SAS gir nå poeng basert på marketing carrier, ikke operating carrier som i Star Alliance. Man har marketing carrier og operating carrier, og litt på siden operated by som egentlig bare er et svar på hvordan operating carrier rent oprasjonelt utøfrer flyvningene sine. Marketing carrier er den som har flightnummeret som står på billetten, det er enten eget flightnummer eller codeshare. Operating carrier er det selskapet som eier flightnummeret bak codeshare-flighten. Ta feks dette rutealternativet. Første flight er en SK-flight (SK er operating carrier), men der er AF som er marketing. I realiteten kan SAS velge hvilket som helst selskap til å operere denne flighten på vegne av seg og har i dette tilfellet valgt SAS Connect og det er her i ditt tilfelle at China Airlines kommer inn som operated by CI on behalf of AE. SAS Connect har igrunn ingenting med deg som kunde å gjøre annet enn at de er leid inn av SAS til å gjøre en jobb på vegne av SAS. Det forvirrende i ditt tilfelle er jo at wet lease-selskapet er CI, som er medlem av SkyTeam. Det finnes altså ikke noe CI-nummer på denne flighten fordi CI er hyret inn av AE for å jobbe for dem, altså under AE-koden. Det blir på samme måte som når SAS og Lufthansa har kjørt wet lease med Air Baltic. Ja, det står operated by Air Baltic, men det er for alle praktiske formål en SAS- eller LH-flight og i poengopptjeningen ville det stått SK eller LH. Det er feks SAS og LH som er ansvarlige som operating carrier ved feks irrops, selv om det er operated by Air Baltic. Dette fordi Air Baltic opererer på vegne av SK/LH. Det eneste lille håpet du har er om du har booket den som MF9024 og det i billetten står operated by China Airlines, da kan du klamre deg til håpet om at noen i SAS er medgjørlige, men for alle praktiske formål er det i dette tilfellet operert av Mandarin Airlines, ref det over. Hvis den er booket som AE991 er det lite å hente. I SkyTeam får man poeng basert på marketing carrier, som ved AE991 ikke er i SkyTeam, og dermed ingen poeng. Vilkårene i kampanjen er også dessverre ganske klare på at man må bruke eller opptjene poeng for at flighten skal telle. Det var dette som dessverre var en av fallgruvene ved kampanjen. Jeg har medfølelse for de som i beste mening har trødd feil med feil flightnummer/flight og billettklasser, men jeg tviler på at SAS utviser goodwill når de mest sannsynlig allerede har sprengt budsjettet. Kampanjen har vist at selv de som har dobbelsjekket har gjort feil (ref en her som booket feil klasse og måtte ta en strafferunde). Hvis du har booket den som MF9024 og i billettklasse K, N, Q, V, Y, H, B, M, L, J, C, D, I, F eller A. har du kanskje en delikat sak. Etter en rask sjekk på SAS sine sider står det ikke mer enn 'Tjen poeng på flyreiser som er markedsført av Xiamen Airlines', det står altså ingenting mer på siden om at operating carrier må være medlem av SkyTeam. Så det burde være en liten åpning for at flighten skal være poenggivende. Hvis det i tillegg i billetten din står operated by China Airlines og ikke noen referanser til AE eller noe så kan man argumentere for at du i god tro har gjort det riktige. Hadde vært spennende å sett hva TKN hadde sagt i dette tilfellet. De pleier å være forbrukervenlige, så det kan være det holder. Gitt at du booket den som MF9024 og riktig klasse. Har du booket den som AE991 er det som nevnt lite å hente.
Var booket i China Airlines sine sider og henvist som operated by China Airlines. Så min far som bestilte og reiste her trudde alt var OK. (Han er ikke insideflyer medlem, så kan ikke skrive her selv) Han la da ikke merke til AE991, eller var klar over at det var noe som var avgjørende. Så står og faller på denne flyturen dessverre og tolker det slik at denne nå gjør at han ikke får millionen. Edit: Og tusen takk til alle som har svart
Dette er dessverre på feil side av teknikalitetene da denne er markedsført av Mandarin Airlines og er en Mandarin Airlines-flight, som for øvrig er et datterselskap av China Airlines, og det ikke er grunnlag for å opptjene poeng. Dog merkelig at China Airlines opererer flighter på vegne av sitt eget datterselskap. Som regel er det motsatt.
Står klart her at det er Operating Carrier that counts. Og flyet er opererert av China Airlines. Tenker dette er klagemuligheten. Et annet spørsmål, får min far 10 flight belønningen på 100' da hvertfall 14 selskaper er benyttet?
Det er verdt et forsøk, men jeg frykter at operating carrier også er AE her, siden det var wetlease og ikke codeshare…
Du overser det faktum at det i det første vilkåret står 'EuroBonus points must be earned on or used to pay for the flight' Vilkårene for opptjening er ikke møtt, så da spiller det ingen rolle hvem som er operating carrier. Ingen flighter markedsført av Mandarin Airlines er poenggivende hos EuroBonus. Operating carrier er ikke relevant før earned eller used-vilkåret er oppfylt og kommer da kun i spill på codeshare. Feks om du har en SK-flight på AF-nummer, da blir det tellende som en SK-flight for denne kampanjen. Saken din er i grunn det stikk motsatte av bekrymringen som var ute og gikk angående KLM Cityhopper, Air France HOP!, SAS Link, Delta Connect AeroMexico Connect etc. hvor mange var usikre på å booke flighter hvor morselskapet (KL, AF, SK, DL, AM-flightnummer, som medlem av SkyTeam) bruker datterselskap til å utøve flighten. Her har det blitt pressisert av SAS selv, og gjennom erfaring at en KLM-flight operert av KLM Cityhopper er en KLM-operert flyvning, og dermed teller som KLM i kampanjen. Med din argumentasjon burde feks mine og alle andres flighter med SAS Connect, KLM Cityhopper, Delta Connect, AeroMexico Connect etc. IKKE telt med siden disse ikke formelt er medlem av SkyTeam, men kun utfører flyvninger for morselskapet under wet lease. Det er alltid rom for å klage saken videre om du mener at den skal kvalifisere i kampanjen, men flyvningen er ikke poenggivende og operating carrier for din fars flight er Mandarin Airlines, at den er operated by CI endrer dessverre ikke det fakturm. Med det sagt, det skader ikke å prøve om du har tid og krefter. Har han gjennomført 14 flighter har han mer enn 10, og skal da ha krav på 100,000 poeng når disse betales ut.
Millionen har kommet i natt hos meg også, men ikke hos 14-åringen. Noen som har fått millionen og resit på bonusbilletter betalt fra en annens konto?
Det løsna omsider for meg da jeg prøvde igjen 1. med hacken 2. fikk ikke etterreg automatisk, ble sendt til manuell reg 3. der ba de om NB e-ticket, ikke boardingkort. Krysser fingre og tær.
Ok, jeg tror jeg skjønner litt mer nå Jeg fikk nå også opp manuell etterregistrering og la ved eticket. Men jeg har også i desember sendt til både diamant og ebretro for retro-claim uten å ha hørt noe...
Var regelen at alle skule ha fått milinen før 1. mars, eller at alle resier skal være registrert før 1. mars og at sas da har 10 dager på å delen ut millionen? Bør kanskje vente et par dager til før datterns poeng kommer? Vi fikk registrert siste reise ca mandag forrige uke.
Vet ikke hva de endte opp med, men jeg venter fortsatt på poeng fra VN - fått mail om å ta det med ro og de er på saken...
Jeg er vel kilden for disse opplysningene, basert på eposter fra SAS. Jeg tror ingen av disse fristene er absolutte, men det er altså bare noe jeg tror..
Gikk gjennom kontoen til dattern min nå og ser at air Europe ikke er registert. Når jeg nå forsøker å etterregisterer får jeg beskjed om at reisen er allerede er registert hos et annet selskap. Hun er ikke medlem i andre Skyteam sleskaper og Boarding kort viser Zone1 og "Sky priority" som jo indikerer at hennes EBG nummer er registert på reisen. Har dette vært oppe tidligere?