Da er det på ‘an igjen. Det snør i Oslo denne natta og vi sitter på flybussen på et ukristelig tidspunkt på vei til OSL for å ta den første av dagens tre flighter. Det er KLM som skal fly oss til Amsterdam kl 06.30 der vi kun har 55 minutter for neste flight så jeg hadde håpet vi skulle unngå snø nå.
Starter med dårlige nyheter. Vi blir minst en halv time forsinket før takeoff. Kan bli en tight connection i Amsterdam. Edit: Nå ser det ut som vi skal ta av likevel.
Endte opp med å lande i Amsterdam 15 minutter før tida, så nå her vi god tid før bedre flight. Vi holder kommunalt tempo her nå
Boardet dagens andre fly nå. Fremdeles KLM, nå skal vi fly i omtrent to og en halv time til Romania. Vi sitter fremdeles bak vingen, men det endrer seg heldigvis etterhvert.
Og der måtte vi gå av flyet. De har funnet vann i bensinen så flyet må tømmes for bensin. De var usikre på om vi fikk nytt fly eller ikke. Neste mellomlanding skal være ca tre timer så det burde gå bra.
Vi prøver igjen. Boardet nytt fly. Nå venter vi bare på catering før vi, forhåpentligvis, får lov å ta av.
Det gikk bedre denne gangen og det ble en begivenhetsløs tur med KLM til Buchurest. Serveringen var drikke og en sandwich pluss et kakestykke. Vi sjekket inn for Tarom her. Alt var allreede riktig registrert så vi slapp å prate med en voksen. Ankommet non-Schengen loungen og forstår hvorfor denne blir omtalt som den dårligste loungen i Sky Team. Men røykerom har de i det minste. Skikkelig retro. Pølsebrød er ett av alternativene man kan spise. Trenger man egentlig noe mer?
Tarom var det flyselskapet jeg hadde lavest forventninger til. På en måte stemte det også. Vi ble busset til et skikkelig gammelt fly (la ikke merke til hvilken type det var). Men det er noe sjarmerende med tykke gamle seter som kan lenes tilbake like langt som SAS plus-setene på langdistanse. Dessverre var flyturen bare ca en time lang så fikk bare en ti minutters tid med setet bak. Vi rakk dermed ikke å sovne, men det var like før. Det var en svært behagelig flytur til Istanbul. Vi er vel mange på forumet som husker da flyene hadde askebeger i armlenene?
Istanbul har i underkant av 20 grader denne kvelden. Etter å ha sjekket inn på hotellet i Beyogludistriktet fant vi en takrestaurant i nærheten og fikk oss litt grillet kjøtt. Det er alltid deilig å kunne sitte utendørs i november og spise middag.
Vi fikk ruslet litt i nabolaget og fant oss dessert også. Foreløpig kan vi ikke si det har vært så slitsomt å jakte på disse millionene. Vi får se om vi forandrer mening etter reisen i morgen. Da blir det to lengre strekk.
Vi rekker å utforske litt mer av byen før vi skal fly videre i kveld og natt. Og, ikke minst, kaffepause
Det er lenge siden jeg har vært i Tyrkia nå, og det er en ting som overrasket meg: prisnivået. Tyrkia husker jeg som et rimelig land. Nå vet jeg det har vært mye rart som har vært gjort med økonomien med tanke på inflasjon og rentenivåer, men jeg hadde ikke forventet norske priser på mat og drikke. En cola var over femtilappen og en enkel kebabrett på en vanlig (riktignok turistifisert) restaurant var ofte rundt 300 kroner. Det må da være mange vanlige tyrkere som sliter med dette prisnivået.
La meg si det sånn: Jeg har flyttet mitt Spotify-abonnement over på Tyrkia fordi det koster omtrent ingenting der. Type 20kr i måneden for en hel familie. Du har nok gått i en skikkelig turistfelle. Vanlige tyrkere sliter nok uansett, men de spiser ikke på den restauranten...