Jeg fikk, uproblematisk og etter klage, €1,200.- pp etter nedgradering/rebooking til Icelandair Saga-Class fra en O-billett til ORD i mars i fjor...
Da er det iallfall klart at det var et INOP sete i First som gjorde at du ikke fikk være med. Det er definitivt denied boarding.
Om du hadde vært først ombord før man oppdaget/fikk klage på INOP-sete, hadde saken stilt seg annerledes da kanskje ?
Men det bør vel være Lufthansa sitt ansvar å bevise at dette faktisk ble tilbudt istedenfor motsatt? Hvis det ble tilbudt fikk ikke @rimitone det med seg
Slik jeg forstod det, var den en mulighet, men de skulle undersøke andre muligheter med first. Da gikk jeg på toalettet og var bort i 3-5 minutter, ikke det engang, da hadde de ikke funnet meg, og det var for sent å få være med som business. Jeg sa jo at formålet med turen var å fly 747 i first også, så jeg var egentlig ikke så interessert i downgrade. Og igjen alternativ rute jeg ble pitchet eller presentert, landet 50 min etter avgang på retur fra MEX igjen.
Fikk forresten et første avslag fra LH, de mente jeg var no show på LH499 3. mars. No shit...jeg kom jo aldri med flyet til MEX. Vanskelig å nå flyet hjem når jeg ikke har blitt flydd dit.
I mitt hode er det dette som er mest på trynet, og vil ha tydeligst juridisk potensiale. Dersom man legger til grunn at EU261/2004 skal brukes, skulle dette såvidt jeg skjønner tilsi en 75% reduksjon i kostnaden for aktuell flyvning. https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_en.htm#upgradeAndDowngrade Hvordan kostnad for billett beregnes i dette tilfellet kan jo bli noe utfordrende. Kipt å f. eks. bare få tilbake f eks 20 000 poeng og ikke få tilbake CT. (Som en digresjon i den andre enden av beregningsskalaen, i en reiseforsikringssak jeg hadde for noen år siden hvor jeg hadde kjøpt en reise med bonuspoeng og reisekostnad ville dekkes av forsikring, fikk jeg aksept for å beregne en edruelig revenue-pris for samme strekning) Uansett hvilke vilkår/plaster på såret LH opererer med så må jo disse vilkårene formidles tydelig når pax får "tilbudet" om downgrade, dersom pax skal være i stand til å vurdere "tilbudet".
En mulig fremgangsmåte dersom tilfredsstillende løsning uteblir og man ikke vil gå på SK vil jo være å trekke LH for tyske Flyklagenemnda (temmelig grei prosess, https://soep-online.de/) og fremme krav om klekkelig kompensasjon, men som kompromissløsning si seg villig til å istedenfor få gjennomført reisen som planlagt på et omforent tidspunkt. (Tyske nemnda er etter min erfaring litt mindre binær enn den norske, de megler mer enn dømmer/avsier)
Herre min hatt, for ei reise! Alle "likes" er meint som varm medkjensle for alt som gjekk så frykteleg galt. Ein kan bli mållaus av mindre... Måtte du få pengar og poeng tilbake (sjølv om det ser litt vanskeleg ut akkurat no)!
Oppdatering, jeg har nå faktisk fått tilbake poengene og CT av SAS, og skatter og avgifter til turen skal visstnok være på vei tilbake, så det er jo ihvertfall en god start. De ba også om kvittering for egen hjemreise nå, som jeg har oversendt så det er lovende, dog ikke hørt noe om kompensasjon enda, så får se hva som skjer videre.
Ser at det er en håndfull 748 hos LH F som har flere blokkerte seter. Er det noen annen plausibel/normal forklaring på at man blokkerer seter i F enn at de er ødelagte?
Er de samme setene blokkert på tur og retur? Jeg tenker hvis 3A og 3D er blokkert på FRA-EZE pga. de ikke virker burde de også være blokkert på EZE-FRA når samme fly skal tilbake
1A/1K er blokkert på dagens LH510 FRA-EZE, men foreløpig ikke blokkert på returflyvningen i morgen. Returen er fullsatt, så dersom blokkeringen er pga. INOP vil noen få seg en kjedelig overraskelse når systemet oppdateres. Noe av utfordringen her er at Lufthansa gjerne selger ut kabinen før en spesifikk maskin settes opp på avgangen og de ødelagte setene blokkeres.
Leste på Flyertalk at flere rapporterte om at LH forsøksvis ikke selger setene som er ødelagte nå, men det er jo vanskelig hvis de ikke har satt opp maskinen enda.
Glad det ikke er jeg som skal skjønne dette. På maskinen som flyr LH510 FRA-EZE 23 mars er 3A + 3D blokkert. Ett sete ledig, men to plasser til salgs. På returen LH511 24 mars er kun ett sete blokkert, og det er 3F. Ingen seter framstår som ledige, men en plass til salgs.