Hvilket oneworld program?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Spurs, 05. april 2019.

  1. animals

    animals Senior Medlem

    Innlegg:
    567
    Likes mottatt:
    995
    Bonuspoeng:
    93
    Herlig at du gir 105%. Nesten like bra som Paradise Hotel folka som alltid gir 110%. Stå på så kan du klare det du også :D
     
  2. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Ja flyselskapene gir jo 300% i first? Så 110% var da ikke så bra vel? :)
     
    milehigh and animals like this.
  3. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Men hvor er det enklest å gå opp i statusene? Og hvem av de er det best å ha poengene hos? Jeg tror nok ikke at med det første at jeg kommer til å gå raskt opp i nivå osv.. Men er jo greit å samle poeng fra første reise med dem
     
  4. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Du burde samle i det selskapet du kommer til å fly mest med i OneWorld da du alltid får ekstra fordeler med status i samme selskap. Og hvis du flyr mye til USA ville jeg valgt BA. Er også lett å oppgradere med poeng til C. Husk at BA og AA har ca 550 seter i business class hver dag begge veier... Da kjøper jeg W klasse for rundt 5500 NOK og oppgraderer til C for 24k Avios hver vei:)
     
    flying_all, Avixlo and Shyneno like this.
  5. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Korrekte meg om jeg tar feil, men jeg ser at for å gå opp i nivå hos BA så må man ha noen flyvninger med BA mens med AY så kan det være hvilket som helst selskap i OW eller x antall poeng

    Jeg tror nok ikke jeg kommer til å opparbeide status riktig enda, men det kan hende det blir BA som blir brukt mest med tanke på at jeg har ei jente i England (Om alt går etter planen da)
    Men hos AY får jeg også poeng for per overnatting jeg har med NCC (Det er vel ikke basis men ekstra poeng)
    Jeg skal bruke litt mer tid for å finne ut
     
  6. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Hvorfor ikke bare gå for AY selv om du reiser mye til England? Da kan du legge turen via Helsinki og får 4 flyvninger hver gang du skal til London feks :) (OSL HEL LHR, LHR HEL OSL)

    Finnair er også veldig rimelig på billetter til Asia. OSLO HELSINKI SINGAPORE finner man ned i 2500kr PR vei. Bangkok 3500kr, Shanghai 3500kr. Og det gir mange poeng så man kommer raskt opp i status
     
    Avixlo liker dette
  7. Christobass

    Christobass Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Heihei folkens

    Har et spørsmål angående hvilke bonusprogram som er best i One World?

    Skal reise til Trat i Thailand med Qatar i februar. Reiser buisness class og regner det blir litt poeng av det. Så hva er best?

    BA
    Qatar
    eller andre?
     
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Wooops : liten feilpost :)
     
    Last edited: 27. sept 2019
    Christobass liker dette
  9. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    https://www.wheretocredit.com/

    Umulig å gi et klart svar. Jeg ville personlig valgt BA, men skal du få noe status der må du minst ha 4 flighter på BA-metall i tillegg. Du får vel 560 TP med QR til Asia, så i tillegg til de 4 flightene må du ha 40 TP. I tillegg må du jo vurdere hva som er viktigst, status eller gode muligheter til å bruke poengene.
     
    Last edited: 28. sept 2019
  10. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis det blir med denne ene turen spiller det kanskje ikke så stor rolle. Hvis du skal fly litt forskjellig med forskjellige selskaper ville jeg gått for BA, da det er lettere å bygge status hos BA enn hos Qatar. Kommer du først og fremst til å fly Qatar, og nok til at du kan nå status, ville jeg valgt Qatar Privilege Club.
     
    phileas liker dette
  11. Christobass

    Christobass Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Ja vet ikke hvor mange turer det blir med Qatar. Men tenkte å samle turene med One world i et program for å få noe ut av det. BA er kanskje best for oss nordmenn
     
  12. Palometa

    Palometa Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Er det lov å spørre hvor mye penger dere bruker i året på å beholde/opparbeide status? jeg lurer på om det er for den "vanlige mann i gata" med en helt ordinær inntekt og familie.
    I tillegg lurer jeg på om svarene dere gir er basert på at dere reiser i sammenheng med ferie, eller om dere "reiser for å reise" eller "reiser for status"?
    Når dere gjør mileage-run, tenker dere at dere er på ferie, eller er det "bare" for status?
    Håper ikke dere syns jeg er frekk når jeg spør, spør av oppriktig nysgjerrighet fordi dette interesserer meg!
     
  13. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Det er et helt greit spørsmål å stille. Jeg opplever at kjernen av forum er Norske hvite cis menn som.... ødelegger miljøet ved å fly for mye...

    Nei ops, feil forum.

    En god del av de som har vært og er aktive på forum flyr mye i jobben. Og bruker forum til å dyrke både flyinteresse og få mest mulig ut av den tiden de tross alt bruker ombord hos feks SAS.

    Så er det endel som gjør dette pga hobby, reiseglede, nerding osv.

    Selv er jeg mannen i gata, men ordinær for tiden singel inntekt og baserer svarene mine på dette. Når det er sagt legger jeg litt penger i å fly bedre og mer en før.

    Men målet mitt har aldri vært "å bare" fly. Jeg gjør det fordi jeg vil oppleve, og fordi destinasjon er like viktig.

    Det betyr at jeg har vært på en egentlig mileage run . Kjøpt Singapore C til Manilla med drøye døgnet i den byen. Reisen var på salg og den vippet meg opp til diamant status. Og jeg nøt nesten hvert eneste sekund av den reisen, som vel var min første i Singapore C.

    Hva legger jeg inn? Kredittkortavgifter på SASMc, Periodiske avgifter til AMEX. NCC kredittkort. Og jeg flytter all trumf over til SAS EB i stedet for å bruke dette på feks matvarer. Jeg bruker også mer penger på ferie, fordi jeg har muligheten og prioriterer å reise mer og lengre en før. Men jeg ser ikke ferieutgifter som en ekstra spend. Men en konsekvens av at jeg har muligheten til å reise en sjelden gang.

    Også har jeg begynt å kjøpe Champagne......
     
    Last edited: 27. mars 2022
    paramberg, MarkSS, Are and 3 others like this.
  14. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,256
    Likes mottatt:
    22,005
    Bonuspoeng:
    183
    For min egen del reiser jeg for selve reisemålet ikke kun for å fly. Mileage run og reise jorden rundt fra flyplass til flyplass passer ikke meg. Reise til fks Miami for å snu på gaten er for min del totalt uaktuelt. Har kun fritidsreiser og reiser enten med familie eller kompis(er) Flydd en gang i mitt liv alene og det var til Bergen;)

    Før jeg fant dette forumet kjøpte jeg kun flyreiser for penger, etter at jeg oppdaget IF har jeg knapt kjøpt en reise for annet en poeng+ct.
    Tidligere kjørte jeg kun rene cashback steder som kickback.no og viatrumf som ble vekslet i penger. Fant raskt ut gjennom IF at man får mye mer valuta for pengene med eurobonus og fks nordicchoice.

    Jeg tror ikke jeg bruker noe mer penger på reise nå en før jeg oppdaget IF, jeg reiser bare oftere og bedre samt reiselysten stiger ved å lese gode tips fra mange flotte reisebrev :)

    Velkommen til IF:)
     
    Last edited: 27. mars 2022
    paramberg and Baldrick like this.
  15. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,930
    Likes mottatt:
    6,750
    Bonuspoeng:
    183
    For egen del har jeg flydd svært mye innenlands ifm jobb, men det ble null status av, da vi den gang fløy DY. Flyr fortsatt ifm jobb pendling, nå med SAS men får ikke poeng for annet enn de reisene jeg selv må dekke. Så med to kredittkort og noen reiser på egen regning til/fra jobb drar jeg i land *A Gold.
    Så elsker jeg å reise på ferie, og da laaangt bort. Flyr både på bonuspoeng og betalte billetter og ender da oftest med *A Diamond.

    Tidligere drev jeg å fløy på tur bare for å fly (OZ F, TG F osv) bare for å få oppleve det.
    Nå er alle slike turer ifm ferie, og det har jo jeg i bøtter å spann nå da jeg arbeider turnus. (byttet jobb)
    Så for min del ryker det nok med minst 150k - 200k på reiserelaterte utgifter pr år, men selvsagt litt varierende da.

    Så til det tråden handler om, hvilket oneworld program. Jeg har jo klart å pådra meg Qatar sin toppstatus som er Platinum og derved er dette nå mitt foretrukne valg av oneworld programmer. Har ofte kjøpt Biz billetter hos QR som har gitt 3x opptjening, noe som var ganske forutsigbart en periode, men tok slutt med inntog av Covid-19
     
    Last edited: 27. mars 2022
    paramberg liker dette
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er en av de ganske mange som bor og jobber i to forskjellige byer med såpass lang avstand at det er mer praktisk å fly enn å kjøre bil.
    Det er sikkert noen som ville vurdert både tog og buss, men det er ikke aktuelt for min del.
    Dette er relativt forutsigbart så når det er tilbud booker jeg opp reiser halvt år + fremover. Nå nylig var det innenriks for 349kr SAS Go Light, og da kunne jeg booke ut oktober..
    Dette gir meg diamantkort og har gjort det i en årrekke, så er straks i mål med EBG for life, selv om poengene per flight er marginale på så billige billetter.

    Ellers har jeg en filosofi om at mine poeng skal brukes til å oppleve noe jeg ikke ville kjøpt for penger, så da er det business eller førsteklasse så langt vekk som lar seg gjøre, og gjerne med et stopp eller to på veien for å absolutt maksimere verdien og utbytte av poengene.
    Jeg ser på dette som min misjon å få mest ut av minst mulig, og du kan se flere av guidene som ligger på forumet her som jeg har skrevet tidligere om hvordan maksimere reiser, milage runs etc.

    Med en familie med flere unger løper det på en god del kostnader etterhvert, alt betales med enten Amex eller SAS Mastercard. Konemor er selvfølgelig utstyr med et Mastercard som tjener opp eurobonus.
    Jeg booker så og si alltid hotell via viatrumf og hotels/expedia for å maksimere poeng der, men jeg har ikke lagt om livet så jeg kun kjøper varer på trippeltrumf eller har fylt opp kjøleskap og fryser med joker-varer med ekstra trumf (et fenomen vi så for noen år siden).
    Er altså i middelsiktet på opptjening på forumet, har ikke byttet mobiltelefonabonnement eller strømabonnement månedlig for å makse bonus.

    En problemstilling når man har unger i huset er at skoleferier når man har lyst til å fly til f.eks. Granca eller bestemor i nord blir voldsomt dyrt, så disse reiser bookes med poeng når det lar seg gjøre. Med Fly Premium er det ganske hyggelig å fly plus så ungene blir litt bortskjemte..

    I jobbsammenheng har det vært litt reiser ut og utgifter tidligere, men det har egentlig tørket inn i de siste år. Tidligere har jeg alltid vært raskt ute med å dekke alle utgifter for å samle omsetning på kredittkort og skrevet reiseregning på dette.

    Skal ikke se bort fra at det koster meg noen kroner mer enn nødvendig, kanskje jeg mister en regning eller to, men alt i alt så føler jeg at det kommer mye godt ut av dette, og selv om bonusreiser ikke er gratis mtp flyskatter, alternativt bruk av poeng, hotell og mer, så er det opplevelser man tar med seg som man ikke hadde gjort ellers.

    Og ikke minst, jeg har skaffet inn god del poeng på billige businessbilletter med Ethiopian når de hadde uheldig lave priser ved start av salg i Norge. Dette ble nok dyrt, selv om det var billig..

    Jeg har aldri vært på en milage run, men jeg kan inrømme at jeg før jeg fikk første EBG tok et par omveier for å komme fortere i mål :)

    Dette ble en lang post, men reflekterer hvordan en av oss bonusnisser ser på dette, og helt sikkert mange flere. :)
     
    Kalsnes, paramberg, holmen and 2 others like this.
  17. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen som har gjort noen tanker om hvilket selskap i Oneworld som er lettest å opptjene status hos? Av det lille jeg har sett så langt virker Alaska ganske attraktivt.
     
    Wiolenze and Shyneno like this.
  18. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,425
    Likes mottatt:
    29,340
    Bonuspoeng:
    183
    For å nevne i tillegg for BA, når du når 2500TP så kommer det en voucher som gir oppgradering for 2 pax i en klasse for valgfri flight(opp til 6 leg). Fordelen her er at de gir oppgradering uten noen form for betaling av gebyrer så lenge det er billetter til salgs i neste klasse.

    Brukte denne for oppgradering til F LHR-LAX med fruen, null speøsmål fra BA.
     

Del denne siden