheten for en vesentlig oppgradering falt betydelig. Har da byttet til å bruke Avis, som i hvert fall på MUC bruker å ha korteste kø på utlevering. Sist leie var en helt ny Skoda Superb med mye utstyr, som er en overraskende god bil, i hvert fall opp til 150 km/t.

I sum blir mitt råd at vil du ha en morsom bil, sjekk hvilket selskap har godt utvalg og bestill det du minimum ønsker og så kan ev. status gi deg en enda morsommere bil.

4. Cumulus

Cumulus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    389
    Bonuspoeng:
    63
    Innså akkurat at Sixt kun gir meg nest høyeste nivå, basert på eurobonus gold. Det gir ikke tilgang på oppgradering av bilmodell, så da utgår det nok dessverre. Har registrert meg på Avis nå gjennom Saga, men der var alle bilene plutselig 300kr dyrere når jeg gikk inn gjennom deres rabattkode...

5. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,238
    Bonuspoeng:
    93

Mener du får president circle hos Avis via saga, så bruker du president circle hos Avis for å få top nivå hos Sixt.

Edit: Avis gir alltid best poeng (opplever også best pris) ved booking via sas.no.

Cumulus and Kniven like this.
  6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Også godt fornøyd med oppgradering hos Sixt. Spesielt den siste :)

7. Jon2000

Jon2000 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg har best erfaring med Sixt :)

8. Cumulus

Cumulus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    389
    Bonuspoeng:
    63
    Ah, dette med å matche til Sixt basert på Avis-status var smart. Skal teste så snart avis har fått satt rett status på meg.

9. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,012
    Bonuspoeng:
    183
    Definitivt Sixt her også. Tror nesten jeg har fått oppgradering hver gang. Det kan absolutt ikke sies om de andre.

Sist gang fikk jeg oppgradert billigste Toyota Yaris til en fullspekket Volvo XC60 for en ukes leie. Greit fornøyd med det.

Cumulus and obay like this.
  10. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,129
    Bonuspoeng:
    113
    Har fått mange finer oppgraderinger hos Hertz Tromsø och München. Også en og annen på Gardermoen.

Avis litt mer blandet. Sist ut en Kia sportage hybrid i stedet for rimligste Kombi på Arlanda. Likte bilen.

Sixt har jeg lite erfaring med. Siste også fra Arlanda, bestilte de rimeligste dem hadde, fikk en Golf automat. Ikke akkurat spennende.
    Har høyeste status man får hos alle 3 (gjennom statusmatch fra EBD)

Tror det avhenger veldig a stasjon

Cumulus liker dette
  11. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,586
    Bonuspoeng:
    113
    Mine 2 cents worth, gitt at mange av mine elitenivåer er knyttet til Amex Centurion:
    1. Hertz scorer generelt best på oppgraderinger, men man må ofte argumentere litt ekstra.
    2. Avis i kontinentale Europa er såder og litt hit and miss, spesielt i AGP som er en hyppig besøkt stasjon.
    3. Sixt har til nå underperformed bortsett fra i Tyskland ttf Platinum status-match, ikke minst er de ikke fullt så konkurransedyktige på pris. Har nå søkt statusmatch til Diamond, og gjør sikkert nok et forsøk dersom denne søknaden går igjennom.

12. Cumulus

Cumulus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    389
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg ser at sixt ligger 30-50% over hertz og avis på pris for tilsvarende biler den helgen jeg sjekker. Dette er når jeg går inn rett fra Google uten noen rabattlink etc. Er det vanlig at de er så mye dyrere?

13. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,129
    Bonuspoeng:
    113
    Man vet aldri hvem av de som er rimeligst. Jeg bryr meg stort sett ikke hvem av de jeg tar, men tar gjerne en av dem da, hvis dem er rimeligst. Og så liker jeg å bestille gjennom SAS for å få de ekstra level poengene.

14. Cumulus

Cumulus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    389
    Bonuspoeng:
    63
    Hvilken URL bruker man for å bestille mwd ekstra level points? Og hvilke selskaper inngår?

15. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,129
    Bonuspoeng:
    113
  16. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,897
    Bonuspoeng:
    113
    Pleier å Google "SAS + leiebil" og ender opp på rett sted hver gang :rolleyes::D

Cumulus liker dette
  17. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,205
    Bonuspoeng:
    293
    Sixt klart best på oppgraderinger etter min erfaring.

Avis på andreplass.

Hertz dårligst.

18. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,586
    Bonuspoeng:
    113
    Da fikk jeg gjennom Status Match til Diamond hos Sixt, og prøver de i første omgang senere i høst på AGP, deretter i FRA. Tilbakemelding kommer!

19. Jensemann

Jensemann Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,267
    Bonuspoeng:
    93
    Har jeg gått glipp av noe. Tilbyr Sixt å velge bil selv for platinum kunder i MIA på samme måte som Hertz Ultimate Selection?

Noen som forresten har nyere erfaringer fra Hertz Ultimate Selection på MIA? Booket bil der i Februar.

Last edited: 25. aug 2025
  20. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,205
    Bonuspoeng:
    293
    Har du invitation-only diamond?

Det nivået vet jeg ikke stort om, men da har du leid mye bil.

Jeg har platinum selv, som er det øverste publiserte medlemsnivået, og jeg har fått velge på rekken av biler på nettopp MIA, ja. Langt inne i den mørke garasjen der de har en liten bod, og hvor de feteste bilene står nærmest boden nedover på rad.

Det er rundt 1 år siden sist gang. Tok en frekk, nesten kliss ny, Chevy Camaro :)

Den drakk like mye bensin som en alkoholiker drikker sprit. Men veldig gøy!

Maggie and obay like this.

Del denne siden