Husk å svinge innom Premium Economy valget på søkemotoren, det kan være en mulig sweet spot. PE koster typisk 8500-12 000 NOK for langrute. Mange folk synes PE er 'dyrt' i forhold til Business, men da må du sammenligne priser på samme flyvning. Om Economy koster 5000-9000 NOK og Business starter på 17 000 NOK kan PE være et fint alternativ. Det som er litt spesielt i COVID-times er at Economy har mye ledige seter. Om du får en toseter eller treseter alene blir det fort vanskelig å forsvare prisen opp til PE.
Tror vi må bli vant med at flyselskap og agenter vil ta betalt for flere ting som var inkludert i billettprisen før. De må finne nye kilder for inntekt. Turkish Airlines starter fra nyttår å ta betalt for setevalg i Economy. Eksempel på prising setevalg hos Lufthansa: https://www.lufthansa.com/no/en/seat-reservation-economy-class Samme trend rundt om på catering short-haul og for bagasje. Fleksibilitet på billettbetingelser er vi vant til å betale for og å 'sette sammen din reise' individuelt blir trolig mer vanlig, inkludert tilvalg i Business Class.
Det kan jo være en god ting. Har for eksempel ikke bruk for lounge hvis en har kort connection? Eller to the extreme, vet ikke om en tør si det her inne, men hvis man tar en kveldsflight hjem og skal kjøre fra flyplassen, da kan champagne/vin sløyfes? Dog småpenger, men da blir muligens «base fare» billigere?
Legger til denne: Synes denne videoen er god, den her tar for seg godt hvordan flyselskapene har laget sitt prissystem og hvordan COVID pandemien har utfordret denne modellen