Infant - begrensinger i antall bokstaver

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av JHoNNeY, 16. juli 2025.

1. JHoNNeY

JHoNNeY Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg la manuelt inn en infant på eksisterende booking. Fikk i dag melding fra SAS som sier jeg ikke kan reise da hele navnet ikke fremkommer i billetten. De anbefaler meg å kansellerer reisen, se bilde.

Reisen er BGO-MIA med Virgin via LHR i business. Vi skal være bortreist i en mnd og har booket mye greier.

Jeg snakket med en agent hos SAS kundeservice på mandag denne uke som forsikret meg om at dette ikke var et problem. Nå fikk jeg mail i dag med kontra melding fra full e-post.

Snakker de sammen, sendte e-post til gull e-post for 1 mnd siden og fikk svar nå.

Hva gjør jeg nå?

Attached Files:

2. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,124
    Bonuspoeng:
    113
    Så lenge du skrev inn navnet som står i passet, så skal du være good. Selskapene konkatinerer navnene ned.

JHoNNeY liker dette
  3. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    115,762
    Bonuspoeng:
    350
    Det er fornavn og etternavn(ene) som er viktig. Mellomnavn er ikke viktig. Men det som er viktig er at du skriver ESTA likt som billetten.
    Og likt som i passet. Aldri hørt om at navn fra pass ikke får plass i billetten? Evt får du bytte navn på ungen så lenge så det passer.

JHoNNeY liker dette
  4. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,124
    Bonuspoeng:
    113
    Billetten er en sak du får på PDF. Navnet skal stå oppe til venstre. Er fullt fornavn og etternavn med der, som det står i passet?

Pga gamle systemer så konkatineres navnet i del andre sammenhenger, f.eks på boardingpass og andre steder.

JHoNNeY liker dette
  5. JHoNNeY

JHoNNeY Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg ringte inn og la til infant. Ga navnet over telefon.

The_Dude liker dette
  6. JHoNNeY

JHoNNeY Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    På pdf står forkortet navn, kun første fornavn og første del av etternavn. Når jeg ringer inn sier agent at hele navnet står i systemet.

SAS agent sier at passasjer og infant sine navn ikke kan overstige 40 bokstaver.

7. JHoNNeY

JHoNNeY Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Billetten sier Hedda Olsen
    Passet sier Hedda Mari Olsen-Jensen

Hva skriver jeg da

8. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,012
    Bonuspoeng:
    183
    Hedda Olsen Jensen

Første fornavn + hele etternavnet blir riktig

Madammen har dobbelt fornavn, mellomnavn og dobbelt etternavn, totalt 26 bokstaver. Hun bruker det første i fornavnet og hele etternavnet, uten bindestrek, 14 bokstaver. Har aldri vært noe problem noe sted i verden. Bindestrek blir enten til mellomrom, eller så blir navnene slått sammen hos flyselskapene.

Tror Hedda Olsen også bør gå greit for å være helt ærlig, selv om Hedda Jensen nok hadde vært bedre. Heidi Olsen hadde derimot vært et problem. Jeg hadde tatt sjansen så lenge første og siste navn er korrekt.

Last edited: 16. juli 2025
    JHoNNeY and NoLimit like this.
  9. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,124
    Bonuspoeng:
    113
    Om agent sier at hele navnet står i systemet, så ville jeg ha stolt på det. Ring VS og hør med dem hva som står i deres systemer.

Og sjekk forsåvidt på VS Manage my booking, hva som står der. Mine unger får kuttet streken, så Hedda OlsenJensen

JHoNNeY liker dette
  10. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,124
    Bonuspoeng:
    113
    Men da er jo dette 100% SAS sin feil, og det ser de jo fra sine systemer. Samtalen skal jo også være tatt opp (men ikke sikkert den er lagret).

JHoNNeY liker dette
  11. 415thNightFighter

415thNightFighter Nytt Medlem

Likes mottatt:
    204
    Bonuspoeng:
    33
    Sønnen min heter: Emilian Kristoffer Holt. Det ble på billetten Emil Holt (infant) da vi reiste til LAX i 2020. Stusset litt, men hadde ingen problemer med å reise med Emil på denne turen.
    Emnefeltet på mailen; Electronic Ticket Itinerary and Receipt from SAS - Booking reference NSFW6N For passenger HOLT / EMIL (Infant)

Last edited: 16. juli 2025
    JHoNNeY and The_Dude like this.
  12. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,124
    Bonuspoeng:
    113
    Når er egentig turen? En annen ting: På VS My Booking må man legge opp AIPS, kalles "FlyReady" der. Esta skal inn 72 timer før, men passet hennes bør kunne scannes nå: Allerede her burde det gå greit eller lukte ugler i mosen, tenker jeg.

JHoNNeY liker dette
  13. JHoNNeY

JHoNNeY Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Turen er ikke før midten av september.

Har scannet passet hennes og alt ok.
    Kan ringe VS i morgen.

The_Dude liker dette
  14. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    10,871
    Bonuspoeng:
    183
    Det der er bare å ta med knusende ro ja.
    Infant selv hvor mors etternavn står som mellomnavn og mitt etternavn står som etternavn. Blir for langt. Gjør jeg bestillingen selv på sas.no så kutter sas ned billetten til fornavn og etternavn, dropper etternavnet til moren.

Når vi reiste til Kuala Lumpur i januar så hadde agenten skrevet etternavnet til mor og mitt etternavn sammenhengde i etternavn feltet. Det gikk også helt fint.

Er reisen din på en populær dato så hun kanskje ønsket å få booket de selv til noe famile?;):rolleyes: hehe

JHoNNeY liker dette
  15. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,651
    Bonuspoeng:
    183
    Spedbarn kan bookes inn på to måter, hvor den ene fører til at barnet deler navnefelt og maks lengde med den voksne. Dette skal uansett ikke være noe problem så lenge det fulle navnet legges inn i APIS/Secure Flight Data. I alle tilfeller et underlig svar fra premium support. Om de virkelig mener det blir krøll kan en løsning være å booke barnet inn på nytt på en annen voksen, forutsatt at dere er flere som reiser.

The_Dude and JHoNNeY like this.
  16. trippeltriumf

trippeltriumf Nytt Medlem

Likes mottatt:
    189
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg sitter i akkurat lik situasjon for en booking med Virgin. I mitt tilfelle er infant kortet ned til "As De" da jeg har ganske langt navn fra før av. Jeg har fått mange motstridene meldinger fra diverese SAS agenter om dette går fint eller ikke. Både KLM og Virgin bekrefter at de kan se hele navnet til infant i systemene sine og bekreftet per telefon at det ikke skal være noe problem å reise. Virgin la også inn en remark på dette i bookingen.

The_Dude and JHoNNeY like this.
  17. JHoNNeY

JHoNNeY Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Ny oppdatering fra SAS. Fremdeles ingen løsning.

De kommer kun med en anbefaling om å avbestille. Det er helt utrolig at jeg må ta denne risikoen. Har enda ikke ringt VS, men prøver i morgen. Reisen er ikke før September. Dette fremstår som svært uprofesjonelt. Det er jeg som har måttet påpeke deres feil, og etter lang tid får jeg et svar som utelukkende ansvarliggjør meg.

Jeg har to bookinger, begge er identiske. Mor til barnet reiser med et annet barn. Jeg ville ha infant med på denne, men da jeg hadde et kortere navn ble infant lagt på min booking. Jeg forstår ikke hva jeg kunne gjort annerledes her.

Attached Files:

biaop liker dette
  18. JHoNNeY

JHoNNeY Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Takk som deler! Hva gjør du med navnet i ESTA søknad?

trippeltriumf liker dette
  19. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,651
    Bonuspoeng:
    183
    Navn i ESTA og Secure Flight Passenger Data skal matche skrivemåte i passet.

The_Dude liker dette
  20. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,124
    Bonuspoeng:
    113
    @JHoNNeY , tenker den samtalen med VS vil bekrefte det samme og du kan slappe av.

Om jeg ikke husker feil byttet SAS callcenter for noen måneder siden, så mye av personalet der kan veldig lite?

trygveat liker dette
  21. trippeltriumf

trippeltriumf Nytt Medlem

Likes mottatt:
    189
    Bonuspoeng:
    28
    Vi reiser til Maldivene så der er de heldigvis ikke like strenge på innreise som USA.

Del denne siden