I "frykt for hva som kommer" bucketlist, og endelig ser det ut til å skje!

Tråd i 'Reisebrev' startet av rimitone, 01. mars 2024.

  1. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    997
    Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    OG, tusen takk for all støtte her inn, om ikke annet er det ihvertfall en trøst!
     
    NKA_Pls, Kristian, RoadKing and 5 others like this.
  2. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    544
    Bonuspoeng:
    93
    Håper det løser seg, veldig kjedelig utfall!
     
  3. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    949
    Likes mottatt:
    1,404
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk, uproblematisk og etter klage, €1,200.- pp etter nedgradering/rebooking til Icelandair Saga-Class fra en O-billett til ORD i mars i fjor...
     
    eventyrer and RoadKing like this.
  4. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    2,113
    Bonuspoeng:
    113
    Noen vil kanskje påstå at det er en dobbel downgrade ;)
     
  5. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,436
    Likes mottatt:
    10,502
    Bonuspoeng:
    183
    Da er det iallfall klart at det var et INOP sete i First som gjorde at du ikke fikk være med. Det er definitivt denied boarding.
     
  6. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,424
    Likes mottatt:
    3,372
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel ikke definitivt denied boarding om de i samme sekvens tilbyr C sete, altså downgrade?
     
    NoLimit liker dette
  7. JeanPaul

    JeanPaul Medlem

    Innlegg:
    222
    Likes mottatt:
    84
    Bonuspoeng:
    28
    Om du hadde vært først ombord før man oppdaget/fikk klage på INOP-sete, hadde saken stilt seg annerledes da kanskje ?
     
  8. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,367
    Likes mottatt:
    7,760
    Bonuspoeng:
    293
    Men det bør vel være Lufthansa sitt ansvar å bevise at dette faktisk ble tilbudt istedenfor motsatt? Hvis det ble tilbudt fikk ikke @rimitone det med seg
     
    Lars J and DanH like this.
  9. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    997
    Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    Slik jeg forstod det, var den en mulighet, men de skulle undersøke andre muligheter med first. Da gikk jeg på toalettet og var bort i 3-5 minutter, ikke det engang, da hadde de ikke funnet meg, og det var for sent å få være med som business. Jeg sa jo at formålet med turen var å fly 747 i first også, så jeg var egentlig ikke så interessert i downgrade. Og igjen alternativ rute jeg ble pitchet eller presentert, landet 50 min etter avgang på retur fra MEX igjen.
     
    Kristian liker dette
  10. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    997
    Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    Fikk forresten et første avslag fra LH, de mente jeg var no show på LH499 3. mars. No shit...jeg kom jo aldri med flyet til MEX. Vanskelig å nå flyet hjem når jeg ikke har blitt flydd dit.
     
    Kristian and NoLimit like this.
  11. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    I mitt hode er det dette som er mest på trynet, og vil ha tydeligst juridisk potensiale.

    Dersom man legger til grunn at EU261/2004 skal brukes, skulle dette såvidt jeg skjønner tilsi en 75% reduksjon i kostnaden for aktuell flyvning.
    https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_en.htm#upgradeAndDowngrade

    Hvordan kostnad for billett beregnes i dette tilfellet kan jo bli noe utfordrende. Kipt å f. eks. bare få tilbake f eks 20 000 poeng og ikke få tilbake CT. (Som en digresjon i den andre enden av beregningsskalaen, i en reiseforsikringssak jeg hadde for noen år siden hvor jeg hadde kjøpt en reise med bonuspoeng og reisekostnad ville dekkes av forsikring, fikk jeg aksept for å beregne en edruelig revenue-pris for samme strekning)

    Uansett hvilke vilkår/plaster på såret LH opererer med så må jo disse vilkårene formidles tydelig når pax får "tilbudet" om downgrade, dersom pax skal være i stand til å vurdere "tilbudet".
     
    Last edited: 05. mars 2024
    Preference, rimitone, Lars J and 2 others like this.
  12. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    En mulig fremgangsmåte dersom tilfredsstillende løsning uteblir og man ikke vil gå på SK vil jo være å trekke LH for tyske Flyklagenemnda (temmelig grei prosess, https://soep-online.de/) og fremme krav om klekkelig kompensasjon, men som kompromissløsning si seg villig til å istedenfor få gjennomført reisen som planlagt på et omforent tidspunkt.
    (Tyske nemnda er etter min erfaring litt mindre binær enn den norske, de megler mer enn dømmer/avsier)
     
    magnusant, anders82 and rimitone like this.
  13. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,672
    Likes mottatt:
    38,610
    Bonuspoeng:
    293
    Herre min hatt, for ei reise! Alle "likes" er meint som varm medkjensle for alt som gjekk så frykteleg galt. Ein kan bli mållaus av mindre... Måtte du få pengar og poeng tilbake (sjølv om det ser litt vanskeleg ut akkurat no)!
     
    rimitone liker dette
  14. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    997
    Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    Oppdatering, jeg har nå faktisk fått tilbake poengene og CT av SAS, og skatter og avgifter til turen skal visstnok være på vei tilbake, så det er jo ihvertfall en god start. De ba også om kvittering for egen hjemreise nå, som jeg har oversendt så det er lovende, dog ikke hørt noe om kompensasjon enda, så får se hva som skjer videre.
     
    JonathanI, AirMags, Eddie47 and 20 others like this.
  15. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,219
    Likes mottatt:
    1,954
    Bonuspoeng:
    113
    Bra. Da er det bare å booke en ny F tur snarest.
     
    rimitone and trygveat like this.
  16. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Ser at det er en håndfull 748 hos LH F som har flere blokkerte seter. Er det noen annen plausibel/normal forklaring på at man blokkerer seter i F enn at de er ødelagte?
     

    Attached Files:

  17. Brukernavnet

    Brukernavnet EBD

    Innlegg:
    451
    Likes mottatt:
    3,647
    Bonuspoeng:
    93
    Er de samme setene blokkert på tur og retur? Jeg tenker hvis 3A og 3D er blokkert på FRA-EZE pga. de ikke virker burde de også være blokkert på EZE-FRA når samme fly skal tilbake
     
    RoadKing liker dette
  18. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,461
    Likes mottatt:
    6,741
    Bonuspoeng:
    183
    1A/1K er blokkert på dagens LH510 FRA-EZE, men foreløpig ikke blokkert på returflyvningen i morgen. Returen er fullsatt, så dersom blokkeringen er pga. INOP vil noen få seg en kjedelig overraskelse når systemet oppdateres.

    Noe av utfordringen her er at Lufthansa gjerne selger ut kabinen før en spesifikk maskin settes opp på avgangen og de ødelagte setene blokkeres.
     
    Brukernavnet liker dette
  19. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    544
    Bonuspoeng:
    93
    Leste på Flyertalk at flere rapporterte om at LH forsøksvis ikke selger setene som er ødelagte nå, men det er jo vanskelig hvis de ikke har satt opp maskinen enda.
     
  20. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Glad det ikke er jeg som skal skjønne dette.

    På maskinen som flyr LH510 FRA-EZE 23 mars er 3A + 3D blokkert. Ett sete ledig, men to plasser til salgs.

    På returen LH511 24 mars er kun ett sete blokkert, og det er 3F. Ingen seter framstår som ledige, men en plass til salgs.
     

Del denne siden