Hallo! Jeg og kona har alltid likt å reise, og det tok fullstendig av etter vi begynte å booke Business Class for poeng for 2-3 år siden. Nå har vi fått tvillinger som er 5 mnd gamle, og bare det å skulle kjøre bil med de i mer enn en halvtime virker helt umulig. Sitter derfor langt inne å booke noe første flyreise for familien, men ønsker jo å komme dit. Kona er kanskje enda mer skeptisk enn meg, så jeg tenker at det blir avgjørende at første tur blir så sømløs og "behagelig" som det er mulig, for å friste til gjentakelser. Så, hvilke tips har dere som har reist med barn før? Hva må/bør jeg kjøpe av utstyr? Har lest at det maks er ett spedbarn på fang per rad. Hvis jeg vil kjøpe sete til dem for å unngå dette (kan sitte i bilstol tror jeg?), kan jeg bare kjøpe en ekstra "voksenbillett"? Hva med på SAS EuroBiz, vil det ledige midtsetet kunne brukes av en bilstol til ett av våre barn? Hvordan får man med seg nødvendig utstyr? a. Ferdig-Nan (morsmelkerstatning) som håndbagasje? b. Sjekke inn bilstoler og base uten at de blir utsatt for skader som gjør at de ikke vil være trygge i en evt kollisjon? Eller leier man bil med barneseter på destinasjon? c. Kan jeg ha den "vanlige" barnevognen med gjennom sikkerhetskontrollen, og sjekke den inn ved gate? Eller må man ha mindre "sportsvogner"? Vi har en relativt stor og bred Bugaboo Donkey 2 Tvillingvogn. Den må kanskje sendes som spesialbagasje, og det er til dette man skaffer seg en Prampack?? Noen som spesifikt har barnevennlige destinasjoner å anbefale der man kan få tak i 4+ Biz/Premium billetter og det ikke er sinnsykt dyrt å leie en villa/bolig som storfamilien kan dele på? Vil begynne planleggingen av første long haul reise, selv om jeg tenker å varme opp med noen direkte innlandsreiser først for å besøke familie. Et par jeg tenkte på for å gjøre det smidig ved første flight i hvert fall: - Ta med svigermor/annen familie på samme flight så vi har noen som kan hjelpe med bagasje/barn - Booke direkte flight uten mellomlandinger Setter pris på alle innspill og tips! Skjønner det er en helt ny verden jeg må sette meg inn i om hobbyen skal opprettholdes de første leveårene til de søte små <3
Et par kjappe tips som ikke svarer på alt: - Pakk all håndbagasje i sekk, du vil trenge hendene. Dropp fancy stellebager og håndvesker, alt annet enn ungene skal på ryggen din. - Kjøp god bæresele, vogn er oppskrytt til alt annet enn å sove i. Det er overraskende knotete å trille rundt mange steder, ofte mer enn du tror. - Vurder å starte med en mellomlang tur til en Europeisk destinasjon, maks 2-3 timer, og fly direkte om mulig. Så får du taket på ting. Jeg synes selv at Berlin er en nydelig by for barn, men hver sin smak. Uansett, ikke sats for ambisiøst på føste tur. - Vurder charter.... jada, jeg vet det ikke er mulig å booke med poeng, og tilfredsstiller ikke vår reiselyst, men for ungene er det gull og du slipper å tenke på alt mulig. Så om du skal faktisk ha ferie, så kan det anbefales