Italia: Verona + Vingård Tours

Tråd i 'Reisemål' startet av DJViking, 06. aug 2025.

1. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Driver å planlegge en feriereise til Italia til Mai 2026, og jeg vil holde meg til den nordre regionen fordi jeg ønsker vingårdturer. Liker det meste av Italiensk rødviner, men min favoritt er Valpolicella.

Jeg har også CashPoints hos Norwegian jeg vil bruke opp. Norwegian har kun reise til Milano og Bologna.

Det virker som Verona er den beste byen dersom man ønsker å besøke diverse vingårder, spesielt for Valpolicella-regionen.
    1. https://www.getyourguide.com/verona...ing_uuid=cd4773ff-031f-4dc4-ad2c-759c8ad0bc82
    2. https://travel-buddies.com/pagus-wine-tours-a-taste-of-valpolicella-half-day-wine-tour
    3. https://www.viator.com/tours/Verona/Experience-the-Valpolicella-the-land-of-Amarone/d945-66750P20

Det vil bli lenger reisevei til disse vingårdene dersom jeg har base i enten Milano eller Bologna.

Tror nok også Verona er litt mer kjent (fra filmer og litteratur).

2. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,228
    Bonuspoeng:
    93
    For så vidt ikke helt svar på det du spør om, men jeg har vært en del ganger i Piemonte og da har jeg flydd til Milano og kjørt ned. Besøkene jeg har gjort på vingårder har jeg alltid organisert selv - litt mer egeninnsats, men desto mindre risiko for å havne i en heseblesende kommersiell smakesprint.

Preference liker dette
  3. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,996
    Bonuspoeng:
    183
    Vingårder finner du i hele Italia, besøkte selv på Sicilia i sommer og storkoste meg.

Skal du på helgetur eller en liten måned?

Det ligger veldig mange fine småbyer rundt Gardasjøen.

Har tidligere vært i Norditalia og reist rundt. Tog fungerer fint fra Milano og Bologna til Verona.

Vær litt forsiktig med de som roper høyest av de kommersielle, det blir ikke alltid like bra..

K

4. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Ser det tar 1t34m med tog fra Bologna til Verona. Så det kan jo være en mulighet dersom jeg absolutt må reise med Norwegian.

Er ikke all verdens CashPoints jeg har. Nå 1538CP. Har en reise i September til Oslo som vil gi meg 150CP.
    1688 CP er jo 1688kr. En reise til Italia med Norwegian vil koste meg 5786kr til Bologna med LowFare+.

Kanskje heller bruke mine CashPoints til en reise ned til Oslo en tur, og fly med et "bedre" flyselskap til Italia.

5. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Tenkte en ukes tid i Mai 2026. Kanskje Torsdag 30 April til Søndag 10 Mai.

Er det de Vingård Tours du tenker på som "ropet høyest"? Har ikke sett på så mange Tours, fikk bare ChatGPT til å finne meg noen fra Verona.

upload_2025-8-6_10-38-24.png

6. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,897
    Bonuspoeng:
    113
    Har vært litt rundt i Toscana og Umbria. Valpolicella er favoritt i dette hjemmet også, så planlegger selv å smake i den regionen en gang. Da tenker jeg å leie bil og overnatte på små steder der de har vingårder i nærheten. De lokale/hotellet kjenner alltid hverandre og kan organisere smakinger. Har flere ganger vært de eneste og fått privat omvisning på eiendommen. Nivået på engelsk er selvfølgelig svært varierende, men helt klart noe annet og bedre enn å være en del av en gruppe på 20+ folk!

Mange flyr billig til Bergamo, ligger sånnsett enda bedre til for besøk til Valpolicella enn Milano. Kjekt å få med seg litt finvær og Gardasjøen, tenker Mai må være en perfekt måned - allerede ganske varmt, men ikke for varmt, og mye mindre folk enn midt på sommeren.

Sykkelthor and Sonictravel like this.
  7. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,897
    Bonuspoeng:
    113
    PS: Pris på lokalt arrangerte smakinger var alt fra gratis til maks 30 EUR pp

8. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg fant et par til rundt 1000kr per person.

https://www.getyourguide.com/verona...licella-and-amarone-wine-tasting-tour-t93759/
    https://www.getyourguide.com/verona-l389/wine-tasting-food-tour-in-verona-city-center-t49790/

Tror også dette er taket mitt for guidet tours. Maks 1100-1200kr.
    Tror jeg går for de Tours med guide, og flere personer i gruppe. Orker ikke å styre med å reise selv til vingårdene.

9. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,733
    Bonuspoeng:
    183
    Italia har god infrastruktur og det er veldig lett å komme seg mellom de store og mellomstore byene. Hvis du flyr DY og lander i BGY er du nesten halvveis fra Milano til Verona. Jeg skal selv ta Flixbus fra Verona direkte til MXP på søndag. Vil tro det går buss i motsatt retning også. Kostet nesten ingenting og tar ca 2 timer. Man kan også ta tog. Leiebil er også ofte ganske rimelig i Italia. Med bil kan man kombinere vingårder med overnatting, og slippe å tenke på transport fra sted til sted.

Preference liker dette
  10. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,317
    Bonuspoeng:
    183
    Har en kompis fra Milano som anbefalte Peri Bigogno peribigogno.com nær Brescia og Tenuta Mazzolino https://divinea.com/cantina/01209007-d940-40c4-bd0e-9408e862a9b2
    Med å unngå de som «roper høyest» menes vel det meste som finnes på GetYourGuide og Viator. Da havner man ofte på de store industrigårdene som nesten har mer turisme enn vinproduksjon som mål.
    Det er ikke sikkert det passer din stil, men for å få de kuleste og mest genuine opplevelsene, så ikke bestill noe på forhånd, men spør hoteller, restauranter om tips, evt bare kjør/sykle omkring på drop-in.
    Evt kan man følge med på vinanmeldelser i DN, eller søke på nettsteder som omhandler vin
    Og tips til å bruke CP med Norwegian: Flyr du til Bergamo/BGY på torsdager i mai, får du billetter ned til 599kr en vei fra OSL.

Sykkelthor and Preference like this.
  11. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Blir litt mer enn det for meg som må reise Tromsø-Oslo først.
    Finner hos Norwegian Tromsø-Oslo-Bergamo Torsdag 30 April - Søndag 10 Mai, for 5500kr tur/retur med LowFare+ (for setereservasjon).

12. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Ser EasyJet Europe har direkteflyvning mellom Tromsø og
    Milano Malpensa, men i følge Tromsø Flyplass er det ikke noen avganger etter Oktober 2025. Kan hende den ruten utgår.
    Hos EasyJet direkte så har dem ruter mellom Tromsø og Milano fram til og med Mars 2026.

tobeornot999 liker dette
  13. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,996
    Bonuspoeng:
    183
    Det trenger ikke være så mye innsats for å ordne et besøk på vingård på egenhånd. Send en epost til den norske importøren av en vin eller tre du synes er god, så kan de sette deg i kontakt. Mye bedre enn stor gruppe med guide, det blir stort sett bare besøk i en butikk der du får smake fabrikkvin og kan kjøpe.

Finnes også mange transportselskap/taxiselskap der man kan bestille flyplasstransport, og disse kan man også spørre om transport til vingårder. Alle kjenner noen:)

Tipset om å snakke med hotellet er også bra.

Hvis du skal være en uke så kan du også vurdere hus/leilighet hvis du vil ut på landet.

K

14. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Foretrekker bysentrum framfor på landet.

Nårtid rundt Mai er best å reise til Nord-Italia?
    Første uka i Mai, eller i siste uka i Mai. Vurderer nå første uke, men da har det vel ikke blitt helt sommer der eller?

15. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,897
    Bonuspoeng:
    113
    For Nord-Italia ville jeg nok valgt så sent i mai som mulig, men jeg liker varme over 20 grader

DJViking liker dette
  16. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Torsdag 21 Mai 08:20 Tromsø-Oslo-Malpesa 13:40
    Søndag 31. mai 11:10 Bergamo-Oslo-Tromsø 16:55

Valgte Malpensa ned til Italia fordi det var kortere reisetid, men også fordi flyet gikk tidligere på dagen, mens Bergamo gikk kl15 og jeg ville kommet sent til Italia.

Valgte Bergamo for retur fordi total reisetid ble kortere.

Valgte LowFare+ For setereservasjon
    Måtte i tillegg betale for de "gode" setene:
    TOS-OSL 199kr
    OSL-MPX 229kr
    BGY-OSL 229kr
    OSL-TOS 199kr
    Totalt 856kr for å velge sete med ekstre benplass.

Skulle tro dette var Ryanair og ikke Norwegian.

Kom på 6166 NOK
    Med delbetaling i Reward-poeng: 4628 NOK

OttoL and Preference like this.
  17. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,205
    Bonuspoeng:
    293
    Ville ha satset på Piemonte fremfor Toscana selv.

Gjorde det nylig.

Alt avhenger jo likecel av hvilke viner du liker. Med base i traktene rundt Milano har du tilgang til mye god vin/vingårder og flotte steder som Verona.

Spielhaug liker dette
  18. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
  19. Satyv

Satyv Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,306
    Bonuspoeng:
    93
    Verona er fantastisk! Jeg har vært der flere ganger.

Sjekk ut om det skjer noe kult i "Colloseumet" når du er der.

https://www.arena.it/en/arena-veron...i2sQVB6Iyj8qJ2ymMZUKKfM_8nYTl29hoCUWEQAvD_BwE

Jeg anbefaler virkelig at du besøker Quintarelli som en av vingårdene. Det er en høykvalitetsprodusent som lager fantastiske viner. Når jeg var der var det eieren selv som holdt omvisningen og prøvesmakingen.

https://vincarta.com/blog/quintarelli

https://www.intowine.com/visit-giuseppe-quintarelli-winery

De har ingen hjemmeside man kan booke på, men send de en forespørsel om omvisning på mail: [email protected] eller [email protected] (usikker på hvilken mail de bruker nå) Ellers kan du ringe på: +390457500016

Inne i den nordlige delen av gamle byen ligger en gammel bro som heter "Ponte Pietra" Rett ved den broen ligger en litt anonym, men veldig trivelig bar som heter "Terrazza Bar Al Ponte" den drives av en Italiener som er halvt Norsk, han kalles "Nikken" Stikk innom og si hei og ta en Campari eller noe. :)

For enbedre middag så trenger du heller ikke gå så langt fra "Terrazza bar" ca 70 meter derfra ligger en restaurant som heter "Ristorante Antica Torretta" spør etter Sebastian og kos dere med knallbra mat og veldig bra service.

Hils fra Inge og Tom fra Norge på begge disse stedene. ;)

Hvis dere beveger dere litt nærmere midten av sentrum og til Piazza Erbe så finnes det en restaurant som heter Antica Bottega Del Vino et par hundre meter "sør" for torvet. De har den villeste vinemenyen med Italienske viner jeg har sett. Hvis dere spør pent så tipper jeg dere får lov til å ta en liten tur ned under bakken og se selve vinkjelleren.

Eventuelt kontakte de og booke smaking/event i kjelleren på forhånd: https://bottegavini.it/en/

Er du genuint interessert i vin, så vil du nok oppleve en følelse av "kiling" både her og der når du går rundt i det aller helligste der. :D

Ellers vil jeg anbefale at dere tar gåturen opp til Punto Panoramico San Zeno in Monte. Veldig fin utsikt over den historiske byen.

God tur til en fantastisk by!

Last edited: 25. aug 2025
    Liza, Bolle, DJViking and 5 others like this.
  20. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,012
    Bonuspoeng:
    183
    Vi skal også en tur i mai neste år. Fant SAS business bonus for en uke inkludert 17.mai-helgen for to personer. Reiser til Milano og leier bil. Heller også mot å organisere vinsmakingen selv. Så langt ser reiseruten ut til å bli overnattinger i Orta og Neive med dagsturer til sonene Barbaresco og Barolo & La Morra. Har en lang liste med vingårder og restauranter som skal bearbeides og foredles ut over vinteren, og gode tips mottas med takk :)

Last edited: 25. aug 2025
    DJViking liker dette

Del denne siden