IRROPS hos Qatar - erfaringer

Tråd i 'Qatar Privilege Club' startet av tobeornot999, 24. juni 2025.

1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,204
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som har erfaringer med hvor bra eller dårlig Qatar er på å ordne ifm IRROPS?

Havnet i rakett-ild, eller heldigvis et lite stykke unna, da Iran skjøt mot en US militær base ved Doha idag. Komplett, lang diversion - til Budapest (av alle steder) da det bare stod igjen 1 time til landing.

Nå skal en hel B787-900 ha hoteller og nye flights på samme tid. På BUD som virker som de nesten har slukket ned for dagen. Slipper ikke inn i terminalen en gang...

Appen sier bare at flyet er diverted, men akkurat dét vet jeg jo...

Litt av en rute:

20250623_210802.jpg

kongenamundsen and Rscott like this.
  2. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,204
    Bonuspoeng:
    293
    I mangel på andre svar, svarer jeg meg selv :D

En liten oppdatering, til info for andre. IRROPS handling var utmerket i resultat, men gikk sinnsykt sakte pr pax/gruppe med pax.

Situasjonen var selvsagt rimelig ekstrem, etter et halvt døgns stengning av luftrommet over Qatar. Men den ellers store og fine flyplassen var helt ubrukelig til å ta unna køen på transfer desks, når jeg gjetter at minst 2000 mennesker stod i kø foran skranken.

Prio skranke fungerte heller ikke, for de hadde rett og slett ikke så mange køordnere. Dermed havnet alle i samme, felles kø. Noen kan kanskje tro at jeg overdriver, men de som har vært innom trafikk-krysset på DOH T2 transfer vet at det er rimelig smalt.

Dette var ca 07 idag tidlig.

Køen med 5-8 pax I bredden strakk seg fra skrankene, via hele korridoren inn mot rulletrappene ned til ankomst på høyre hånd, videre til venstre, gjennom hele korridoren på mange hundre meter, før den tok en U-sving og startet enda lenger ut/tilbake.

Snakket med noen andre nordmenn fra samme flyet, og bare nevnte at jeg og familien nok velger å gå landside, som et hyggelig tips.

Etter kjapp pass-kontroll på 15 min inkl kort kø, visa on entry, og heisen 2 etasjer til departures, kom jeg til en annen Qatar skranke med ca 10 minutter ventetid før jeg hadde nye boarding pass i hånden.

En av dem jeg snakket med i den korte køen (en tysker) hadde stått i den lange køen siden før midnatt, og var fortsatt ikke ved skranken etter 8 timer. Da ga han opp, gikk landside og bestemte seg for å bli i Doha gjennom dagen. Men først ville han ha nytt BP og baggasjen sin. Det løste seg på 15 min på "riktig side" av security.

Synes fortsatt synd på de nordmennene vi ble kjent med etter 14 timer sammen på flyturen som skulle tatt under 7 timer. De står nok i køen fortsatt, der jeg på den andre siden selv har rukket hele dagen i sentrale Doha, og skal fly videre kl 02 natt til i morgen...

Last edited: 24. juni 2025
    jgroneng, Insomnia4u, DJasko and 6 others like this.
  3. stashorizor

stashorizor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    150
    Bonuspoeng:
    43
    Hadde irrops med dem x1 for 10 år siden, fint handtert, men vi ble alle plassert på Dohas mest slitte hotell, der resepsjonisten advarte om å gå utenfor døra. Kommer aldri å glemme det. Baggasjen fikk man heller ikke..

tobeornot999 liker dette
  4. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,204
    Bonuspoeng:
    293
    Gikk helt i ball for folkene på DOH, alt fra køen jeg snakket om over, til bagasje som ikke kom med riktig fly videre.

Selv om de i vårt tilfelle hadde 19 timer fra vi fikk nytt BP og bagasjen ble re-router til riktig, ny avgang - klarte de ikke å få koffertene ombord.

Bare fra vårt "lille" fly (en A320 som var 3/4 full), var det rundt 30 passasjerer i køen for å få PIR forms pga manglende bagasje.

En write-up på simpleflying beskriver det bra. Jeg liker overskfiten "A masterclass in how not to handle irrops" :p

https://simpleflying.com/qatar-airways-passenger-tells-of-doha-airport-chaos/

5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,204
    Bonuspoeng:
    293
    PS: har fortsatt ikke bagasjen, selv om QR hadde ny mulighet til å sende den med dagens fly til samme destinasjon.

stashorizor liker dette

Del denne siden