Med "kompatibel", mener du at det må passe med tidene (at man får byttet den leg-en til en annen flight), eller at det må være LH mellom BOG-SJO/PTY og at man evt. får byttet til first på samme flight (hvis LH flyr BOG-SJO/PTY og har first der)?
At du fortsatt kan bruke flighten du har videre fra BOG dersom du får LH F på utreisen. Det viktigste er at du holder deg innenfor 24-timersregelen (altså at du ikke kan stanse lengre enn 24t på hvert stopp på vei til destinasjonen). En annen ting du bør være obs på er at Avianca har en tendens til å koble sammen segmenter (married segments). Dette gjør at du vil slite med å bytte ut Eur-BOG til LH F FRA-BOG dersom du f.eks. har Eur-BOG og BOG-SJO med AV C. Det kan derfor være verdt å se om du kan få forskjellige flyselskap til og fra BOG for å unngå dette problemet.
Takk! Forstår det da slik at jeg kan booke CT med f.eks. Avianca Eur-BOG, og når det nærmer seg eventuelt endre Eur-BOG delen av reisen like før til LH First (altså en helt annen flight).
Trådstarter har ikke mer enn 350k poeng og det holder «bare» til nord eller mellom-amerika. Dermed er det bare LH F som blir aktuelt i F.
Tror du misforsto litt. Hvis du booker: AV C Eur-BOG AV C BOG-SJO/LIR ...vil du risikere at Avianca kobler disse segmentene sammen til såkalt «married segments». Det vil si at du ikke får endret AV C Eur-BOG til LH F FRA-BOG uten også å gi slipp på AV C BOG-SJO/LIR (og da måtte ta sjansen på at denne dukker opp igjen). Måter å håndtere dette på kan f.eks. være å booke LH eller LX til BOG og AV videre til SJO/LIR, eller AV til BOG og CM videre til PTY og AV videre til SJO/LIR derfra. Når på året er det dere vurderer tur? Edit: Sjekket tilfeldige datoer i april. Jeg tenker det beste for dere er noe slikt: SK C OSL-LHR AV C LHR-BOG CM C BOG-PTY AV C PTY-SJO/LIR ...og tilsvarende retur. CM-segmentet i midten gjør at dere slipper å risikere married segments mellom AV-flightene hvis det dukker opp LH F. Skulle dere gi opp LH F kan det kanskje være like greit å gå for AV C BOG-SJO/LIR.
Hei, takk igjen for hjelpen! Ja jeg skjønte det med married segments og at det må være forskjellige flyselskap, men ser jeg uttrykte meg litt upresist i svaret mitt Forstår det da slik at det er fordi det kun av Avianca som flyr direkte BOG-Costa Rica at jeg må splitte opp den for å unngå at Eur-BOG kan kobles til en annen AV leg, det er jo litt ugunstig. Når det gjelder det du sjekket av datoer i april, er det slik å forstå at det generelt er vanskelig å LH Eur-BOG enten C eller B lang tid i forveien, da hadde man jo også sluppet å splitte opp siste leg?
Har ikke sjekket veldig grundig, men fant ingenting med LH fra FRA og LX fra ZRH på datoene jeg sjekket. Mener det var noen av de heteste rutene da vi selv planla Costa Rica-tur.
Ellers ser jeg at hvis man bestemmer seg for å reise en gitt dato/periode, og ikke bestemmer reisemål før 14 dager før, så er det ikke noe problem å komme seg fra Europa til Amerika eller Asia på First. Det ligger jo masse first ledig hos LH de neste 14 dagene når man søker på Awardfares (jeg ser riktignok ikke hvor mange first-billetter, må vel få betalt tilgang før vi skal reise)? Det eneste er vel kanskje at det er noen land som krever visum så det utelukker jo slike land på sparket. Og så risikerer man kanskje å måtte kjøpe/betale for billett til/fra hjemsted til f.eks. FRA eller LHR..
Ok så jeg har snevret meg inn på noen alternativer. 1. Bestille C til Costa Rica og satse på oppgradering til F 14 dager før. 2. Prøve lykken og reise dit det er ledig F 14 dager før vi skal reise. 3. Droppe F og gå for business. Når er det størst sjanse for å få business, ideelt sett kunne jeg tenkt meg å planlagt dette alternativet god tid i forveien? Er det veldig vanskelig med SAS, eller kan det gå an? 4. Hva er det meste antall noen her har klart å reise business med CT-billetter til et annet kontinent? Hvis vi reiser med SAS så kan vi fort få med barnevakt for de poengene jeg har også siden vi da får 50% på de to barna.
1) trenger ikke å stå i veien for 2) og 3). Finn dere en tur til SJO/LIR, og se eventuelt om du får booket om hele gjengen til F like før avreise - om det blir til Costa Rica eller noe helt annet. Det er normalt ikke veldig enkelt å finne fem billetter med SAS i Business, i hvert fall ikke samtidig. Det må vel i så tilfelle bli til PEK, vil jeg tro. Jeg ville heller ha satset på å booke en C-tur til Costa Rica (bra verdi for poengene!) og eventuelt sett hvilke muligheter dere har når turen nærmer seg.
Gå for alternativ 1. Å finne fem billettar i business med SAS er truleg berre teoretisk mogleg. Skal du reise med SAS må du satse på å få plassert ungar og barnevakt i Plus.
Takk. Hvis man endrer en leg i en eksisterende bestilling til F, så antar jeg Tallinn bare endrer på den eksisterende bestillingen. Hva i hvis jeg finner F et par dager føreller etter, da må Tallinn antagelig avbestille og bestille på nytt? Kan det blir problem med at det tar tid før CT og poeng blir tilgjengelig igjen, slik at man risikerer at F billettene blir borte, eller skjer alt i samme operasjon?
Sjekk tilgjengeligheten fra MEX på awardfares nå: 28/7: 8 til MUC og 3 til FRA 29/7: 8 til MUC 30/7: 4 til FRA 31/7: 7 til MUC og 3 til FRA 2/8: 5 til MUC 3/8: 6 til MUC 4/8: 4 til MUC 5/8: 8 til MUC og 6 til FRA 6/8: 5 til FRA 7/8: 4 til MUC 10/8: 6 til MUC og 2 til FRA Og i morgen er det fire seter til BOG på utreisen. Bør altså være fullt mulig å finne fire seter i F til Costa Rica om man er litt fleksible og ikke går for prime season.
Takk, tenker jeg prøver å booke C eller B til uken. Da bør det antagelig gå greit å oppgradere til F når det nærmer seg. Tips til hva som er prime season for F til Costa Rica, er det samme som høysesong til landet ellers? Og er F generelt mer tilgjengelig spesielle ukedager, eller følger det samme mønster som vanlige flybilletter?
Har booket følgende tur i business: SVG-LHR-BOG-SJO utreise onsdag i februar tilbake mandag samme vei. SVG-LHR med SAS, resten Avianca. Det er da et married segment, så hvis jeg skal endre til First så må jeg kansellere og bestille på nytt, og da får jeg gebyr på 450,- per person. Gitt at jeg synes det er ok å betale kanselleringsgebyr, og det blir ledig med Lufthansa i First LHR-BOG, vil det gå greit? Jeg klarer å få overført de plassene jeg har SVG-LHR og BOG-SJO til en annen bestilling, selv om det ikke er andre ledige seter på de flightene? Og for meg virker det som en grei reiserute (som jeg også kan leve med i B hvis det ikke blir First tilgjengelig)?
Gratulerer med flott tur! Hvis du kansellerer er det absolutt ikke sikkert at SVG-LHR og BOG-SJO dukker opp igjen, så enten bør du ha en alternativ backup-rute eller så bør du håpe at LHR-BOG-SJO ikke er blitt married. Eller bare slå deg til ro med en flott rute!
Takk! Jo, dessverre ble det married segments, det sa hun da jeg bestilte. .. Hvis jeg kansellerer, vil ikke segmentene i turen som blir kansellert bli tilgjengelig med en gang, slik at jeg får snappet dem opp umiddelbart? Alternativt kan jeg se om jeg har nok poeng til å booke separate billetter på SVG-LHR og BOG-SJO, og så hvis First blir ledig LHW-BOG avbestille disse først slik at Tallin kan se at de faktisk klarer å booke ny tur før de kansellerer den opprinnelige? (mulig dårlig forklart) Men ja, effektiv rute, fint for familie på 4 som ikke har noe ønske om å besøke flest mulig flyplasser på turen