Nå er jo vin et sikkerstikk i denne regionen, men hvis man først skal være der noen dager så vil jeg absolutt anbefale to andre events: Bil: dette er hjemregionen til de store italienske sportsbilmerkene. Hvis man har leiebil er det en fin avkobling å bare kjøre litt rundt og besøke de store. Hvis man har ekstra interesse (og råd…) så anbefales det å ta en trackday. Ferrari og Lambo har begge gode opplegg med museum, track og utsalg. Husk fortolling på hjemvei Matkultur: man lever jo ikke på vin alene. Ikke så lenge i alle fall. Da er det lurt å ta en dag for å lære om, og smake på, de store kjendisene fra regionen: Parmaskinke, Reggiano ost og Balsamico. Og her kan man kjøpe med seg ting som er betydelig rimeligere å tolle inn enn punktet over Hvis man kjører min favoritt (https://www.italiandays.it/) så får man også med seg en helt fantastisk bondegårdslunch med vin som sikrer at promillen ikke får noen ukontrollert dipp denne dagen heller.
Malpensa er et veldig godt start-punkt. Leiebil derfra koster ikke all verden, og som andre har sagt kommer man fort fra sted til sted. Jeg gjorde dette i starten av juli. Ville aldri satset på en slik ide uten å ha bil + dessverre måtte peke ut 1 i gruppen (det kan jo gå på rundgang) til å kjøre akkurat den dagen. Konsentrerte mest om Piemonte selv, men var også i Soave, pluss hit og dit rundt Maggiore og Garda innsjøene. Kjøringen tar ikke mer enn max 2-3 timer fra det ene stedet til det andre. Alltid 130 km/t grense på motorveiene, og trafikken flyter jevnt i 160-170 i venstre fil. Fantastiske viner, og vin-smaking koster generelt kr 0. De lever av at du kjøper vin i stedets egen "cantina" som gjerne både serverer mat + selger flasker med sine egne produkter.
Jeg skal være 10 overnattinger i Verona. Tenkte det kan være litt lenge for kun Verona og kanskje jeg kunne legge inn en dagstur eller to til andre steder i Italia. Ser at en togtur til Roma tar rundt 3,5 timer. Det hadde kanskje vært fint med en dagstur ned til Roma, men 7 timer totalt med togtransport tar bort mye av dagen, men det er likevel fult mulig. Men hva med togtur til andre steder i Italia som ikke tar så langt tid å reise mellom. Venice, Ravenna, Florence, Levorno, Genoa Merkelig nok tar det nesten like lang tid å reise mellom Verona og Genoa som det tar å reise til Roma. Selv om Genoa er mye nærmere (virker det som). Årsakene kan vel være togbytte og kanskje noen ruter har tregere tog. Bologna: 50m Venice: 1t12m Milano: 1t13m Florence: 1t52m
Verona er midt i smørøyet og det er utrolig mye fint å se i området. Jeg hadde ikke dratt til Roma men i stedet besøkt steder i området. Her kommer noen forslag: 1) Venezia: om du ikke har vært her er det absolutt verdt et besøk 2) Gardasjøen: utrolig flott med mange flott småbyer. Kan ikke ramse opp alle men bl.a. Torri del benaco er flott. Bare å google så finner du mange fine steder. 3) Lagi d'Iseo. Veldig flott. 4) Milano, absolutt verdt et besøk. 5) Fjellbyen Trento 6) Parma 7) Modena 8) Bologna 9) Dersom du vil til kysten kan du dra til Santa Margherita Ligure, Camogli og Portofino. Ligger 10min fra hverandre. 10) hvis du vil oppleve de Italiensk alper drar du til Bolzano og tar taubanen opp fra Siusi. Hadde ikke dratt til Genova. Helt grei by men alt på listen over er bedre.
Setter mine stemmer på Gardasjøen, Bologna og Parma. (Og som nevnt Venezia hvis du ikke har vært der, selv om det er litt slitsomt mange folk der..) Gardasjøen når du med tog til Peschiera eller Desenzano, båt videre på kryss og tvers til mange flere fine småbyer. Var for lenge siden 4 uker i Peschiera de Garda (med en liten kid). Ikke vanskelig å kose seg. Hadde en liten håndfull dagsutflukter, fant ingen kjipe steder Finn ut hvilke dag markedet er i hvilke byer, det er litt sånne omreisende markeder som har noen fine boder. K
Høyhastighetsline vs vanlig somletog som vi har her hjemme Med høyhastighetstog får du veldig hyggelige priser i biz og oppover om man bestiller tidlig (pleier å åpne 2 mnd før avgang) og eneste toglinje det er konkurranse på i Italia (Frecciarossa og Italo). Ellers er valgmulighetene så mange at man nesten bare må sette seg ned og lukke øynene og velge noe. Har hatt både rugetur, permisjonstur og fotballtur til Verona og Garda. Nydelig område, bare å glede seg!
Jeg hadde denne turen i fjor: https://no.tripadvisor.com/Attracti...am-Parma_Province_of_Parma_Emilia_Romagn.html Veldig gøy og hyggelige guider. Det er trøffelsesong, så kanskje mulighet til å få med seg noe.
Jeg er veldig glad i både Amarone og Valpolicella, og har et ekstra hjerte for vinene til Farina og Zenato. Zenato har jeg ikke besøkt, men har fått vinsmaking fra de to ganger på deres Norgesturer. Har de på lista for en ikke-enda-booket tur til Sirmione. Hos Farina har jeg vært på omvisning og vinsmaking da jeg var i Verona, og det var en veldig bra opplevelse. De lager en Amarone jeg setter nokså høyt, og reciotoen deres er en av mine absolutte favoritter.