Istanbul

Tråd i 'Reisemål' startet av Henning, 26. okt 2014.

1. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Fordelen er lite trafikk. Ulempen er at om hotellet ligger nærme en Moské, får du wake-up call et par timer etter du la deg (Fajr) – ellers er vel byen som andre verdensmetropoler. Har mest bodd på TK Transfer via Atatürk.

Last edited: 10. aug 2019
    bombusfervidus liker dette
  2. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,013
    Bonuspoeng:
    293
    Betalte 736kr på Neolokal for 15 retter inkludert vin.

E99E0CC9-E227-4DBD-A470-B32B686482D8.jpeg

paron, jonss, holmen and 6 others like this.
  3. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,169
    Bonuspoeng:
    293
    Takker. Har fått sjekket bord. Vi rekker verken siste servering på kvelden og de har ikke lunch dagen etter. I og med at det denne gangen er 24t stoppover som setter rammene.

Lunchforslag:p?

4. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    8,731
    Bonuspoeng:
    183
    Vurderer å reise på tur til Istanbul engang iløpet av neste år (2021) etter at Koronaen er "over"
    Tviler på at det blir i år, derfor neste år.

Var i Tyrkia i 2007 og 2008 nær Alanya. Bestemoren min har en leilighet der nede og vil at jeg skal komme på besøk, men neste gang jeg drar til Tyrkia vil jeg se Istanbul.

Så hvor mange dager er å anbefale å bruke i Istanbul? Jeg tenker meg å reise til Istanbul for noen dager også reise ned til min bestemor i Alanya.
    Hvordan er det å komme seg fra nye Istanbul lufthavn til byen og er Europa siden eller Asia siden "best"?
    Og er det mulig å stå midt mellom de 2 verdensdelene?
    Og hva er å anbefale? Vet om Hagia Sofia (eller hva den nå heter på norsk) ellers er jeg ikke så altfor kjent i den tyrkiske verdensbyen

jgroneng liker dette
  5. lMartin

lMartin Jeg var ung og trengte poengene! Moderator

Likes mottatt:
    6,312
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du virkelig vil oppleve byen kan du lett bruke 4-5 dager der.

Når M11 er ferdig utbygd på metroen vil nok dette bli den enkleste måten å komme seg fra flyplassen på, men inntil da ville jeg faktisk tatt taxi eller bestilt bil på forhånd. Kollektivtransport holder generelt ganske høy kvalitet, men det er langt til flyplassen.

Hagia Sophia ville jeg absolutt tatt turen innom, og andre moskeer og historiske byggverk. Liker godt områdene rundt Besiktas, Taksim, Galatatårnet, basaren osv. Det er mye å velge i. Et av høydepunktene var å ta båt ut til Büyükada og noen av de andre Priseøyene i Marmarhavet.

Spis mat! Jeg tror knapt nok jeg har spist så mye god og rimelig mat noen gang som jeg har i Istanbul.

Det er det jeg kommer på i farta :)

6. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,903
    Bonuspoeng:
    293
    Grensen går vel midt i Bosporos-stredet, så det tror jeg blir vanskelig.

Vet ikke om det er mulig å gå over broene, det er vel eneste mulighet. Som på Svinesund.

Ellers kan du være i begge verdensdeler på Metro og på båt. Det går masse båtturer, og byen er veldig fin fra vannet. Det er ofte mye marinefartøy der, hvis det er noe som er interessant.

Avixlo liker dette
  7. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,169
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan fint rusle over en bro og titte på folk som fisker Europeisk fisk fra Asia :)

holmen liker dette
  8. phileas

phileas «Thanks upgrade»

Likes mottatt:
    3,639
    Bonuspoeng:
    93
    Istanbul er en fantastisk by og besøke. Velg å bo sentralt. Det er bare å huske å ta med «gode joggesko» så kan du garantert oppleve masse spennende kultur.

Det er 3 bruer som krysser fra Europa til Asia. Den mest kjente broen som kalles «Bosphorus broen (1560 meter)» har du selv testet om det er lov å gå over denne ? Det hadde jo vært en litt artig opplevelse tilsvarende som å stå med et ben i øst og et i vest ved Greenwich (London). Må vi bare få en normal reiseverden slik at dette kan oppleves :)

Edit, Ser etter litt søk på nettet at dette kun var tillatt tidligere men ikke fra år 2019. Det er jo mulig dette er lov fra de andre broene. Uansett er det jo en «kul» opplevelse å ta ferjene over

Last edited: 27. juli 2020
    Avixlo liker dette

Del denne siden